LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Novox electrische scooter

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
liliankoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2009 11:36

Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door liliankoo »

Ik zit te denken over de aanschaf van een Novox scooter 25klm per uur.
Graag had ik wat ervaringen gehoord van mensen die er al een rijden.

Zijn ze wel vooruit te branden?
Hoe zit dat als je erge tegenwind hebt?

Hoor het graag van alle scooterrijders :P

paul_baileys
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2009 19:29

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door paul_baileys »

Ik ben bezig mijn auto te verkopen.
Als dat zo ver is ga ik een Novox C20 kopen.
Ik heb (via de winkel waar ik 'm ga kopen) enkele mensen gesproken die er ook een hebben en de scooter (net als ik) voor woon-werk verkeer en die zeggen dat de scooter datgene doet en haalt wat op de website van Novox staat!
ik zou er dagelijks 2 x 22 km mee rijden. In theorie zou ik slechts om de dag hoeven te 'tanken'.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Ulbe »

Is dagelijks 22 km heen en 22 terug niet wat veel voor een elektrische scooter?, :?

De accu in de scooter is nu nieuw, na een paar jaar kun je maximaal de helft rijden met deze scooter, dan moet de accu vernieuwd worden, en daar gaan nogal wat centen in zitten, :?

Zelf zou ik voor een goede 4takt gaan van een merk met een goede naam,

Zeer waarschijnlijk bent u op het eind van de rit van de scooter goedkoper uit dan de elektrische scooter die om de zoveel jaar een nieuwe accu nodig heeft,

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

4-takt hebben een hoge uitstoot van ultra fijnstof (hoger dan 2-takt), wat diep in het menselijk lichaam doordringt.

Een electrische scooter is comfortabeler (geen herrie), je kunt hem binnen zetten (geen bezinelucht/olie lekkage), heeft vrijwel geen draaiende delen en daardoor vrijwel geen onderhoud nodig. Hij rijdt heerlijk en de prestaties zijn ook constant. Hoeft niet eerst warm te worden, contactsleutel omdraaien en rijden maar.

De kosten van de accu vallen mee, zeker omdat je vrijwel geen onderhoudskosten hebt en omdat dit waarschijnlijk na drie tot zes jaar zal zijn. De onderhoudskosten van een brandstof aangedreven model zullen waarschijnlijk hoger zijn dan de kosten van een accu. Ook is de verwachting dat accumulatoren steeds goedkoper zullen worden doordat er steeds meer electrische voertuigen komen.

De actieradius van electrische scooters ligt in de praktijk tussen de 50 en 70 km dus 22km is geen probleem. Wel is het zaak om bij loodaccu's de lading op peil te houden om de levensduur te verlengen. Ook af en toe bijna leegrijden en direct weer opladen. Hierdoor weet je ook of de capaciteit van de accu's nog goed is.


Het laden kan overal waar een stopcontact aanwezig is (dus ook op het werk) en er komen steeds meer oplaadpunten.

Ook komen er steeds meer electrische auto's en ik verwacht dat in de loop van 2010 goed doorbreken. Liever eerder :D

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Echelon »

Ik ben het eens met Ulbe: waarom geen zuinige 4 takt scooter?

Verder heb jij ongelijk: een 4 takt is zeer veel schoner en miliieuvriendelijker dan een 2takt en voldoet aan de allerzwaarste milieueisen.

Quote novox website:

U bespaart bij een afstand van 5000 km. per jaar ongeveer
€ 500,00 te op zichte van een benzinescooter, dit komt doordat de brandstofkosten van de e-scooter slechts € 0,40 per 100 km. is tegen € 7,00 voor een benzinescooter, en de e-scooter veel minder onderhoud nodig heeft. Ook hebt u geen last van benzinegeur en olielekkage.

Deze informatie is volstrekt belachelijk: een 4 takt scooter loopt 1 op 40, mijn scoot (Piaggio zip) heeft een tank van 7 liter en heeft daarmee enorm bereik tegen zeer lage kosten en zeer weinig benzine: milieuvriendelijk dus!
Gebruikskosten per kilometer: 10 euro / 280 kilometer ....dat is ECHT GEEN 7 euro per 100 kilometer! :lol:

Verder moet ook jouw energie (al dan niet via een kolencentrale) worden gegenereerd....dus of dat nu zoveel schoner is.... (ook als je 'groene' stroom hebt)

Een scoot van goede kwaliteit lekt trouwens geen olie in je garage noch stinkt deze naar benzine! Daarvoor moet je een chinese scooter kopen :D

Mij lijkt het vragen om problemen....zo'n experimentele electrische scooter met een dergelijk beperkt bereik en niet echt beproefde techniek maargoed....ieder zijn ding....

Nog een tip: weinig herrie werkt in het verkeer in je nadeel....ik merk dat al aan mijn stille 4-takt scoot: fietsers horen mij zelden aankomen.
(ik toeter wat af om de aandacht te trekken)

Heb je trouwens uitgezocht in hoeverre dealers jouw scooter ook kunnen onderhouden en repareren?

Groetjes, Echelon

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door opa60 »

Zeer goed verhaal Echelon, heb er ook wel eens over gedacht om een electische scooter te kopen, maar de bereikbaarheidt is toch wel heel beperkt. mijn kymco loopt 1 op 55 km dus een actieradius van ruim 250km voor nog geen 7 euro. En inderdaad wat kost een accu( lees hier maar eens op het forum) en wie gaat hem onderhouden.Zou toch kiezen voor een goede 4 tact. mvg opa

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Echelon »

Thanks opa!
1:55 is trouwens helemaal veel, wow!!!

Je hebt inderdaad de juiste keuze gemaakt: electro scoots zijn voorlopig geen alternatief voor ouderwetse echte scooters.

Moet je nagaan: zelfs op een mooie zomerdag moet je zorgen dat je niet meer dan 45 kilometer van huis rijd....want anders kom je niet terug.

Wat een kansloos concept!

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Onzin, electrische scooters hebben vrijwel geen onderhoud (smeermiddelen e.d.) nodig en er zijn ook electrische scooters met een actieradius van bijna 200km. Alsof je meer dan 100km op een dag maakt.

Onderhoud van de electrische scooter bestaat alleen uit bandjes en afstellen van de remmen. Er zijn zat mensen die meer dan 5 jaar op electrische scooters rijden, en wanneer je eenmaal electrisch hebt gereden, wil je niet anders meer. De slijtage van de accu's heb je volledig in eigen hand. De accu's gaan geleidelijk op en het is niet als bij benzine op=op, maar je scooter gaat niet haperen en schokken, maar langzamer rijden.

Vervuilen; Scooters en bromfietsen zijn fijnstofkanonnen. Lokale emissie electrische scootermotor=nul. Stroom kan en wordt steeds meer schoon opgewekt (zie olino.org).

Ik rijd zelf een electrische snorscooter en ervaar dagelijks dat het veel schoner, goedkoper en comfortabeler is dan brandstofscooters. Ik mag van mijn werkgever de scooter binnen neerzetten, terwijl mijn collega zijn (nieuwe benzine) scooter buiten moet neerzetten i.v.m. de stank en brandverzekering.

zettertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2009 00:52

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door zettertje »

Ik rijd nu een maand op mijn Novox e25 en heb zo'n 500 km. gereden.
Het rijdt prima en in 4 uur is de "tank"weer vol. Actieradius is 50-70 km. Hangt van de wind enz. af.
Reed daarvoor op een Solex. Dze stonk altijd en zat niet lekker. Over mijn Novox ben ik zeer tevreden en rijd ik met een vaartje van 30 km/p/u geruisloos naar mijn werk. Retour ruim 25 km. Dus na twee dagen rijden opladen. Dat kost zo'n 1,7 KW dus ong. 35 cent

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Echelon »

Tjah Simon, vanuit een milieuperspectief is zo'n electro scooter misschien interessant als je daar erg mee bezig bent. (fijnstof is wat mij betreft de opvolger van zure regen: een andere leugen uit de jaren 80'gehyped door de milieumaffia)
Maargoed, laat je door die bijzin vooral niet provoceren. :P

In de praktijk blijft een brandstofscooter de komende jaren nog steeds het meest praktisch en handig voor de meeste mensen.
Overigens vind ik het ook bij scooteren horen: een echte motor en af en toe tanken!
8)

Zou je trouwens eens willen posten wat voor een scooter (merk en type) jij precies rijdt?
Ik ben nml wel nieuwsgierig!

Thanks

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Niet alleen millieu, maar vooral mijn portemonnee heeft mij tot de electrische scooter gebracht.

Ik deel je mening niet dat de brandstofscooter voor de meeste mensen het meest praktisch en handigst is. Ik denk dat zodra de meeste mensen electrisch geprobeerd hebben, ze niet anders meer willen en zich afvragen wat hen ooit bezield heeft dit niet eerder te doen. De meeste mensen rijden niet meer dan 30 km per dag op de scooter. Hoe oneconomisch je ook rijdt, dat gaat makkelijk op één lading, 's nachts gewoon weer opladen in de schuur/garage/gang/kamer, kwestie van een stekker erin steken.

Het nadeel van de actieradius in mijn ogen echt onzin, zelfs al zouden de accu's leeg dreigen te raken, kun je overal wel een stopcontact vinden om bij te 'tanken'. En ik vind zelf tanken/wachten/afrekenen bij een tankstation vervelend om te doen.

Je kunt alles wel gemakzuchtig bestempelen als 'leugen van de millieumaffia', maar de effecten van fijnstof op de gezondheid zijn geen verzinsels. Spit maar eens door de data van de diverse GGD's en ander onafhankelijke organistaties. Heeft niks met de mediahype te maken, maar zijn gewoon feiten. En al is het wat subjectiever; je kunt toch zelf met je eigen zintuigen waarnemen dat uitlaatgassen niet echt goed voor je zijn.

"het hoort er bij" vind ik een opmerking van mensen die bang zijn voor verandering en vasthouden aan het bestaande. Vroeger hoorde bij telefoneren ook een draad met een echte telefoon waar een draaischijf op zat. Er hoorde een antenne op je dak bij om normaal tv te kunnen kijken. Er hoorde geluidjes uit je modem te komen bij het opzetten van je inbelverbinding.

Verandering is voor mensen niet makkelijk, want het vergt aanpassing in de rituelen. Zelfs al is het een verbetering, dan zullen mensen zich uit sentiment toch blijven verzetten.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik voordat ik de scooter had, ook nogal sceptisch was. Maar vanaf dag 1 dat ik erop zat, bleek dat sceptisme onterecht en is omgeslagen in enthousiasme. Ik had in eerste plaats voor de scooter gekozen vanwege de lage prijs per kilometer en het ontbreken van herrie en stank. Millieuvoordeel is mooi meegenomen.

Zelf heb ik nu een Qwic Emoto 80b, hij is bijna een jaar oud en ik (en mijn zoontje die wel eens voorop zit) beleef er veel plezier aan. Mijn werk is niet al te ver weg (werk in Rotterdam, woon in Ridderkerk) en ondanks dat-ie maar 27km/u rijdt ben ik eerder op mijn werk dan met de auto.

Ik heb al eens geprobeerd de accu's leeg te rijden, en het duurt echt lang dat ze daadwerkelijk leeg zijn. Wanneer de accu's half leeg zijn (na zo'n 30km), merk je dat hij iets minder krachtig wordt (bij accelleratie/brug op). Als de accu's dan uiteindelijk bijna leeg zijn (bij mij was dat na 60km) gaat hij zo'n 10km/u rijden, en na een half uur zo rondgetuft te hebben was ik het zat en heb hem aan de oplader gehangen.

Ik weet niet hoe lang hij heeft geladen, maar toen ik 's ochtends in de garage kwam, brandde de led van de lader groen, wat betekent dat hij helemaal vol was.

Ook al is-ie nooit leeg, ik laad de scooter elke nacht op. Als ik 's avonds de scooter naar binnen rijdt, plug ik de stekker er automatisch in. Heb er ook een schakelklok tussen hangen (daltarief electriciteit).

Enige echte nadeel aan deze scooter vind ik dat fietsers je niet horen aankomen, dat is echt wennen.

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Echelon »

Simon,

De beperkte actieradius is misschien voor een snor niet relevant maar voor een bromscoot wel: de mijne loopt ongeveer 65 en daar kun je zoals je begrijpt ook wat langere afstanden buiten de stad mee afleggen.

Dat fijnstof verhaal is gewoon een nieuwe hype en leugen. Daar moet je niet intrappen. :D

Als je gemotoriseerde voertuigen (toys for boys) leuk vind zoals ik dan is zo'n electro brommer minder spannend. Dat heeft verder niets met angst voor verandering te maken.
De electro (brom!)scooter is nog steeds geen volwaardig alternatief en dat speelt bij mij ook mee. (en je kunt em niet opvoeren :P )

V.w.b het beperkte geluid: zo te lezen heb jij nog nooit op een 4-takt gereden (zoals ik nog nooit op een electro heb gereden) Ook 4-takts zijn zo stil dat mensen op de fiets je niet horen aankomen.
Inderdaad irritant....want ook ik toeter wat af :P

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Fijnstof verhaal een leugen? Ondanks je naam (Echelon) heb je blijkbaar geen serieus onderzoek gedaan. Dat er op dit moment sprake is van een mediahype geef ik grif toe, maar dat er echt wat moet gebeuren is toch wel duidelijk. De troposfeer (deel atmosfeer waarin wij leven) is 12 kilometer dik. Dat lijkt veel, maar de vervuiling heeft de neiging om in de onderste kilometer te blijven.

Wat luchtkawiliteit betreft, zoek Nederland eens op en vergelijk welke gebieden in de wereld gelijk zijn:
http://www.knmi.nl/omi/news/temis/temis ... gions.html
Dit zijn dagelijks ververste satellietbeelden. Ik weet niet of "toys for boys" dan nog goed te praten zijn.

Ik ben geen overdreven milieufreak, maar heb nog net voldoende hersenactiviteit om te zien dat verbrandingsmotoren in dichtbevolkte gebieden meer kwaad dan goed doen (en daarom in steeds meer steden verboden zullen gaan worden)

Ik heb op van alles gereden, o.a. op een nieuwe Vespa (4-takt), hij was wel stiller dan de meeste scooters, maar niet zo stil als een electroscooter. Maak eens een testritje op een electrische scooter, het is in het begin echt heel vreemd, maar wel lekker.

Snelheid:
De meeste electrische scooters kunnen makkelijk 70 lopen, ze zijn namelijk altijd begrensd door de motorcontroller. Er zijn ook electrische motorscooters zoals de Vectrix.
http://londonbikers.com/articles/6325/p ... ic-scooter
http://www.vectrix.com/products
Die Vectrix zou ik graag willen hebben, maar de aanschafprijs is nog te hoog en ik ga me niet in de schulden steken voor een vervoermiddel.

Heb woensdag van marktplaats een tweede electrische scooter gekocht, dit is een bromscooter (Qwic 88b). Hij rijdt erg lekker, maar accu's gaan wel sneller leeg dan de snorscoot. De accu's die erin zitten zijn kleiner dan mijn snorscoot en de motor is iets zwaarder.

Conclusie :
Electrisch rijden kost een fractie van rijden op brandstof.
Je 'tankt' gewoon thuis (of op je werk) op de tijden dat je slaapt/werkt.

Als snorscooter is electrisch perfect tot zo'n 60 km per dag.
Als bromscooter tot 30km per reis, ook prima.
Voor grotere -dagelijkse- afstanden kun je op dit moment niet om een brandstofmotor heen.

paul_baileys
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2009 19:29

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door paul_baileys »

Ik heb het voor mezelf inmiddels anders opgelost. In mijn eerste post had ik de gedachte een'Novox electrische scooter te kopen.

ik heb echter een trapondersteunde fiets gekocht en daarmee fiets ik nu al enkele weken mee naar mijn werk (2x 18 km).
Heerlijk.
Met continue 25 km/h fietsen zonder enige moeite.

midas50
Berichten: 299
Lid geworden op: 06 apr 2009 15:00

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door midas50 »

Beste Paul Baileys.

Mag ik vragen wat voor merk die trapondersteunende fiets is ?

Zelf twijfel ik nog tussen de aanschaf van een (electrische) scooter of zo n fiets met accu, vandaar deze vraag.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

@Paul: goede keuze!

Nu ik in de techniek ben gedoken (op het endlessphere forum is een berg te vinden) zit ik er ook aan te denken om een electrische fiets aan te schaffen.

pejevedeve
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jul 2007 09:38

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door pejevedeve »

@SimonleBon
het beste kun je met je electrische scooter 's nachts rijden...
heb je de minste kans dat je fijnstof inademt..
mocht je overdag willen rijden... kijk dan voor een oud gasmasker van het leger...

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door SimonleBon »

Leuke suggestie, maar ach, ik ga toch wel dood en rij dus gewoon zonder dat masker achter stinkende 2-takts. De komende 25 jaar zal ik waarschijnlijk toch nog moeten werken en zal steeds meer schone voertuigen tegenkomen.

Je kunt ook ff nadenken en je wat socialer opstellen door te zorgen dat anderen zo min mogelijk schade/overlast van je handelen ondervinden, uiteindelijk worden we daar allemaal beter van dan de me, myself & I-instelling.

In de stad is een elektrisch vervoermiddel ideaal, geen lawaaioverlast en minder lokale luchtvervuiling.

Een goede kennis van me woont in een flat vlakbij de van Brienenoordbrug. Als je ziet wat voor zooi er in een paar dagen in de ventilatieroosters en op de ramen zit, begrijp je hoe hersenloos we hier in NL bezig zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik laat een ieder vrij in de keuze van vervoer, en ik geef hier alleen mijn ervaringen en achtergrondfeiten weer. Doe ermee wat je wilt, wil je mij ermee belachelijk maken? Ach, als dat je een goed gevoel geeft, is dat prima.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door opa60 »

Zie het al voor me heel Rotterdam zuid op de elec scoot, zie dan op elk trappenhuis minimaal zes stroomkabels naar beneden hangen om ze op te laden. denk eens even na na na na.Als je een keer je auto zelf wil wassen of stofzuigen heb je al een prent.Of wil je iedere dag dat loeizware ding die negen steile traptreden opduwen.Nee geef mij maar mn sym cello hoor je ook niet aankomen, en stinkt niet. mvg opa

Echelon
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mei 2007 21:36

Re: Novox electrische scooter

Ongelezen bericht door Echelon »

Simon: je zit hier te preken tegen andere volwassenen die ook prima ZELF kunnen nadenken.

Jij behoort wat mij betreft tot de groep mensen die "de waarheid" (en de ENIGE waarheid) hebben ontdekt en dat maar onvermoeibaar en vol overtuiging blijven uitdragen.

Overigens valt er nogal wat op je stelling af te dwingen: 4-takt scooters zijn OOK zeer zuinig en schoon. En bedenk dat het fabriceren en slopen van die accu's in jouw "scooter" ook zeker niet milieuvriendelijk is.
Alles is relatief....

En verder geldt: ce le ton qui fait la musique.....iets minder prekerig en onderwijzerig.....en misschien overtuig je hier nog wel iemand.
(In ieder geval niet mij, opa met zijn nieuwe scoot of pejevedeve....maar misschien andere acculiefhebbers?)

P.s Opa: gaat alles nog steeds crescendo met die Sym Cello? :mrgreen:
(briljante woordspeling ja!! 8) )

Gesloten