LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Bespreek hier alle vormen van alternatieve geneeswijze.
seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Er wordt veel afgegeven op de reguliere geneeskunde, en mijn inziens onterecht.

Natuurlijk zijn er gevallen waarin de normale geneeskunde geen uitkomst biedt, maar het overgrote deel van de ziektes kunnen zeer goed behandeld worden met de reguliere medicijnen.

Kwakzalvers daarentegen schermen met allerlei oncontroleerbare genezingspercentages uit schimmige onderzoeken. Vaak in het buitenland uitgevoerd door internationaal niet erkende instituten met zeer vage namen.

Het is kwalijk dat dit gebeurt omdat somminge zich laten overhalen en daardoor niet de juiste medicijnen gebruiken en ziek blijven of nog erger, overlijden
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 09 jan 2010 10:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Tja, je hebt wel enigszins gelijk, maar het zijn niet allemaal kwakzalvers hoor.

Een goede homeophaat vertelt je er ook altijd bij dat je ook naar de reguliere arts moet en diens medicijnen te gebruiken. Maar sommige homeophatische middelen kunnen je klachten verminderen.

Het is pas een kwakzalver als diegene je adviseert om alleen zijn kruidenmiddeltjes te gebruiken en niet te luisteren naar de reguliere artsen. En daar zouden ze een verbod op moeten maken!

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door antileugens »

Natuurlijk zijn er gevallen waarin de normale geneeskunde geen uitkomst biedt, maar het overgrote deel van de ziektes kunnen zeer goed behandeld worden met de tradtionele medicijnen.
Ik neem aan dat je bedoeld reguliere medicijnen? Traditionele medicijnen komen namelijk uit de 'alternatieve' hoek. Een goed voorbeeld van een traditioneel medicijn is bijvoorbeeld Kurkuma.
Het is pas een kwakzalver als diegene je adviseert om alleen zijn kruidenmiddeltjes te gebruiken en niet te luisteren naar de reguliere artsen. En daar zouden ze een verbod op moeten maken!
Dat is al het geval.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Het moet naast elkaar kunnen gebruikt worden.
Reguliere geneeskunde op de eerste plaats met als aanvulling eventueel alternatieve geneeswijze,
Elke goede homeopaat zal je dat vertellen, zoniet maak dat je wegkomt dan en
zeker als er iets ernstigs aan de hand is.
Dan is de reguliere geneeskunde de 1e plaats waar je moet zijn.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste miss Tascha en Jeanne-Veghel,

Ik gebruik bewust het woord kwakzalvers omdat dat precies de lading dekt.

Inderdaad een goede homeopaat kent de beperkingen van zijn middelen en zal je doorverwijzen. ( hij/zij zal bijvoorbeeld niet stellen dat hij kanker kan genezen)

Een kwakzalver zal echter de reguliere geneesmiddelen afwijzen en je voorhouden dat die nutteloos zijn.

Helaas zijn er daar nog teveel van
Laatst gewijzigd door seagoing racer2 op 16 dec 2009 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door antileugens »

Wil je aub de correcte terminilogi gebruiken? Traditionel geneeskunde = alternatieve geneeskunde: http://www.iocob.nl/Traditioneel.html
Nu zeg je eigenlijk dat kwakzalvers vooral in de reguliere geneeskunde voorkomen en ik denk niet dat dat is wat je bedoeld.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Helemaal mee eens. Er zijn nog veel te veel kwakzalvers.
Mijn homeopaat stuurt me door als er iets is wat ze niet vertrouwd en zegt dan,
voor alle zekerheid even na laten kijken in het ziekenhuis.
Werkt samen met een aantal reguliere artsen, dat zegt me genoeg.
Heb veel vertrouwen in haar. :D

mijn antwoord is voor seagoing racer2, anders is er verwarring

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

antileugens schreef:Wil je aub de correcte terminilogi gebruiken? Traditionel geneeskunde = alternatieve geneeskunde: http://www.iocob.nl/Traditioneel.html
Nu zeg je eigenlijk dat kwakzalvers vooral in de reguliere geneeskunde voorkomen en ik denk niet dat dat is wat je bedoeld.

Het is toch wel duidelijk wat ze bedoeld toch? Iedereen kan toch lezen.
Ik begreep het wel in ieder geval. Moet ik toch even zeggen.


antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door antileugens »

Het mag dan duidelijk zijn voor jou maar ik heb al tal van forumgebruikers gezien die niet zo goed zijn in de taal. De smilie van sg in dat kader is veelzeggend: Ze is er trots op dat iemand haar fouten gelukkig toch goed interpreteert in plaats van ze te verbeteren.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Met de aandoeningen die ik heb, behoort ook het energiepeil van mij bij.
Is altijd erg laag.
Help graag mensen, maar dat had je al begrepen denk ik en het kost me af en toe te veel energie, om dan op elk ding te reageren, want dat doe ik al zo veel mogelijk op onderwerpen, waarbij ik denk te kunnen helpen.
Voor mij was het duidelijk en iemand die het niet begrijpt, moet het nog maar even vragen.
Ik heb ook een topic waar mensen vragen blijven stellen, omdat ze het niet helemaal begrijpen.
Vind ik niet erg om die te beantwoorden.
Dus niet boos :mrgreen: op mij worden, omdat ik het doe zoals het voor mij gewoon het
beste is. :D

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door antileugens »

Ben ook absoluut niet boos op je maar probeer alleen maar duidelijk te maken dat er in veel topics al verkeerd gereageerd word omdat mensen duidelijk moeite hebben met lezen en schrijven. Vaak zijn ze zich daar niet eens van bewust en als je je niet bewust bent dat je iets verkeerd begrijpt omdat het doodsimpel verkeerd is opgeschreven zijn foute conclusies niet veroorzaakt door de persoon die reageert maar door de persoon die de foutieve post heeft geplaatst.

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

Miss Tascha schreef:Het is pas een kwakzalver als diegene je adviseert om alleen zijn kruidenmiddeltjes te gebruiken en niet te luisteren naar de reguliere artsen. En daar zouden ze een verbod op moeten maken!
Helaas is daar geen verbod op. Er zijn maar enkele handelingen voorbehouden aan artsen. Alle andere mogelijke medische handelingen mogen ook door leken worden uitgevoerd en aangeboden: http://tinyurl.com/yzpsog2

Als er iets misgaat door de behandeling van een kwakzalver, is deze wel aansprakelijk, maar dan moet eerst bewezen worden dat dit rechtstreeks veroorzaakt werd door de behandeling of het advies van de kwakzalver. Als dit niet bewezen kan worden, bijvoorbeeld doordat zich meerdere kwakzalvers met de patiënt bezighielden zodat niet duidelijk is wie wat zei of deed, gaat de kwakzalver vaak vrijuit.

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door amelissen »

Er wordt veel geklaagd over de alternatieve geneeskunde. Soms terecht, soms ook onterecht. Alternatieve geneeskunde moet altijd gezien worden in samenhang met de reguliere. Zoals al vele malen gezegd: als er door de alternatieve persoon wordt gezegd dat je niet meer naar je huisarts hoeft, geen medicijnen meer hoeft te slikken enzovoort, dan deugt dat niet.

Er zijn echter ook vele goede mensen in het alternatieve circuit. Mensen die weldegelijk een deel van de problemen kunnen oplossen als dat in het reguliere geval niet lukt. Mensen die weldegelijk een jarenlange studie hebben gevolgd, zich up-to-date houden en bijscholen. Probleem is echter alleen hoe vind je ze. Dat zal eigenlijk alleen via mond-op-mond reclame gaan. Als je zoekt naar een acupuncturist bijvoorbeeld staan er genoeg in de gouden gids, op internet bij de diverse beroepsverenigingen als NVA, NAAV en Zhong. Maar ook daar zijn mensen aangesloten die goed zijn en die slecht zijn.

Helaas heb je onder de reguliere artsen ook kwakzalvers, net zoals in het alternatieve circuit. Die "officieel afgesturdeerde kwakzalvers" vind ik nog veel gevaarlijker. Want mensen gaan er gewoon vanuit dat als een arts in het ziekenhuis werkt, die arts ook goed is. Dat is dus aboluut niet het geval. Het ziekenhuis beschermt deze mensen vaak ook nog heel lang, zodat ze lange tijd hun gang kunnen gaan.

Voorbeeld: moeder kan slecht zien, oogarts geeft aan, niets meer aan te doen, je wordt blind. Ziekenhuis stopt ermee en over naar ander ziekenhuis met nieuwe oogarts. Moeder binnen 3 weken geopereerd en gewoon weer normaal zicht. Tijdsbestek ertussen 4 jaar; 4 jaar heeft mijn moeder niets kunnen zien, omdat er een "officieel afgestudeerde kwakzalver" zei dat er niets aan te doen was. En zij geloofde dat, ondanks dat de kinderen zeiden ergens anders naar toe te gaan.

Kwakzalvers moeten aangepakt worden, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat geldt dus ook voor die regulier afgestudeerde kwakzalvers in de reguliere geneeskunde

Marer
Berichten: 477
Lid geworden op: 27 feb 2008 15:45

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door Marer »

In Nederland kan je altijd een second opinion aanvragen. En als een arts er een potje van maakt kan je altijd een klacht indienen tegen die arts. Zelfs na vier jaar.
Persoonlijk zou ik er zeker werk van maken.

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door amelissen »

Heb je dat wel eens gedaan? Een klacht indienen bij de tuchtraad?

Dat betekent dus eerst alle gegevens op papier zetten. Vervolgens krijg je een brief terug (na een maand of 3) of je bewijzen hebt. Als je die niet hebt, wordt de zaak zonder pardon geseponeerd, want jah als je klaagt dan zeur je he. En probeer maar eens een arts te vinden die zijn collega afvalt, dat zijn er maar heel erg weinig, ook al zeggen ze allemaal 'off the record' dat de patient gelijk heeft.

Vervolgens krijgt de advocaat van de arts verweermogelijkheid en geeft na ongeveer 1 tot 2 jaar de reactie Ach mevrouw er is helemaal niets mis gegaan, het zit tussen uw oren. Of het is al zo lang geleden, dat weet ik al niet meer hoor. Of, waarom heeft u dat niet gezegd dan hadden we er gelijk wat aan kunnen doen (alsof je dat al niet geprobeerd hebt).
De tuchtraad zegt, nou dan seponeren we alles toch gewoon. Klaar.

De keren dat een arts werkelijk een reprimande, schadevergoeding of zelfs uitambtzetting wordt opgelegd, is nagenoeg nihil.

Paar weken geleden was het weer eens in het nieuws. Een gynaecoloog ergens in het land waar al 5 of 6 babies bij waren overleden in de laatste jaren, vanwege nalatige fouten werd gewoon in het ziekenhuis de hand boven het hoofd gehouden terwijl hij in Duitsland al uit het ambt gezet was, want ach het is toch zo'n aardige man.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

:( een waar verhaal helaas.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door kuklos »

@amelissen, ik begrijp je punt. Maar daarmee is er nog steeds een wereld van verschil tussen het zogenaamde alternatieve circuit en de reguliere geneeskunde welke veel zwaarder gereguleerd wordt.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door antileugens »

Gut, nou praat je jezelf tegen. Eerst zei ik dat er met twee maten gemeten werd en toen sprak je dat tegen maar nu zeg je ineens dat er wel met twee maten gemeten word. Alleen is dit nu ten nadele van de reguliere geneeskunde.
Dus:
a. Je spreekt jezelf tegen
b. Je onderbouwt het niet.
:P

trijntjewinkel
Berichten: 774
Lid geworden op: 30 aug 2009 14:42

Re: kwakzalvers maken VEEL meer kapot dan je lief is

Ongelezen bericht door trijntjewinkel »

@ Antileugens,

Het met twee maten meten heeft betrekking op het beoordelen van onderzoek. Regulier onderzoek en alternatief onderzoek wordt op dezelfde wijze beoordeeld; wat dat betreft wordt er niet met twee maten gemeten.

Er wordt wel degelijk met twee maten gemeten als het gaat om de eisen waar een arts aan moet voldoen voordat hij medische handelingen mag verrichten en de eisen die er worden gesteld aan alternatief therapeuten die ook medische handelingen verrichten, diagnoses stellen en medische adviezen geven. De opleiding tot alternatief therapeut stelt helemaal niets voor, al helemaal niet in vergelijking met de opleiding tot arts.

Gesloten