LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studiekeuze - Technische natuurkunde?

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
Nicky98
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2015 19:27

Studiekeuze - Technische natuurkunde?

Ongelezen bericht door Nicky98 »

Hallo allemaal,

Ik zit in mijn examenjaar van havo en moet volgend jaar een goede hbo studie kiezen. Ik wil iets doen wat ik echt leuk vindt en daarom is mijn oog ook gevallen op natuurkunde. Helaas heb ik in de 3e toen ik mijn profiel heb moeten samenstellen EM (wiskunde A) gekozen met als extra vakken natuurkunde,M&O en Duits. Dit omdat ik er in de 3e overtuigd van was dat ik iets in de economie wilde gaan doen. Hier heb ik me erg op verkeken en economie gaat me gemakkelijk af. Ik wil echte uitdaging hebben.

Met dit profiel ben ik niet geschikt voor de meeste natuurkundige studies, gelukkig heb ik kunnen regelen dat ik een instaptoets kan maken en alsnog kan worden aangenomen als ik hem zou halen. Maar hier komt het echte probleem. Want ook al heb ik een passie voor natuurkunde, gaat het me niet gemakkelijk af. Ik sta gewoon een ruime 6 op mijn rapport maar het is niet dat ik uitblink in het vak. De 6 komt mede doordat ik vorig jaar er een beetje met de pet naar gooide, maar ik zou het hooguit een 7 kunnen maken. Wiskunde doe ik niet echt iets voor en daardoor sta ik daar ook een 6 voor. Dit jaar ben ik anders in mijn motivatie voor school gaan staan omdat ik eindelijk weet waarvoor ik het allemaal wil doen. Ik heb de motivatie om er echt tijd in te besteden wanneer ik ga studeren, maar ik ben bang dat ik faal. Ik vind natuurkunde echt leuk en ik zou het ook geweldig vinden om dat te gaan studeren. De decaan zegt ook dat ik moet studeren wat ik leuk vind, dan kom je er wel. Maar ik vind dat ik wel reëel moet blijven. Daarom is mijn vraag, hoe moeilijk is Technische Natuurkunde en zou ik het kunnen halen met mijn pakket en punten?

stofzuigertje

Re: Studiekeuze - Technische natuurkunde?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is VWO dus nog 2 jaren extra met Natuurkunde mogelijk?

Vraag het eens op je huidige school, zit je gelijk een stapje hoger.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Studiekeuze - Technische natuurkunde?

Ongelezen bericht door 16again »

Nicky98 schreef: .....economie gaat me gemakkelijk af. Ik wil echte uitdaging hebben.
Even parallel naar voetbal: Voor een goede keeper is het niet makkelijk een goede spits te worden. Keuze tussen slagen als keeper of vermoedelijk falen als spits lijkt me dan makkelijk.
Benut je capaciteiten!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Studiekeuze - Technische natuurkunde?

Ongelezen bericht door kweenie »

Of technische natuurkunde moeilijk is... hangt helemaal van jezelf af. Als je de exacte vakken makkelijk kunt begrijpen en je de discipline hebt om het goed bij te houden, en dus niet te veel tot het laatste moment uit te stellen, dan is het goed te doen. Maar als je moeite met exacte vakken hebt, dan wordt het een zware klus.

Ik zou, net als stofzuigertje, ook denken dat als je echt richting (technische) natuurkunde zou willen, het verstandig zou zijn om na je havo eerst vwo te gaan doen.Dan kun je ook kijken of je écht de motivatie houdt. Lijkt me beter dan met twijfel te beginnen aan een vak dat je (nu) wel leuk lijkt, maar waar je onzeker over bent. Beter je schaarse studietijd nog bewaren tot je er echt tegenaan kunt gaan. Als je dan ook voor een echt beta-pakket kiest, eventueel na eerst wat inhaalwerk, dan kun je ook zien of dat je goed ligt en of het je makkelijk af gaat. Als dat dan zou tegenvallen, dan weet je ook dat je niet voor technische natuurkunde moet kiezen.

stofzuigertje

Re: Studiekeuze - Technische natuurkunde?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik gaf mijn antwoord om de volgende reden;

Bij VWO kun je nog 2 jaren achterstand wegwerken mits je een redelijke kans op slagen hebt voor het zwaardere VWO, en dat weet ik niet.

Een HBO van vaak Inholland heeft lagere status als echte Universiteit hoewel ze met meestal 1 jaar langer op gelijk niveau zouden moeten zitten.....

Zo heb je na 3 jaren TU Delft dezelfde Bachelor als na 4 jaren HBO Inholland met een enig sinds gelijkwaardige opleiding.
Ik heb het over de erg zware Lucht & Ruimtevaart bij TU om de alleen luchtvaart bij In Holland.
Beide Delft en veel gelijk maar niet wat niveau betreft.

Kijk ook eens op open dagen of info online in Delft, Eindhoven of Twente waar je vermoedelijk naar toe gaat.
Als je naast Natuurkunde ook Biologie zou pakken is de kans op leuke opleiding in zowel Delft als Leiden ook nog mogelijk, dus vele mogelijkheden.

Door nog voor je 2 jaren VWO doet nu al even zoeken en rondkijken is beter voorbereid en je weet
waarvoor je studeerde en dat motiveerde dus zal meestal betere cijfers geven is vaak gebleken.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Studiekeuze - Technische natuurkunde?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

nicky98 schreef: Want ook al heb ik een passie voor natuurkunde, gaat het me niet gemakkelijk af. Ik sta gewoon een ruime 6 op mijn rapport maar het is niet dat ik uitblink in het vak. De 6 komt mede doordat ik vorig jaar er een beetje met de pet naar gooide, maar ik zou het hooguit een 7 kunnen maken. Wiskunde doe ik niet echt iets voor en daardoor sta ik daar ook een 6 voor. Dit jaar ben ik anders in mijn motivatie voor school gaan staan omdat ik eindelijk weet waarvoor ik het allemaal wil doen
Met een 6 voor wiskunde en natuurkunde gaat een studie technische natuurkunde het zo niet worden.

Als je nu een andere motivatie heb, zou dat natuurlijk kunnen veranderen, maar dan zul je dat ook terug moeten zien in je cijfers van de laatste toetsen. Denk hierbij aan een score van 7 of 8

Over-de-duim-regel is dat je op HBO/WO Techniek ongeveer 2 punten lager scoort dan op de middelbare school.

Een goede suggestie die al gedaan is, om eerst VWO-B af te af te ronden om duidelijker te krijgen of dit iets voor je is.

Gesloten