Mijn klacht gaat niet alleen over het Ncoi, maar ook over studiebaan.
In september 2008 begon ik na een verkeerde studie keuze vol goede moed aan spw 4 via studiebaan. Deze organisatie sprak mij erg aan omdat je in de eerste instantie geen studie kosten hoefde te betalen. De modules die je volgt bij het NCOI worden voorgefinancierd door studiebaan en vervolgens heb je 24 maanden de tijd om een werkgever te vinden die de kosten overneemt. Door de subsidies die de werkgever ontvangt, en de uitgebreide vacature bank die studiebaan naar eigen zeggen heeft,zou het een makkelijke opgave zou zijn een baan te vinden. Ook werd er beloofd dat er modules gegeven worden door mensen die vakbekwaam zijn. Een goede keuze, zo leek het tenminste.
Het eerste module pedagogiek was hartstikke leuk, niks te klagen, leuke stof, leuke lerares. Toen kwam module nummer twee, projectmatig werken. Het mag duidelijk zijn dat er in elke bedrijfstak gebruik wordt gemaakt van projectmatig werken zo ook in de zorg. Zoals eerder genoemd werd er lesgegeven door mensen die verstand van zaken hebben en werkzaam zijn in het vak. Daarom dacht ik dat de docenten werkzaam zouden zijn in een zorg instelling . De docent kwam uit de bouwsector, dus alle lesstof en opdrachten waren gelinkt aan de bouw en ik moest dat dus allemaal vertalen naar de zorg. Als je het mij vraagt gaat het er in een projectteam van een bouwproject heel anders aan toe dan in een projectteam in de zorg, waar het project een persoon is en geen gebouw. Bovendien had ik nog geen passende baan gevonden wat het nog lastiger maakte om alles te begrijpen

.
Ik was ondertussen natuurlijk hard op zoek naar een baan, helaas bleek dat nog niet zo simpel ,de bedrijven waar ik solliciteerde stonden niet te springen om iemand die (nog) geen spw diploma heeft. Verder liet de vacature site te wensen over. De vacatures die erop stonden waren of al vervuld of de bedrijven hadden geen idee hoe ze op de site terecht waren gekomen. Maar geen reden voor paniek want ik was nog maar net begonnen en had dus nog twee jaar de tijd. Er zal vast wel een bedrijf zitten wachten op mij, zo dacht ik tenminste in die tijd.
In de twee jaar dat ik de opleiding gevolgd heb, heb ik van de acht modules die ik heb gevolgd welgeteld drie modules gehad waarvan ik dacht: ja hier kan ik wat mee. Dat waren pedagogiek, professioneel begeleiden en dienstverlening. De rest was net zo algemeen als planmatig en projectmatig werken

.
Na een heel bos aan sollicitatie brieven te hebben gestuurd en mijn hele bundel opgebeld te hebben omdat ik elk bedrijf heb nagebeld, werd ik eindelijk uitgenodigd voor een gesprek, hèhè dacht ik. Het gesprek ging goed en ze wilden me graag aannemen. Totdat ze hoorden dat ik mijn opleiding via het Ncoi/ studiebaan deed. Ik kreeg als antwoord: dan kunnen we je helaas niet aannemen, we gaan alleen in zee met het ROC. Zelfs nadat ik de ‘voordelen “ van studiebaan/Ncoi op tafel had gelegd waren ze niet te porren voor een samenwerking. Zo ben ik nog drie keer uitgenodigd op een gesprek, helaas met dezelfde uitkomst.
Nu twee jaar verder heb ik na veel bloed, zweet en tranen besloten de zoektocht op te geven. Wat heb ik aan deze twee jaar gehad: niks eigenlijk, ik heb geen diploma kunnen halen, en de gemaakte studie kosten, die €6000 bedragen, zijn voor mijn eigen rekening. Er wordt verwacht dat ik deze binnen een jaar betaal.
wat voor mij onmogelijk is aangezien ik dus geen diploma heb kunnen halen en zodoende niet al te veel verdien.