Douchen op school

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb er toch nooit geen moeite mee gehad. Als voetballer weet je niet beter, al hadden sommige andere culturen er wat meer moeite mee en die douchten met ondergoed aan. Ik kan me nog tijden herinneren als klein kind dat we na de training helemaal onder de modder zaten en buikschuivers door het kleedlokaal tot in de douche maakten. Dat zijn achteraf nog steeds leuke herinneringen als je het over vroegere tijden hebt.

Engelengeduld
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 nov 2014 11:48

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Engelengeduld »

IK vond het als jong meisje altijd vreselijk dat jongens stiekem kwamen gluren om een glimp van een naakt meisje op te vangen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Meisjes kunnen weer andere zaken vergelijken. Maar ik geloof wel dat het van de huidige tijd is, die nieuwe preutsheid.

Uitkijktoren
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2016 11:04

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Uitkijktoren »

Verplicht douchen in school is nonsens. Vaak zit men op school in de buurt van huis dus als iemand dat liever doet moet ie gewoon naar huis kunnen, mogen. Verder, vor diegenen die, om welke reden niet willen douchen (zeker niet in grote groeps douches) moet je het niet verplichten. Kortom, laat het iets zijn dat je als school extra aanbiedt aan scholieren.
Ben zelf wel gewend aan douchen in groepsdouches op school, en later in militaire dienst, maar vind (toch) dat je het niet moet verplichten.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik vind het persoonlijk wel bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Het lijkt me heel goed dat mensen zich aanleren comfortabel te zijn met hun naakte lichaam in de buurt van anderen. Preutsheid is namelijk in mijn ogen niet iets waar je heen moet.

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het gaat tegenwoordig niet om preutsheid in de douches na het zwemmen of sporten, maar om social media en wat daar allemaal op komt te staan.
Wij moesten vroeger ook douchen na het sporten, mijn kinderen ook en dat gaf nooit problemen. Maar toen waren er nog geen mobieltjes waarmee filmpjes werden gemaakt en op social media werden gezet.
Dat is de oorzaak dat kinderen er tegenwoordig meer moeite mee hebben. Die stomme filmpjes en de nog stommere filmers hebben daarmee al veel leed veroorzaakt.

sake1987

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het begon al toen mij zoon als 6 jarige op voetbal ging, eerst allemaal bloot onder de douche.
Toen kwamen er 3 jongetjes bij met een Islamitische achtergrond, die hun ondergoed aanhielden en binnen de kortste keren deden ze dit allemaal.
Uit hygiënisch oogpunt niet bevorderlijk.
Maar goed na de wilde jaren 70 is Nederland weer vrij snel een stuk preutser geworden.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
04 aug 2021 11:20
Het gaat tegenwoordig niet om preutsheid in de douches na het zwemmen of sporten, maar om social media en wat daar allemaal op komt te staan.
Wij moesten vroeger ook douchen na het sporten, mijn kinderen ook en dat gaf nooit problemen. Maar toen waren er nog geen mobieltjes waarmee filmpjes werden gemaakt en op social media werden gezet.
Dat is de oorzaak dat kinderen er tegenwoordig meer moeite mee hebben. Die stomme filmpjes en de nog stommere filmers hebben daarmee al veel leed veroorzaakt.
Maar combineer diezelfde Social media eens met het nog nooit gezien hebben van een normaal naakt lichaam. Dan creëer je eigenlijk een hoop onzekerheid bij die jonge mensen, want die kennen alleen de perfecte lichamen van internet.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is er tegen het tijdelijk inleveren van die dingen?

sake1987

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lady1234 schreef:
04 aug 2021 14:48
Wat is er tegen het tijdelijk inleveren van die dingen?
Het is in een gevangenis al moeilijk om ze buiten de deur te houden, laat staan in een gymzaal

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Slap gedoe.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door moederslink »

CGI schreef:
01 aug 2021 22:50
Ik vraag hoe staan jullie er tegen over met douchen op school.
U heeft slechts dit ene bericht geplaatst en mengt zich verder niet in de reacties.
Met welk doel vraagt u dit?

sake1987

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lid geworden op:
01 aug 2021 22:47
Laatst actief:
01 aug 2021 22:50
Aantal berichten:
1 | Zoek gebruikers berichten

Topic gedumpt en niet weer terug geweest

rolfwal
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2010 16:12

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door rolfwal »

Na wat googlen schrik ik mij rot over het ouderwetse beleid op dit punt Nederland breed. Overal het zelfde verhaal over hygiëne en teambuilding.

Tijden zijn veranderd en zeker de laatste 10 jaar en wel op de volgende vlakken:

A. Meer aandacht voor het individu. Wat de reden ook moge wezen, lhbtiq+ of je er gewoon niet comfortabel bij voelen om in een kleedkamer tussen zijn/haar team-/klasgenoten te douchen en dat een trainer/leerkracht of club je dwingt om dit te doen.

B. Sexuele misstanden en pedofielie. Het is niet meer van deze tijd om een kind in een kleedkamer te dwingen om tot piemel/****** naakt zijn/haar broek uit te trekken ten ogenschouw van anderen. Ik heb dit vroeger ook moeten doen en doe het ondanks de 'gewenning' nog steeds niet graag. En ook de tegenwoordige douche onderbroek moet ook een keer uit...

C. Hygiëne. Hoe vies is een bezweet kind precies? Moeten ze ook meteen douchen als ze op het schoolplein tikkertje gespeeld hebben? Ik zweette vroeger op het schoolplein harder door al die kleren, dan na het sporten. En als je na het sporten druipend nat van het zweet bent dan begrijp ik dat douchen wel even lekker vris is. Maar wat is er mis mee als iemand liever even een traininsbroek aantrekt, op de fiets stapt en thuis onder de douche gaat? Mijn vrouw rijd paard en komt vies en bezweet thuis om te douchen. Mijn dochter danst en gaat ook thuis douchen. Waarom die ouderwetse, krampachtige, pedante, vasthoudendheid aan oude normen? Scholen, sportverenigingen, houd toch op met die onzin. Durf te veranderen!

D. Teambuilding. Dat aspect begrijp ik maar heeft niets met douchen te maken. Je kan na de wedstrijd in de kleedkamer verzamelen, de wedstrijd evalueren, omkleden, maar waarom verplicht douchen?

Zwartepiet is aan het veranderen, we hebben er weer een vaccinatie bij... Mensen wen er gewoon aan. De wereld en onze omgangsvormen veranderen waar je bij staat. Net als dat de meesten van ons het er ondertussen overeens zullen zijn dat de wereld niet plat is. Verplicht douchen is zooo vorige eeuw!

rolfwal
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jan 2010 16:12

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door rolfwal »

Interessant, het woord piemel mag blijkbaar wel, maar het vrouwelijke equivalent wordt met ***** geblurd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een gemuts.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lady1234 schreef:
02 aug 2021 15:26
Nou, dan had ik als kind mazzel. We hadden niet eens thuis een douche, laat staan op school.

Maar onbegrijpelijk die nieuwe preutsheid.
Ik denk dat die preutsheid er vroeger ook was maar toen mocht je daar niet voor uit komen want dan was je veel te burgerlijk....

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tja, ik ben tegen dat hele preutse gedoe. De wereld lijkt me een heel stuk saaier als iedereen alleen maar preutser wordt. Maar zo zal je altijd voor en tegenstanders hebben.

Ik dacht dat men tegenwoordig steeds meer wil benadrukken dat er geen verschil op basis van geslacht, huidskleur, geaardheid en dergelijke gemaakt mag worden. Theoretisch gezien zou je dan dus iedereen in één en dezelfde doucheruimte moeten gooien, in plaats van een scheiding tussen jongens en meisjes, want iedereen is hetzelfde (wat natuurlijk totaal niet klopt).

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is daarom niet voor niets dat baby's met een broekje aan geboren worden. En verschonen moeten ze zelf maar doen.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Douchen op school

Ongelezen bericht door witte angora »

Sommigen wel. En op naturistenterreinen is ook iedereen gekleed.

Gesloten