LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Novox electrische scooter

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door opa60 »

Hoi Echelon, ja de Sym Cello is een heerlijke scooter, en een voorrecht om mee te mogen rijden geniet er iedere dag van.Ben om half zes al op pad om naar mn baasje te mogen gaan, 13km heen en 13 km terug. Heb er nu 1800km op staan, in het weekend ga ik veel toeren dus daardoor de km stand.mvg opa

pejevedeve
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door pejevedeve »

gelukkig heb ik niet zo'n electrische scooter,, ik zou niet weten wat ik er mee zou moeten..
ik gebruik mijn 4taktscooter alleen om te toeren door het mooie zuidlimburgse landschap en ik weet niet of ik dat kan met een electriche scooter... ik heb namelijk nog nooit bomen gezien met stopkontakten.. en ik weet niet of er mensen zijn die zitten te wachten op mij met een electrische scooter waarbij ik dan aanbel en vraag of ik ff een uurtje of 4 stroom zou mogen aftappen, en ze daarna 45 cent in de handen druk..
en... tanken met een 2 of 4takt duurt 5 minuten... incl. afrekenen...

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Gelukkig heb ik wel zo'n electrische scooter, en weet wel wat ik ermee moet; rijden :D.
Als je door de natuur rijdt met je electrische scooter, hoor je ook nog eens de vogeltjes....
Tanken duurt voor mij 5 seconden: ik kom thuis, zet de scooter op de standaard, plug de stekker erin, ga naar boven.
Volgende ochtend (of 's avonds als ik wegga) trek ik de stekker eruit, doe mijn brood, beleg en drinken onder het zadel, rugzak van mijn zoontje achterop, zoontje voorop, en rij weer weg. Stil, reukloos en direct volgas...(ehhh 'gas' is eigenlijk niet van toepassing).
Naar school, mijn werk en terug naar huis verbruikt mijn scooter bijna 300Wh, wat dus ongeveer 6 cent kost. Dat is minder dan 0,5 ct/km.

@echelon; Het onderwerp van dit topic is toch: "Novox electrische scooter"?
Ik heb niet de illusie of arrogantie dat mijn waarheid ook de absolute waarheid is. Alles is inderdaad relatief, dus ook waarheid. Ik preek niet, ik deel mijn ervaringen. Jij komt met argumenten aanzetten en ik ook, daar is niets mis mee, en volgens mij de basis van een forum. Volgens jouw mening is de 4-takt brandstofscooter de meest praktische oplossing in de meeste gevallen, en in mijn optiek de electrische.

Wanneer je een berging/garage (met stroom) hebt, en je legt niet te lange afstanden af, is de electrische scooter toch wel een heel aantrekkelijke optie. Of ben je het daarmee oneens?
Electrische scooters met hogere actieradius (> 60 km) zijn (nog) te duur, maar dat daalt wel. Wat ook in het voordeel is voor electrisch, is de olieprijs, welke zeker zal stijgen, en de electriciteitsprijs maar marginaal zal stijgen of zelfs dalen.

Ik heb in mijn snorscooter een LiFePo4 accu gebouwd. Capaciteit is 20Ah (=960Wh), wat me een actieradius oplevert van 40km, meer dan genoeg voor mij. Er zijn ook scooters met 90Ah (=4,3 kWh) Lithium-accu's maar die zijn op dit moment IMO veel te duur. Gelukkig daalt de prijs van op lithium gebaseerde accu's en worden ze steeds beter (hogere capaciteit per inhoud, lichter en snellere laadtijden).
Overigens valt er nogal wat op je stelling af te dwingen: 4-takt scooters zijn OOK zeer zuinig en schoon. En bedenk dat het fabriceren en slopen van die accu's in jouw "scooter" ook zeker niet milieuvriendelijk is.
Alles is relatief....
Yep, maar nog altijd beter dan conservatieve stilstand.
Het produceren en recyclen van loodaccu's is (nog) niet schoon, maar wel schoner dan de produktie en recycling van benzinemotoren. Iedereen weet toch onderhand wel dat je oude loodaccu's moet inleveren als KCA.
LiFePo4 accu's hebben na 3000 cycli (volledig ont- en opladen) nog 70% van hun oorspronkelijke capaciteit. Dat is dus na zo'n 100.000 km ofwel: meer dan een scooterleven.
Ik heb ook nergens gezegd dat 4-takt niet zuing zouden zijn, wel heb ik gezegd dat 4-takt een hogere uitstoot van ultrafijnstof heeft. Dit klopt niet; viertakt is door zijn betere verbranding vele malen schoner dan tweetakt.
Leuke folder: http://www.dolmar.nl/nieuws/custom/4-ta ... folder.pdf.

@opa60; Ik denk eens even na na na na :lol:
Ik zie me nou ook niet zo gauw met een Sym Cello die 9 steile traptreden op gaan, want die zal toch ook minimaal 90kg wegen.
Waar ik woonde in Rotterdam Zuid (West-Varkenoordseweg, vlakbij de Slaghekstraat) kon je je scooter 's nachts echt niet buiten laten staan, want dan was je hem kwijt. Binnenzetten dus. Als je dan toch een stopcontact binnen hebt.... :idea:

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door midas50 »

Beste SimonleBon.

Vind jouw (gebruikers) ervaringen zeer nuttig.
Ben ook zoekende naar ander (soort) transport en met deze info kan ik wat.
Dank je wel.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door opa60 »

Simon je lult uit je nek, in 98 % van de huizen in Rotterdam kun je zon zware scooter niet binnen zetten en heb je dus ook geen kabeltje om de accu op te laden.Met een schone 4 tact hoeft dat ook niet. Ik rij al meer dan 5 jaar scooter en ieder jaar een nieuwe, nog nooit ook maar iets mee gebeurt. en waarom zon zware scoot , gewoon het rijdt super komt tegen elke storm in. Ik zie dat nog niet gebeuren met een elec scooter, zal wel op mn werk kunnen komen, maar als de wind draait moet ik duwen, moet immers ook terug. En het weekend dan dan maken we tochten van minimaal 100 km per dag.mvg opa

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door midas50 »

opa60 schreef:Simon je lult uit je nek, in 98 % van de huizen in Rotterdam kun je zon zware scooter niet binnen zetten en heb je dus ook geen kabeltje om de accu op te laden.Met een schone 4 tact hoeft dat ook niet. Ik rij al meer dan 5 jaar scooter en ieder jaar een nieuwe, nog nooit ook maar iets mee gebeurt. en waarom zon zware scoot , gewoon het rijdt super komt tegen elke storm in. Ik zie dat nog niet gebeuren met een elec scooter, zal wel op mn werk kunnen komen, maar als de wind draait moet ik duwen, moet immers ook terug. En het weekend dan dan maken we tochten van minimaal 100 km per dag.mvg opa
In 98% van de huizen in Rotterdam kun je zo n zware scooter niet binnen zetten?
Hoe kom je daarbij opa?
Gewoon niet waar.
Kom zelf uit Ijsselmonde en bijna iedereen heeft een schuur of garage.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door opa60 »

Hoi Midas ik dacht ik dat we het hadden over R dam zuid allemaal huizen 3 of vier hoog met een steile trap naar de kelders toe, je mag gerust een bakkie komen doen hoor.Ik heb niets tegen een elec scooter maar je moet wel rieel blijven, ik rij zon 8000km per jaar en dat is alleen in de maanden dat het weer het toelaat.Als er een betaalbare scooter komt die minimaal 150km kan hebben ben ik voor de elec scooter mits je hem binnen kan zetten en dat is hier niet aan de orde.mvg opa

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door midas50 »

Opa,

Ijsselmonde IS Rotterdam-zuid!
En jouw opmerkingen vind ik niet helemaal kloppen.

De ontwikkeling van nieuwe electrische voertuigen gaat zo hard momenteel dat het een serieus alternatief is en wordt voor voertuigen met verbrandings-motoren.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door opa60 »

Nog een keer Midas ijsslmonde is geen Rotterdam zuid, voorbij de kuip is Rotterdam geen Rotterdam meer. Maar dit heeft niets meer met een elec scooter te maken dus stop ermee.MVG OPA

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door midas50 »

Opa

Beetje blijven hangen ergens?
Met jou is geen discussie mogelijk!
Ben klaar met je :x

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door rene117 »

inderdaat rotterdam zuid is geen ijselmonden maar is zuidplein
charloos en de kuip is rotterdam zuid een paap km is het toch echt
ijselmonden en dat loop door tot yvc aan de dijk

maar scooters op stroom hahaha is geen optie van deze regio wel op het plate land ik heb een kymco grand dink deze haald met gemak 400
km en het is een vier takt zie ik zo stoom geval niet halen

pejevedeve
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door pejevedeve »

er moeten veel meer electrische scooters komen...
en iedereen maar aan het stopkontakt " tanken " ..
uiteraard spreken we dan niet over de electriciteitscentralen die het millieu vervuilen...
het enige nadeel is.. doordat heel veel mensen zo'n elecscoot kopen, en de elc-maatschappijen ook niet gek zijn... gaat de prijs van de stroom lekker omhoog... met dank aan de stopkontakttankers.. daarbij horen dan ook de electroautomobielem...

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door midas50 »

Als Ijsselmonde geen Rotterdam ZUID is wat zit er dan nog ONDER ?

paul_baileys
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2009 19:29

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door paul_baileys »

@midas50
Ik woon in Limburg. Hier zit (zowel in Belgie als in Limburg) een winkelketen die Itek heet (www.itek.be). op de website is niet veel te zien, maar ze hebben gigantisch veel fietsen van alle merken.
Daarnaast hebben ze een (volgens mij) soort eigen merk: X-tract. Het electrische systeem dat erop zit is hetzelfde als de fietsen bij Halfords (Japans systeem).
Ik hou er inmiddels een blog over bij hoe het fietsen gaat. Inmiddels ben ik bijna 4 weken met de fiets en heb ik een goede indruk hoe het gaat. Ik heb een 'zware' accu (32V/10ah); normaal is 24V. Dit heb ik nodig voor de afstand te kunnen halen met continue 25 km/h fietsen.
www.mijnelektrischefiets.blogspot.com/
Groetjes,

paul

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door midas50 »

ok paul baileys,

Ben me erin aan het verdiepen :D
Had je eigenlijk op een ander vergelijkbaar topic al antwoord gegeven maar bij deze nog bedankt.

Soms is het idd storend dat er verschillende topics zijn met hetzelfde onderwerp.

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Echelon »

SimonleBon schreef: @echelon; Het onderwerp van dit topic is toch: "Novox electrische scooter"?
Ik heb niet de illusie of arrogantie dat mijn waarheid ook de absolute waarheid is. Alles is inderdaad relatief, dus ook waarheid. Ik preek niet, ik deel mijn ervaringen. Jij komt met argumenten aanzetten en ik ook, daar is niets mis mee, en volgens mij de basis van een forum. Volgens jouw mening is de 4-takt brandstofscooter de meest praktische oplossing in de meeste gevallen, en in mijn optiek de electrische.

Wanneer je een berging/garage (met stroom) hebt, en je legt niet te lange afstanden af, is de electrische scooter toch wel een heel aantrekkelijke optie. Of ben je het daarmee oneens?
Electrische scooters met hogere actieradius (> 60 km) zijn (nog) te duur, maar dat daalt wel. Wat ook in het voordeel is voor electrisch, is de olieprijs, welke zeker zal stijgen, en de electriciteitsprijs maar marginaal zal stijgen of zelfs dalen.

Ik heb in mijn snorscooter een LiFePo4 accu gebouwd. Capaciteit is 20Ah (=960Wh), wat me een actieradius oplevert van 40km, meer dan genoeg voor mij. Er zijn ook scooters met 90Ah (=4,3 kWh) Lithium-accu's maar die zijn op dit moment IMO veel te duur. Gelukkig daalt de prijs van op lithium gebaseerde accu's en worden ze steeds beter (hogere capaciteit per inhoud, lichter en snellere laadtijden).
Hoi Simon,

Ik vind op zich een electrische scooter best een goed alternatief.

Waar wij echter mee bezig zijn is het vergelijken van een electrisch vervoermiddel met een vervoermiddel met brandstofmotor.
En dat is denk ik niet helemaal terecht...het is een beetje appels en peren vergelijken!

Ik vind zelf een 'ouderwetse' scooter met brandstofmotor veel leuker en spannender om op te rijden. Daar heb ik lol in: de geur van uitlaatgassen....olie peilen....beetje rommelen met zo'n scoot.

Dat zou ik met een electrisch ding juist weer helemaal niet hebben en wat ik er zo van begrijp Opa60 en Pejevedeje ook niet :mrgreen:

Een scooter is voor veel mensen niet alleen maar een ding op 2 wielen om je op te verplaatsen op een zo economische/mileuvriendelijke wijze....maar het is natuurlijk meer.

Samengevat vind ik beide opties -afhankelijk van je wensen en situatie- geschikte vervoermiddelen....maar voor mij blijft een brandstofmotor toch een vereiste.

En het milieu....zoals gezegd geloof ik niet in hypes en mocht er wel een kern van waarheid inzitten....dan interesseert het mij nog steeds niet en zal ik mijn gedrag zeker niet aanpassen! :mrgreen:

Ieder zijn ding....maarre...blijft posten hoe het gaat met je scoot!

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Ik ben het grotendeels met je eens. Vooral appels en peren is treffend.
Het is gewoon afhankelijk van de situatie welke scooter toegepast kan worden.
Electrisch kan niet altijd en brandstof is ook niet altijd een optie.

Ik begrijp de lol ook wel van het ehhh... 'traditioneel' scooteren. En het sleutelen/prutsen.... dat vind ik zelf ook leuk om te doen (ook aan de electrische valt nog zat te modden). Mijn electrotica/technische achtergrond en sleutelervaring komen ook goed van pas.

Toch zou je eens een keertje voor de lol op een electrische snorscooter moeten toeren, want het is echt een ervaring op zich. Wat zeker leuk is om mee door de stad te rijden is een Qwic Lite, geen praktisch vervoermiddel, maar gewoon een funbike.

Zolang het aantal mensen dat zich druk maken en niet druk maken een beetje in balans zijn is het goed.
opa60 schreef:Simon je lult uit je nek, in 98 % van de huizen in Rotterdam kun je zon zware scooter niet binnen zetten en heb je dus ook geen kabeltje om de accu op te laden.
Nou, opa, dan rij je blijkbaar die 8000km per jaar om je eigen huizenblok heen :lol: of ik ben blijkbaar niet geboren en opgegroeid op hetzelfde Rotterdam Zuid als waar jij het over hebt. Ik heb gewoond op de Pretorialaan, Persoonsdam, Pantserstraat, Beijerlandselaan, Slaghekstraat, Lange Hilleweg en West-Varkenoordseweg.
Bij RZ denk ik aan waar ik vroeger veel kwam; Afrikaanderplein, Hillesluis, Feijenoord, Bloemhof, witte Dorp (niet bij Spangen :P ), Oleander, Vreewijk, Charleroi, Zuidplein, Slinge, Lombardijen etc. Daar staan ook echt niet allemaal huizen van 3 of 4 hoog (zoals die bijv. op de Mijnsherenlaan) en jaren 60 flats (berging in de kelder met zo'n trappetje). Er zijn ook veel, heel veel laagbouw en flats met berging op de bg te vinden.

Als servicemonteur bij een speelautomatenexploitant (zeg maar gokkastenboer) heb ik tien jaar lang heel Rotterdam (e.o) doorgetoerd.

Ik weet dus 'ech wel' wat voor woningen er in Rotterdam (en RZ) staan en die 98% slaat als een *** op een koektrommel.
In bijna alle renovatie en nieuwbouw wordt er gezorgd voor een berging op de begane grond, en je weet zelf wel hoeveel er gerenoveerd en gebouwd wordt/is in R'dam.

In jouw geval is de electrische scooter (nog) geen optie, door je woning en de kilometers die je maakt, maar voor de originele topicstarter met 2x21 km per dag zou het toch een passende oplossing zijn. Dat geldt ook voor talloze Rotterdammers. Zaak voor de scooterfabrikanten is af te stappen van de loodaccu, dan is het gewicht van de scooter een stuk beter.

Mijn scooter weegt nu 86kg, toen de loodaccu's erin zaten woog-ie nog 122kg! Je Cello weegt 99kg.
pejevedeve schreef:uiteraard spreken we dan niet over de electriciteitscentralen die het millieu vervuilen...
het enige nadeel is.. doordat heel veel mensen zo'n elecscoot kopen, en de elc-maatschappijen ook niet gek zijn... gaat de prijs van de stroom lekker omhoog... met dank aan de stopkontakttankers.. daarbij horen dan ook de electroautomobielem...
Wanneer energie centraal wordt opgewekt, heb je één bron van vervuiling die je efficienter aan kunt pakken/filteren. Het distributiesysteem (electriciteitsnet) ligt er al.
Het opwekken van duurzame stroom (PV-panelen, grote windmolens, etc) wordt (o.a. dankzij de maatregelen in Duitsland) ook steeds goedkoper. De prijs van electriciteit zal niet echt spectaculair stijgen en is de laatste jaren eigenlijk vooral door heffingen en belastingen gestegen. Misschien zal de prijs op de lange termijn wel dalen (onwaarschijnlijk, want dan schroeft onze fijne regering de heffing gewoon weer omhoog). Fossiele brandstoffen worden door schaarste (=duurdere winning) ook steeds duurder. Leuk detail: die fossiele brandstoffen worden nog steeds gebruikt om het grootste deel van de electriciteit op te wekken.

En nu we toch off topic bezig zijn; waarom zou de overheid de kilometerheffing erdoor willen krijgen?
Als middel tegen de files? Ik vermoed dat er nog een factor meespeelt.
De accijns op brandstoffen is een bron van inkomsten. Nu voertuigen, als gevolg van stijgende brandstofprijzen en milieuwetgeving, zuiniger worden, en electrisch vervoer een steeds groter aandeel zal hebben, moet het geld via een andere weg binnengeharkt worden. Meer heffing op electriciteit is gelimiteerd, want wanneer de prijs te hoog wordt, gaan mensen zelf produceren.

Maar terugkomende op de electrische scooter:
-de meeste zijn van Chinese makelij (ook de Novox), niet echt topkwaliteit, maar zeker niet slecht. Eigenlijk net als het gros van de 'normale scoots'
-afwerking is afhankelijk van leverancier, en Novox is een goede
-constructie/techniek van de aandrijving is simpel en het aantal bewegende delen is laag, daardoor zeer betrouwbaar.
-qua nuttige energie zeer efficient
-actieradius is afhankelijk van de accu's en rijomstandigheden/rijstijl.
-hét zwakke punt vormen de accu's, en vooral loodaccu's zijn aan slijtage onderhevig. ze gaan, bij normaal gebruik, tussen de 150 en 300 cycli mee. Extreem gebruik (leegrijden en lange tijd leeg laten staan) is een aanslag op de accu's. Volgeladen houden is het devies.
-de capaciteit van loodaccu's is afhankelijk van de temperatuur en de belasting.
een 35Ah accu kan 35 uur 1 Ampère leveren, maar wanneer de continu belasting 15 Ampère is, zal de accu dit minder dan 2 uur volhouden (peukert effect)
-toegepaste accutechnologie is gelukkig aan het veranderen, steeds meer modellen rijden op lithiumbatterijen, die vrijwel ongevoelig zijn voor temperatuur en het peukert effect.

Hoe hoger de snelheid, des te hoger het verbruik (door lucht- en rolweerstand). Doordat electrische scooters zo efficient zijn, merk je dit goed.
De meeste scooters hebben een accupakket van 35Ah Silicium Gel accu's die wat beter tegen diep ontladen kunnen dan gewone loodzuuraccu's. Bruikbare capaciteit is minder dan de opgegeven 35Ah, en zal tussen de 25 en 30 Ah liggen, afhankelijk van de omstandigheden.
Omdat er gemiddeld 25Wh per kilometer nodig is, ligt de actieradius in de praktijk zo tussen de 40 en 70 km.
Electrisch vervoer wordt steeds populairder en de accu technologie staat niet stil.
De capaciteit van accu's (en dus actieradius) neemt toe, ze worden lichter, en krachtiger (meer capaciteit in kleiner volume). Ook regeneratief remmen wordt steeds vaker toegepast. Er is nog zat te doen voor de fabrikanten.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door opa60 »

Hoi Simon waarom gaan we niet eens samen toeren? Mag jij op mijn cello en ik op jou Elec Scoot kunnen we eens vergelijken. We wonen allebei in 010 dus waarom niet! mvg opa

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Echelon »

opa60 schreef:Hoi Simon waarom gaan we niet eens samen toeren? Mag jij op mijn cello en ik op jou Elec Scoot kunnen we eens vergelijken. We wonen allebei in 010 dus waarom niet! mvg opa
Ik zie het voor me: SimonLeBon hoestend op zijn electro scoot achter die rokende lawaaierige Cello: vogels die wegvliegen...katten die jankend naar binnen vluchten.... :mrgreen:

Duran Duran zal na afloop nooit meer hetzelfde klinken! :roll:

pejevedeve
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door pejevedeve »

vogels die wegvliegen...katten die jankend naar binnen vluchten....

ja die kunnen dat dan nog ..
maar wanneer je met zo'n electrogeval komt aan rijden.. zijn ze dood... want ze hebben je niet horen aankomen :mrgreen:

Gesloten