LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] School verbiedt frisdrank

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Loop ik vanmorgen de ( zogenaamd gezonde ) school van de buurt kinderen binnen ivm schoolreisje om een en ander uit de lerarenkamer te halen, en wat tref ik daar aan ?

Wel geen gezonde tussendoortje maar pakken met koeken.

Jaja.......wat een voorbeeld zeg. Fotootje genomen en doorgemaild naar de MR. Wat een schijnheiligheid zeg....pffff.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

16again schreef:
06 jun 2019 09:04
Is dat zo?
https://www.kenniscentrumsuiker.nl/thema-s/gedrag
Er is niet aangetoond dat suiker invloed heeft op hyperactief gedrag.
Van de site kenniscentrumsuiker.nl: 'KSV wordt gefinancierd door Suiker Unie [...]'
Enige argwaan over de uitspraak dat suiker niet aantoonbaar invloed op hyperactief gedrag heeft lijkt me op z'n plaats.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 09:22
Loop ik vanmorgen de ( zogenaamd gezonde ) school van de buurt kinderen binnen ivm schoolreisje om een en ander uit de lerarenkamer te halen, en wat tref ik daar aan ?

Wel geen gezonde tussendoortje maar pakken met koeken.

Jaja.......wat een voorbeeld zeg. Fotootje genomen en doorgemaild naar de MR. Wat een schijnheiligheid zeg....pffff.
Echt? Jeetje, wat een ramp, zeg. Ik heb ook een collega die altijd worteltjes als tussendoortje neemt. Maar op zijn verjaardag tracteert hij wel op taart. Wat een schijnheiligheid, hé?

Goed, genoeg sarcasme.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kweenie schreef:
06 jun 2019 09:57
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 09:22
Loop ik vanmorgen de ( zogenaamd gezonde ) school van de buurt kinderen binnen ivm schoolreisje om een en ander uit de lerarenkamer te halen, en wat tref ik daar aan ?

Wel geen gezonde tussendoortje maar pakken met koeken.

Jaja.......wat een voorbeeld zeg. Fotootje genomen en doorgemaild naar de MR. Wat een schijnheiligheid zeg....pffff.
Echt? Jeetje, wat een ramp, zeg. Ik heb ook een collega die altijd worteltjes als tussendoortje neemt. Maar op zijn verjaardag tracteert hij wel op taart. Wat een schijnheiligheid, hé?

Goed, genoeg sarcasme.
** ZUCHT ** :roll:

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door piet987654 »

Het ligt er maar net aan hoe iemand tegen een bepaald drankje aankijkt. De een vindt dat Crystal Clear een gezond drankje
is, terwijl een ander vindt dat er te veel ongezonde dingen in zitten. Dit doet mij denken aan wat er vele jaren geleden
bij een goede kennis van mij gebeurde. Daar werd een kinderfeestje ge-organiseerd en dus moest er frisdrank in huis worden
gehaald, toen werd er nog niet op suiker gelet. Echter tot mijn, en tot hele grote verbazing van vele ouders was er, behalve Cola
ook Shandy op voorraad. Degene die dat feestje organiseerde was zich van geen kwaad bewust, terwijl Shandy hier bij mijn
familie, en ook bij vele anderen, toch echt bekend stond, en nog steeds staat als oefenbier. Hetgeen resulteerde in boze ouders
die met hun kinderen gelijk weer vertrokken , omdat die niet wilden dat hun kinderen op een feestje alcohol leren drinken.
Het leverde daar een nog steeds durende discussie op van "Het staat toch tussen de frisdrank" aan de ene zijde en "er zit
alcohol in en dus is het sterke drank" aan de andere zijde. Als een kind op een bepaalde school zit, wil dat zeggen dat zowel
het kind als de ouders zich aan de daar geldende regels moeten houden.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door vroem »

Nijogeth schreef:
05 jun 2019 22:59
Dan zou Crystal Clear in mijn ogen dus moeten kunnen. Ik zie dat niet als frisdrank (water met een smaakje, geen suiker en geen calorieën en het staat vaak bij het water in het schap bij de supermarkt) en komt ook niet in een pakje. Dus mijn kind mag dat drinken, maar dat van de ouder die het wel frisdrank vindt niet, probleem opgelost. Of is dat dan niet eerlijk?
daar ben ik weer even. Want dit is wel een ernstige misvatting...:Water met een smaakje, was het maar zo...
https://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/ Crystal Clear staat er niet tussen, maar google leert dat dit vanwege toevoeging citroenzuur een Ph van 3.5 heeft. Waarmee je dus aardig in de buurt van de voor gebit slechte frisdranken zit.

Zuurgraad is zeker zo bepalend of iets slecht voor het gebit is als aanwezige suikers. Wanneer je serieus gaat kijken schrik je ervan wat de voedingsindustrie (verstopt) ons aan doet...

Heb je het goed voor met je kinderen kijk je serieus na wat de zuurgraad van diverse zaken is. Op de meeste plekken in Nl is kraanwater gewoon lekker/goed van smaak. En anders is er volop neutraal bronwater verkrijgbaar.
We leven mi in een evrwende maatschappij. En of een school dit doet vanwege alleen imago, of echt vanwege een visie op gezondheid boeit mij neit zo: tandartsen in NL zijn blij dat ze het doen.
Er wordt veel te veel rotzooi verkocht (en gegeten/gedronken...). en maar klagen met zn allen dat de zorgkosten zo hoog zijn. Meeste hoge kosten worden veroorzaakt door eigen gedrag.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door 16again »

vroem schreef:
06 jun 2019 10:34

https://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/ Crystal Clear staat er niet tussen, maar google leert dat dit vanwege toevoeging citroenzuur een Ph van 3.5 heeft. Waarmee je dus aardig in de buurt van de voor gebit slechte frisdranken zit.

Zuurgraad is zeker zo bepalend of iets slecht voor het gebit is als aanwezige suikers. Wanneer je serieus gaat kijken schrik je ervan wat de voedingsindustrie (verstopt) ons aan doet...
Wat doet de natuur ons dan aan?
https://www.gezondheidsnet.nl/groente-e ... n-en-fruit
Ik zie meerdere soorten fruit, die een lagere pH hebben, en dus nog zuurder zijn.
In mijn tijd was de leus: Snoep verstandig, eet een appel. Maar die is evenzuur volgens die lijst

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, maar met een appel krijg je ook nog vezels binnen. En die appel stilt ook nog de honger.

bobdetuinkabouter
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 okt 2017 23:30

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door bobdetuinkabouter »

Simpel.

Als je je kind naar een openbare basisschool stuurt heb je aan de regels te voldoen. Wil je zelf de volledige controle dan zijn daar prive scholen voor.

Wil je inspraak over het beleid dan kun je je aanmelden voor de ouderraad. Een school kan niet per kind aparte regels opstellen.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

bobdetuinkabouter schreef:
06 jun 2019 10:55
Simpel.

Als je je kind naar een openbare basisschool stuurt heb je aan de regels te voldoen. Wil je zelf de volledige controle dan zijn daar prive scholen voor.

Wil je inspraak over het beleid dan kun je je aanmelden voor de ouderraad. Een school kan niet per kind aparte regels opstellen.


Was het maar zo simpel allemaal. Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.

Prima dat er wordt meegedacht en zoveel mogelijk gezond ook allemaal prima. Water en fruit dag bv prima idee, veelal ook nog gesponsord.

Maar verplichten iedee dag vindt ik tever gaan. Dan sla je totaal door als gezonde school zijnde.
Ouderraad is ook niet overal hetzelfde. Sommige ouderraden staan zeer sterk in hun schoenen en sommige niet en gaan snel mee met de directie......is mijn ervaring althans.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:
06 jun 2019 01:00
Ten eerste wil men geen frisdrank en pakjes. Crystal Clear valt gewoon onder bronwater (komt uit een erkende bron bij Bunnik) ondanks het smaakje en komt niet in een pakje. Dit zou dus gewoon moeten kunnen, maar de school is dus onduidelijk in waar de grens ligt.
Dan is bijvoorbeeld suikervrije Sisi in jouw optiek dus ook geen frisdrank? Is in feite ook gewoon bronwater met een smaakje, namelijk. Komt uit de zelfde bron als crystal clear. Alleen hangt de marketing daar een ander imago aan. Blijkbaar werkt die marketing voor crystal clear prima, als mensen dat als vorm van bronwater zien in plaats van gewoon als suikervrije frisdrank, wat het in feite is.

Maar om zulk soort discussies over wat wel en niet "water" is te voorkomen, is het dus juist zeer verstandig dat ze besluiten om gewoon alleen nog kraanwater 'toe te staan'.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:11
Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.
Sorry hoor, maar schoolregels zijn geen regels die ooit in een ver verleden zijn opgesteld om nooit meer te veranderen. Die regels zijn, net als bij iedere andere organisatie, continu aan verandering onderhevig. Als je bij iedere verandering van de regels vindt dat ze de pot op kunnen, dan zul je waarschijnlijk ieder jaar van iedere school vinden dat ze de pot op kunnen.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:
06 jun 2019 11:38
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:11
Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.
Sorry hoor, maar schoolregels zijn geen regels die ooit in een ver verleden zijn opgesteld om nooit meer te veranderen. Die regels zijn, net als bij iedere andere organisatie, continu aan verandering onderhevig. Als je bij iedere verandering van de regels vindt dat ze de pot op kunnen, dan zul je waarschijnlijk ieder jaar van iedere school vinden dat ze de pot op kunnen.
Sterker nog, dan kun je als school nooit regels aanpassen want je hebt altijd leerlingen die al een aantal jaren met de oude regels hebben geleefd en dus met veranderende regels te maken krijgen. Tegelijkertijd kun je ook niet voor de ene groep andere regels opstellen dan voor een andere groep.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kweenie schreef:
06 jun 2019 11:38
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:11
Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.
Sorry hoor, maar schoolregels zijn geen regels die ooit in een ver verleden zijn opgesteld om nooit meer te veranderen. Die regels zijn, net als bij iedere andere organisatie, continu aan verandering onderhevig. Als je bij iedere verandering van de regels vindt dat ze de pot op kunnen, dan zul je waarschijnlijk ieder jaar van iedere school vinden dat ze de pot op kunnen.

Schrijf ik ergens dat regels nooit meer verandert mogen worden ?? Ik heb verschillende voorbeelden aangedragen hoe verschillende scholen in mijn omgeving hiermee omgaan.

Een totaal verbod vindt ik onzinnig ja, mijn mening. Een compromis kan ik mij prima in vinden, ook mijn mening.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door vroem »

16again schreef:
06 jun 2019 10:47
vroem schreef:
06 jun 2019 10:34

https://orthobakker.nl/zuurgraad-van-producten/ Crystal Clear staat er niet tussen, maar google leert dat dit vanwege toevoeging citroenzuur een Ph van 3.5 heeft. Waarmee je dus aardig in de buurt van de voor gebit slechte frisdranken zit.

Zuurgraad is zeker zo bepalend of iets slecht voor het gebit is als aanwezige suikers. Wanneer je serieus gaat kijken schrik je ervan wat de voedingsindustrie (verstopt) ons aan doet...
Wat doet de natuur ons dan aan?
https://www.gezondheidsnet.nl/groente-e ... n-en-fruit
Ik zie meerdere soorten fruit, die een lagere pH hebben, en dus nog zuurder zijn.
In mijn tijd was de leus: Snoep verstandig, eet een appel. Maar die is evenzuur volgens die lijst
klopt. deels. Waar het om gaat is niet alleen zuurgraad/suikers , maar zeker ook het aantal momenten op de dag.
een fles cola in 1 x opdrinken is veel mindert schadelijk voor het gebit (rest van het lijf , relatie met diabetes en zo heb ik het even niet over) dan het spreiden over zeg 5 momenten over de dag verspreid.
Het gebit kan een 5-6 eet/drink momenten op de dag aan (gewone thee, zwarte koffie en gewoon water zonder toevoegingen niet meegerekend) . ga je daar boven gaat het erg zwaar tellen wat het is.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb de huidige definitie in de Nederlandse warenwet maar even opgezocht en daar valt Crystal Clear tegenwoordig wel onder frisdrank. Daar valt tegenwoordig elke drank onder die water en suiker/zoetstof bevat. Vroeger moest er ook nog koolzuur inzitten, maar dit zal dus wel veranderd zijn.

Maar alsnog vind ik 'frisdrank en pakjes' erg open staan voor de eigen interpretatie. De school mag daar een stuk duidelijker in zijn. Om het voorbeeld van de maximumsnelheid maar even te gebruiken, het was ook geen succes geweest als ze in plaats van een duidelijke grens hadden gezegd 'Om de veiligheid op de weg te kunnen waarborgen willen we dat automobilisten op de snelheid gaan letten. Het is dus niet de bedoeling dat u met 100 kmpu door de bebouwde kom rijdt en met 250 kmpu over de snelweg raast. Zorg ervoor dat u een verstandige snelheid hanteert.' Dan zijn er alsnog mensen die niet weten wanneer wat verstandig.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:59
kweenie schreef:
06 jun 2019 11:38
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:11
Het was reeds geschreven, als een kind reeds enkele jaren op een school zit waar destijds voor is gekozen en deze school gaat tussendoor de regels veranderen kunnen z van mij ook de pot op.
Sorry hoor, maar schoolregels zijn geen regels die ooit in een ver verleden zijn opgesteld om nooit meer te veranderen. Die regels zijn, net als bij iedere andere organisatie, continu aan verandering onderhevig. Als je bij iedere verandering van de regels vindt dat ze de pot op kunnen, dan zul je waarschijnlijk ieder jaar van iedere school vinden dat ze de pot op kunnen.

Schrijf ik ergens dat regels nooit meer verandert mogen worden ??
Je schrijft dat als een kind ergens al een paar jaar op school zit, ze de pot op kunnen als ze de regels tussendoor gaan veranderen. Aangezien op iedere school kinderen zitten die al een paar jaar op school zitten, dan zouden er dus bij iedere verandering van regels altijd ouders zijn die vinden dat ze de pot op kunnen. Dat impliceert dat alle regels die golden toen het kind in de kleutergroep kwam zouden moeten blijven gelden totdat het kind naar de middelbare school gaat. Een ze dus niet mogen veranderen.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kweenie schreef:
06 jun 2019 12:54
Teunbosseman schreef:
06 jun 2019 11:59
kweenie schreef:
06 jun 2019 11:38

Sorry hoor, maar schoolregels zijn geen regels die ooit in een ver verleden zijn opgesteld om nooit meer te veranderen. Die regels zijn, net als bij iedere andere organisatie, continu aan verandering onderhevig. Als je bij iedere verandering van de regels vindt dat ze de pot op kunnen, dan zul je waarschijnlijk ieder jaar van iedere school vinden dat ze de pot op kunnen.

Schrijf ik ergens dat regels nooit meer verandert mogen worden ??
Je schrijft dat als een kind ergens al een paar jaar op school zit, ze de pot op kunnen als ze de regels tussendoor gaan veranderen. Aangezien op iedere school kinderen zitten die al een paar jaar op school zitten, dan zouden er dus bij iedere verandering van regels altijd ouders zijn die vinden dat ze de pot op kunnen. Dat impliceert dat alle regels die golden toen het kind in de kleutergroep kwam zouden moeten blijven gelden totdat het kind naar de middelbare school gaat. Een ze dus niet mogen veranderen.

Ja ik doelde natuurlijk wel op deze specifieke regel. Was dat niet duidelijk ? Daar gaat deze discussie in dit topic toch over ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, dat is niet duidelijk als je in het algemeen over de regels schrijft. Maar ik begrijp dat je vindt dat alleen voor regelwijzigingen die jou niet aanstaan ze de pot op kunnen.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kweenie schreef:
06 jun 2019 13:10
Nee, dat is niet duidelijk als je in het algemeen over de regels schrijft. Maar ik begrijp dat je vindt dat alleen voor regelwijzigingen die jou niet aanstaan ze de pot op kunnen.

Ah het is voor jou niet duidelijk blijkbaar. Wel op pagina 2 schreef ik reeds een reactie op lid zeerprive.

Lees anders nog ff terug, dan wordt waarschijnlijk wel duidelijk wat ik met mijn laatste postings bedoel en dat ik zeker niet regelwijzigingen welke mij alleen niet aanstaan overboord gooi....

Nogmaals, deze specifieke regel zou ik inderdaad wel tegenin gaan.

Gesloten