LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onwetmatig handelen van school

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
JoseeR
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:10

onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door JoseeR »

Veranderd, omdat het misverstanden geeft....dus kort samengevat:

Ik was boos over gang van zaken op school en zegt haar kind uit te schrijven. Ze wordt gecorrigeerd door teamleider, dat een kind pas wordt uitgeschreven als hij officieel is ingeschreven bij een andere school. Er was namelijk plaats op een andere school in Rotterdam, maar ik heb er niet bij stilgestaan dat er zulke negatieve berichten over ons kind zouden worden verteld en dat de school niet op de hoogte was van de problemen. Hij was daar namelijk het gehele schooljaar over bezig geweest.

Moeder legt zich bij de pakken neer, maar helaas zitten alle goede scholen overvol in de regio. Hij besluit dan maar een ander profiel te gaan doen. Hij kan het Magister niet meer op. Moeder neemt contact op met de Auris Groep en men adviseert haar om contact op te nemen met de zorgcoördinator. Deze persoon stuurt een vertrouwelijke e-mail door.

Op de eerste schooldag hebben wij eerst de school gebeld, maar toen bleek dat hij door de teamleider was uitgeschreven. Dit is geheel in tegenstrijd met zijn eerder gedane bewering. Ook volgens de wet had mijn zoon niet uitgeschreven mogen worden.

Leerplichtambtenaar zegt het niet af te kunnen dwingen, maar overal hoor ik andere verhalen. Hij moet de school ook op gemaakte fouten wijzen.

Zonder inschrijving echter geen VAVO, omdat er een overdracht van de leerling moet plaats vinden, dus hij zit nu thuis.

De andere kant van het verhaal is dat ik nooit klachten over mijn kind heb ontvangen, dus niet weet wat er aan hem schort. Een kind, dat de afgelopen 2 schooljaren nooit uit de les is verwijderd. Het heeft er voornamelijk mee te maken dat mijn vertrouwelijke e-mail is doorgestuurd aan de teamleider en directeur van de school.
Laatst gewijzigd door JoseeR op 31 aug 2011 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door hobby1 »

Hier een optie om jou klacht opnieuw te plaatsen:
http://www.onderwijsklachten.nl/index.p ... ommissie#1

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door witte angora »

Treiteren van de ouders? Geen idee, we horen het verhaal natuurlijk van één kant.
E-mail 3: e-mail teamleider, waarin staat dat kind niet uitgeschreven kan worden zolang er geen andere school is (deze e-mail is niet bekend bij de ambtenaar
Ik denk dat hier de schoen wringt. Ondanks dit bericht heb je je zoon toch uitgeschreven terwijl er nog geen andere school was, en nu wordt er moeilijk gedaan. Het lijkt er op dat de helft van de klas waar je het over hebt eerst een andere school heeft gezocht, en zich daarna pas uit heeft laten schrijven.

Even voor de medelezers en medeposters over dysfasie en de gevolgen ervan (ik had er ook nog nooit van gehoord):

http://members.chello.nl/d.dales/Dysfasie.html
http://www.ouders.nl/mdysfasie1.htm

Van VAVO had ik ook nooit gehoord, dus bij deze:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voortgezet ... nonderwijs
http://www.kw1c.nl/Opleidingen/vavo.asp?D=VE&A=824&X=M

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door hobby1 »

witte angora schreef:Treiteren van de ouders? Geen idee, we horen het verhaal natuurlijk van één kant.
E-mail 3: e-mail teamleider, waarin staat dat kind niet uitgeschreven kan worden zolang er geen andere school is (deze e-mail is niet bekend bij de ambtenaar
Ik denk dat hier de schoen wringt. Ondanks dit bericht heb je je zoon toch uitgeschreven terwijl er nog geen andere school was, en nu wordt er moeilijk gedaan. Het lijkt er op dat de helft van de klas waar je het over hebt eerst een andere school heeft gezocht, en zich daarna pas uit heeft laten schrijven.
Je hebt gelijk, want er zijn meer dingen, wat in dit bericht niet kloppen.
Hoe kan een teamleider een verkeerd bericht aan een andere school (welke school) verstrekken, als jou zoon daar niet zou ingeschreven zou worden.
Helaas heeft de teamleider ook nog onjuiste informatie over onze zoon verstrekt aan een andere school.
Maar hier verder op ingaan, is alleen gissen!

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door snepke »

JoseeR schreef:Onze zoon was/is leerling van een openbare scholengemeenschap in de Hoeksche Waard.

Vorig schooljaar waren er problemen met de wijze van lesgeven en gegeven toetsen bij de vakken wis- en scheikunde. De leerlingen (en ouders) hebben voortdurend in contact gestaan met mentor en teamleider. Veel leerlingen hebben zich ook gewend tot de directeur. De kinderen was beloofd dat zij scheikunde toetsen mochten overdoen, maar de teamleider hield zich niet aan de belofte. Mijn zoon werd ook benadeeld met zijn cijfers. Een docente Engels was werk van hem kwijtgeraakt. Een herkansing voor een schoolexamen Wiskunde begon 10 minuten te laat en hij kon dit schoolexamen niet rustig maken, omdat hij voortdurend gestoord werd. Andere docenten en leerlingenwaren ook toetsen kwijt waren en liepen voortdurend het lokaal in. Onze zoon is direct naar zijn mentor gegaan, welke weer overleg zou voeren met zijn teamleider. Ook ik heb nog contact opgenomen met de teamleider, maar deze moet nog steeds inhoudelijk op de zaak terugkomen. Onze zoon heeft diabetes type 1 en dysfasie, dus zijn bloedsuiker was iedere keer hoger dan 20, omdat hij zo druk maakte, waarover ik als moeder zo gefrustreerd raakte dat ik per e-mail heb medegedeeld hem uit te laten schrijven. Ook moest hij herhaaldelijk insuline op een vies toilet toedienen, omdat het spreekkamertje bezet was.

In de vakantie bleek dat hij geen toegang meer had tot het Magister. In overleg met de Auris Groep heb ik een e-mail gestuurd aan de vertrouwenspersoon en zorgcoördinator van de school. Deze zorgcoördinator heeft mijn e-mail doorgestuurd aan de directie van de school. In deze e-mail stond dat ik geen vertrouwen had in de school.

Na het bellen met de administratie bleek dat onze zoon uitgeschreven was door de school. De teamleider zou ons hierover terugbellen, maar wij ook hierop hebben wij niets gehoord. Wij hebben Bureau Leerplicht ingeschakeld, omdat de school niet volgens de Wet voor voortgezet onderwijs handelt (art. 27.1), maar deze ambtenaar laat onze zoon ook in de steek. Moeder verstuurt teveel e-mails en hij kan niets voor onze zoon betekenen.

E-mail 1: melding incident
E-mail 2: brief school (op zijn verzoek)
E-mail 3: e-mail teamleider, waarin staat dat kind niet uitgeschreven kan worden zolang er geen andere school is (deze e-mail is niet bekend bij de ambtenaar :-()
E-mail 4: verslag gesprek VAVO
E-mail 5: verzoek van ouders om kind in te schrijven op school, omdat de school niet volgens wet handelt

Het feit dat onze zoon niet meer ingeschreven staat betekent dat hij niet naar de VAVO kan. Het is al een trieste zaak dat een kind van 16 zijn Havo moet gaan vervolgen op het volwassenonderwijs. Hij had 1,5 week geleden al naar school gemoeten.

Het is duidelijk treiteren van ouders, omdat onze zoon de afgelopen 2 jaar nooit uit de les is verwijderd! De school wordt ook nog gesteund door de leerplichtambtenaar, want het behoort niet tot zijn taak om een kind opnieuw te laten inschrijven als een school niet volgens de Wet handelt. De school beroept zich steeds op het feit dat ik hem zelf heb uitgeschreven. Ik heb de directeur gewezen op het feit dat hij onwetmatig handelt.

citaat e-mail:
Geachte heer en mevrouw R.,

Ik kom niet terug op de uitschrijving van uw zoon D., deze heeft overigens op uw eigen verzoek plaatsgevonden.

Dit is mede ingegeven door uw herhaaldelijke opmerkingen over mijn teamleider. Er is geen vertrouwensbasis om tot hernieuwde samenwerking te komen.
Uw kwalificerende opmerkingen over mijn kennis van de Nederlandse wetgeving en de inhoud van mijn gesprek met uw zoon laat ik maar buiten beschouwing.
Deze zijn geheel voor uw rekening en beiden verre van correct.
Een afschrift van deze mail zal ik ook doen toekomen aan de leerplichtambtenaar die ik eerder deze week sprak over uw zoon.
Wat mij betreft einde discussie.

Vriendelijke groet,



Helaas heeft de teamleider ook nog onjuiste informatie over onze zoon verstrekt aan een andere school. De school zou namelijk niet bekend zijn met de problemen van onze zoon. Hij zou hele slechte cijfers behalen en een moeilijke jongen zijn (waarschijnlijk, omdat hij voor zijn rechten opkwam).

Onze zoon is niet alleen bestolen van een kans op overgaan (ca. de helft uit zijn klas is blijven zitten), maar het wordt hem nu ook onmogelijk gemaakt verder te gaan met zijn opleiding.

Wat kunnen wij het beste doen? Teruggaan naar deze school is absoluut geen optie, want hij is kansloos. Veel van zijn klasgenoten hebben inmddels de school al verlaten en zijn een MBO opleiding gaan volgen.
Is het geen onmacht van de leerkrachten?
Ze weten waarschijnlijk niet hoe dysfasie leerlingen moeten omgaan.
En als je een klas met normale leerlingen hebt,wil je alle leerlingen normaal behandelen.
Dan houdt zo'n leerling de klas op(niet kwetsend bedoeld)en dat irriteerd waarschijnlijk de leerkrachten.

En dat spuiten op vieze toiletten,Je kan niet verwachten dat op een scholengemeenschap het spreekkamertje wordt vrijgehouden omdat 1 leerling insuline moet spuiten.
Wees blij dat hij het niet in de klas hoeft te doen.

Het lijkt mij echt geen onwil ,maar eerder onmacht.

JoseeR
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door JoseeR »

Bij aanname hebben wij melding gemaakt van het feit dat Daniël dysfatisch is. Hij zou daarvoor remedial teaching krijgen, maar hij heeft het niet gekregen.
Hij kreeg geen hulp. Je vraagt dan hulp aan docenten om je kind bij te staan, maar dan krijg je als antwoord dat je kind beter moet leren.

Hij had een geweldige mentor in het tweede leerjaar en die heeft de school ook gewezen op een gratis gesprek met de Auris Groep. De school weigerde, omdat men geen geld aan hem wilde uitgeven. Mijn man en ik hebben toen de leerplichtambtenaar benaderd en deze heeft toen bemiddeld voor dat gratis gesprek. Halverwege het 3e leerjaar kreeg hij remedial teaching. Het ging toen gelijk goed met zijn Engels. In het 4e leerjaar was zijn docente werken kwijt.

Een school is verplicht om ervoor te zorgen dat een kind in een schone omgeving zich kan injecteren. Een school ontvangt hier namelijk geld voor.

Ik zal mijn bericht inkorten, want ik vind het spijtig dat het ongeloofwaardig overkomt. Als men interesse heeft kan ik de e-mails doorsturen.

Hij is nu zelf al bezig met Judion en een onderwijsconsulente. Wij gaan gewoon door. Ik had graag tips gehad van ouders, die hetzelfde probleem hebben gehad.

De jongen kan nu niet naar school! Dit doe je een kind toch niet aan? Het is een sportief joch. Heel sociaal en zoals ik al eerder vermeldde hij is de afgelopen 2 jaar nog nooit uit de les verwijderd.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens wikipedia:
De minderjarige leerlingen mochten niet zonder dispensatie van de leerplichtambtenaar vavo-onderwijs volgen. Door de invoering van de tweede fase van havo en vwo geraakten veel leerlingen tussen wal en schip. De toenmalige staatssecretaris van onderwijs Rutte heeft een bezuinigingsmaatregel voor het volwassenenonderwijs teruggedraaid. De leerlingen mogen vavo-onderwijs volgen, maar wel onder verantwoordelijkheid van middelbare scholen (uitbesteding). De scholen voor voortgezet onderwijs en de vavo-instellingen (ondergebracht in de ROC's) hebben daartoe samenwerkingsovereenkomsten gesloten. Sindsdien vertoont het aantal vavoleerlingen weer een stijging, waarbij het percentage 'uitbestede' leerlingen jaarlijks groter wordt.
Het lijkt er dus op dat je zoon alleen naar de VAVO kan onder verantwoordelijkheid van een middelbare school. Dus éérst moet hij ingeschreven staan op een middelbare school, en dan pas kan hij naar de VAVO.

En aangezien er op een of andere manier een behoorlijke ruzie aan de gang is tussen de school en jullie, neemt de school de jongen niet meer terug. En jullie willen ook niet meer terug naar de school.

De enige optie lijkt dan te zijn: inschrijven op een andere middelbare school, en van daaruit naar de VAVO. Maar dat is ook maar de conclusie van een leek. Iemand die wat meer duidelijkheid kan geven?

JoseeR
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door JoseeR »

Ik hoop het zo, want iedere school, die ik bel, zegt dat men verplicht is hem terug te nemen en dat mijn leerplichtambtenaar faalt. De verstandhouding is van dien aard, dat hij daar niet meer naartoe teruggaat.

Ik heb daar niets aan....Juridisch sta ik in mijn recht, maar er gaat weer zoveel tijd overheen. Hij moet zo gauw mogelijk naar een andere school.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door snepke »

JoseeR schreef:Ik hoop het zo, want iedere school, die ik bel, zegt dat men verplicht is hem terug te nemen en dat mijn leerplichtambtenaar faalt. De verstandhouding is van dien aard, dat hij daar niet meer naartoe teruggaat.
Maar waarom neemt iedere school die u belt hem niet aan?
Ze weten dat de verstandhouding slecht is,en toch nemen ze hem niet aan,en sturen ze hem terug.

Als je het via speciaal onderwijs probeert,die zijn meer op zulke leerlingen berekend,misschien lukt het dan om hem naar Vavo te krijgen

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door hobby1 »

Ik hoop het zo, want iedere school, die ik bel, zegt dat men verplicht is hem terug te nemen en dat mijn leerplichtambtenaar faalt. De verstandhouding is van dien aard, dat hij daar niet meer naartoe teruggaat.
Jouw zoon is 16 jaar, dan is hij niet meer leerplichtig!
Leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar.

JoseeR
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door JoseeR »

Hij heeft geen schooldiploma, dus hij is nog leerplichtig. Ik blijf bellen....het enige dat een school hoeft te doen is hem inschrijven en vervolgens een uitbestedingsformulier invullen.

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door hobby1 »

Helaas heeft de teamleider ook nog onjuiste informatie over onze zoon verstrekt aan een andere school.
Begrijp ik het goed, dat jullie al naar een andere school hebben geïnformeerd, en daar heeft de teamleider een negatief bericht geschreven?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door witte angora »

Een kleine tip: ook al zitten een hoop dingen je hoog, probeer je doel voor ogen te houden, en dat is dat je zoon op een andere school komt. 'Vergeet' even wat er allemaal fout is gegaan, ga daar niet teveel op in als er vragen gesteld worden, maar vraag, met wie je ook spreekt, om een constructieve oplossing.

Nakaarten over wat er wel of niet fout is gegaan kun je altijd nog als je zoon weer naar school gaat, en best kans dat je dan zo opgelucht bent dat je daar geen eens meer behoefte aan hebt.

JoseeR
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door JoseeR »

Dank je, maar wij zijn inmiddels al weer bijna 2 weken verder. Het kind wil graag naar school.

Milady
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 aug 2010 00:13

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door Milady »

Wat je kan doen is een onderwijs consulente inschakelen ,maar daar zijn jullie geloof ik al mee bezig.
Zij helpen je als je een plaatsing probleem hebt, ik kan je vertellen dat wij daar een goede ervaringen mee hebben gehad, onze zoon werd met de hulp van de onderwijs consulente geplaatst op een SVO school waar in havo 2 geen plek meer was, hij kon toen alsnog geplaatst worden in havo 3.

Wat betreft het uitschrijven ook al was dat op eigen verzoek dat mag de school helemaal niet doen als er nog geen nieuwe school gevonden is,en je zoon is nog leerplichtig want hij heeft geen startkwalificatie, de school kan volgens mij een proces verbaal krijgen.
Je zou ook nog contact op kunnen nemen met het schoolbestuur en je klacht over de onwettige uitschrijving melden helpt dit niet neem dan contact op met Bureau Leerplicht Plus.
En dien gelijk een klacht in tegen die leerplichtambtenaar bij de onderwijsinspectie!

JoseeR
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door JoseeR »

De onderwijsconsulente kan niets doen, omdat hij geen autist is. Hun budget is te beperkt. De tijd dringt helaas. Weer naar het overkoepelend orgaan gebeld, want wij hebben slechts een uitbestedingsformulier nodg. De school blijft dwars liggen.

Bedankt voor je adviezen. Ik duik er strak weer in...

JoseeR
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door JoseeR »

Via de gemeente is het nu eindelijk geregeld! De school moet onze zoon inschrijven en zijn uitbestedingsformulier in orde maken.

Wij weten nu ook dat een leerplichtambtenaar een school niet kan zeggen, wat deze moet doen, maar dat deze een bemiddelende of adviserende functie heeft.

Ondanks andere berichten weet ik nu ook dat je niet zomaar naar een nieuwe school kan stappen om je kind in te laten schrijven en dan kan vragen om een uitbestedingsformulier. Je moet namelijk een leerproject op de school hebben afgelegd.

Ook wil ik iedereen meegeven dat als je je kind wilt opgeven voor een andere school, deze school alleen met jouw toestemming de andere school mag bellen. Dit is in ons geval niet gebeurd. Maar wij laten het verleden rusten en gaan weer een nieuw schooljaar in.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door witte angora »

Gelukkig dat het voor jullie op is gelost, dat is wel een felicitatie waard.

Je vertelde dat het via de gemeente is geregeld, welke afdeling/ambtenaar heb je ingeschakeld? (voor het geval iemand anders in een vergelijkbare situatie komt en op dit topic stuit)

JoseeR
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door JoseeR »

Van Onderwijszaken en zij had toevallig al een afspraak met het overkoepelend orgaan van de school. Ik weet natuurlijk niet wat deze gedaan heeft, maar zij heeft Daniël vanmiddag gebeld met het goede nieuws.

JoseeR
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 aug 2009 10:10

Re: onwetmatig handelen van school

Ongelezen bericht door JoseeR »

Alles was dan wel geregeld, maar de teamleider bleef dwarsliggen. Toen mijn zoon zijn papieren ging halen kreeg hij deze niet mee , omdat hij niet ingeschreven stond. De teamleider heeft de conciërge zelfs de politie laten bellen, omdat hij niet in de school mocht zijn.

Weer contact gehad met de Stichting Voortgezet Onderwijs en deze heeft erop toegezien dat onze zoon weer werd ingeschreven, zodat hij aan de VAVO overgedragen kon worden.

Gisteren is er weer een meisje definitief verwijderd van deze school. Notabene een HAVO-5 leerlinge. De teamleider kan doen en laten wat hij wil, omdat de directeur achter hem staat. Ook haar is een contactverbod met personeelsleden van de school opgelegd. Het meisje was ten onrechte extern geschorst geweest en had haar verhaal willen doen bij de teamleider, maar het gesprek liep uit de hand. Ook de schorsing en verwijdering zijn weer niet via de wettelijke regels gegaan.

De VAVO is een hele goede keuze geweest. Het kind is weer helemaal opgebloeid en gaat met plezier naar school. Hij krijgt complimenten voor zijn inzet en ook omdat hij de achterstand al zo gauw heeft ingehaald, want hij heeft namelijk ook een ander profiel gekozen. Mochten ouders ooit voor deze keuze staan, dan kan ik alleen maar adviseren om het te doen.

Gesloten