LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geweigerd voor centraal examen

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
leonpot
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2012 10:39

Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door leonpot »

Ik zit in Havo 5 op het SG Twickel College Hengelo en heb afgelopen week het bericht gekregen dat ik geen examen meer mag doen omdat ik een grote achterstand heb opgelopen voor handvaardigheid. De schoolleiding is er van overtuigd dat ik de achterstand niet meer kan overbruggen, en hebben mij dus teruggetrokken voor het examen. Ik heb toen letterlijk gevraagd of ik volgens de regels het examen niet meer mag maken. Daarop kreeg ik het antwoord dat het inderdaad niet mag. Hierbij heb ik me dus neergelegd en de school is direct aan het werk gegaan om me uit te schrijven van de school ( ik mag niet meer blijven zitten ). Nu las ik gisteren het artikel van LAKS in de krant dat het volgens de wet niet mag. Ik ben nergens mee akkoord gegaan, de school heeft alles zelf geregeld. Heeft u tips over hoe ik dit kan aanpakken? Ik heb al een klacht ingediend bij LAKS en de onderwijsinspectie en ik zal de schoolleiding nog confronteren met dit artikel.
Mijn hoofdvraag is, is het inderdaad tegen de regels dat ik word ontzegd om centraal examen te maken wegens een achterstand bij een vak? En mag op basis van deze achterstand een leerling worden uitgeschreven van de school waardoor hij in het RMC-Traject terecht komt? Mvg, Leon

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door nevermind »

Stel je vragen hier, daar ben je bij het goede adres:

http://www.deombudsman.nl/rechtsgebied- ... -onderwijs

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door CSM »

Achterstand met handvaardigheid.
Dat is toch dat vak waarin je 1 uur per week wat met beitels in hout mag snijden?

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door Winterman »

CSM schreef:Achterstand met handvaardigheid.
Dat is toch dat vak waarin je 1 uur per week wat met beitels in hout mag snijden?
Dus???

Achterstand is achterstand. Een opleiding en vakkenpakket bestaat niet uit het volgen van de vakken die je leuk vindt en de rest maar lekker de rest laten. Ook niet als het "maar" handenarbeid is.

CSM
Berichten: 511
Lid geworden op: 31 aug 2011 10:37

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door CSM »

Ik ben gewoon flabbergasted dat iemand daar zo'n serieuse achterstand bij op kan lopen. Je hoeft alleen maar een uurtje per week te beitelen, en er is niet eens huiswerk.... hoe kan je dat nog verknallen?

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door Winterman »

Misschien beitelt hij wel als hobby en veel beter dan dat er op school les in gegeven wordt.

Of hij had er gewoon geen zin in wat veel waarschijnlijker is.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door mje »

@winterman

Onze geliefde Jolijn stelde je een vraag waar ze graag een reply op verwacht.
Jolijn

Geregistreerd: 02 apr 2011 23:45
Berichten: 2564

Antwoord met een citaat
Ongelezen bericht 11 apr 2012 17:44
ciske schreef:
Jolijn schreef:

@Winterman, jij was ook een tijdje verdwenen.

:?: :?: waar zie jij die in dit topic?

brievenbussen worden ook vaak vernield daar hoor je hier niemand over klagen, ook dan kan er geen post in.


Het klopt natuurlijk helemaal als een brievenbus kapot is dat er dan geen post in kan. Dat er hier nu niet over geklaagd wordt, komt misschien omdat men er hier nu geen last van heeft en/of niet aan de orde is.

Winterman zie ik hier 11 apr 2012 09:31
Jijzelf was trouwens ook ff een pakje sigaretten halen? 8)

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door Winterman »

Heb ik dus allang beantwoord.
Winterman schreef:
Jolijn schreef:Voor ik bij het postkantoor ben (hooguit anderhalve kilometer) kom ik langs 4 brievenbussen.

@Winterman, jij was ook een tijdje verdwenen.
Ik denk dat ik net als ciske een ban had ;)
Iets van te veel off topic gaan of zo.
Is natuurlijk wel terecht want iedereen is hier altijd on-topic ;)
Ga ik nu dus weer off-topic.
Hoop dat ze er wel begrip voor hebben dat i gewoon vragen beantwoord :oops:

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door crazyme »

Ontopic: hoe is die achterstand ontstaan ?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door Jolijn »

@winterman
Onze geliefde Jolijn stelde je een vraag waar ze graag een reply op verwacht.

Nee, de opmerking aan @Winterman was een constatering.
Vraag over pakje sigaretten was voor ciske; soort van constaterende vraag. Daar verwacht (hoeft en wil ik ook helemaal) geen antwoord op.
P.s. ciske is trouwens gestopt met roken.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door Jolijn »

CSM schreef:Achterstand met handvaardigheid.
Dat is toch dat vak waarin je 1 uur per week wat met beitels in hout mag snijden?
Dat zal wel aan het vakkenpakket liggen. Er zijn wel wat vervolgopleidingen te bedenken waarvoor een voldoende op de eindlijst voor handvaardigheid een vereiste zou kunnen zijn.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

leonpot schreef:Ik zit in Havo 5 op het SG Twickel College Hengelo en heb afgelopen week het bericht gekregen dat ik geen examen meer mag doen omdat ik een grote achterstand heb opgelopen voor handvaardigheid. De schoolleiding is er van overtuigd dat ik de achterstand niet meer kan overbruggen, en hebben mij dus teruggetrokken voor het examen. Ik heb toen letterlijk gevraagd of ik volgens de regels het examen niet meer mag maken. Daarop kreeg ik het antwoord dat het inderdaad niet mag. Hierbij heb ik me dus neergelegd en de school is direct aan het werk gegaan om me uit te schrijven van de school ( ik mag niet meer blijven zitten ). Nu las ik gisteren het artikel van LAKS in de krant dat het volgens de wet niet mag. Ik ben nergens mee akkoord gegaan, de school heeft alles zelf geregeld. Heeft u tips over hoe ik dit kan aanpakken? Ik heb al een klacht ingediend bij LAKS en de onderwijsinspectie en ik zal de schoolleiding nog confronteren met dit artikel.
Mijn hoofdvraag is, is het inderdaad tegen de regels dat ik word ontzegd om centraal examen te maken wegens een achterstand bij een vak? En mag op basis van deze achterstand een leerling worden uitgeschreven van de school waardoor hij in het RMC-Traject terecht komt? Mvg, Leon
Ik heb ook al van andere scholen gehoord dat leerlingen uitgeschreven worden als de kans om het examen te halen volgens de school te laag is. Maar..... DIt is eigenbelang van de school, zo krijgt de school gemiddeld betere resultaten. Maar helaas weet ik niet wat je rechten zijn. Je moet dat idd zo snel mogelijk uitzoeken en misschien de inspectie van de scholen opbellen om dit te vagen of misschien wel te melden( misschien is de school ook niet goed bezig). Heb je niet toevallig een extra vak gevolgd waardoor je dit vak gewoon kan laten vallen? Zie site voor beschrijving exameneisen ( http://www.examenblad.nl/ ). Daar staan ook de exameneisen voor handvaardigheid. Mij lijkt dat je , als je niet voldaan hebt aan de eisen voor het schoolexamen , gewoon een 1 moet krijgen, maar dat je wel gewoon het eindexamen moet kunnen afleggen. Het voordeel daarvan is dat de vakken die je haalt wellicht blijven staan als je nog een keer eindexamen doet via een" vavo? " school.

Ze ook de link http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... deren.html over bezwaar maken en broep tegen verwijdering.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Aanvullend heb ik nog deze informatie gevonden: ( http://www.laks.nl/infocentrum/detail/w ... olverzuim/ )
Mag mijn school mij zomaar uitschrijven?

ANTWOORD
Nee, dat mag nooit zomaar. Als je school jou geen les meer wil geven, moeten zij overgaan tot verwijdering. Daarvoor moet de school wel aantoonbare redenen hebben. Vaak gaat een school pas pover tot verwijdering als een leerling al meerdere malen geschorst is geweest. De school moet zich dan houden aan een aantal regels.

Over verwijdering wordt het volgende in de wet verteld:
• Een leerling mag pas definitief verwijderd worden als de leerling (en de ouders als de leerling nog niet meerderjarig is) in de gelegenheid zijn gesteld hierover te praten met het bevoegd gezag.
• De inspectie moet instemmen voordat een leerling verwijderd mag worden.
• Voor een leerplichtige leerling moet een andere school worden gevonden waar de leerling wordt ingeschreven en lessen kan volgen.
• Een leerling mag op grond van onvoldoende vorderingen niet in de loop van het schooljaar verwijderd worden.
• De leerling kan tot zes weken na de bekendmaking een bezwaar indienen bij het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag moet zich dan opnieuw over deze kwestie buigen. Tijdens deze procedure kan de leerling wel de toegang tot de school worden ontzegd.

Winterman
Berichten: 856
Lid geworden op: 15 jan 2012 13:54

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door Winterman »

Broodje Aap verhaal.

Leerlingen worden niet geweigerd zodat de school beter kan scoren. Alleen leerlingen met een te grote achterstand mogen geen examen doen.
UPDATE vrijdag 13 april:
Het LAKS heeft de afgelopen dagen meerdere meldingen ontvangen van scholieren die geen examen mogen doen van hun school en van scholieren die contracten hebben moeten tekenen. In veel gevallen blijkt dat de scholieren er uiteindelijk zelf met de school uitkomen. Als dat niet zo is geeft het LAKS, met nadrukkelijke toestemming van de gedupeerde scholier, de naam van de school door aan de Inspectie van het Onderwijs. Het LAKS en de Inspectie hebben afgelopen week een aantal keer contact gehad over deze kwestie en als scholen de regels niet naleven wordt daar tegen opgetreden.

In een aantal gevallen blijkt dat scholen de regels niet overtreden. Om te voorkomen dat scholen onterecht negatief in het nieuws komen is het niet mogelijk om op dit bericht te reageren. Scholieren die alleen op basis van slechte cijfers worden geweigerd tot het examen kunnen zich melden bij het LAKS of bij de Inspectie van het Onderwijs.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind dat Leon steun verdient. Volgens mij is hij echt onterecht uitgeschreven. Scholen mogen niet zomaar uitschrijven: zij moeten verwijderen en dat ook aan de inspectie melden. Er zijn meerdere signalen dat dit gebeurt.

Leon,

Ik raad je aan om de school samen met je ouders te benaderen en mee te delen dat je achteraf gezien niet akkoord gaat met de uitschrijving ( denk ook eens aan het schoolgeld dat je betaald hebt!). Je moet de school meedelen dat je per direct weer wil deelnmen aan de lessen en dat de uitschrijving ongedaan moet worden gemaakt. Spoed!

leonpot
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2012 10:39

Re: Geweigerd voor centraal examen

Ongelezen bericht door leonpot »

Dank aan allen voor de reacties,

Mijn situatie heeft het nieuws gehaald en ( waarschijnlijk door alle media aandacht ) ben ik al met de schoolleiding om de tafel gegaan. Ze hebben een onderzoek gestart of ik mag blijven. Woensdag krijg ik meer te horen.

Gesloten