LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] school stopt met vak geven

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
mh73

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door mh73 »

kuklos schreef:
mh73 schreef:Die extra intellectuele uitdaging valt mee hoor, ik kan me herinneren dat er in onze klas alleen maar negens en tienen voor gehaald werden, zo makkelijk was het.
Ook voor de eindexamens? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Bij ons haalde je niet zo makkelijk negens en tienen.
Nee, ik heb het laten vallen zodra dat kon, net zoals bijna onze hele klas dat deed. Dat kan natuurlijk aan de leraar gelegen hebben, maar het heeft mij nooit geboeid of uitgedaagd. Ik kan nog wel steeds het Griekse alfabet uit mijn hoofd en 'lulltetje rozewater' zeggen in het Latijn. Was een grapje van onze leraar.
mh73 schreef:Ik lees overigens ook dat het aantal gymnasia toeneemt, maar ook dat 1 op de 2 leerlingen toch de vakken Grieks en Latijn laat vallen wanneer ze hun pakket moeten kiezen.
kuklos schreef:Wellicht is er wat veranderd, maar in mijn tijd betekende gymnasium vanaf klas 4 minimaal 1 klassieke taal. Klas 2 en 3 beiden, en klas 1 alleen Latijn.
Beiden laten vallen is onmogelijk als je op een gymnasium zit.
Op scholengemeenschappen heb je ook gymnasium stromingen, daar kun je zo overstappen en ik vermoed dat er genoeg leerlingen zijn, die wanneer ze een pakket moeten kiezen, overstappen van een gymnasium naar een atheneum opleiding, of zelfs naar een heel ander niveau. De twee meisjes uit de basisschoolklas van mijn oudste dochter die naar het gymnasium gingen, stapten in de tweede al over naar de HAVO. Van de zes klassen die tegelijk met mijn dochter op haar school na het brugjaar aan het VWO begonnen, hebben uiteindelijk maar 2 kleine klasjes van 18 leerlingen het examenjaar gehaald. Die hebben, op één na, trouwens ook allemaal dat jaar hun diploma gehaald.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door kuklos »

mh73 schreef:
kuklos schreef:
mh73 schreef:Die extra intellectuele uitdaging valt mee hoor, ik kan me herinneren dat er in onze klas alleen maar negens en tienen voor gehaald werden, zo makkelijk was het.
Ook voor de eindexamens? Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Bij ons haalde je niet zo makkelijk negens en tienen.
Nee, ik heb het laten vallen zodra dat kon, net zoals bijna onze hele klas dat deed.
Dan kan je ook geen uitspraak doen dat het makkelijk was. Want pas op het eindexamen moet je voldoen aan de landelijke eis.
mh73 schreef:Op scholengemeenschappen heb je ook gymnasium stromingen, daar kun je zo overstappen en ik vermoed dat er genoeg leerlingen zijn, die wanneer ze een pakket moeten kiezen, overstappen van een gymnasium naar een atheneum opleiding, of zelfs naar een heel ander niveau.
Maar daarmee bevestig je wel wat Julie444 en ik zeggen, het is dan geen gymnasium meer. Op het gymnasium moet je mimimaal één klassieke taal hebben in je eindexamenpakket.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door berndv »

Het onderwijs is continu in beweging blijkt wel, ik heb zelf ook even wat zaken opgezocht. Nu is wikipedia niet de meest betrouwbaren bron, maar toch gebruik ik hem :D
Het gymnasium sinds 1998
Sinds de nieuwe inrichting van de tweede fase (de laatste drie leerjaren) doet iedere leerling eindexamen in een of twee van de vier profielen: Cultuur & Maatschappij, Economie & Maatschappij, Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek. Sinds september 2006 worden Latijn en Grieks als profielvakken gerekend, in plaats van opgenomen te worden in de zogeheten vrije ruimte.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gymnasium ... sinds_1998
Het verschilt daarna per scholengemeenschap hoe ze hier invulling aan geven, er zijn gymnasia die 1 klassieke taal verplicht stellen, en daarnaast nog aparte eisen stellen per profiel. Bij sommige profielen geldt dat er in klas 4 beide klassieke talen verlicht zijn, maar vanaf klas 5 en 6 blijft er dan nog maar 1 over, naar eigen keuze. Maar er zijn ook scholengemeenschappen die het indelen zoals Kuklos beschrijft. Voor zover ik weet is een school er ook enigszins vrij in om de vakken in te delen, zo lang de leerling maar de kans krijgt om tijdens het examen op het wettelijk en landelijk vastgestelde te komen, en hier staan vervolgens een x-aantal contacturen voor.

Een gymnasium zonder klassieke talen is natuurlijk ook geen gymnasium meer, maar een atheneum, zoals al eerder benoemd.

Toen ik nog op school zat had je een speciale gymnasium brugklas en een havo/vwo brugklas. De gymnasiumklas kreeg inderdaad alleen Latijn en vanaf het 2e jaar Grieks er bij, maar je kon ook na de brugklas vanaf de Havo/VWO brugklas doorstromen naar gymnasium. Ik dacht dat je dan 1 uur extra Latijn per week kreeg. Dat gymnasium had ik na een half jaar al wel bekeken, hoewel ik Latijn toch zeker wel een interessant vak vond. Uiteindelijk is het voor mij een Mavo diploma geworden (lang lever ADD :D )

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Student90 »

Julie4444 schreef:
Student90 schreef:
Julie4444 schreef: Exact. Het wordt dan dus atheneum. TS kan dus overstappen naar een gymnasium of zal de verandering moeten accepteren. De oorzaak zal hem zitten in gebrek aan leerlingen en/of gebrek aan docenten.
Er zou ook gekozen kunnen worden voor een zelfstudie. Dit zal waarschijnlijk wel duurder zijn (evt. tutorkosten) en (wellicht) meer discipline vergen van de leerling. De school zou de geïnteresseerden kunnen voorzien van schoolmateriaal. Aan het staatsexamen zijn ook kosten verbonden (wellicht valt er met de school te onderhandelen en zijn ze bereid deze kosten op zich te nemen voor de huidige 1e t/m 3e jaars). Dit is een optie voor de leerlingen die per se het gymnasium willen doen, maar niet van school willen wisselen.
Op het MO is dat onrealistisch (want pubers & gebrek aan expert) en onnodig kostbaar. Enig idee hoe duur fatsoenlijke leermiddelen?
Ik ben het met je eens dat het niet erg realistisch is, maar dat kan TS het beste beoordelen.

Wat betreft de kosten valt het reuze mee. Inhoudelijk is het materiaal over de jaren heen redelijk hetzelfde. TS kan goedkoop 2e handse boeken verkrijgen. Daarnaast verwacht ik niet dat veel leerlingen voor deze optie zouden kiezen. Wellicht is de school bereid om de enkele uitzondering in zoverre te helpen dat ze dezen voorzien van lesmateriaal (evt. in bruikleen). Het is slechts een suggestie waar TS wel of niet iets mee kan doen.

mh73

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door mh73 »

kuklos schreef:Maar daarmee bevestig je wel wat Julie444 en ik zeggen, het is dan geen gymnasium meer. Op het gymnasium moet je mimimaal één klassieke taal hebben in je eindexamenpakket.
Inderdaad, dat klopt helemaal. Ik heb dacht ik toch ook nergens het tegendeel beweerd? :oops:

zeeuw.p
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:37

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door zeeuw.p »

Wat een kletkoek discussie.... De vraag is NIETt wat jan-en-alleman vindt van het vak latijn.
De vraag is of een school met een vak mag stoppen. Het antwoord is ja. Dat kan veroorzaken dat niet alle leerlingen het vak met een eindexamen kunnen afsluiten.
Maar in ons polderland, zal het schoolbestuur de ouders toch niet nodeloos bruuskeren. Dus treed in overleg met schoolbestuur en ouderraad. Misschien kan het vak in samenwerking met een nabije school worden gevolgd?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Julie4444 »

zeeuw.p schreef:Wat een kletkoek discussie.... De vraag is NIETt wat jan-en-alleman vindt van het vak latijn.
De vraag is of een school met een vak mag stoppen. Het antwoord is ja. Dat kan veroorzaken dat niet alle leerlingen het vak met een eindexamen kunnen afsluiten.
Maar in ons polderland, zal het schoolbestuur de ouders toch niet nodeloos bruuskeren. Dus treed in overleg met schoolbestuur en ouderraad. Misschien kan het vak in samenwerking met een nabije school worden gevolgd?
Niet helemaal waar. Dit hangt zeer van het vak af. In het geval van latijn echter, kan dit.

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door absent »

Epistola non erubescit... Want dit topic is inmiddels offtopic...

Hoogendijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 dec 2016 15:49

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Hoogendijk »

Bedankt Zeeuw.p u bent de eerste met reactie waar ik iets aan heb
School is vwo met extra's als latijn en Cambridge Engels
Kunnen la helaas tussentijds stoppen

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoogendijk schreef:Bedankt Zeeuw.p u bent de eerste met reactie waar ik iets aan heb
Bijzonder, zo'n sneer geven terwijl je zelf uberhaupt niet reageert op relevante vragen... :roll:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:
Hoogendijk schreef:Bedankt Zeeuw.p u bent de eerste met reactie waar ik iets aan heb
Bijzonder, zo'n sneer geven terwijl je zelf uberhaupt niet reageert op relevante vragen... :roll:
Puberbrein. ;)

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: school stopt met vak geven

Ongelezen bericht door Student90 »

Hoogendijk schreef:Bedankt Zeeuw.p u bent de eerste met reactie waar ik iets aan heb
School is vwo met extra's als latijn en Cambridge Engels
Kunnen la helaas tussentijds stoppen
Student90 schreef: In principe is een school vrij te beslissen welke keuzevakken het aanbiedt; een school kan dan ook beslissen een keuzevak te schrappen.
Begrijpend lezen is ook een kunst.

Gesloten