LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
Sabiinetj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:09

Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door Sabiinetj »

Ik ben 22 jaar, heb geen kwalificatie meer en volg een opleiding (niveau 4) op het MBO. Ik heb bepaalde dingen meegemaakt en heb dit aan mijn mentor verteld. Zij heeft dit verteld aan de zorgcoördinator en die heeft het weer verteld aan de domeinleider. De zorgcoördinator heeft, zonder mijn toestemming, mijn ouders gebeld en uitgenodigd voor een gesprek. Zij wil in dit gesprek vertellen dat ze zich zorgen om mij maken en mij willen aanmelden voor het ZOW (Zorg, Onderwijs, Werk). Ik heb tegen de zorgcoördinator verteld dat ik niet wil dat ze mijn ouders op de hoogte stellen, maar volgens haar moest dit van de domeinleider. Ik heb verschillende dingen hierover gevonden op internet, maar ik wil zeker weten of ik in mijn recht sta. Ik heb een klacht ingediend bij de ombudsman van mijn school en hier ga ik, aanstaande maandag, over hebben met hen. Zij willen, nu nog steeds, mijn ouders inlichten en ik wil dit echt niet. Ik woon niet meer thuis en ben een meerderjarige met een startkwalificatie.

Nu heb ik afgelopen vrijdag een gesprek hierover gehad met de domeinleider. Na een lang gesprek heeft zij mij twee keuzes voorgelegd:

1. Mijn ouders worden ingelicht over het feit dat de school zich zorgen om mij maakt en dat ik wordt aangemeld voor het ZOW. Ze willen mijn ouders vertellen wat ik ook aan de zorgcoördinator heb verteld, echte vertrouwelijke informatie.
2. Ik schrijf me vrijwillig uit van school.

Ik heb liever geen van beide, want ik wil deze opleiding zo graag afmaken. Ik ben een gemotiveerde student en loop voor met mijn opdrachten, dit is ook besproken met mijn mentor en domeinleiding. Ik heb, nadat ze mij deze twee keuzes had gegeven, gevraagd wat er zou gebeuren als ik geen van beide kies. Volgens de domeinleiding MOET ik één van deze keuzes kiezen, anders wil de school niet met mij verder gaan. Ik weet niet hoe ik dit moet opvatten. Ik denk dat ze mij dan willen verwijderen, iets anders kan het niet zijn geloof ik.

Mijn vraag aan jullie is of dit mag?
- Mag een school vertrouwelijke informatie doorgeven aan ouders én hen in dit hele traject betrekken, terwijl ik meerderjarig ben, een startkwalificatie heb en niet meer thuis woon?
- Mag de school mij hiervoor verwijderen? (Dit is omdat ik het niet eens ben en dit eerst uitgezocht wil hebben).

Overigens ga ik nog bellen met het JOB, als iemand nog andere instanties weet dan hoor ik het graag!

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door tijger1 »

Wat die school cq domeinleiding wil doen, kan natuurlijk helemaal niet. Volkomen ongepast.

Ik kan u helaas niet raden wat u verder moet doen.

Het enige wat ik nog kan bedenken is:

https://www.rijksoverheid.nl/contact/co ... nsgegevens

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door moederslink »

Toch mis ik nog wel het e.e.a:
als alles goed gaat op school waarom krijgt je dan alleen deze 2 opties?
- of je ouders erbij betrekken en je aanmelden bij het ZOW
- of je zelfs verwijderen van school, hetgeen nogal een drastische maatregel is.

Is er iets gebeurd in je leven dat een risico voor herhaling of bv een terugval zou kunnen bevatten?

Zomaar vertrouwelijke info doorkleppen kan en mag helemaal niet, dat lijkt me zonneklaar!

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch maar wat vraagjes.
Sabiinetj schreef:Ik ben 22 jaar, heb geen kwalificatie meer en volg een opleiding (niveau 4) op het MBO.
Over wat voor soort kwalificatie heb je het hier?

Sta je op een of andere manier onder toezicht of begeleiding?

Waarom vind de objectleider het nodig dat je ouders worden ingelicht? Dat zal toch wel besproken zijn denk ik?

Kan de informatie waar het over gaat invloed hebben op het vervolg van je opleiding c.q. toekomst?

Praktische tip: je zou eens kunnen zoeken op privacywetgeving of privacybescherming. Hier vind je goede informatie:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... gevens-wbp

Sabiinetj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:09

Re: Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door Sabiinetj »

Ik ben herhaaldelijk misbruikt en dit heb ik gezegd tegen mijn zorgcoördinator. Ze willen per se mijn ouders hierin betrekken als een soort "opvangnet". Ik heb net een gesprek gehad met de klachtencommissie en die zeggen inderdaad dat ze, zonder mijn toestemming, mijn ouders niet hadden mogen bellen.

Ik heb een startkwalificatie (MBO 2 diploma), sta niet onder toezicht of begeleiding en ze vinden dat mijn ouders hierbij betrokken moeten worden, omdat: zij als moeder zijnde graag zouden willen weten als dit met hun kind was gebeurd. Ik vind dit geen reden en heb ook gezegd dat ik niet voor niets weg ben uit huis.

Ik heb alle regels over privacy opgezocht en het zou niet zomaar moeten mogen, behalve als ik bijvoorbeeld zelfmoord zou willen plegen (wat dus helemaal niet het geval is).
Ik doe het super goed op school, loop voor met mijn opdrachten. Het enige probleem is dat ik geen stage heb, dat komt door mijn gezondheid. Ik heb een tia gehad, dit is een paar weken geleden en voel me weer prima. Ik kan na de zomervakantie weer beginnen met een nieuwe stage.

Sabiinetj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:09

Re: Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door Sabiinetj »

@moederslink

Ik heb dus twee keuzes gekregen, deze zijn:
- Vrijwillig uitschrijven van school.
- Ouders over alle problemen inlichten en het ZOW inschakelen. (Het ZOW vind ik geen probleem, zou graag hiervoor willen gaan alleen dan zonder mijn ouders in te lichten.)

Ik heb toen gevraagd aan de domeinleider wat er gebeurd als ik geen van beide kies. Toen zei ze dat de school dan niet met mij verder kan, dus ik neem aan dat ze mij dan willen verwijderen.
Ik neem aan dat ze mij niet hiervoor kunnen verwijderen van school?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar wat er is gebeurd, onderschat dit niet hè? Dit kan nog jaren later een terugval veroorzaken en je gaan opbreken, maar dat weet je vast ook wel.
Je bent nu 22 , dus volwassen, doet het goed op school en bent niet voor niets uit huis, zoals je zelf schrijft.
Je wilt je ouders hier dus ook niet bij betrekken.
Heb je wel eventueel een eigen vangnet geregeld ?
Of anders i.d.d ZOW , dat zou je zelf dus ook best willen , maar dan zonder inmenging van je ouders, lees ik.
Als je een vangnet hebt gaan ze je m.i. niet zomaar verwijderen en daar heb je ook je ouders niet bij nodig.
Wat de zorgcoördinator heeft gedaan, kan dus gewoon niet.
Sterkte en kop op!
Laatst gewijzigd door moederslink op 25 apr 2016 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door witte angora »

Duidelijk, Sabiinetj.

Voor mij is het heel simpel: alleen jij bepaalt of en wanneer je je ouders hierover inlicht. Er kunnen heel goede redenen voor zijn om dat over een tijdje te doen, of misschien wel nooit. Dat moet dus, als je het al zou willen, op een moment dat je er zelf aan toe bent, en alleen jijzelf kunt bepalen wanneer de tijd rijp is, als het al zover zou moeten komen. Tot zover is het niet zo moeilijk denk ik?

Je hebt hier weer eens te maken met de ongelooflijke 'professionele' bemoeizucht. Ze mogen het niet, en ze doen het toch, en als ze hun zin niet krijgen, dan gaan ze zich als kleuters gedragen: als jij niet doet wat ik zeg, dan....

Zoals je het verhaal nu vertelt zou ik niet weten waarom de school niet met jou verder zou kunnen, sorry. Misschien dat je wat begeleiding zou kunnen gebruiken, dat weet ik niet. Maar het is aan jou om te bepalen welke begeleiding voor jou passend is. De school mag onderwijs geven, de school mag dingen signaleren, en verder is de kous af.

Eigenlijk moet je je afvragen of deze leiding wel geschikt is om jou verder te helpen...

Je kunt sowieso nu al een klacht indienen bij de juiste instantie, alleen weet ik niet of dat helpt om de verhoudingen tussen jou en de school te verbeteren.

Sabiinetj
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 apr 2016 23:09

Re: Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door Sabiinetj »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet dat je er last van kan hebben, dat ondervind ik nu nog. Ik vind het vertrouwen lastig, maar nu al helemaal omdat ze zonder mijn medeweten mijn ouders hebben gebeld en wilden inlichten. Als ik hier niets vanaf wist, dan was dit dus nu gebeurd. Ik heb een vangnet, vrienden en mijn vriend en die zijn ouders. Dit zit wel goed.

Het is inderdaad bemoeizucht en dat ze allemaal wel weten wat goed voor mij is, terwijl ze niet alles weten. Ik heb een bemiddelingsgesprek gehad met de ombudsman van mijn school en de gaan nu praten met de domeinleiding en met de zorgcoördinator. Ik ben benieuwd wat zij zeggen en of ze het goed vinden dat ik het traject in ga zonder mijn ouders. Anders dien ik alsnog een klacht in en desnoods ga ik hogerop.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Delen vertrouwelijke informatie door zorgcoördinator

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het is te gek voor woorden dat u "hulp" opgedrongen wordt. Dat werkt alleen maar averechts. Sterkte en houd uw poot stijf.

Gesloten