LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diploma verloren

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
diana.loupias
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2020 13:58

Diploma verloren

Ongelezen bericht door diana.loupias »

Goedemiddag,

Mijn naam is Diana Fernald.
Ik ben ten einde raad...
In 1997 ben ik afgestudeerd . Ik heb een MBO opleiding gedaan voor Sociaal Pedagogisch Werk aan het Gaasterland college in Amsterdam. Afstudeerrichting Kinderopvang. Daarna was ik nog te jong en onzeker om te gaan werken. Ik wilde toen verder studeren. Ik startte direct na het behalen van mijn diploma aan de hogeschool in Diemen oftewel Inholland met de HBO opleiding Pedagogiek, echter merkte ik dat ik niet lekker in mijn vel zat en ben daardoor na een paar maanden gestopt.

Ik ben toen een jaar gestopt en ben daarna weer begonnen met de studie Pedagogiek op dezelfde hogeschool in 1999. Nog steeds ging t niet goed en na overleg met de decaan besloot ik te stoppen.

Het Gaasterland college bestaat inmiddels niet meer, en deze is overgenomen door rechtsopvolger ROC top en valt onder bestuur van Amarantis. Dit is wat ik zelf heb kunnen onderzoeken.

Na contact met de ROC top bleek dat Gaasterland college onderdeel was van ROC van Amsterdam en dus niet van Amarantis.

Ik had ondertussen al contact gehad met het ROC, maar zij hadden mijn gegevens ook niet. Ze verwezen me naar DUO.

Ik heb in het jaar 2000 slechts heel even in de dienstverlenende sector gewerkt en merkte dat ik er nog steeds niet klaar voor was. Ik heb gewerkt in een leefkringhuis wat een soort opvang was ook voor de nacht. De doelgroep waren kinderen van 0-16 jaar. Ik ben daar korter dan een jaar gebleven. Ik heb toen een afscheidsboekje gekregen met foto’s van de kindertjes waarmee ik heb gewerkt en een groet van alle collega’s.


Ik besloot om even niet met mensen te werken. Ik kwam in de telecom terecht en ben daar gebleven. Na 12 jaar werkzaam te zijn geweest bij Tele2, kwam ik door een reorganisatie bij de reclassering terecht als receptioniste, maar ook daar houdt het straks op.

Ik ging dus verder solliciteren.
Tot mijn grote blijdschap heb ik een uitnodiging gekregen om te werken bij de kinderopvang als kinderleidster. Helaas kan ik er nu niet aan de slag, omdat ik ondertussen 6 x ben verhuisd vanaf dat ik uit huis ben gegaan en daardoor in alle chaos belangrijke papieren verloren waaronder mijn diploma van de middelbare school en van de SPW opleiding. Ik heb in mijn vorige woning alle papieren bij elkaar gehad (dacht ik) en last gehad van lekkage waardoor veel papieren zijn beschadigd. Ik weet niet meer welke papieren.

Ik stond er verder niet meer bij stil tot nu toe en was nog al die tijd in de veronderstelling dat mijn diploma wellicht ook nog bij mijn moeder in de berghok zou kunnen liggen.
Ik maakte me er dus toen nog niet druk om en heb verder steeds alleen met mijn cv gesolliciteerd.

Ik werd dus door het ROC doorverwezen naar DUO.
Duo zegt mijn school (opleiding) niet te kennen. De school bestaat niet meer en de ROC waar ik contact mee heb gehad zegt ook niets te kunnen vinden. Duo zegt als de school toendertijd niets heeft aangegeven dan kunnen ze geen vervangend document aan me geven. Ik ben er kapot van...
Dit kan toch niet in deze tijd?
Ik ben niet van plan op te geven..

Ondertussen hebben we wat onderzoek verricht en zijn we gestuit op de archiefwet die bepaalt dat sinds 1996 Opleidingen voor Middelbaar Beroepsonderwijs de diplomagegevens 50 jaar dienen te bewaren.

De gemeente heeft niets, duo heeft niets, stadsarchief zegt niets te hebben...
Ongelofelijk..

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door BL2 »

Zal je probleem even samenvatten want je hebt er wel een heel lang opstel over weten te schrijven:

In 1997 heb je een MBO opleiding afgesloten, en nu anno 2020 ben je je diploma kwijt.

Dat is alles waar het nu om draait. Tsja, dat is toch echt je eigen verantwoordelijkheid...
Op het internet staat aangegeven welke stappen je nu moet doorlopen. Kan mij niet voorstellen dat dat niets oplevert.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ens-inzien

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door moederslink »

Toen je begon in Diemen met HBO Pedagogiek heb je toen niet je MBO diploma van het Gaasterland college in A.dam moeten laten zien ?
Zo ja , dan ligt daar in Diemen mogelijk nog wel een copie in de administratie ....tis misschien een ideetje. :wink:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Alles na 1996 en ook vele van eerder zijn wel opgeslagen, op naam en geboorte datum is dat te vinden.
Online met inlog van Digid was erg veel te vinden van vele.

En zoek eens naar oude mede leerlingen, vaak hebben die nog een Diploma met de juiste School naam, want daar gaat het ook vaak fout.
Deze school met naam was vermoedelijk ergens bij een groep aangesloten en dan vind je alleen onder die groep deze nog.

Maar met Digid zouden alle diploma' s er moeten zijn.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Vervelend dat de papieren zoek zijn en via bovengenoemde weg is er wellicht toch nog wel iets terug te vinden (je wil werken en dat is al een goede basis). Anderzijds worden er wel kinderen aan je toevertrouwd en als de instelling waar je solliciteert waarde hecht aan een opleiding van meer dan 20 jaar terug zet ik daar ook wel wat vraagtekens bij. Dit soort opleidingen zijn doorgaans redelijk kort en gericht op het vervolgens opdoen van ervaring in de praktijk, als je graag deze kant op wil is een versnelde opleiding wellicht iets en een betere kans op parate kennins / een goede start als een papiertje van meer dan 20 jaar terug.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door marnix »

"Tot mijn grote blijdschap heb ik een uitnodiging gekregen om te werken bij de kinderopvang als kinderleidster"
Hebben ze expliciet gevraagd het diploma te laten zien?
Al gesprekken gehad daar?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Na korte periode in nachtopvang?

En 12 jaren Tele2, dus verouderde opleiding en geen praktijk ervaring en bijscholing?
Wegens de tekorten moeten ze jou wel nemen maar reken op nascholing en kan je die nu wel aan?

Heeft Leefkringhuis nog iets van jou?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @diana.loupias, dat is inderdaad heel erg vervelend. Hopelijk lukt het om het diploma weer te vinden.
Misschien is dit artikel https://www.ad.nl/binnenland/diploma-kw ... oogle.com/ hoopgevend.
Daarin staat tevens een link naar een register https://www.duo.nl/diplomaregister/ voor zover je daar al niet geweest bent.
Succes met zoeken, en vinden.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Heel vervelend, en wij hebben hier thuis hetzelfde meegemaakt met een verloren diploma. Als je toenmalige school niets heeft doorgegeven kan DUO verder ook niks. Ook krijg je nooit meer een diploma terug, maar een bewijs dat je de opleiding hebt gevolgd. Diploma is een éénmalig iets.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Ik ben door brand mijn papieren kwijtgeraakt begin jaren negentig. Voor mijn werk was het nooit nodig om ze weer te vergaren maar ik heb het toch geprobeerd. Destijds bij een gemeentelijke school opleiding gevolgd. Deze was echter inmiddels opgeheven en nergens was ook maar iets van enig bewijs terug te vinden, Gemeente niet, rijk niet, de nieuwe school waar nota bene nagenoeg alle docenten waren blijven werken niet.
Tegenwoordig kan je natuurlijk een diploma inscannen en uploaden naar de cloud (wat mijn dochter ook heeft gedaan mat al haar diploma's.
Toch werkt het niets terug kunnen vinden ook fraude in de hand; het is namelijk ook heel makkelijk om dan zelf een, niet bestaand, diploma te knutselen.

Azimuth
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:22

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Azimuth »

Heb je al eens gekeken in mijnoverheid.nl, daar zouden je diploma's in principe toch vermeld moeten staan?

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door BL2 »

De TS is de inloggevens kwijt van Radar forum, verneem ik net..... 😀

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Azimuth schreef:
24 feb 2020 22:14
Heb je al eens gekeken in mijnoverheid.nl, daar zouden je diploma's in principe toch vermeld moeten staan?
Is dat zo? Nooit gezien.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door grun »

Ik wist ook niet dat dat kon. Ik heb eens rondgekeken bij DUO. Eerst inloggen met digid en sms code, naar de sectie diploma's en vragen of je een kopie van je diploma kunt krijgen. Dat kan niet, maar wel een Verklaring Afgelegd Examen, wat volgens DUO dezelfde waarde heeft als het originele diploma. Die VAE kost 72 euro en het duurt drie weken voordat ze hem per post sturen.

Ik heb het getest met mijn oude MAVO diploma uit 1969. Dat bleken ze wel te kennen, hoewel ik zelf geen account bij DUO heb en de school ook allang niet meer bestaat. Die is gesloopt en er staan nu huizen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Grappig! Ik zie het staan inderdaad. Weliswaar niet compleet (bij mij staan er alleen de diploma's en getuigschriften van een HBO-opleiding, niet van mijn voorgaande opleidingen). Maar goed, daarvoor staan er (mocht het ooit nodig zijn) een aantal linkjes die je kunt volgen om niet-vermelde diploma's op te vragen.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Die verklaring heeft niet dezelfde waarde als een echt diploma in sommige gevallen, bij bijvoorbeeld naturalisatie is een echt diploma nodig als bewijs dat je hier op school hebt gezeten. Zal niet vaak voorkomen, maar toch.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door moederslink »

Diana....ben je er nog bij en heb je wat aan de tips ( gehad)? 🙄

diana.loupias
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2020 13:58

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door diana.loupias »

Goedendag allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb alles al geprobeerd. Het ligt nu bij de raad van bestuur.

Ik weet dat mijn diploma mijn verantwoordelijkheid is. Dat ontken ik niet.

Ik hoop toch dat ik geholpen kan worden en uiteraard daarna weer dmv bijscholing up to date kan zijn en het beroep kan uitoefenen waarvoor ik heb geleerd en met kinderen kan werken.

Azimuth
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:22

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door Azimuth »

Sterkte ermee!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Diploma verloren

Ongelezen bericht door moederslink »

Dus ook geen copie in Diemen?

Véél succes en hopelijk komt het érgens nog boven water.

Gesloten