LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] School verbiedt frisdrank

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Don sloos
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2012 11:10

School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Don sloos »

Beste Leden,

Heb een vraag, De basisschool waar mijn zoon op zit heeft aangegeven dat ze een gezonde school willen zijn/worden en heeft besloten dat alle frisdranken verboden zijn. Ook pakjes drinken als wicky, fristi, chocolademelk en Taksi willen ze gaan verbieden. Deze worden nog gedoogd maar flink afgeraden. Mijn zoon(10 jaar) had een flesje Crystal Clear mee naar school omdat hij dit lekker vind en werd door de juffrouw opgedragen deze terug te doen in zijn tas of het flesje te vullen met water omdat het verboden is op school.

Nu vroeg ik me af of de school dit zomaar mag verbieden? De school faciliteert zelf niks voor de kinderen maar verplichten de ouders dus wel wat ze hun kinderen wel en niet mee mogen laten nemen naar school.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt het beste deze vraag aan de school stellen. Laat hen maar met een wetsartikel of wat dan ook komen waarin staat dat ze het kunnen verbieden.

Overigens, op de lagere school hadden wij indertijd keuze uit water en schoolmelk. Zelf iets meenemen gebeurde gewoon niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Zulk soort 'huisregels' kunnen ze prima instellen. Dat hoeft niet met een apart zwaar wetsartikel vastgelegd te worden. Net als dat veel scholen bijvoorbeeld niet willen dat op chips wordt getracteerd. Of dat ze niet willen dat uitnodigingen voor feestjes op school worden uitgedeeld.

Overigens neem ik aan dat er op de school toch wel ergens een kraan is? Dus dat ze niets zouden faciliteren lijkt mij wat kort door de bocht.

Don sloos
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2012 11:10

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Don sloos »

Maar mogen ze het verbieden. Ze mogen het volgens mij alleen adviseren maar als ik mijn kind een Fristi meegeef en die mag dat niet drinken want dat is verboden op school vraag ik me af of dat zomaar mag. Ik bepaal volgens mij zelf wat ik mijn kind meegeef voor school.
kweenie schreef:
05 jun 2019 15:10
Zulk soort 'huisregels' kunnen ze prima instellen. Dat hoeft niet met een apart zwaar wetsartikel vastgelegd te worden. Net als dat veel scholen bijvoorbeeld niet willen dat op chips wordt getracteerd. Of dat ze niet willen dat uitnodigingen voor feestjes op school worden uitgedeeld.

Overigens neem ik aan dat er op de school toch wel ergens een kraan is? Dus dat ze niets zouden faciliteren lijkt mij wat kort door de bocht.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door mahadma »

Er zal toch zeker wel een ouderavond of schoolvergadering/schoolraad zijn met ouders enzo? Gooi het in de groep.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door sjohie »

Don sloos schreef:
05 jun 2019 15:00
Beste Leden,

Heb een vraag, De basisschool waar mijn zoon op zit heeft aangegeven dat ze een gezonde school willen zijn/worden en heeft besloten dat alle frisdranken verboden zijn. Ook pakjes drinken als wicky, fristi, chocolademelk en Taksi willen ze gaan verbieden. Deze worden nog gedoogd maar flink afgeraden. Mijn zoon(10 jaar) had een flesje Crystal Clear mee naar school omdat hij dit lekker vind en werd door de juffrouw opgedragen deze terug te doen in zijn tas of het flesje te vullen met water omdat het verboden is op school.

Nu vroeg ik me af of de school dit zomaar mag verbieden? De school faciliteert zelf niks voor de kinderen maar verplichten de ouders dus wel wat ze hun kinderen wel en niet mee mogen laten nemen naar school.
Ik zou om te beginnen de school zelf even vragen, en dan niet blaffend eisen, maar gewoon normaal vragen, hoe ze hiertoe zijn gekomen, wat de onderbouwing is, en wat bijvoorbeeld de ouderraad hier wel of niet van gevonden heeft.

Nou bevat crystal clear geen suiker, dus in dat opzicht is het zeker beter als wicky en de rest van die producten die je noemt, maar kijkend naar een breder plaatje, heb ik nog nergens zien staan dat crystal clear een positieve bijdrage levert in het dieet van een schoolgaand, en opgroeiend, kind. (het houdt door alle zoetstoffen die er wél in zitten, het idee dat alles maar zoet moet zijn, wel in stand bij je opgroeiende kind).

Don sloos
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2012 11:10

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Don sloos »

De Ouderraad ( 3 personen ) is het eens met de school dat dit verboden moet worden.
mahadma schreef:
05 jun 2019 15:14
Er zal toch zeker wel een ouderavond of schoolvergadering/schoolraad zijn met ouders enzo? Gooi het in de groep.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Weet u zeker dat dit zo is zoals u dit beschrijft? De verkoop van suikerhoudende frisdranken op scholen wordt aan banden gelegd, dat klopt. Maar leerlingen verbieden om bepaalde zelf meegebrachte dranken te nuttigen, dat heb ik nog niet eerder gehoord. Afgezien van de vraag of dat juridisch ook kan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door sjohie »

Klaas Jan schreef:
05 jun 2019 15:17
Weet u zeker dat dit zo is zoals u dit beschrijft? De verkoop van suikerhoudende frisdranken op scholen wordt aan banden gelegd, dat klopt. Maar leerlingen verbieden om bepaalde zelf meegebrachte dranken te nuttigen, dat heb ik nog niet eerder gehoord. Afgezien van de vraag of dat juridisch ook kan.
Dat doen ze met veel meer dingen, oa traktaties voor verjaardagen enzo.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lijkt mij logisch dat de school al dat spul verbiedt. Dan drinkt hij maar Fristi als hij thuis is.

Er is een kraan, en daar komt water uit om te drinken.

Don sloos
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2012 11:10

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Don sloos »

het gaat er niet om of je er mee eens bent of niet. Gaat mij erom of ze dit zomaar mogen verbieden.
Ik begrijp best dat als je je kind elke dag 1,5 liter Cola meegeeft en 3 repen chocola dat de school zegt mmm dat lijkt ons niet verstandig maar als ik mijn kind een Fristi of Crystal Clear naar school wil meegeven omdat hij dit lekker vind ik hem dit mee mag geven.
Lady1234 schreef:
05 jun 2019 15:22
Lijkt mij logisch dat de school al dat spul verbiedt. Dan drinkt hij maar Fristi als hij thuis is.

Er is een kraan, en daar komt water uit om te drinken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Als (ouders van) kinderen op een basisschool committeer je je bij de inschrijving aan de, soms veranderende, 'huisregels'. Dus ook als die veranderen. Als je je niet aan die schoolregels wilt houden, dan zullen ze dus niet met wetsartikelen aankomen, maar zal je kind -op termijn- niet met welkom zijn op de school.

Bepaalde producten 'verbieden' is trouwens helemaal niet zo bijzonder. Dat gaat bij de ene school natuurlijk verder dan bij de andere school. Maar er zijn bijvoorbeeld ook heel veel scholen die energiedrankjes niet toestaan. En scholen die snoep/koek als tussendoortje niet willen.

Don sloos
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2012 11:10

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Don sloos »

Heb gesprek gehad met de directeur en die heeft aangegeven dat de school een imago wilt hebben als gezonde school. Daarom hebben ze besloten alle genoemde frisdranken en dergelijke te verbieden. Ook de ouderraad (3 personen ) heeft aangegeven de school hierin te steunen. Als we het niet eens zijn met de beslissing werd er gezegd dan zijn we vrij om uit te kijken naar een andere school.

We hebben een rustig gesprek gehad maar na afloop hadden we toch een gevoel alsof je was aangesproken door je ouders en als je vraagt waarom nou daarom. We worden dus verplicht dit te volgens anders heeft je kind of geen drinken of moet je uitkijken naar een andere school.
sjohie schreef:
05 jun 2019 15:14

Ik zou om te beginnen de school zelf even vragen, en dan niet blaffend eisen, maar gewoon normaal vragen, hoe ze hiertoe zijn gekomen, wat de onderbouwing is, en wat bijvoorbeeld de ouderraad hier wel of niet van gevonden heeft.

Nou bevat crystal clear geen suiker, dus in dat opzicht is het zeker beter als wicky en de rest van die producten die je noemt, maar kijkend naar een breder plaatje, heb ik nog nergens zien staan dat crystal clear een positieve bijdrage levert in het dieet van een schoolgaand, en opgroeiend, kind. (het houdt door alle zoetstoffen die er wél in zitten, het idee dat alles maar zoet moet zijn, wel in stand bij je opgroeiende kind).

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoe lang zitten ze op school? Tussen 9.00 en 12.00 en tussen 13.00 en 15.30 of zo? En in de tussentijd moet er ook nog gewerkt worden? Is het echt zo'n ramp als kinderen die paar uurtjes geen 'ongezonde' dingen mogen gebruiken? Thuis kunnen ze zichzelf toch weer volproppen?

Er zijn zoveel dingen die niet mogen. Roken in een café bijvoorbeeld, of op het werk. Bij dat laatste wordt je geacht naar een rookhok te gaan. Leer ze er maar aan wennen dat niet alles kan op het moment dat het ze voor de kop komt.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk heeft uw kind wel drinken.

Maar de ene ouder geeft water met een smaakje en de andere weer cola of een energiedrank.

Allemaal gelijk, allemaal water. En ze drinken toch zeker alleen even in de pauze. Of wordt er de hele dag doorgetterd?

ZeerPrivé
Berichten: 5315
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind het helemaal niet logisch dat een school bepaald wat ik mijn eigen kind te drinken mee geef. Dat een school geen junkfood en frisdrank verkoopt, prima. Dat een school ongezonde traktaties verbiedt, ook prima. Maar deze maatregel vind ik volslagen belachelijk.

Als er meer ouders zijn die het met deze maatregel niet eens is, adviseer ik je handtekeningen te verzamelen. Ben trouwens benieuwd of hij blij is met vertrek van de helft van de leerlingen.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Persoonlijk denk ik, wat doet u moeilijk. School besluit dat ze het niet willen en geven u een keus. Mee doen of een andere school zoeken.
Ik vraag mij vooral af waarom u hier zo tegen bent? Over het algemeen wordt de tendens inmiddels een beetje, de school doet het nooit goed.

Het argument, mijn kind vindt het lekker, is toch alles behalve een onderbouwend argument. Cijfers laten zien dat obesitas onder kinderen alleen maar groeit, wil een school hier iets aan doen, wordt er geroepen dat bepalen wij (ouders) zelf wel. Leert uw kind een zelfde manier van werkwoordspelling zoals u hanteert, is het wel weer de schuld van de school.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door witte angora »

Don sloos schreef:
05 jun 2019 15:00
De school faciliteert zelf niks voor de kinderen maar verplichten de ouders dus wel wat ze hun kinderen wel en niet mee mogen laten nemen naar school.
Maar wat mag er allemaal dan nog wel?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik denk dat de ouders stiekem blij zijn dat de school die rotzooi verbiedt. Zelf durven ze blijkbaar geen paal en perk te stellen.

Ze zijn nog geen zes uur op school, kunnen ze thuis nog 18 uur volgepropt worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: School verbiedt frisdrank

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het ook wel mee zal vallen met hoeveel ouders het hier niet mee eens zijn. Als ik kijk naar de verhalen die ik hoor over wat kinderen mee naar school krijgen, dan is de strekking toch vooral dat veel ouders het juist belachelijk vinden dat sommige kleine kinderen iedere dag bijvoorbeeld een pakje zoete drinkyoghurt of chocolademelk en koekjes mee krijgen. In plaats van bijvoorbeeld fruit. Dat ze het eerder sneu vinden dat zo'n kind al op zo jonge leeftijd wordt 'vetgemest'. (Bij sommige kinderen is ook al duidelijk aan het postuur te zien wat voor 'dieet' ze krijgen)

Gesloten