LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervanging Honda SFX

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
Beertje02
Berichten: 377
Lid geworden op: 09 dec 2006 15:52

Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door Beertje02 »

Hallo Forumgangers,

Ik bezit een 10 jaar oude Honda SFX scooter, deze scooter heeft mij nog nooit in de steek gelaten ( 19000 km gelopen) nu wil ik op zoek naar een vervanger omdat je nu de tand des tijds toch wel gaat zien, zijn er scooters die kwalitatief nog net zo goed zijn als mijn oude Honda?

Ik wil er max. 1800 euro aan besteden.

Alvast bedankt

jolanda77
Berichten: 277
Lid geworden op: 02 feb 2010 10:58

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door jolanda77 »

als ik uw was zal ik dan toch uit gaan kijken naar een piagio off een kymco
dit zijn goede merken en voor rond de 1800 euro heeft uw een goede scooter
neem geen bami troep

ik heb vroeger zelg een piagio gehad nooit probelemen mee gehad deze heb ik vervangen toen er 44000 km op stond deze was 6 jaar oud nu rij ik all weer
3 jaar op de kymco nooit elende gehad

Beertje02
Berichten: 377
Lid geworden op: 09 dec 2006 15:52

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door Beertje02 »

Hoi Jolanda,

Dank je voor jouw reactie, zijn er nog zaken waar je speciaal op moet letten?
Zijn er van deze merken modellen die er kwalitatief uitspringen in de goede zin des woords?

Alvast bedankt.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door opa60 »

Heb Piaggio Zip en een Kymco Agility gehad alle twee nieuw.Rij nu een jaar met de Sym Cello en die doet het prima, is een heel grote scooter met een breed stuur en heel goede vering, wij gaan wel eens toeren, we wegen met zn tweeen toch wel zon 180kg.De Zip had binnen het jaar de uitlaat aan het rammelen kosten 210 euro,dus die vloog eruit. De Agility was een perfecte scooter de mijne liep 1 op 56 dus heel zuinig.Toen kwam Sym uit met de Cello, heb de retro altijd al een mooi model gevonden, maar zag ze al roesten in de showroom, kortom had wel vertrouwen in de Sym Cello. Is nu 1 jaar oud maar mooier dan 1 jaar geleden.Normaal koop ik ieder jaar een nieuwe maar wacht nu nog een jaartje. mvg opa

Beertje02
Berichten: 377
Lid geworden op: 09 dec 2006 15:52

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door Beertje02 »

Hallo Opa,

Als ik het goed begrijp springt Sym er in positieve zin goed uit en zou dus een volwaardige opvolger voor mijn Honda kunnen zijn, Ik zal morgen hier eens naar de Sym modellen gaan kijken bij onze locale dealer.

Goliathangelus
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 apr 2010 20:26

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Even een reactie.
Eigenlijk kent Honda geen vervanger of het moet van Japans makelij zijn.
Honda,(Suzuki,Yamaha etc) is wel erg goed maar vind zelf dat er hier in Europa weinig retro modellen uit Japan komen.
Tenzij het niet uitmaakt.
Ik ben in het bezit van een Sym Fiddle(een klein beetje retro) en ik ben er mee op vakantie geweest.
Inmiddels heb ik er meer dan 1100km op zitten en heeft de scooter de eerste beurd gehad.
Het is misschien een beetje vroeg om te zeggen maar ook de Sym Fiddle vind ik een probleemlose scooter.
Ik moet u er wel bij vertellen dat je het chroom werk wel in de gaten moet blijven houden van scooters van die prijsklasse .(ook verstandig voor de duurdere merken!!)
Mijn tip om naar de Blokker te gaan en een tube Starglanz voor het chroom te gebruiken.
Glanst goed en beschermt tegelijk.
Wat ik zelf ook gebruik is Liquid Diamond van Telsell en ik ben er erg tevrede mee.
Veel geluk en succes!!

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Hallo beertje,

een scooter van honda kwaliteit kom je niet snel tegen zeker niet voor 1800 euro (het is al een flink bedrag ik weet het). Ik zou de Kymco agility links laten liggen, na een flinke winter ziet u al snel dat de kwaliteit een stuk minder is. En na een paar maanden zal u gaan merken dat het buddy schuim al erg slap word.

U zou eens kunnen kijken voor een 2dehands Yamaha (Jog, Giggle, Neo's) of Honda Zoomer.

Ik weet niet wat er minder minder mooi geworden is maar een Honda is het altijd waard om te reviseren.

Beertje02
Berichten: 377
Lid geworden op: 09 dec 2006 15:52

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door Beertje02 »

Ik ben wezen kijken naar diverse modellen van Sym en Kymco maar heb twijfels over de kwaliteit, is de kwaliteit van de huidige scooters niet meer zo goed als 10 jaar geleden? Reviseren zou een optie kunnen zijn .

b@rry
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2010 19:29

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door b@rry »

Wanneer je naar prijzen van 10 jaar geleden kijkt zijn scooters eigenlijk niet eens zoveel duurder of kwalitatief minder geworden hoor, ons beeld is alleen een beetje vertekend door alle Chinese scooters die voor prijzen rond de € 1.000,-- aangeboden worden...

De SFX 50 is altijd één van de topmodellen van het kwaliteitsmerk Honda geweest. Zo koste de Honda SFX 50 in 1997 al Fl. 3.995,-- en wanneer we dit omrekenen naar Euro's is dit een nieuwprijs van ruim € 1.800,--.

Zoals alles zijn ook scooters in al die jaren iets duurder geworden. Wil je dezelfde kwaliteit als de SFX 50, ga dan eens kijken voor een Yamaha Neo's 4T. Voor € 2.299,-- koop je dan een scooter die zeker zo degelijk en technisch veel geavanceerder is dan de SFX 50.

Met een budget van € 1.800,-- koop je nu bijvoorbeeld een Peugeot Vivacity, Piaggio Fly of SYM Mio. Misschien net niet helemaal de degelijkheid van de SFX 50 maar wel prima geschikt voor intensief dagelijks gebruik.

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Hallo Barry,

helaas is de nieuwe Viva City niet zo goed als het vorige model. Als je rekening houd met de inflatie zou een Honda sfx nu rond de 2200 euro moeten kosten.

Ik zou zelf een revisikitje kopen voor de SFX, het zijn zeer degelijke scooters.

b@rry
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2010 19:29

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door b@rry »

Klopt, maar naar mijn mening vooral voor de eerste productie batches. Gelukkig heeft Peugeot in haar Chinese fabriek vrij snel na de introductie van de New Vivacity een behoorlijke kwaliteitsslag in de goede richting weten te maken.

Het blijft altijd moeilijk om twee modellen met elkaar te vergelijken maar de New Vivacity 4T die nu uit de fabriek rolt is naar mijn mening zijn geld zeker waard. Maargoed, zoals ik al zei misschien net niet helemaal de degelijkheid van de SFX 50...

Wanneer je de inflatie meeneemt in de berekening blijkt dat misschien ook helemaal niet te kunnen. Toch maar voor die Yamaha Neo's 4T gaan die dus eigenlijk hetzelfde kost als de SFX 50 destijds ;).

Beertje02
Berichten: 377
Lid geworden op: 09 dec 2006 15:52

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door Beertje02 »

Ik heb besloten om toch nog maar een jaartje met mijn Honda te blijven rijden, totdat het voor mij mogelijk is om wat meer uit te geven voor bijv. een Yamaha, Zoals ik al zei deze scooter heeft mij nog nooit in de steek gelaten de afgelopen 10 jaar de enige kosten waren de onderhoudsbeurten.

Er zit niet veel chroom op deze scooter, wel heb ik last van roest op mijn standaard, en zijn de diverse (blauwe) kappen van kleur verschoten in de loop der jaren wat natuurlijk logisch is, ook zitten er her en der krassen (zonder roest)

Goliathangelus
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 apr 2010 20:26

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Ik ben het met B@rry en dierenvriend1986 eens.
Een YAMAHA neo zal een optie zijn.
Volgens de A.N.W.B test de beste scooter (Vespa en SYM gedeelde 2e plaats)
Ik had de scooter niet genomen omdat het niet echt mijn model is maar voor de rest en de test een goede scooter.
Wat kwaliteit van Sym betreft vind ik wel mee vallen(buiten het feit dat ik er een bezit)Motorisch zitten ze best goed inelkaar.
Sym gebruikt copieen van de vroegere HONDA motoren modellen.(ook weer hele klassieke scooters van Honda maar met een SYM logo)
Sym was vroeger Honda Taiwan maar is alleen verder gegaan.
Het moeder bedrijf maakt trouwens onder licentie ook Hyundai auto s.
Honda Zoomer en Yamaha Giggle vind ik wel erg leuk(je moet er van houden)en redelijk geprijst.
Je ziet ze niet vaak rijden en als je goed zoekt zijn ze ook te koop in 25 km uitvoering.
Heel misschien word een van beiden mijn volgende model.
Het nadeel van deze scooters is de schuifbaarheid van wegen inparkeren of draaien omdat ze brede banden hebben en zwaar zijn is schuiven moeilijk maar het voordeel van brede banden van is de rijeigenschappen.

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door opa60 »

Beste Beertje wat ik niet begrijp waarom je Honda sfx al na 19000km versleten is dat moet echt niet kunnen, een goede onderhoudsbeurt moet dan genoeg zijn.Of hij moet die 10 jaar altijd buiten geslapen hebben.Ik rij ieder jaar ongeveer 8000km en ik geloof niet dat ik mijn Cello volgend jaar al bij het grote vuil hoef te zetten. Jolanda heeft het ook over een Piaggio met ruim 40.000km op de teller en ik ken er ook zat met die km, kijk maar eens op het Kymco forum.mvg opa

Beertje02
Berichten: 377
Lid geworden op: 09 dec 2006 15:52

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door Beertje02 »

Beste opa60,

Mijn Honda is niet versleten, en heeft niet buiten gestaan, je kunt alleen wel al zien dat hij 10 jaar oud is, zoals ik al eerder aangaf.

De reden voor een nieuwe scooter was dat ik wel eens wat anders wilde na 10 jaar. Echter deze Honda blijkt van een dusdanig goede kwaliteit te zijn dat ik besloten heb voorlopig nog door te rijden op mijn Honda, omdat een goede vervanger (Yamaha) ruim boven de 2000 euro zit

Met vriendelijke groet
Beertje02

Goliathangelus
Berichten: 89
Lid geworden op: 28 apr 2010 20:26

Re: Vervanging Honda SFX

Ongelezen bericht door Goliathangelus »

Als je Honda zegt dan heb je in de meeste gevallen wel kwaliteit,zeker motorisch maar dat geld niet altijd voor de kunstoffen of lak die men gebruikt al ziet het bij de dealer er nog zo mooi uit.
Kunstof en lak kunnen best lang mee mits je er goed mee om gaat maar weers invloeden,zon voor al zijn nooit goed voor lak en kunstof en zelf heeft men ook wel eens een ongelukje,krasje schram of deukje opgelopen.
Dat voor kom je soms niet hoe voorzichtig men ook doet,een ander zit er wel met zijn vingers tegen of veel erger.
Als de scooter technisch goed is waarom dan niet een mooie schoon maak beurt/opfrisbeurt?
Een mooie kleur of andere kleur,nieuw zadel etc doet wonderen.
Als je een beetje handig bent(je hoeft geen Einstein te zijn) en er de tijd voor neemt krijg je nog een mooi en orgineel resultaat.
Veel succes!!

Gesloten