LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

In juli 2007 deed ik afstand van mijn spartamet, ik heb me destijds ook afgemeld met de bijbehorende gegevens (kentekenbewijs, enzo).

Ik heb al die tijd (omdat ik net te laat was met afmelden, moest ik over 2007 toch nog een deel van de verzekeringspremie betalen) geen verzekering meer afgesloten voor dit voertuig. Het enige dat er nog van over was, is de carburateur, en een van de sterwielen. Voor de rest komt de spartamet echt niet meer de weg op, omdat het voertuig als zodanig niet meer bestaat.

In 2008, 2009 en 2010 hoorde ik niets, dus ik ging er (kennelijk ten onrechte) vanuit dat alles in orde was.

Inmiddels heb ik ook al jaren geen papieren meer ervan.

Nu kreeg ik vandaag van de RDW een herinnering om de Spartamet toch nog te laten verzekeren, met als motivatie: wanneer het voertuig zonder verzekering toch nog op de Openbare weg wordt aangetroffen, dat dan een boete volgt. Maar dat laatste zal dus niet gebeuren, ik zei al: de Spartamet bestaat niet meer.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou een kentekenbewijs nodig hebben om de Spartamet minimaal te schorsen, dan wel af te melden. Ik weet dat er sowieso kosten aan verbonden zijn, maar hoe kan ik het RDW ervan overtuigen dat ze die Spartamet gewoon uit hun systeem moeten halen? Ik heb al bijna 4 jaar een snorbrommer, en dat is het enige gekentekende voertuig dat in mijn bezit is.

masterslave
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 nov 2010 12:11

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door masterslave »

In juli 2007 deed ik afstand van mijn spartamet, ik heb me destijds ook afgemeld met de bijbehorende gegevens (kentekenbewijs, enzo).

Wat is nu juist?
Waar afgemeld?

Ik zou een kentekenbewijs nodig hebben om de Spartamet minimaal te schorsen, dan wel af te melden.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Schorsen zou online kunnen, maar afmelden moet persoonlijk, zo heb ik begrepen, dat laatste zou moeten gebeuren bij het postkantoor.

Voor zover ik me herinner, heb ik dat allang gedaan, maar na zoveel jaar heb ik daar geen papieren meer van.

Intussen heb ik wel een kopie van het kentekenbewijs van mijn verzekering gekregen, dus ik zou nu wel IETS kunnen doen.


Om op je vraag te antwoorden: schorsen is het opschorten van de verzekeringsplicht. Bij afmelden geef je te kennen dat het voertuig niet meer de Openbare weg op gaat.


Ik heb jaren niets van het RDW vernomen, dus ik ben in de veronderstelling geweest dat het afmelden correct was verlopen. Kennelijk dus niet, en ze beweren dus dat een voertuig, waarvan ik weet dat het allang gesloopt is, toch nog verzekeringsplichtig is.

Nu ik een kopie van het verzekeringsbewijs heb kunnen achterhalen, kan ik wellicht iets meer.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Intussen is de Spartamet geschorst. Nu nog definitief afmelden. Ik heb dus geen zin om te blijven betalen voor iets dat niet meer bestaat.

masterslave
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 nov 2010 12:11

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door masterslave »

bodejosm43 schreef:Intussen is de Spartamet geschorst. Nu nog definitief afmelden. Ik heb dus geen zin om te blijven betalen voor iets dat niet meer bestaat.
Als jij de Spartamet niet hebt afgemeld, dus zo ziet het uit, dan ben jij ook verplicht om te betalen, dus het RDW heeft het niet fout.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dan mag de RDW wel eens wat duidelijker zijn in de uitleg over wat AFMELDEN is, en wat SCHORSEN. Ik was in de veronderstelling dat ik de boel had afgemeld, maar het bleek dus geschorst te zijn, en dat is dus tijdelijk. Afmelden is eenmalig en definitief. Het een was gevraagd, het ander uitgevoerd, zogezegd.

Ze hebben inmiddels zelf erkend dat juist het jaar 2007 (waarin de Spartamet van de weg ging) een overgangsjaar was. In dat jaar zaten nog veel brommers/snorbrommers enzovoorts zowel met kentekens als met verzekeringsplaatjes op de weg.

Men erkent dat hierdoor de verwarring ontstaan kan zijn.

Ik heb destijds de instructies van de baliemedewerker van het postkantoor gevolgd, waarschijnlijk is het daar dus fout gegaan.

Als je enkele jaren niets hoort, zou je ervan uit mogen gaan dat het allemaal correct verlopen is. Tenminste: dat is bij mij zo.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Waarom ze daar nu pas mee komen?

Omdat de RDW de laatste tijd strenger aan het controleren is op dit soort "fratsen" zal ik maar zeggen. Ze zijn sinds kort strenger aan het controleren op verzekeringsgegevens e.d., vandaar.

Tja vervelend is het zeker wel.

Ik zou ook eens navraag doen of er nu gevolgen aan gaan kleven aan dit "grapje". Voordat je het weet, gaan ze eisen dat er al die jaren verzekering betaald moet worden en dat er een fikse bekeuring volgt.

Succes.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door snepke »

Mijn moeder heeft ook een spartamet.
Ik weet wel dat de verzekering ongeveer 18 euro per jaar is.
Ze rijd er al een tijd niet meer op(het gaat te snel naar haar zin)ze wil van dat ding af.
Als ze hem nu verkoopt,hoe werkt dat dan?
Moet ze hem dan afmelden of gaat dat net als bij een auto,dat je hem moet overschrijven?
Laatst gewijzigd door snepke op 16 apr 2011 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Yep overschrijven en je krijgt vrijwaringsbewijs net als bij een auto.
Daarom hebben scooters, brommers, snorbrommers etc etc al een tijdje een kenteken.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door snepke »

Teunbosseman schreef:Yep overschrijven en je krijgt vrijwaringsbewijs net als bij een auto.
Daarom hebben scooters, brommers, snorbrommers etc etc al een tijdje een kenteken.

Oke weet genoeg.Bedankt

masterslave
Berichten: 169
Lid geworden op: 13 nov 2010 12:11

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door masterslave »

bodejosm43 schreef:Dan mag de RDW wel eens wat duidelijker zijn in de uitleg over wat AFMELDEN is, en wat SCHORSEN. Ik was in de veronderstelling dat ik de boel had afgemeld, maar het bleek dus geschorst te zijn, en dat is dus tijdelijk. Afmelden is eenmalig en definitief. Het een was gevraagd, het ander uitgevoerd, zogezegd.

Ze hebben inmiddels zelf erkend dat juist het jaar 2007 (waarin de Spartamet van de weg ging) een overgangsjaar was. In dat jaar zaten nog veel brommers/snorbrommers enzovoorts zowel met kentekens als met verzekeringsplaatjes op de weg.

Men erkent dat hierdoor de verwarring ontstaan kan zijn.

Ik heb destijds de instructies van de baliemedewerker van het postkantoor gevolgd, waarschijnlijk is het daar dus fout gegaan.


Als je enkele jaren niets hoort, zou je ervan uit mogen gaan dat het allemaal correct verlopen is. Tenminste: dat is bij mij zo.


Op de website van het RDW staat duidelijk de definitie van schorsen en afmelden.
En baliemedewerker van een postkantoor kan zulke vragen ook niet beantwoorden!
Als jij het voertuig hebt afgemeld, dan krijg je dit door het RDW middels een brief medegedeeld, dus jouw verhaal klopt niet.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Ik schreef al dat 2007 een overgangsjaar was.

Mijn verhaal klopt weldegelijk, RDW erkende dat er in 2007 onduidelijkheden waren rond het begrip afmelden en schorsen.

Het komt op het volgende neer: bij de overgang van Verzekeringsplaat naar Kentekenbewijs is een heleboel mis gegaan.

Het voertuig is inmiddels geschorst, ook dat schreef ik. Hoe het nu met het afmelden moet, daarover neem ik nog contact op met het RDW.

Period.

jolanda77
Berichten: 277
Lid geworden op: 02 feb 2010 10:58

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door jolanda77 »

voor het afmelden moet je naar het postkantoor toe daar moet je het kenteken
deel inleveren doe word opgestuurd naar de rdw en dan is ie van uw naam af

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door LeoZ »

Wat ik wel vreemd vind dat het RDW er 4 jaar (!!) over doet om met dit verhaal te komen, vind dat erg laat!... Maar ja, het zijn ... Ambtenaren, dat verklaart een hoop... :mrgreen:

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: RDW stuurt na 4 jaar herinnering.

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

Bij de RDW weten ze soms van voor niet dat ze van achter leven.

Mijn Duitse bromfiets had alle dokumenten en zoals na te lezen is op de website van de RDW word er niet naar de technische aspecten van het voertuig gekeken. Ben voor de keuring eerst met de papieren naar het keuringsstation gegaan om te vragen of dit voldoende was voor deze keuring en heb diverse malen gebeld/gemaild en alle keren was het antwoord ja.

Sta ik daar om 8 uur in de vrieskou met dat ding, zeggen ze dat de papieren niet voldoende zijn. Uit eindelijk toch op kenteken gekregen omdat ik de mailtjes van hun bij me had waarin stond dat de papieren die ik had bij het voertuig wel voldoende zijn. :lol:

Dus dat zegt al genoeg lijkt me zo.

Gesloten