LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NTI: nothing but trouble

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
jezebelblues
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2008 17:12

NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door jezebelblues »

Hallo allemaal,

Ik wil beginnen te zeggen dat ik bijna "blij" ben dat ik niet de enige ben die problemen heeft met het NTI. Natuurlijk is niemand blij met problemen met een instelling maar het is in ieder geval prettig te weten dat je niet alleen staat.

Al jaren wil ik graag iets met muziek gaan doen en om verschillende redenen is dit er nooit van gekomen. Ik ben uiteindelijk bij de overheid beland waar ik een prima baan heb. Toch blijft mijn passie voor muziek aanwezig en ergens blijft het altijd knagen dat ik geen opleiding heb gedaan zodat ik in de branche zou kunnen gaan werken. Uiteindelijk ben ik toch het internet op gegaan en de enige instelling die de opleiding "MusicManagement" in deeltijd aanbiedt is het NTI. Ik was helemaal in de wolken. Op deze manier kon ik toch de studie gaan doen die ik altijd wilde en gewoon blijven werken en de rekeningen betalen.

Ik ben voor alle zekerheid in augustus 2007 nog een keer met een vriendin op een open dag van het NTI geweest en daar met mensen gesproken over de opleiding die ik wilde gaan doen en allerlei dingen besproken die ik graag wilde weten voor aanvang van de studie. Na nog even te hebben nagedacht heb ik eind van de maand besloten me in te schrijven. Mijn vriendin heeft het niet gedaan en nu zou ik zo graag willen dat ik de tijd terug kon draaien en dezelfde beslissing als haar had genomen.

Vanaf het begin af aan was het drama. Ik kreeg maar geen boeken, terwijl mij was verteld dat ik deze in ongeveer een week in huis zou hebben. Dus na een week ga je bellen en mailen. Meteen merk je dat communicatie en klantenservice niet de sterkste punten van het NTI zijn. Uiteindelijk ontvang ik na een aantal weken mijn eerste pakket. Tot mijn verbazing bevat dit pakket maar een boek ipv alle boeken voor de eerste periode. Daar vervalt al een paragraaf uit de folder: je kunt zelf weten in welke volgorde je werkt. Ook lukt het me niet met de aangeleverde gegevens in te loggen op het zogenaamde Fronter. Dit is een forum waar het huiswerk op ingeleverd kan worden, waar je contact kunt zoeken met medestudenten en vragen kunt stellen aan het NTI. Ook hier kost het weer verschillende telefoontjes en mailtjes en uiteindelijk kan ik zo'n twee maanden na aanvang studie inloggen op dit forum. Over de niet ontvangen boeken is dan ook al een aantal keer contact gezocht door mij, maar nog steeds heb ik ze niet in huis.

Verder stel ik mij per e-mail voor aan mijn mentor, dat leek me wel zo netjes, en leg haar uit wie ik ben en waarom ik voor de studie gekozen heb. Ik leg verder uit dat er wat problemen met boeken zijn en dat het NTI niet erg sterk is in communiceren. Ook vertel ik haar dat ik een operatie heb ondergaan en dat ik de eerste tijd niet kan meedoen aan de praktijkdagen in Eindhoven. Ik zit namelijk met mijn been in het gips en mag niet belasten. Op dat moment is het nog de bedoeling dat alles binnen een maand of drie zal genezen en ik dan uit het gips mag en weer kan revalideren. Op deze mail krijg ik na lange tijd reactie. Een reactie van zo'n twee zinnen waarin totaal niet wordt ingegaan op mijn situatie. Over Fronter zegt ze dat ze gezien heeft dat ik met de klantenservice heb gesproken en dat hier iets aan gedaan zal worden. Over de boeken zegt ze helemaal niets. Gelukkig kan ik na een aantal dagen inderdaad inloggen. Jammer is alleen dat het zoveel mails en telefoontjes heeft gekost. Het is ondertussen half oktober.

Het verhaal van de boeken blijft maar doorgaan. Aangezien ik geen vertrouwen heb in mijn mentor en de mensen van de klantenservice besluit ik eind oktober een flinke klacht te mailen naar de studieadviseuse die ik op de open dag heb gesproken. Ik vertel daarin duidelijk wat ik van de situatie vind en dat de enige reden dat ik nog niet ben gestopt is dat het NTI de enige onderwijsinstelling is die deze studie deeltijd aanbiedt. Zij is vrij snel met een reactie en vindt het allemaal erg vervelend en zegt dat ze de klacht heeft doorgezet. Helaas gebeurt er nog steeds niets.

Begin december gaat de telefoon. Ik heb een nieuwe mentor bij het NTI en ze wil zich graag voorstellen. Dat vind ik dan wel weer netjes en ik ben ook wel blij eindelijk eens contact met iemand van het NTI te hebben. Ik hoop dan ook dat het met een nieuwe mentor allemaal zal verbeteren, want tot nu toe wil het allemaal niet zo. Iets dat ik erg spijtig vind omdat ik de studie graag zou doen. Ik stel haar van de problemen op de hoogte en stel de vragen die ik wil stellen. Omdat ik op medisch gebied nog verre van genezen ben hebben we het ook daarover. Ze vertelt dat ik met een doktersverklaring een gratis verlenging van de studie kan krijgen. Dat lijkt me een goed plan. Op dit moment kan ik van de pijn moeilijk de concentratie opbrengen die nodig is om een boek door te werken.

Uiteindelijk gebeurt er weer weinig bij het NTI en als ik in januari uit het gips mag heb ik nog steeds niet meer dan dat ene boek in huis. In het ziekenhuis blijkt de situatie ook gecompliceerder te zijn. Tijdens de revalidatieperiode wordt de pijn niet minder en lopen zonder krukken is niet mogelijk. Dat betekent dat het energie level beneden peil is en dat er behalve werken er niet veel voor mij inzit dan op de bank hangen. Toch probeer ik me ertoe te zetten het boek door te nemen, ik betaal tenslotte elke maand €162,00.

Na nog een aantal keer contact gezocht te hebben met het NTI ontvang ik in februari dan eindelijk de rest van de boeken die ik dan al eigenlijk zes maanden in huis had moeten hebben. Ik ben er eigenlijk wel klaar mee.

In maart blijkt dat alle pijn komt door een zenuwbeschadiging die aan de ene kant zorgt voor een gevoelloos deel en aan de andere kant voor een pijn waar vrij weinig aan gedaan kan worden. Ik kom er achter dat er niet veel opties zijn. Een zenuw heeft jaren nodig om te herstellen en in veel gevallen herstelt deze helemaal niet. De pijn is hevig aanwezig en lopen is erg moeilijk. Het beïnvloedt je dagelijks leven in zijn geheel. De situatie lijkt uitzichtloos en aan een verlenging heb ik niet genoeg. Ik moet tot de conclusie komen dat ik het niet ga redden.

Alles bij elkaar opgeteld schrijf ik in april een brief naar het NTI waarin ik aangeeft te willen stoppen met mijn studie. Ik leg daarin dat deze beslissing gebaseerd is op de voortdurende slechte prestaties van het NTI en mijn medische situatie. Ook vertel ik dat ik verwacht dat er geen annuleringskosten in rekening worden gebracht en dat ik het ook wel redelijk vind om geld terug te ontvangen.

Men gaat met dit verzoek niet akkoord. Ik ga door naar het hoofd van de studie. Ook hij gaat niet akkoord. Gegeven argumenten, in een overigens niet correct Nederlandse brief, gaan nergens over. De studie zou divers genoeg zijn geweest om een aanvang te maken (oh.. met een boek??), ik zou nooit een praktijkdag hebben bijgewoond (dat is waar, om medische redenen die ik heb uitgelegd en bij aanvang van studie aan de mentor heb duidelijk gemaakt), ik zou nooit huiswerk hebben ingeleverd (klopt, ik heb namelijk geen energie maar dat wil niet zeggen dat ik niets gedaan heb). Ik ben het totaal niet met het oordeel eens en vind de gegeven argumenten slecht.

Ik besluit dan ook een aangetekende brief te schrijven waarin ik alles nogmaals uitleg. Ik voeg al het tot zover (wel degelijk) gemaakte huiswerk bij, evenals het mailverkeer, een doktersverklaring, een doorverwijzing naar de pijnbestrijding en een uitleg over neuropathische pijn bij. Als ik na een week of vier eens met het NTI (Ian van de “klantenservice”) bel om te vragen hoe het met mijn klacht staat, blijkt niemand iets van een aangetekende brief af te weten. Wel zal aan de betreffende persoon bij het NTI (ene Elaine) worden doorgegeven dat ik heb gebeld en ik zal dezelfde dag nog terug worden gebeld. Ik vraag om een tijd en er wordt mij verteld dat ze tussen 09.00 en 21.00 aanwezig zijn. Als ik zelf om 20.30 besluit nogmaals te bellen krijg ik een bandje dat mij verteld dat het NTI gesloten is. Het moet toch niet gekker worden! De volgende morgen besluit ik weer te bellen. Ik krijg Marja aan de lijn, ook van de “klantenservice” en ook zij zegt een berichtje te zullens turen. Uiteindelijk krijg ik Elaine twee dagen later aan de lijn. We hebben een heftig gesprek over de situatie en ze zegt de situatie aan studiehoofd Joost Damhuis voor te gaan leggen en mij de week erop hierover terug te bellen. Die meneer ken ik via het e-mailverkeer en veel vertrouwen in een goede afloop heb ik dan ook niet.

Een hele week gaat voorbij en natuurlijk ben ik niet teruggebeld. Het NTI bewijst keer op keer zich niet aan afspraken te houden en zelfgestelde termijnen kunnen zij niet bewaken. Dertien dagen na het gesprek met Elaine bel ik het NTI weer op. Na bijna acht minuten aan te wachten krijg ik dan eindelijk iemand aan de telefoon. Mijn bericht zal worden doorgegeven aangezien de persoon die ik wil spreken niet aanwezig is. Moe wordt ik ervan. De volgende dag besluit ik gewoon weer te bellen. Ik krijg, weer na een wachttijd van zo’n 8 mintuten, een vriendelijke mevrouw aan de telefoon die zegt nog maar kort bij het NTI te werken en mij niet door kan verbinden met Elaine omdat ze niet aanwezig is. Wel kan ze haar een berichtje sturen zodat ik teruggebeld kan worden. Ik vertel deze mevrouw een klaar te zijn met het NTI en dat ik er niet op vertrouw te worden teruggebeld omdat ik niets dan slechte ervaringen heb gehad met het NTI. Ik heb er schoon genoeg van! Mevrouw begrijpt mijn ongenoegen en gaat nog wat dingetjes voor mij proberen. Na even te hebben gewacht vertelt ze mij dat studiehoofd Joost Damhuis mij rond vier uur die middag terug zal bellen.

Ik kan het bijna niet geloven maar rond vier uur word ik echt gebeld door het studiehoofd. Hij begint het gesprek vrij rustig en zegt dat hij er met mij uit wil komen en dat het voor beiden goed moet zijn. Dat klinkt allemaal heel aardig, maar tijdens het hele gesprek merk ik duidelijk dat zijn besluit al lang vast staat. Het besluit dat hij in juli heeft genomen blijft staan en hij is duidelijk niet van plan hiervan af te wijken. Het is dus eigenlijk praten tegen een muur. Hij vindt dat een student ook moet laten zien dat ze haar best heeft gedaan er wat van te maken door bijvoorbeeld huiswerk te maken. Het feit dat ik huiswerk heb meegestuurd lijkt dan toch weer niet genoeg. Het had via Fronter gemoeten. Dat heb ik niet gedaan, omdat het nog niet af was! Ik heb het wel met de brief meegestuurd omdat meneer Damhuis dacht dat ik helemaal niets gedaan had.

Hij vindt toch dat het NTI genoeg coulance getoond heeft door mij een verlenging aan te bieden toen ik medisch in de knel kwam te zitten. Helaas heb ik daar niets aan gehad, gezien mijn situatie. Verder vindt hij het vervolgens ook genoeg dat ze van hun regels hebben afgeweken door mij geen annuleringskosten te laten betalen. Ik vind dat zelf niet meer dan normaal voor iemand die medisch gezien niet verder kan met een studie en dat heeft helaas niemand kunnen voorzien. Blijkbaar vindt meneer het verder allemaal niet zo slecht gegaan. Hij blijft volhouden dat ik sta geregistreerd als “tevreden student”. Ik vraag mij af hoe ze daarbij komen als je kijkt naar het aantal klachtmails en telefoontjes dat ik heb gepleegd. Waarschijnlijk houdt het NTI alleen bij wat ze bij willen houden. Ik leg hem uit het zo lang met het NTI vol te hebben gehouden omdat zij de enige zijn die deze studie in deeltijd aanbieden en ik de studie al heel erg lang graag zou willen volgen. Maar hoop vervliegt op een gegeven moment. Dan is het genoeg en weet je dat het met de instelling niet meer goed gaat komen. Dan moet je wel stoppen. Het is een dure studie, maar dat heb je er voor over. Totdat je niets dan problemen ondervindt. Dan is de studie de vele euro’s niet meer waard. Fronter is gereset, dat dit anderhalve maand heeft moeten duren schijnt niet uit te maken. De boeken zijn geleverd, dat dit vele telefoontjes en e-mails gekost heeft en zes maanden tijd heeft gekost lijkt ook geen probleem te zijn.

Als ik nog zeg dat ik het niet vreemd vind dat de combinatie “radar” en “NTI” in google zoveel hits oplevert gebruikt hij het excuus dat het allemaal eenzijdige informatie is. En dat oplossingen vervolgens nooit meer worden gemeld. Dat vind ik dan weer niet zo vreemd, want ik ben bang dat er maar heel weinig mensen zijn die er met het starre NTI uitkomen. Ik heb een geval gevonden, en daar waren televisiecamera’s bij betrokken. Zegt dat niet genoeg?

Kort gezegd kan het NTI doen en laten wat ze wil, zolang de student maar blijft betalen. Anders staat er een deurwaarder aan de deur. Maar als de student betaalt en het NTI levert niets, is er niets aan de hand. Dat is allemaal heel normaal en ok. Daar moet de student niet over zeuren. En als ze uiteindelijk wil stoppen en geen annuleringskosten hoeft te betalen, mag ze eigenlijk wel een gat in de lucht springen van geluk. Het NTI heeft zo’n €1000 in haar zak gestoken voor helemaal niets. Deze serviceovereenkomst die ik met het NTI ben aangegaan is totaal eenzijdig geweest. Ik heb betaald en het NTI heeft niets gedaan. Niets, behalve problemen veroorzaken en ze niet of maanden later op te lossen.

Joost Damhuis en ik komen er aan de telefoon niet uit. Hij stelt dat mijn enige optie is om een brief naar de directie te schrijven. Ik vertel hem dat ik het een beter plan vind als hij het gehele aangetekende pakketje oppakt en zelf even bij de directie op het bureau neerlegt. Ik heb genoeg geld in deze instelling gestoken en ben het goed zat. Ik stel voor dat het misschien ook wel een beleefd idee is om voortaan een ontvangstbevestiging te sturen zoals dat bij normale instellingen gaat. Hij stemt ermee in om het pakketje bij de directie neer te leggen en zegt mij in de loop van de volgende week op de hoogte te houden.

De telefoon wordt opgehangen en ik bedenk mij in mijn boosheid nog een flinke klachtmail van vorige jaar, die ook bij het aangetekende pakket zat, en stuur hem deze nog even per mail toe. Een mail waaruit mijn ongenoegen blijkt en dus ook mijn ontevredenheid. Ik hoor hier niets meer van. Ook word ik de week erop niet teruggebeld. We zijn nu bijna twee weken verder en ik weet nog steeds niets.

Voorlopig ga ik er vanuit dat ik niets van die €1000 terug zie, ook niet een deel. Iedere keer als ik een reclame van het NTI op internet zie of op de radio hoor gaat mijn bloed koken. Ik zal iedereen dan ook afraden een studie bij hen te gaan volgen. Ik vind het erg vervelend dat het zo gelopen is. Niet alleen om het weggegooide geld, maar vooral omdat ik de studie niet heb kunnen volgen die ik zo graag had willen doen. En de boosheid en frustratie die het heeft opgeleverd.

Ik wilde graag mijn frustratie nog eens van me afschrijven en mensen te laten zien dat ze voor hun eigen bestwil maar beter zo ver mogelijk bij deze onderwijsinstelling uit de buurt kunnen blijven.

Heb je ook problemen met het NTI? Vertel het dan hier, wie weet wordt het nog een keer opgepikt en worden ze een keer flink aan de tand gevoeld. Laten we het hopen!

Els Beltman
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 mar 2006 15:50

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door Els Beltman »

Geachte mevrouw,

Zoals u weet heeft het NTI uw kwestie zeer zorgvuldig bekeken, en vanaf deze plaats kan ik u ook garanderen dat het NTI alle redenen die studenten aanvoeren om af te wijken van standaard voorwaarden sowieso zeer serieus neemt. U hebt dat zelf kunnen ervaren toen u is aangeboden de studie te mogen stoppen zonder betalen van annuleringskosten.
Het is uiteraard zeer spijtig dat u de coulante opstelling van het NTI niet ver genoeg vindt gaan, en het staat u altijd vrij daarover een klacht in te dienen bij de daartoe geëigende instantie, te weten, de Onafhankelijke commissie van Beroep te Den Haag, postbus 65727, 2506 EA.
De uitspraak van deze commissie is voor het NTI bindend.


Met vriendelijke groet,

NTI
Els Beltman, hoofd klantenservice

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 19 Sep 2008 14:53 door Els Beltman

Geachte mevrouw,

Zoals u weet heeft het NTI uw kwestie zeer zorgvuldig bekeken, en vanaf deze plaats kan ik u ook garanderen dat het NTI alle redenen die studenten aanvoeren om af te wijken van standaard voorwaarden sowieso zeer serieus neemt. U hebt dat zelf kunnen ervaren toen u is aangeboden de studie te mogen stoppen zonder betalen van annuleringskosten
Dat dit hopeloze bedrijf met een klantenservice die weinig klantgericht is ( type het maar in op www.google.nl en je ziet wat ik bedoel ) zo lang weg komt met dit gedrag is op zich al vreemd. En dan onze Els die al jaren dweilt met de kraan open, je houd het niet voor mogelijk.De annuleringskosten laat ze zitten, ze hebben hun zakken al gevuld met die €1000.- aanbetaling waar niets voor gedaan hoeft te worden.

M.R.T.
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 okt 2007 21:13

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door M.R.T. »

Geplaatst op 19 Sep 2008 14:53 door Els Beltman

Geachte mevrouw,

Zoals u weet heeft het NTI uw kwestie zeer zorgvuldig bekeken, en vanaf deze plaats kan ik u ook garanderen dat het NTI alle redenen die studenten aanvoeren om af te wijken van standaard voorwaarden sowieso zeer serieus neemt. U hebt dat zelf kunnen ervaren toen u is aangeboden de studie te mogen stoppen zonder betalen van annuleringskosten



Dat dit hopeloze bedrijf met een klantenservice die weinig klantgericht is ( type het maar in op www.google.nl en je ziet wat ik bedoel ) zo lang weg komt met dit gedrag is op zich al vreemd. En dan onze Els die al jaren dweilt met de kraan open, je houd het niet voor mogelijk.De annuleringskosten laat ze zitten, ze hebben hun zakken al gevuld met die €1000.- aanbetaling waar niets voor gedaan hoeft te worden.
Precies.. Zo lang het nti erkend blijft door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen mogen ze door gaan met waar ze mee bezig is. Ik snap niet waarom ze dit nog toelaten. De consument is hier toch altijd de dupe. Uit mijn ervaring en de ervaringen die ik lees maak ik op dat het altijd om het geld gaat en niet om de klanten die een opleiding willen volgen en een diploma willen halen.

Hoefkade
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 feb 2007 13:47

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door Hoefkade »

Op 5 na, moeten alle HBO-opleidingen van het NTI nog accrediteerd worden door het NVAO. Huidige accreditatie (die van rechtswege dus) eindigt eind december van dit jaar. Elke opleiding wordt overigens apart beoordeeld.

Opmerkingen en vraag aan mw. Beltman.

Dat er af en toe wat mis gaat binnen een organisatie snap ik, gebeurt immers overal. Maar wat mij verbaast, is dat bij het NTI al jaren op diverse fora wordt geklaagd en vaak over dezelfde zaken. De enige conclusie die ik daaruit kan trekken is dat er iets fundamenteel mis is binnen het beleid of de uitvoering daarvan, met name binnen het communicatiebeleid jegens haar bestaande klanten.
Als ik zo vluchtig door de fora loop, lees ik vooral dat klanten zich geneerd en onbegrepen voelen, danwel dat ze (in hun ogen) inadequaat worden geholpen inzake hun klacht. Verder kom ik ook veel inhoudelijke klachten over de opleidingen zelf tegen.
Nu begrijp ik dat mensen negatieve reacties eerder naar buiten brengen dan positieve, zéker op consumentenfora. Dit kan een vertekend beeld geven over het aantal klachten m.b.t. het aantal studenten dat wel tevreden is. Maar het aantal negatieve reacties dat ik tegenkom over uw organisatie is m.i. buitenproportioneel, zeker in vergelijk met andere opleidingsinstituten.
Mijn vraag is dan ook hoe dit mogelijk is. Ik neem aan dat kwaliteit het belangrijkste speerpunt is dat is opgenomen in de mission statement van uw organisatie. Op grond daarvan zou een gestructureerd beleid moeten zijn gecreëerd dat er voor zorgt dat alle medewerkers naar dat doel toewerken. Ergens klopt er dus iets niet, anders waren hier niet pagina's volgeschreven.

Voor de goede orde, ik vel geen oordeel over uw opleidingen. Ik heb inhoudelijk nooit iets met uw organisatie te maken gehad. Ik ga enkel uit van wat ik hier lees. Zelf ben ik actief binnen communicatie. U dient mijn opmerkingen en vraag dan ook in het licht van dat vakgebied te zien.

Els Beltman
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 mar 2006 15:50

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door Els Beltman »

Beste 'Hoefkade',

Natuurlijk wil ik heel graag ingaan op uwbericht, en dan eerst even over de accreditaties door de NVAO.
Het is correct om te stellen dat een aantal opleidingen een accreditatie van rechtswege hebben, die aan het eind van 2008 verloopt. Om de accreditatie te verlengen, dient de opleiding daartoe een verzoek in bij de NVAO, hierbij ondersteund door een visitatierapport. In 2007 zijn alle desbetreffende opleidingen van Hogeschool NTI gevisiteerd door een VBI (visiterende en beoordelende instantie). Dit heeft geleid tot positieve rapporten voor alle opleidingen, die vervolgens in het voorjaar 2008 bij de NVAO zijn ingediend. De NVAO heeft deze rapporten in behandeling genomen en zal, naar verwachting, voor het einde van het jaar een beslissing nemen omtrent het verzoek. Echter, de NVAO kampt met een hoge werkdruk en daarmee een achterstand, dus hogeschool NTI is in deze afhankelijk van het tempo van de NVAO.
Inmiddels is inderdaad voor 5 opleidingen een NVAO accreditatie ontvangen. Overigens geldt deze procedure voor alle hogescholen.

Niet alleen de VBI is positief over het niveau van de door Hogeschool NTI aangeboden opleidingen, uit onafhankelijk Studenttevredenheidsonderzoek van CHOICE blijkt dat onze Hbo-studenten gemiddeld een 6,73 geven aan het NTI, hetgeen hoger is dan het cijfer dat behaald wordt door menig bekostigde hogeschool!

Dat wij ook groot belang hechten aan onze bedrijfsvoering en interne procedures blijkt uit de keuze voor een ISO-9001 certificering. Deze certificering hebben wij als eerste afstandsonderwijsinstelling nu alweer een aantal jaar. Daarnaast heeft het onze constante aandacht procedures nog verder te verbeteren.

Dat forumreacties in deze vorm en aantal ingestuurd worden, heeft in eerste instantie te maken met het feit dat het NTI 5 jaar geleden in een uitzending onderwerp van gesprek is geweest. De fora zijn daarna gevoed en reacties blijven altijd staan. Wij kiezen er bovendien voor op de fora te reageren, en ook daar waar mogelijk oplossend via deze weg te werken. Dat levert veel extra reacties op, want het wordt zeker opgemerkt door studenten!

Met vriendelijke groet,

NTI
Els Beltman, hoofd klantenservice

Hoefkade
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 feb 2007 13:47

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door Hoefkade »

Allereerst mijn dank voor uw reactie. Ik vind hem moedig dat u openlijk bereid bent te discussieren over interne beleidskwesties. Echter, u gaat voorbij aan mijn belangrijkste punt waarover u het volgende zegt:


"Dat forumreacties in deze vorm en aantal ingestuurd worden, heeft in eerste instantie te maken met het feit dat het NTI 5 jaar geleden in een uitzending onderwerp van gesprek is geweest. De fora zijn daarna gevoed en reacties blijven altijd staan. Wij kiezen er bovendien voor op de fora te reageren, en ook daar waar mogelijk oplossend via deze weg te werken. Dat levert veel extra reacties op, want het wordt zeker opgemerkt door studenten!"


Het is volkomen logisch dat er na die uitzending een stroom van reacties op gang kwam. Deze stroom van reacties zou echter niet langer dan een maand of 3 moeten duren. Met andere woorden, de fora zouden helemaal niet meer gevoed moeten zijn. Tot op heden worden de fora echter nog steeds gevoed met negatieve reacties, komende van veel verschillende personen. Dat was wat ik bedoelde met mijn opmerking dat er ergens iets niet klopt. Ik doel nu vooral op het communicatiebeleid aangezien u aangeeft (en onderbouwt) dat het NTI aan de gestelde kwaliteitsnormen en -eisen voldoet. Daaruit maak ik op dat het aantal klachten relatief laag is, maar dat die klagers zich (massaal) geroepen voelen hun verhaal op een forum te zetten.

Hoewel ik het bewonder dat een organisatie in alle openheid haar problemen met klanten oplost, is het m.i. beter om klachten in de kiem te smoren, danwel zo op te lossen dat klanten zich niet tot de fora wenden (laatste wordt overigens vaak gedaan uit frustratie over de gang van zaken). Negatieve publiciteit blijft lang hangen bij mensen, zelfs al worden die betreffende klachten goed opgelost.

stef128
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 dec 2008 20:25

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door stef128 »

LOS VAN DE OP HET FORUM GEMELDE PROBLEMEN ZOU IK IEDEREEN AFRADEN EEN HBO STUDIE TE VOLGEN VIA EEN INSTELLING ALS HET NTI!!!

Met de volgende argumentatie, zeker de moeite waard om even in het achterhoofd te houden:


Een HBO studie is niet een cursusje wat je er zo even bij doet, en persoonlijk contact met mede studenten en leraren is absoluut een pre. Daarnaast zorgt het voor meer persoonlijke ervaring en is de kwaliteit over het algemeen gewoon beter.

Er veel te doen over de kwaliteit van zulke 'thuisstudie opleidingen', accreditatie doet daar weinig aan af. Ik denk dat werkgevers (als ze de keuze hebben) liever mensen hebben die naar een reguliere hogeschool zijn gegaan.

Nu we tegen een recessie aan kijken lijkt het een overschot op de arbeidsmarkt te gaan opleveren in veel sectoren. Dat betekend dat werkgevers de hierboven genoemde keuze gaan krijgen!!!!

Je moet dus juist nu zorgen dat je te onderscheiden bent van andere werkzoekende.


En dat doe je niet met een papiertje van het NTI geloof me.

Mijn advies is ga naar een reguliere hogeschool en volg daar een deeltijd opleiding.

Els Beltman
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 mar 2006 15:50

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door Els Beltman »

Beste Stef,

Het zal u zeker niet verbazen dat ik uw mening absoluut niet deel, maar daarbij is ook aantoonbaar door de accreditaties van de opleidingen dat er geen waardeverschil is tussen een hbo-getuigschrift dat bij een reguliere dagopleider is behaald en een hbo-getuigschrift dat bij een opleider als het NTI is behaald. Alle opleiders dienen te voldoen aan dezelfde strenge kwaliteitseisen.
Natuurlijk is er verschil in de wijze van studeren, en dat zal dan ook vaak de keuze bepalen. Onze studenten zijn over het algemeen mensen die al in het bedrijfsleven werkzaam zijn en dus niet meer een volledige dagopleiding kunnen volgen. Om toch over de juiste papieren te kunnen beschikken is dan een afstandsopleiding ideaal.
Daarbij blijkt ook dat in toenemende mate ook werkgevers gebruik maken van de flexibele wijze van opleiden via afstandsonderwijs. Per maand stromen zo'n 60 - 80 MBO studenten en circa 15 HBO studenten uit met het behaalde diploma / getuigschrift op zak. Deze studenten vinden prima hun weg in het beroepenveld.

Vriendelijke groet,

NTI
Els Beltman

stef128
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 dec 2008 20:25

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door stef128 »

Beste mw. Beltman,

er kan wel een kwaliteitsverschil bestaan tussen geaccrediteerde opleidingen op zichzelf. Zie daarbij de eisen voor accreditatie als een minimum eis.

Naast die minimum eis zijn er meer factoren die een opleiding goed maken. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de docenten, aantal contacturen, groepsgrootte, inhoud van het programma (het ene programma sluit nu eenmaal beter aan op de arbeidsmarkt dan het andere), % tijdig diploma, baanvoorbereiding.

(Elsevier thema studeren en de keuzegids hoger onderwijs bieden uitslagen van kwaliteitstesten aan deze maatstaven aan voor de geïnteresseerden)

Alleen al op basis van het concept van instellingen als het NTI zouden deze al bijvoorbaad een onvoldoende scoren voor bepaalde maatstaven.

Los van het hierbovengenoemde moet je ook kijken naar de werkgever.

Zoals ik al stelde hebben werkgevers in de meeste sectoren potentiele werknemers voor het kiezen ten tijde van een economische recessie.

Zeker bij banen waar een hooggeschoolde werknemer wordt gezocht zal er een strengere selectie gevoerd worden (deze kosten nu eenmaal meer)

Wat moet je dus doen als werkzoekende? Je moet jezelf zien te onderscheiden.

Er is gewoon veel commotie over de kwaliteit van opleidingen van het NTI.

Of dit nu terecht is (zoals ik stel) of niet, toch zal dit meewerken in het achterhoofd van veel werkgevers. Nu ze de keus hebben bestaat er een kans dat ze daarom voor de traditioneel hogeropgeleiden kiezen !!!!
Daarom is het gewoon verstandiger om voor een deeltijdopleiding te kiezen aan een hogeschool. (dit valt ook gewoon te combineren met een baan)

Ik geef dit advies niet omdat ik er belang bij heb dat hogescholen en universiteiten meer instroom krijgen of iets dergelijks. Het is gewoon echt een verstandigere keuze mensen.

Dus tenzij u de garantie heeft op een baan op niveau bij uw huidige werkgever na het behalen van een diploma bij het NTI gewoon niet doen.

(ook even een korte reactie op het feit dat er elke maand 15 afgestudeerde hbo'ers van het NTI hun weg in het beroepenveld vinden.
Het is interresanter om te kijken hoe lang het voor hen duurt om aan een baan te komen (op niveau) en hoeveel procent daarvan uberhoubt op niveau vind. (Dit natuurlijk alleen voor degenen die niet via hun huidige werkgever studeren om binnen het bedrijf door te groeien maar degenen die echt op zoek moeten gaan naar werk na het behalen van het diploma

Overigens denk ik dat de groep afgestudeerden te klein is om er een zinnig onderzoek naar te doen.)

prinses88
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 feb 2009 10:52

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door prinses88 »

Al vele malen beweert NTI dat ik nog een aantal betalingen heb open staan. Dit is helemaal niet zo en ik heb dus al een aantal keren de betalingsoverzichten gemaild naar NTI. NTI reageert echt NOOIT op mailtjes, dus deze keer ook niet. Nu krijg ik dus ineens een brief van het incassobureau NIB dat ik per direct de betaling moet voldoen (+ 30 euro). Zijn ze gek geworden ofzo!!! Mensen ga alsjeblieft nooit maar dan ook echt nooit met NTI in zee. Het is een ongeorganiseerd zooitje en heel erg onprofessioneel!!! Belachelijk dat zo'n bedrijf mag bestaand. In 1 woord WALGELIJK. Ik hoop dat NTI een keer wordt aangepakt.

Els Beltman
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 mar 2006 15:50

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door Els Beltman »

Beste Prinses 88,

Wat jammer dat er verwarring is ontstaan rondom de betaling van uw opleiding. Ons systeem kan geen betalingsherinnering versturen als de betaling geregistreerd is, dus er moet iets fout zijn gegaan, bijvoorbeeld bij het overboeken door de bank naar onze rekening o.i.d.
Om snel te kunnen nagaan wat hier precies aan de hand is verzoek ik u vriendelijk mij te mailen via [email protected] , ik zal de kwestie dan direct voor u nagaan.

Vriendelijke groet,

NTI
Els Beltman, hoofd klantenservice

sjuul70
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2009 23:15

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door sjuul70 »

beste mensen van dit forum, ik ben hier nieuw en het onderwerp over het NTI laat me niet los.
het is dus zo dat er een uitzending is geweest in 2007? nu bijna 3 jaar geleden waar nog steeds veel commotie over is.
Ik ben van plan om een studie t volgen bij het NTI geen HBO maar gewoon SPW4 middelbaar beroepsonderwijs dus.
Is er iemand die me uit kan leggen wat hier nu werkelijk aan de hand is?
Het is zo'n heen en weer gepraat over wie er nu wel of niet gelijk heeft.
Het enige wat ik wil weten is :is het diploma van het NTI nu wel of niet erkend?
Wat een werkgever ervan vindt ,vind ik niet zo belangrijk , het is aan jezelf hoe je er in staat en wat voor waarde je het geeft.
wie kan mij hier meer over vertellen?

Els Beltman
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 mar 2006 15:50

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door Els Beltman »

Beste Sjuul,

De opleidingen die door het NTI geboden worden zijn allen op dezelfde wijze geaccrediteerd als bijvoorbeeld de opleidingen van hbo- en mbo onderwijsinstellingen in het dagonderwijs.
De te behalen diploma's en getuigschriften hebben dan ook een gelijke waarde.
Als je meer informatie wil kan je me natuurlijk altijd mailen via [email protected]


Vriendelijke groet,

Els Beltman, hoofd klantenservice NTI

sitaofmistydreams
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 aug 2009 11:49

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door sitaofmistydreams »

Ik raad ook af om een opleiding bij het NTI te gaan volgen... Veel te veel problemen, gewoonweg alles gaat fout en hulp is ver te zoeken.

Ik doe de basisopleiding medisch sec en die kan je doen zonder vooropleiding (ik heb vmbo tl gedaan), de studie valt me erg zwaar en heb daarom examens verschillende keren gedaan. Dit komt ook omdat je aan niemand iets kunt vragen (heb geen mentor), de proeftoetsen hebben ze van internet gehaald dus je kan ook niet meer zien hoe een examen eruit zien.

Ik zou graag iemand willen spreken die ook deze opleiding doet, want ik heb geen idee hoe ik het vak medische terminologie moet leren. Als je die boeken ziet, dan schrik je je rot lijkt wel of ik dokter moet worden. Hoe moet ik dat nou leren met mijn vmbo tl (2 boeken van ieder 176blz vol met medische termen)

- Als ik een mail stuur met een vraag, krijg ik geen antw.
- examens worden veel te weinig gegeven (medische terminologie)
- er is geen proeftoets voor het vak medische terminologie
- geen mentor
- contact met andere studenten is er niet (behalve degene die klagen)

Heel veel succes iedereen, maar ik doe nooit meer een opleiding bij NTI en raad het iedereen af. Ik vraag me af hoe zo'n groot bedrijf zo slecht kan zijn.

NTI
verified
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 nov 2009 11:29

Re: NTI: nothing but trouble

Ongelezen bericht door NTI »

Beste Sita,

Graag wil ik van mijn kant informatie geven. Ten eerste zie je direct als je inlogt op je digitale leeromgeving, de namen van je mentoren en de wijze waarop je hen kunt benaderen. Ik heb dit nagekeken en zie ook dat je 3 november nog op de site geweest bent.
Het examen waarover je spreekt wordt 4 maal per jaar georganiseerd, en de data voor 2010 zijn ook al bekend, je kunt je daar dan ook voor aanmelden.
Het examen medische terminologie ( leervak medisch secretariaat) bestaat inderdaad voornamelijk uit kennis van medische termen en omschrijving van de diverse lichaamsdelen zoals spieren, botten en organen, in het latijns. Deze bewoording zal de medisch secretaresse ook dagelijks in haar werkomgeving tegenkomen. Als je hulp nodig hebt bij het leren bestuderen van dit vak, dan kan de mentor je zeker tips geven, benader deze dus, zij zijn er ter ondersteuning!
Mocht je verder nog vragen hebben, stuur dan even bericht naar [email protected] .
Overigens Sita, al de opleidingen van het NTI zijn erkend, en ook voor de bedrijfsvoering heeft het NTI de ISO certificering.

Vriendelijke groet,

NTI
Els Beltman, hoofd klantenservice

Gesloten