LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Problemen met jouw opleiding of ervaringen? Bespreek ze hier.
studiebol
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2011 16:29

NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door studiebol »

Onlangs ben ik net als medecursisten gezakt voor een examen waar iedereen dacht voor geslaagd te zijn. Het is een examen met open vragen en dus alle kanten op te beoordelen.

Het NCOI vraagt voor een opgave van de puntenbeoordeling € 12.50
voor een herbeoordeling € 75.00
voor een bezwaar € 350.00
en per herexamen € 150.00

Er is nu dus het vermoeden dat er bewust voor is gekozen om zeeeer streng te beoordelen en zo snel geld te verdienen, in mijn groep leeft dat gevoel, wil graag weten of er buiten mijn groep ook zulke ervaringen zijn.

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door bianca82 »

er is een heel topic over ncoi ;)

misschien de zoekknop gebruiken

Jose Smit
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2011 14:17

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door Jose Smit »

@Studiebol: Vervelend dat u dit gevoel heeft. Ik wil graag aangeven dat de gevraagde vergoeding niet gefactureerd wordt indien de herbeoordeling/het bezwaar gegrond is verklaart. De vergoeding is een tegemoetkoming in de kosten van een dergelijke procedure. Daar wordt niet op verdiend.

Als u hierover vragen heeft dan kunt u met mij contact opnemen. Ik bespreek graag welke mogelijkheden er voor u zijn. U kunt mij bereiken op: 035 – 6400 411.

Met vriendelijke groet,
Jose Smit
NCOI Opleidingsgroep
Teamleider Examenbureau

Mary68
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2011 16:40

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door Mary68 »

Ik ben het helemaal met jou eens. Zelfs docenten treffen goede antwoorden van studenten aan op de afdrukbladen van het examen die het NCOI fout heeft berekend. De antwoorden moet precies in hun straatje passen. Dit is toch geldklopperij.

Mss kunnen we alle klachten verzamelen en onderwijsinspectie inschakelen.

Minze Leistra
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2011 21:44

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door Minze Leistra »

In december heb ik samen met ca. 1300 medecursisten een examen gemaakt bij het NCOI. De cursisten die ik ken hebben tijdens de lessen blijk gegeven van voldoende kennis m.b.t de stof. Het boek waaruit gewerkt is is een prima boek, er was een prima docent. Geen reden voor slechte examenresultaten. Ik schrok behoorlijk toen ik las dat het slagingspercentage rond de 30% ligt. Ik heb gegevens opgevraagd over het slagingspercentage in de voorgaande jaren. Ik ben nog in afwachting. Het examen was integraal te moeilijk. Het zou de NCOI passen een correctie aan te brengen in de beoordeling. Ik zie het overigens niet als geldklopperij, eerder als een fout bij het inrichten van het examen. Een fout die hersteld kan worden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door GJvdZ »

studiebol schreef:Onlangs ben ik net als medecursisten gezakt voor een examen waar iedereen dacht voor geslaagd te zijn. Het is een examen met open vragen en dus alle kanten op te beoordelen.

Het NCOI vraagt voor een opgave van de puntenbeoordeling € 12.50
voor een herbeoordeling € 75.00
voor een bezwaar € 350.00
en per herexamen € 150.00

Er is nu dus het vermoeden dat er bewust voor is gekozen om zeeeer streng te beoordelen en zo snel geld te verdienen, in mijn groep leeft dat gevoel, wil graag weten of er buiten mijn groep ook zulke ervaringen zijn.
Kan je het betreffende examen laten zien? Ben wel benieuwd hoe ze het beoordelen.

ikkehier
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2011 00:10

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door ikkehier »

Het examen (althans de beoordeling daarvan) kan niet getoond worden.
Je kan enkel een puntenoverzicht opvragen en nakijken hoeveel punten een bepaalde vraag je heeft opgeleverd.
Ook ik was bij het examen in december met een slagingspercentage van minder dan 30%.
Nog nooit zo iets frustrerends meegemaakt. Weken, dagen en uren aan de studie geweest in de volle overtuiging dat ik echt alles wist en begreep en dan een ruime onvoldoende scoren, terwijl je de stof op je werk (in de praktijk dus) al goed kan toepassen. Absurd....
Nu mogen wij als goedmakertje ipv in juli in maart herexamen doen tegen een tarief van € 100 ipv €150. O, ja vooral niet te vergeten dat wij al met al 3 herkansingen krijgen !! Als de examens zo moeilijk blijven dan is dat 3 maal € 150 = € 450 out of my pocket, en geen resultaat.
Moet ik dit zien als toch een gedeeltelijke plaatsvervangende schaamte van de NCOI of...passen al die mensen anders in juli niet in de jaarbeurs in Utrecht en is dit een gedwongen logistieke oplossing??
Ik ben er even helemaal klaar mee.

BlijfVragen
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:28

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door BlijfVragen »

De NCOI doet naar mijn inzien te weinig om de cursisten te laten slagen.
Tegelijkertijd wil ik ook aangeven dat een herbeoordeling vaak zijn vruchten afwerpt! Doe dit dan ook altijd als je de tijd er voor hebt, en dit is helaas niet vaak aangezien je vaak de week na het examen al moet starten met de volgende module.

De lessen zijn veelal zeer slecht getimed, te kort op elkaar (indien je 2 modules volgt) en dan nog niet eens gesproken over de locaties.
De examenlocaties zijn uiterst slecht qua temperatuur en gehoor.
Ik heb in januari deelgenomen aan de herexamen voor BIV en het examen vond plaats naast de kamasutrabeurs. En ik overdrijf niet maar het was alsof ik in een kroeg stond. We kregen ter compensatie een kwartier langer, ronduit schandalig.
Geen enkele toezichter heeft blijkbaar dit gemeld want ik heb geen reactie gehad op mijn klacht naar aanleiding van de situatie.

Voor mijn volgende (her)examen ga ik absoluut niet meer in een zaal zitten waar de omstandigheden niet naar behoren zijn.
Je mag tenslotte als cursist ook niet even gaan ouwehoeren met elkaar onder het examen!

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door kiz »

Het zal ongetwijfeld samenhangen met de studie die je volgt.

Momenteel ben ik met een eindverslag bezig, en word zeer goed begeleid door de betreffende docent (die ook de eindbeoordeling gaat doen). De module-examens heb ik bij Exin afgelegd, daar staat NCOI dus buiten. De module-certificaten heb ik overigens wél nodig om, samen met een voldoende beoordeling van het eindverslag, het diploma te krijgen. Ik volg een ICT-opleiding.

Twee collega's volgen een financiële opleiding bij NCOI en hebben in de Jaarbeurs examen gedaan, maar verhalen als hierboven heb ik van hen niet gehoord.
Dus nogmaals: het zal samenhangen met de studie die je volgt.

Meld dit soort zaken aan je docent, die zit sowieso dichter bij het vuur dan de individuele student. NCOI werkt met freelance docenten, als goede docenten signalen krijgen dat een onevenredig deel van hun studenten niet voor de examens slaagt zullen zij dit zeker bij NCOI ter sprake brengen.

Just_Lizzle
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 sep 2010 16:53

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door Just_Lizzle »

Ik ben ook 1 van de mensen die in december examen hebben afgelegd en helaas ook gezakt :evil: en dit terwijl ik de stof al dagelijks uitvoer bij mijn werkzaamheden ... ik zou bijna denken dat ik het dus al die jaren verkeerd doe :roll:

Het kenbaar maken bij de docenten? In mijn geval heb/had ik een docente die vanuit Engeland de studie ondersteunde ... voor mijn gevoel had ze meer interesse in het wel en wee in het leven van de medestudenten alsmede haar eigen leven .. :roll: (non stop persoonlijke berichten op het leerlingenforum)
Bovendien werden de vragen stelselmatig niet beantwoord en je beklaag doen aan de telefoon is ook een hopeloze zaak :?

Al met al wordt je er moedeloos van, en in mijn geval behoorlijk frustrerend aangezien ik alleen die ene module nog moet :!: :!: :!:
En mocht ik onverhoopt in juli wederom zakken dan mag je maar liefst een jaar( :!: ) wachten alvorens een herexamen te doen :shock:

nickyfans
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door nickyfans »

Beste mensen,

Bij mij kriebelt ook het gevoel dat het NCOI mensen met opzet laten zakken. Voor het vak Management en Organisatie is een schriftelijk examen. de vragen die in het examen gesteld werden waren niet in de lessen behandeld. Ook was de vraagstelling onduidelijk.
Het slagingspercentage is 2% !!!!!!!
Ook heb ik uit betrouwbare bron dat de docenten zelf bij een "test" voor dit examen allemaal zijn gezakt. Dit alles wekt bij mij vraagtekens op. Bij u ook? Bij het indienen van een klacht heb ik alleen een standaard bericht terug gekregen, wel heb ik gehoord dat de 2% die geslaagd is een brief thuis heeft ontvangen met daarin de mededeling dat het uitzonderlijk is dat ze geslaagd zijn. Vreemd verhaal jammer genoeg waar.

Gegroet.
:( :( :( :( :( :(

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door agnesm »

Het is niet zozeer dat het slagingspercentage te laag is en dat daardoor zoveel mensen zakken. De examens zullen waarschijnlijk gecontroleerd worden en een bepaalde moeilijkheidsgraad moeten hebben.
En daar zit nu juist het probleem. De NCOI opleiding blijkt bij lange na niet voldoende te zijn voor dat examen en vandaar dus ook het lage slagingspercentage.

NCOI is ook helemaal niet van plan om de opleiding te "uppen". Ze laten de mensen gewoon lekker aanmodderen en zien na examens iedereen zakken, iedereen boos zijn en iedereen uiteindelijk met de opleiding stoppen. Vaak hebben mensen ook nog een meerjarencontract afgesloten waardoor ze nog moeten blijven betalen.
NCOI lacht in zijn vuistje voor al dat geld dat ze aan al die mensen hebben verdiend!

Geldt niet alleen voor NCOI hoor, maar voor de meeste andere LOI, NTI boeren precies hetzelfde.

Wimmm86
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2012 14:46

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door Wimmm86 »

Ik heb ook een klacht mbt het examen van NCOI.
Mijn (met mij meerdere klasgenoten) verhaal is alsvolgt;

Ik heb 2 weken na mijn examen (toen ik de uitslag binnenhad) 2 vragen gesteld over het examen. Er stonden namelijk overduidelijke foute vragen in het examen. Één vraag heb ik hard bewijs omdat in het boek overduidelijk een ander antwoord en die andere vraag betreft een % die niet overeenkomt met het % wat in het antwoord staat.

Toen ik hier over ging mailen werd ik gewezen op de algemene voorwaarden, hierin staat dat ik maximaal 8 werkdagen na het afgenomen examen mijn klachten kan indienen, hierna wordt er niks meer in behandeling genomen.
In die 8 werkdagen was de uitslag nog niet bekend. Alleen de antwoorden.

Met mij zijn de rest van mijn klasgenoten, in totaal 3, ook gezakt en deze hebben deze vragen ook fout beantwoord vanwege bovenstaande fouten. We zijn nu met z'n 4en met een zaak bezig om voor te bereiden.

We hebben van een jurist al vernomen dat hetgeen wat wij willen aankaarten geen klacht is maar een fout, en een fout zal wel moeten gecorrigeerd worden door NCOI.

Graag hoor ik of iemand nog advies of tips heeft voor deze situatie.
Ik vind het erg belachelijk dat wij, voordat de uitslag bekend was, al alle klachten binnen 8 werkdagen moesten sturen.

Het is toch niks teveel gevraagd als wij eisen om kosteloos het examen te herkansen? Want dit is ronduit onacceptabel hoe wij hier worden behandeld.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wimmm86 schreef:Ik vind het erg belachelijk dat wij, voordat de uitslag bekend was, al alle klachten binnen 8 werkdagen moesten sturen.
Eens even een tijdslijntje uitwerpen...
x = examendatum
x + 8 (dgn) = uiterlijke datum voor het indienen van een klacht over examen
x + 14 (dgn) = bekendmaking van de examenuitslagen

Hmm, ik vraag me echt af hoe zij zich dit voorstellen. U moet dus al een klacht indienen nog voordat bekend kan zijn dat er een klacht is. Immers u kunt pas op het moment van het bekend worden van de uitslagen constateren dat een vraag anders is beoordeeld dan de lesstof aangeeft. Ik denk dat ze zelf maar eens terug naar school moeten.

Lijkt mij redelijk dat de uitslag op zijn minst gecorrigeerd wordt. De vraag is wel in hoeverre deze dubieuze vragen / antwoorden invloed hebben op de uitslag. Ik bedoel hiermee of dit het verschil maakt tussen slagen of zakken. Als die geen verschil maakt, is het misschien beter het te laten voor wat het is.

Maakt het wel verschil uit, zou ik er wel werk van maken. Dan zult u zich moeten laten bijstaan door een advocaat en eventueel gezamenlijk een zaak starten en de kosten te delen. U kunt met een advocaat ook eens bespreken of het een mogelijkheid is de kosten van de opleiding terug te vorderen. Zo'n opleidingsinstelling zou dit soort dingen niet zo eenvoudig moeten wegwuiven omdat het ook iets zegt over de kwaliteit van de diploma's van degenen die wel geslaagd zijn. Ze krijgen al snel zo'n inholland smaak.

Wimmm86
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mar 2012 14:46

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door Wimmm86 »

Het is wel zo dat wij de antwoorden 3 dagen na het examen konden inzien. Aan de hand hiervan moet je je klacht dan indienen. Je mag er toch vanuit gaan dat een opleidingsinstituut zulke fouten zelf ook ontdekt?

En dat je in de recht staat als je hun wijst op 2 overduidelijke fouten in het examen?

erica1960
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2012 09:11

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door erica1960 »

Ook ik heb op 23 juni 2012 een 1e herexamen gedaan voor de module Management en Organisatie van de opleiding HBO Officemanagement van het NCOI in de Jaarbeurs in Utrecht. Wat een wazig examen, vreemde en wazige opstelling van de vragen alsmede wazige antwoorden. Inmiddels heb ik van verschillende medestudenten de commentaren mogen lezen en allemaal weerspiegelen zij het gevoel wat ik ook heb. Inmiddels heb ik een de klachten ook bij het NCOI neergelegd maar als ik zie wat voor voorgescheidenis er al is vwb. de klachten die je her en der op verschillende forums en sites tegenkomt ben ik bang dat er weinig in zal veranderen. Ook heb inmiddels een klacht over het NCOI bij het loket van de onderwijsinspectie neergelegd in de hoop dat zij wellicht voor ons in de bres kunnen springen. Ik ben heel benieuwd naar het verloop van e.e.a. en hoop van harte dat medestudenten die ook ontevreden zijn over de gang van zaken massaal hun stem laten horen en dat ik als enige geen eenzame roepende in de woestijn blijf.

mirddin
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2013 20:25

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door mirddin »

Laat het nou nog steeds zo zijn dat ze bewust mensen laten zakken.
Pas geleden een module opdracht ingeleverd.
Het is een examen die ging over een verbeterplan op facilitair gebied.
Mooi zou je denken maar in de lesstof staat helemaal niets over een verbeterplan en zeker niet over hoe je dat moet maken.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door dhc »

ja en? ik lees nergens een onderbouwing, slechts losse flodder(s)....

Jan148
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2013 16:46

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door Jan148 »

NCOI is belabbert, laten inderdaad mensen zakken om veel geld te verdienen.
De zogenaamde leerdoelen komen niet terug in de examens bij bezwaar wordt het afgewezen en is bindend.

ik zou er nooit meer aan beginnen bij NCOI omdat de manier van lesgeven geen drol waard is, de leeraren krijgen opdrachten van NCOI wat wel en niet te leren, de leeraren staan gewoon een presentatie te houden uit de samenvatting boeken vandaar dat er heel veel mensen zakken.

Ook de erkenning van het diploma HBO hogere technische bedrijfskunde zal ik ter discussie stellen bij de minister van onderwijs, ook zijn er een aantal examens gestuurt naar deze overheid om te kijken of het wel voldoet aan de eisen mijn mening is van niet.

Mensen volg daar geen opleiding je loopt er echt op leeg alles kost je geld, en je komt er niet meer vanaf eenmaal getekend geld weg wat niets waard is.
Ga gewoon naar een echte hogere school waar je echt wat leert

nathalieg
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2013 16:11

Re: NCOI laat bewust mensen zakken? Levert namelijk veel op

Ongelezen bericht door nathalieg »

Vandaag heb ik mijn herexamen voor Management & Organisatie gemaakt.

De vraagstelling van dit examen was uitermate moeilijke en kwam niet overeen met de aangeboden leerstof.Tijdens het volgen van de module heeft de leraar ons ook minder stof aangeleerd. Daarnaast was het examen nog moeilijker dan het examen in december.

Meer medecursisten hebben aangegeven dat de vraagstellingen te moeilijk zijn, maar er wordt niets aan gedaan.

Ook klopt er van de procedure niets: EUR 150 voor een herexamen, maar EUR 350 voor een bezwaar!?!!!

Gesloten