LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Koeien, varkens of ander vee kan je hier bespreken
Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Soraya »

Ook ik ben blij met alle agrariers. Ondanks dat ze een moeilijk bestaan hebben.
Vorig jaar las ik in een krant dat agrariers niet meer zo vroeg mogen beginnen, omdat de stedelingen die hier kwamen camperen het te vroeg vinden en er geluidshinder van ondervonden :shock:
Het is gemakkelijk praten vanuit een andere richting, maar heb maar eens het lef om er minimaal 1 week volledig in mee te werken, dan kijken veel mensen er ook al met andere ogen naar.
Het is triest dat voor 1 kg uien, waar wij ongeveer 1 euro voor betalen, de agrariers slechts een halve cent voor krijgen.... Het zelfde geld voor het vlees.
En mensen moeten echt niet klagen over dat het hier zo slecht is met de dieren, in andere landen worden de dieren tig keer slechter behandeld als hier.
De meeste agrariers hebben respect en liefde voor de dieren zolang ze bij hun wonen. Helaas hoor je in de kranten vaak de slechte verhalen.
Ik ben zelf geen agrarier, maar ik ken er wel voldoende. Mensen die eigenlijk gewoon geen vakantie kunnen nemen omdat het werk gewoon 24/7 doorgaat, terwijl veel mensen nog wel weekend kennen.
Ik kan niet meer dan oprecht zeggen dat ik bewondering heb voor hun, en dat de mensen die in deze branche zitten eigenlijk alleen maar mensen kunnen zijn die oprecht de keuze hiervoor gemaakt hebben.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Fiore »

voor diegenen die zo'n medelijden met de boeren hebben omdat ze zo weinig verdienen

bron: nu.nl
Het gemiddelde inkomen van agrariërs over de hele EU steeg 2,6 procent. In Nederland steeg het maar liefst 17,6 procent.

gemiddeld verdient een nederlandse boer zo'n 55000 euro. niet echt slecht, toch?

en binnenkort moeten alle biggen worden verdoofd, of jullie het nu willen of niet.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Immo »

Bruto, mevrouw Fiore.

Om exact te zijn, in 2006 heeft de Nederlandse boer gemiddeld 52.000 euro verdiend. Dit is bruto, hier moet nog van betaald worden:
belasting, arbeidongeschiktheidsverzekering (5000-9000 euro), ziektekostenverzekering, energiekosten (liggen toch vaak wat hoger dan bij een standaardwoning in de bebouwde kom), autokosten( op het platteland kun je niet zonder), overige verzekeringen.

Bovendien is dit een gemiddeld inkomen, sommige sectoren hebben goed verdiend, ander een stuk minder. Dan nog hebben we het hier over een beperkt aantal jaren. Neem eens het gemiddelde over 5 jaar, dan is het gemiddelde inkomen heel wat lager, en geregeld negatief. Afgelopen jaar verdiende ruim een derde van de boeren een inkomen onder het wettelijk minimum.
Vreemd dat er zoveel bedrijven sluiten (3-5 % per jaar) als er zo riant verdiend wordt in de landbouw ?

Daarnaast heeft een boer, evenals alle ander zelfstandigen in Nederland te maken met sterk fluctuerende inkomsten, waar hij in goede jaren moet reserveren, ook daar gaat een stuk inkomen aan op.

De gemiddelde boer - en daarnaast vaak met de nodige hulp van andere familieleden - maakt werkweken van 60-70 uur of soms nog meer.
Makkelijk redeneren mevrouw Fiore van uit een 36-urige of misschien parttime-situatie.
Mag deze ondernemer dan wat meer verdienen? In uw ogen niet. U redeneert weer typisch vanuit een hautaine linksge-engageerde grachtengordel mentaliteit en kijkt neerbuigend op landsman neer en schildert hem af als een vervuilende, achterlijke dierenbeul.

Even over het castratie-probleem wat u in uw onwetende wijsheid natuurlijk op het bord van de boer schuift. Het zijn de afnemers en in feite ook u als consument die het berenvlees niet willen en de boer dus dwingen om te castreren. Daarnaast blijkt uit de praktijk dat het verdoven minstens zo pijnlijk is als het castreren zelf.

Het zou mensen als u eens een keer sieren, als u met werkbare oplossingen zou komen voor dit probleem in plaats van langs de kant staan te roepen.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Fiore »

beste heer of dame immo,
iedereen verdient bruto hoor.
en schaar mij alstublieft niet bij uw afnemers, want daar behoor ik niet toe
evenmin redeneer ik vanuit linkse grachtengordelmentaliteit of parttime/36 uurder
zoals u ziet, doet u net zo goed ongeldige aannames als ik, wat iedereen doet hoor, maar steek de hand ook eens in eigen boezem, wat dat betreft

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Onverdoofd castreren.

In ieder geval weten wij nu waarom onverdoofd gecastreerd wordt, om een schamele paar centen omdat één op de negen biggetjes later MOGELIJK een z.g. "beerlucht" zouden KUNNEN hebben.

Maar wat mij nog meer de ogen opende was het feit dat dit onverdoofd castreren ook in de biologische vleessector heel gewoon was.

Voor een 1,2 centen meer die dieren zoveel leed aandoen valt niet goed te praten.

Grootvader
die ook tegen een toenemend gebruik van ligstallen is en nog het één en ander.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik wil nog steeds graag biggen zonder verdoving eten!
Maar dan wel nadat ik bij de Boer zelf het ook mag doen.

Zo leren ze het sneller af, of de boeren sterven uit.



Au.....

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Immo »

en schaar mij alstublieft niet bij uw afnemers, want daar behoor ik niet toe
Wederom een aanname mevrouw Fiore, hetzelfde als waar u mij van beticht. Ik ben geen producent van vlees, danwel agrarische producten.

Zo leren ze het sneller af, of de boeren sterven uit.
Nogmaals, als er al geargumenteerd en (wetenschappelijk zowel als wettelijk) gefundeerde kritiek op de huidige productiemethoden gegeven kan worden, zou het zeer wenselijk zijn in deze discussie dat deze vooral op de persoon van de boer spelende critici met werkbare oplossingen voor de dag zouden komen.
Gaarne zowel praktische, dus werkbare oplossingen, als ook economisch uit te voeren oplossingen. Het is erg gemakkelijk een situatie die door economische oorzaken ontstaan is op het bord van de kleine ondernemer te schuiven en hem dan persoonlijk als een onmens af te schilderen, want dat is wat u doet.

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Fiore »

taalkundig gezwam immo, mijn 'uw' was in verband met de afnemers die u noemde, dus uw woord, vandaar het gebruik van 'uw', niet van 'uw' produkten, omdat u evt. producent zou kunnen zijn
dus u doet evengoed aannames, zoals ik al eerder zei.. gaat u mij nu weer van hetzelfde betichten?*gaap* wordt eentonig

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Immo »

taalkundig gezwam immo, mijn 'uw' was in verband met de afnemers die u noemde, dus uw woord, vandaar het gebruik van 'uw', niet van 'uw' produkten, omdat u evt. producent zou kunnen zijn
Lekker duidelijk, net zoals de duidelijkheid in oplossingen die alle boerenhaters hier ten toon spreiden.
Zoals al eerder gezegd in deze discussie, wanneer mensen uit de sector of mensen die de sector goed kennen, de ongefundeerde en de felle, agressieve kritiek op de manier waarop in de landbouw gewerkt wordt, proberen met argumenten te weerleggen, uit dit zich van de kant van de critici vaak in persoonlijke kritiek, tot aan schelden toe.
Zie onder andere de mailing van D1rk, die hoopt dat de boeren uitsterven.
De kritiek van tegenstanders van de huidige landbouw heeft tot nu nog geen enkele keer geleid tot een werkbare oplossing van het probleem, als er al van een probleem gesproken kan worden, waarmee met alle apecten die van belang zijn rekening gehouden wordt.

Zolang uw kritiek niet vergezeld gaat van reële oplossingen, is de kritiek niet serieus te nemen.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door D1RK »

Mijn laatste opmerking was omdat U zo bleef doorgaan zonder iets toe te voegen, een grapje moet toch kunnen?

Elders op internet is iets over besneden worden te vinden;
Door de verdoving doet het geen pijn, maar daarna...

Als de verdoving is uitgewerkt na enkele uren is er nog steeds kans op besmetting zolang ze niet na dit appart in schone ruimte worden gehouden.
Het is net als bij de tandarts, die vulling voel ik niet, maar daarna met volle bek lopen, dus juist dan voel je de pijn, en een varken begrijpt het niet, en als je zonder verdoving doe, is het eerder blij dat de pijn afneemt, dus eerder rustiger, helaas is dit de praktijk, ik had dit ook niet gedacht, maar als boeren weer stoppen met verdoven omdat er dan eerder rust in de stal is.

Wel graag appart na behandeling, scheelde indien het mogelijk is, weer veearts kosten voor ontstekeningen!

Maar als U denkt dat alle boeren ook zo behandeld moeten worden?
Ik zou nog liever die mensen die zonder inhoud en iets te voegen hier klagen, en ze zoeken naar oplossingen, maar zowel economisch als diervriendelijk worden er nu dingen getest, maar je weet pas na enkele jaren of het werkelijk beter is, zie verdoving en daarna pijn...

Fiore
Berichten: 440
Lid geworden op: 22 jul 2005 10:42

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Fiore »

ik hoef ook helemaal niet met een acceptabele oplossing aan te komen.. ik maak namelijk geen deel uit van het probleem, ik produceer het niet en neem het ook niet af
omdat in het verleden fouten zijn gemaakt, moeten diegene die die wijze waarop nu met dieren wordt omgegaan nu niet acceptabel vinden maar met een oplossing komen? leuk geval van afschuiven
mijn oplossing is niet zo acceptabel voor de boeren, maar daar heb ik dan ook echt geen medelijden mee, wel met de dieren

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Immo »

Dit heeft niets met afschuiven te maken. Een bepaalde groep mensen meent een probleem te signaleren waarvan zij anderen beschuldigen de oorzaak daarvan te zijn. Hoewel de beroepsgroep volledig binnen de kaders van de Nederlandse en Europese regelgeving opereren, beschuldigt u een hardwerkende beroepsgroep, die vaak van generatie op generatie met dieren omgaat, op uw eigen emotionele gronden van het mishandelen van dieren. Bent u deskundige bijv. dierenarts, gedragsdeskundige, zelf boer ?
Er is nooit geen probleem geweest, totdat de anti-landbouwlobby er een probleem van maakte. Let wel: ik ben niet tegen verdoven van biggen, maar als uit objectief onderzoek blijkt dat het verdoven meer stress geeft dan niet verdoven, is dit het paard achter de wagen spannen.
Het is uw goed recht om het zielig te vinden dat dieren opgegeten worden, het is mijn goed recht dit niet zielig te vinden en wel vlees te eten.
Wat mij tegen de borst stuit dat u mensen die vlees produceren en consumeren als onwaardige creaturen afschildert en het dier boven de mens stelt. U stelt uw morele waarden boven die van anderen.
Laatst gewijzigd door Immo op 31 mei 2008 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Immo »

Mijn laatste opmerking was omdat U zo bleef doorgaan zonder iets toe te voegen, een grapje moet toch kunnen?

Elders op internet is iets over besneden worden te vinden;
Door de verdoving doet het geen pijn, maar daarna...

Als de verdoving is uitgewerkt na enkele uren is er nog steeds kans op besmetting zolang ze niet na dit appart in schone ruimte worden gehouden.
Het is net als bij de tandarts, die vulling voel ik niet, maar daarna met volle bek lopen, dus juist dan voel je de pijn, en een varken begrijpt het niet, en als je zonder verdoving doe, is het eerder blij dat de pijn afneemt, dus eerder rustiger, helaas is dit de praktijk, ik had dit ook niet gedacht, maar als boeren weer stoppen met verdoven omdat er dan eerder rust in de stal is.

Wel graag appart na behandeling, scheelde indien het mogelijk is, weer veearts kosten voor ontstekeningen!

Maar als U denkt dat alle boeren ook zo behandeld moeten worden?
Ik zou nog liever die mensen die zonder inhoud en iets te voegen hier klagen, en ze zoeken naar oplossingen, maar zowel economisch als diervriendelijk worden er nu dingen getest, maar je weet pas na enkele jaren of het werkelijk beter is, zie verdoving en daarna pijn...
Ik waardeer het dat u in ieder geval nadenkt over de controverse - laten we het in het midden laten of er een probleem is - en zowel voor het dier als de mens goede oplossing probeert te bedenken.

Chantal V.
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2008 16:55

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Chantal V. »

Als het goed is worden biggetjes vanaf 1 juli 2008 niet meer onverdoofd gecastreerd in Nederland. Maar het beste is natuurlijk als ze helemaal niet meer gecastreerd worden, want ook verdoving is pijnlijk, en als de verdoving is uitgewerkt.... Hier vind je meer informatie over biggencastratie:

http://www.ciwf.nl/inactie/biggenmetbal ... index.html

en kun je de Europese Commissie vragen het castreren van biggetjes in heel Europa (100 miljoen jaarlijks!) te verbieden:

http://www.ciwf.nl/directdoen/mailprote ... allen.html

Helaas, er is nog een lange weg te gaan, en natuurlijk is geen biggetjes eten het meest diervriendelijk!

Immo
Berichten: 147
Lid geworden op: 16 aug 2006 23:05

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door Immo »

Aan alle mensen die graag willen dat wij allemaal vegetarisch worden:
Voor het verbouwen van plantaardig voedsel is grond nodig, 60 % van de beschikbare landbouwgrond is niet geschikt voor teelt van voedsel voor menselijke consumptie, o.a. door de samenstelling van de bodem en door klimaatfactoren. Onder andere gras groeit daar prima en bijvoorbeeld runderen kunnen grassen prima omzetten in voor mensen hoogwaardige verteerbare eiwitten.
Plantaardige voeselproductie geeft ook afval bij de verwerking, met name die delen die eveneens niet voor menselijke consumptie geschikt zijn. In Nederlande zo'n 10 miljoen ton per jaar, dit wordt tot nu toe verwerkt in veevoeders.
Nog een aspect, als we nu over de hele wereld de vleesconsumptie af zouden schaffen, hoe moeten we dan nog onze landbouwgronden bemesten ? Met alleen kunstmest redden we dat niet, de bodemvruchtbaarheid zal op den duur tot nul gereduceerd worden.
Wat moet er gebeuren bij misoogsten, die ondanks alle technieken en wetenschap nog lang niet altijd voorkomen kunnen worden.

Gaarne zou ik van alle vegetariers die vleesconsumptie ook door anderen dan henzelf afkeuren, willen weten hoe zij dit denken op te lossen en gaarne onderbouwd met feiten.

JeBentZelf
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2009 13:37

Re: HEMA worst biggentjes worden ook NIET verdoofd

Ongelezen bericht door JeBentZelf »

:idea: Je bent zelf een HEMA worst :idea:

Gesloten