School verbiedt frisdrank

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
kweenie

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie » 06 jun 2019 08:00

Nijogeth schreef:
06 jun 2019 01:00
Dat de school ouders tips geeft, daar heb ik geen probleem mee, maar kinderen een bepaald dieet opleggen vind ik te ver gaan. De school bepaalt niet de leefstijl
Het probleem is dat de ouders van de kinderen voor wie deze maatregelen belangrijk zijn vaak ook ouders zijn die zich weinig tot niets aantrekken van wat school (of anderen) aanraden. De ouders die in meer of mindere mate open staan voor zulke tips en adviezen geven de kinderen vaak al veel gezondere spullen mee.

De school bepaalt inderdaad niet de volledige leefstijl van de kinderen. Maar school is er wel om in elk geval tijdens schooltijd de kinderen een gezonde omgeving te geven. En dus niet dat de 'huisregels' van school maar moeten wijken voor hoe het er aan toe gaat bij de kinderen thuis. School is nu eenmaal geen thuis.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie » 06 jun 2019 08:36

Er spelen twee achterliggende redenen die hier wat door elkaar lopen. Ten eerste is er de hoeveelheid suiker, vaak vermomd met namen als glucose-fructosestroop of melasse, die gewoon slecht zijn voor de tanden, en algemene gezondheid van opgroeiende kinderen. Ten tweede houden al die suikers, maar ook zoetstoffen, de illusie in stand, dat eten en drinken "zoet" moeten zijn. Er is ooit een professor geweest die in de VS de "sweet spot" heeft gevonden, en dat is het punt van zoveel zoete smaak dat mensen iets graag kopen, want zoet is goed, aldus een oude evolutionaire prikkel in ons dna, maar dat iets ook weer niet té zoet is, omdat mensen het dan niet meer lekker vinden. Volgens sommige meer radicale anti-zoet strijders zou hij, door zijn uitvinding, voor het internationale strafhof zou moeten komen, wegens misdaden tegen de menselijkheid, aangezien die ontdekking, en vervolgens alle levensmiddelen fabrikanten en de hele fastfood industrie, die er mee aan de haal zijn gegaan, de bron zin van alle gerelateerde globale gezondheidsproblemen.

Maar goed, ik dwaal wat af. Omdat zoetstoffen dus het idee van "zoet" voedsel en "zoete" drankjes in stand houden, wordt ook daar wat over gefronst op scholen, want in het kader van het opvoedstukje wat ze bieden aan kleine kinderen, is ze wat losweken van het "zoet is goed" onderbuikgevoel, óók iets positiefs. Ik schat zo in, dat die afweging ervoor gezorgd heeft dat ook een product als crystal clear niet meer gewenst is.

En er is de praktische component, de leraren zijn al druk genoeg, zonder elke dag de lunchpakketjes te moeten checken van elke leerling.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 06 jun 2019 08:42

Nijogeth schreef:
05 jun 2019 22:59
Dan zou Crystal Clear in mijn ogen dus moeten kunnen. Ik zie dat niet als frisdrank (water met een smaakje, geen suiker en geen calorieën en het staat vaak bij het water in het schap bij de supermarkt) en komt ook niet in een pakje.
Voor mij valt dat (in het kader van deze discussie) duidelijk onder de categorie "frisdrank". Het bevat weliswaar geen suiker, maar wel een berg verschillende zoetstoffen. Daarover is al genoeg geschreven. Maar het is ook niet relevante wat in jouw of mijn ogen mag: de school bepaalt dat in beginsel. En dat kan in het echte leven prima op een manier waarbij de eerder omschreven Gestapo-praktijken totaal niet aan de orde komen.
fonsflons schreef:
05 jun 2019 23:46
Dit is slechts mijn mening en mijn argumentatie. Daar mag iedereen compleet anders over denken.
Ik ben het zelden zo met je eens geweest Fonsflons :wink:
Nijogeth schreef:
Dat de school ouders tips geeft, daar heb ik geen probleem mee, maar kinderen een bepaald dieet opleggen vind ik te ver gaan. De school bepaalt niet de leefstijl (al hebben we ook scholen die een bepaalde godsdienst nadragen en daarbij ook de bijbehorende levensstijl, maar daar ben ik het ook niet mee eens. Dan nog blijft de school onduidelijk.

Ten eerste wil men geen frisdrank en pakjes. Crystal Clear valt gewoon onder bronwater (komt uit een erkende bron bij Bunnik) ondanks het smaakje en komt niet in een pakje. Dit zou dus gewoon moeten kunnen, maar de school is dus onduidelijk in waar de grens ligt.

De andere grens is ook onduidelijk. Gaan ze de lunch van kinderen die overblijven ook controleren en verbieden te eten als deze te ongezond is? En als er een continuerooster is, dan zou men dat dus bij iedereen doen?
Je blijft best wel karikaturiseren. Er is geen sprake van "een dieet opleggen", er is slechts sprake van een onderbouwde keuze voor een gezondere levensstijl. Binnen de muren van de school heeft een school die vrijheid, en is het aan de ouders om zich te conformeren - of niet.

De realiteit is dat het leven vol is van open normen, en dat dat over het algemeen prima werkt. De kramp die ik in dit topic zie "dat dan alles dichtgeregeld en gecontroleerd moet worden" vind ik schromelijk overtrokken.

Het vraagt natuurlijk wel wat goede wil van de betreffende ouders - dáár zit zo te zien een groter probleem dan bij de kinderen zelf...

16again

Ongelezen bericht door 16again » 06 jun 2019 09:04

crazyme schreef:
06 jun 2019 07:08
Suiker = stuiterende kids
Is dat zo?
https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/gedrag
Er is niet aangetoond dat suiker invloed heeft op hyperactief gedrag.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 06 jun 2019 09:22

Loop ik vanmorgen de ( zogenaamd gezonde ) school van de buurt kinderen binnen ivm schoolreisje om een en ander uit de lerarenkamer te halen, en wat tref ik daar aan ?

Wel geen gezonde tussendoortje maar pakken met koeken.

Jaja.......wat een voorbeeld zeg. Fotootje genomen en doorgemaild naar de MR. Wat een schijnheiligheid zeg....pffff.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 06 jun 2019 09:25

16again schreef:
06 jun 2019 09:04
Is dat zo?
https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/gedrag
Er is niet aangetoond dat suiker invloed heeft op hyperactief gedrag.
Van de site kenniscentrumsuiker.nl: 'KSV wordt gefinancierd door Suiker Unie [...]'
Enige argwaan over de uitspraak dat suiker niet aantoonbaar invloed op hyperactief gedrag heeft lijkt me op z'n plaats.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 06 jun 2019 09:57

Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 09:22
Loop ik vanmorgen de ( zogenaamd gezonde ) school van de buurt kinderen binnen ivm schoolreisje om een en ander uit de lerarenkamer te halen, en wat tref ik daar aan ?

Jaja.......wat een voorbeeld zeg. Fotootje genomen en doorgemaild naar de MR. Wat een schijnheiligheid zeg....pffff.
Echt? Jeetje, wat een ramp, zeg. Ik heb ook een collega die altijd worteltjes als tussendoortje neemt. Maar op zijn verjaardag tracteert hij wel op taart. Wat een schijnheiligheid, hé?

Goed, genoeg sarcasme.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 06 jun 2019 10:17

kweenie schreef:
06 jun 2019 09:57
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 09:22

Echt? Jeetje, wat een ramp, zeg. Ik heb ook een collega die altijd worteltjes als tussendoortje neemt. Maar op zijn verjaardag tracteert hij wel op taart. Wat een schijnheiligheid, hé?

Goed, genoeg sarcasme.
** ZUCHT ** :roll:

piet987654

Ongelezen bericht door piet987654 » 06 jun 2019 10:19

Het ligt er maar net aan hoe iemand tegen een bepaald drankje aankijkt. De een vindt dat Crystal Clear een gezond drankje
is, terwijl een ander vindt dat er te veel ongezonde dingen in zitten. Dit doet mij denken aan wat er vele jaren geleden
bij een goede kennis van mij gebeurde. Daar werd een kinderfeestje ge-organiseerd en dus moest er frisdrank in huis worden
gehaald, toen werd er nog niet op suiker gelet. Echter tot mijn, en tot hele grote verbazing van vele ouders was er, behalve Cola
ook Shandy op voorraad. Degene die dat feestje organiseerde was zich van geen kwaad bewust, terwijl Shandy hier bij mijn
familie, en ook bij vele anderen, toch echt bekend stond, en nog steeds staat als oefenbier. Hetgeen resulteerde in boze ouders
die met hun kinderen gelijk weer vertrokken , omdat die niet wilden dat hun kinderen op een feestje alcohol leren drinken.
Het leverde daar een nog steeds durende discussie op van "Het staat toch tussen de frisdrank" aan de ene zijde en "er zit
alcohol in en dus is het sterke drank" aan de andere zijde. Als een kind op een bepaalde school zit, wil dat zeggen dat zowel
het kind als de ouders zich aan de daar geldende regels moeten houden.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 06 jun 2019 10:26

Ik ben benieuwd hoe mensen reageren als RedBull, CocaCola & McDonalds besluiten om maatschappelijk goed bezig te zijn en basisscholen gaan sponsoren.

Ondenkbaar? Dacht het niet:
http://www.nbcnews.com/id/45306416/ns/h ... -says-yes/
Korte vrije vertaling: als reactie op een wet onder Obama om school lunches gezonder te maken is er besloten om tomatensaus onder groenten te laten vallen en friet onder aardappelen, en dus tot verantwoord voedsel te verklaren.

Dan ben ik blij als wij in Nederland dan wellicht wat doorslaan de andere kant op.

vroem

Ongelezen bericht door vroem » 06 jun 2019 10:34

Nijogeth schreef:
05 jun 2019 22:59
Dan zou Crystal Clear in mijn ogen dus moeten kunnen. Ik zie dat niet als frisdrank (water met een smaakje, geen suiker en geen calorieën en het staat vaak bij het water in het schap bij de supermarkt) en komt ook niet in een pakje. Dus mijn kind mag dat drinken, maar dat van de ouder die het wel frisdrank vindt niet, probleem opgelost. Of is dat dan niet eerlijk?
daar ben ik weer even. Want dit is wel een ernstige misvatting...:Water met een smaakje, was het maar zo...
https://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/ Crystal Clear staat er niet tussen, maar google leert dat dit vanwege toevoeging citroenzuur een Ph van 3.5 heeft. Waarmee je dus aardig in de buurt van de voor gebit slechte frisdranken zit.

Zuurgraad is zeker zo bepalend of iets slecht voor het gebit is als aanwezige suikers. Wanneer je serieus gaat kijken schrik je ervan wat de voedingsindustrie (verstopt) ons aan doet...

Heb je het goed voor met je kinderen kijk je serieus na wat de zuurgraad van diverse zaken is. Op de meeste plekken in Nl is kraanwater gewoon lekker/goed van smaak. En anders is er volop neutraal bronwater verkrijgbaar.
We leven mi in een evrwende maatschappij. En of een school dit doet vanwege alleen imago, of echt vanwege een visie op gezondheid boeit mij neit zo: tandartsen in NL zijn blij dat ze het doen.
Er wordt veel te veel rotzooi verkocht (en gegeten/gedronken...). en maar klagen met zn allen dat de zorgkosten zo hoog zijn. Meeste hoge kosten worden veroorzaakt door eigen gedrag.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 06 jun 2019 10:47

vroem schreef:
06 jun 2019 10:34

https://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/ Crystal Clear staat er niet tussen, maar google leert dat dit vanwege toevoeging citroenzuur een Ph van 3.5 heeft. Waarmee je dus aardig in de buurt van de voor gebit slechte frisdranken zit.

Zuurgraad is zeker zo bepalend of iets slecht voor het gebit is als aanwezige suikers. Wanneer je serieus gaat kijken schrik je ervan wat de voedingsindustrie (verstopt) ons aan doet...
Wat doet de natuur ons dan aan?
https://www.gezondheidsnet.nl/groente-e ... n-en-fruit
Ik zie meerdere soorten fruit, die een lagere pH hebben, en dus nog zuurder zijn.
In mijn tijd was de leus: Snoep verstandig, eet een appel. Maar die is evenzuur volgens die lijst

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 06 jun 2019 10:52

Ja, maar met een appel krijg je ook nog vezels binnen. En die appel stilt ook nog de honger.

bobdetuinkabouter

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter » 06 jun 2019 10:55

Simpel.

Als je je kind naar een openbare basisschool stuurt heb je aan de regels te voldoen. Wil je zelf de volledige controle dan zijn daar prive scholen voor.

Wil je inspraak over het beleid dan kun je je aanmelden voor de ouderraad. Een school kan niet per kind aparte regels opstellen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 06 jun 2019 11:11

bobdetuinkabouter schreef:
06 jun 2019 10:55
Simpel.

Als je je kind naar een openbare basisschool stuurt heb je aan de regels te voldoen. Wil je zelf de volledige controle dan zijn daar prive scholen voor.

Wil je inspraak over het beleid dan kun je je aanmelden voor de ouderraad. Een school kan niet per kind aparte regels opstellen.

Was het maar zo simpel allemaal. Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.

Prima dat er wordt meegedacht en zoveel mogelijk gezond ook allemaal prima. Water en fruit dag bv prima idee, veelal ook nog gesponsord.

Maar verplichten iedee dag vindt ik tever gaan. Dan sla je totaal door als gezonde school zijnde.
Ouderraad is ook niet overal hetzelfde. Sommige ouderraden staan zeer sterk in hun schoenen en sommige niet en gaan snel mee met de directie......is mijn ervaring althans.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 06 jun 2019 11:30

De school geeft een prima optie, namelijk voor een school kiezen met een beleid waar jij als ouder je wel in kunt vinden.

98% van de ouders kiest voor een bepaalde school omdat deze het dichtstbij ligt.
98% van de ouders bemoeit zich niet met het bestuur van de school.
98% van de ouders kan zich prima vinden in keuzes van de school zolang deze in het voordeel en belang van het kind zijn.

1% van de ouders neemt actief deel aan beleidsvorming en zet zich actief in.
1% van de ouders hoor je nooit totdat er iets niet gaat zoals zij het willen. Dan hebben ze het hoogste woord. Het woord bij de daad voegen gebeurd zelden. Klagen is makkelijk, er actief iets mee doen kost te veel moeite.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 06 jun 2019 11:33

Nijogeth schreef:
Ten eerste wil men geen frisdrank en pakjes. Crystal Clear valt gewoon onder bronwater (komt uit een erkende bron bij Bunnik) ondanks het smaakje en komt niet in een pakje. Dit zou dus gewoon moeten kunnen, maar de school is dus onduidelijk in waar de grens ligt.
Dan is bijvoorbeeld suikervrije Sisi in jouw optiek dus ook geen frisdrank? Is in feite ook gewoon bronwater met een smaakje, namelijk. Komt uit de zelfde bron als crystal clear. Alleen hangt de marketing daar een ander imago aan. Blijkbaar werkt die marketing voor crystal clear prima, als mensen dat als vorm van bronwater zien in plaats van gewoon als suikervrije frisdrank, wat het in feite is.

Maar om zulk soort discussies over wat wel en niet "water" is te voorkomen, is het dus juist zeer verstandig dat ze besluiten om gewoon alleen nog kraanwater 'toe te staan'.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie » 06 jun 2019 11:38

Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:11
Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.
Sorry hoor, maar schoolregels zijn geen regels die ooit in een ver verleden zijn opgesteld om nooit meer te veranderen. Die regels zijn, net als bij iedere andere organisatie, continu aan verandering onderhevig. Als je bij iedere verandering van de regels vindt dat ze de pot op kunnen, dan zul je waarschijnlijk ieder jaar van iedere school vinden dat ze de pot op kunnen.

fonsflons

Ongelezen bericht door fonsflons » 06 jun 2019 11:49

Ik denk overigens dat deze discussie interessant is om de verschillende morele standpunten aan te horen. Dat is altijd leerzaam.

Ik denk ook dat geen enkele ouder daadwerkelijk een kind van school haalt omdat deze iets gezonds krijgt ipv frisdrank. Een school zal zich vooraf ook heel bewust zijn dat een dergelijke beslissing niet bij iedereen enthousiast ontvangen wordt. Maar dat is natuurlijk een universeel iets bij beslissingen. Ik vind dat 180 op een lege snelweg prima moet kunnen. Door rood als er toch niemand aankomt, ook prima. Maarja, er is anders besloten. Dus mopper ik gewoon een beetje als ik midden in de nacht met 134 over de A2 rij en bijna thuis 2 minuten voor een rood stoplicht sta op een leeg kruispunt. Mijn vrouw reageert er inmiddels al niet meer op.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 06 jun 2019 11:54

kweenie schreef:
06 jun 2019 11:38
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:11
Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.
Sorry hoor, maar schoolregels zijn geen regels die ooit in een ver verleden zijn opgesteld om nooit meer te veranderen. Die regels zijn, net als bij iedere andere organisatie, continu aan verandering onderhevig. Als je bij iedere verandering van de regels vindt dat ze de pot op kunnen, dan zul je waarschijnlijk ieder jaar van iedere school vinden dat ze de pot op kunnen.
Sterker nog, dan kun je als school nooit regels aanpassen want je hebt altijd leerlingen die al een aantal jaren met de oude regels hebben geleefd en dus met veranderende regels te maken krijgen. Tegelijkertijd kun je ook niet voor de ene groep andere regels opstellen dan voor een andere groep.

Plaats reactie