LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TOON onderwijs.

Bespreek hier ervaringen over basis- en middelbare scholen
eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door eeliane »

Ben het daar inmddels helemaal zat mee, mijn dochter zit helaas op een VMBO-school waar ze dit 1 1/2 jaar geleden hebben ingevoerd.
Wat vinden andere ouders met kinderen met dit onderwijs ervan?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door tienepien »

Zou je misschien uit kunnen leggen wat dit betekend?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door eeliane »

Nou het probleem is dat ik van mensen die het kennen wil horen wat zij er van vinden dus liever dat alleen mensen die het kennen reageren. Uitleggen helpt niet want ik zit er nu middenin en ik baal van dit systeem en wil graag horen of er ook positieve geluiden uit kunnen komen, zodat ik me misschien daar op kan gaan richten, want ik zie er niets positiefs meer in. Dus gaarne reactie van anderen. Heb geen zin om een discussie op te starten met voor en tegenstanders van een systeem dat ze enkel op papaier dan kennen. Sorry.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door tienepien »

Hmmz... misschien kan je dan beter op een scholierenforum gaan kijken of een onderwijsforum oid.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door NAK »

Blijkbaar spreek het niemand aan.
Misschien toch maar de hint van tienepien volgen?

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door eeliane »

staat er 2 dagen op, ik zie wel...
maar ga toch even kijken op een onderwijsforum of zoiets als ik t kan vinden. Bedankt.

LindaLovelace
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 dec 2004 18:12

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door LindaLovelace »

Teveel in de pillenpot gezeten???

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door eeliane »

he ha die stalker linda, meid je wordt weer bedankt voor je weergaloze absoluut zeer intelligente opmerking! Top daar heb ik wat aan, meid ga zo door... ben toch echt benieuwd wanneer je eens echt een topic antwoord gaat geven, snap niet dat trosradar jou er niet uitdondert...
Scholen enzo, dat jij uberhaupt deze topic opende...

Eneco klant
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:31

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door Eneco klant »

Nou ik ben dan zo'n ouder met TOON ervaring. :cry: Zie hieronder de e-mail aan de VMBO-school van onze dochter van juni 2005. Onze verwachtingen van toen zijn aardig (of onaardig) uitgekomen...

Uw TOON bevalt ons niet.

Naar aanleiding van de voor ons uiterst onaangename ervaringen, gisteren op de TOON voorlichtingsavond voor de ouders van de leerlingen uit de 1e klassen, laten wij u hierbij ook 'schriftelijk' ons ongenoegen blijken.

Wij vinden het volstrekt onaanvaardbaar om pas twee weken voor de zomervakantie geconfronteerd te worden met de door u aangekondigde wijzigingen in de manier van lesgeven. Wij hebben samen met onze dochter juist bewust voor uw school gekozen, vanwege de huidige manier van lesgeven. Niet te grote klassen, indeling op niveau en de mogelijkheid om met een extra examenvak een diploma op VMBO-T niveau te halen, waren daarbij eveneens belangrijk. Na niet al te geweldige basisschoolervaringen met het Montessori onderwijs kozen wij dus heel bewust voor uw school. Tijdens de open dagen van begin 2003 en 2004 is er met ons met geen woord gesproken over de wijzigingen die u nu zo snel laat ingaan. En dat terwijl uw adjunct-directeur ons destijds tot twee keer toe uitvoerig persoonlijk de gang van zaken op uw school heeft toegelicht.

Nadat we ruim twee maanden geleden voor het eerst (via onze dochter!) iets te horen kregen over veranderingen i.v.m. TOON, hebben wij op de ouderavond van 18 april jl. direct bij haar mentor nadere informatie gevraagd. Die was echter nog niet voorhanden. Daar moest nog over vergaderd worden. Bij een poging er toch nog iets over uit te leggen kwam hij letterlijk niet veel verder dan 'een groot ondoorzichtig geheel'. En het moet gezegd na uw presentatie van gisteravond, daar had hij niet eens helemaal ongelijk in...

Maar goed, nadat wij dus bewust het Montessori onderwijs achter ons lieten en onze dochter inderdaad een goed 1e jaar op uw school heeft doorgebracht, komt u nu met een systeem dat veel Montessoriaanse trekjes vertoont. Natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar het komt er dicht bij in de buurt. Zelfs inclusief de bijschakellokalen en de vermenging van 1e jaars en 2e jaars leerlingen. Alleen zijn de Montessori klassen zeker geen 56 leerlingen groot en zijn de leerlingen daar wel op niveau ingedeeld. En van de nu beloofde 3 leraren per groep, zullen er in de praktijk vrijwel nooit meer dan 2 aanwezig zijn. Daar kun je op wachten. Kortom, een verslechtering voor de leerlingen die met enige moeite onder het oude systeem wel een VMBO-T diploma zouden kunnen halen. U weet wel, zo'n diploma waar elk bedrijf later om vraagt en waar je veel theoretische kennis voor in huis moet hebben om straks succesvol examen te kunnen doen. Dan heb je niet zoveel aan persoonlijke ontplooiing als je de gewoon toetsen moet maken!

En nu zitten we dus klem. Naar een andere school gaan is geen optie. Enerzijds omdat het al bijna zomervakantie is en de scholen vol zitten en anderzijds omdat onze dochter het naar haar zin heeft op uw school. U begrijpt dat wij haar dat plezier niet af gaan nemen. Als oud Montessori-leerlinge zal ze ook best plezier beleven aan 'Natuurlijk leren'. En er zal ook best nog wel een diploma uitrollen. Op welk niveau dan ook. Maar u begrijpt hopelijk ook dat ons vertrouwen in uw school ernstig is geschonden. U heeft nu voor ons een systeem van lesgeven gekozen waar u in gelooft en wij niet. Zo simpel is het. Los daarvan is het niet aan u om die keuze te maken, maar aan ons en onze dochter. En die keuze hebben wij door uw handelwijze nu niet meer. U heeft gekozen voor een systeem dat vooral positieve kanten heeft voor leerlingen met een achterstand en leerlingen die niet zo graag leren. Fijn dat het ook nog zo mooi aansluit bij het MBO, maar daar koop je geen diploma voor. Zeker niet op VMBO-T niveau!

Daar laten wij het graag bij. De vragen die we nu nog hebben zullen in de verdere praktijk nog wel een antwoord krijgen.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door eeliane »

Had het niet beter kunnen verwoorden, volgens mij is dit ook dezelfde school, ook zo laat door onze strot geduwd dat nieuwe systeem, onze dochter heeft in een klas gezeten, vorig jaar (2e klas voor haar)met 60 leerlingen!!! 1e klas en 2e klas bij elkaar (achterlijk idee overigens ) met maar 3 leerkrachten! Ze had geen huiswerk en heeft geen boek ingekeken alleen maar tig projecten gedaan. Waardloos, nu heeft de school inmiddels in jaar 3 huiswerk en proefwerken weer ingevoerd( niet als op een normale school maar het lijkt er weer een beetje op) en dat vind iedereen prima, maar nog steeds dat domme TOON ernaast.
Als zij van school komen hebben ze meteen een diploma dat in de vuilnisbak kan, geen nivo belachelijk!
Overschakelen op andere school is moeilijk omdat vakkenpakket en nivo totaal niet aansluiten.
Nee dat domme TOON verpest dat kind haar schoolopleiding.

Eneco klant
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:31

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door Eneco klant »

Tja, en ons humeur. :evil:

Dit moet haast wel dezelfde school zijn. Begint met een W...
Los daarvan ben ik wel blij dat ze in groep 3 weer aan het echte werk zijn gegaan. Dat was alleen wel erg wennen voor de leerlingen (en hun ouders), na een heel jaar leuke dingen doen. Hopelijk halen ze de schade nog een beetje in. Verder weinig waardering voor alle leraren die onze kinderen bewust als proefkonijn gebruik(t)en bij dat maffe TOON-systeem. De kinderen moeten het allemaal zelf maar uitzoeken, terwijl er toch velen juist behoefte hebben aan duidelijkheid en regelmaat. En in de (grote) klassen is het altijd onrustig, waardoor ook de leraren zelf nog eens gefrustreerd raken.

Nou, we moeten het er maar mee doen. In het 4e jaar zal dat TOON wel uitgestorven zijn. Dus keep on smiling!!! :)

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door eeliane »

Begint met een W... idd...

santasja
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2007 16:21

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door santasja »

ook mijn zoon zat in de 2de klas van w...en ook ik en hij baalt van dat toon...
gelukkig is het mij gelukt hem van school af tehalen..en merkte dat hij eigenlijk alleen maar 2jaar lol had beleefd

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door eeliane »

Ja maar ik vraag me af welke school in omgeving aansluit bij w.. omdat ze gl doen en een afwijkend vakken pakket hebben.
Ze hebben dit jaar in de 3e weer van alles nieuw bedacht maar we zien nu door bomen het w... niet meer. Ellende, wees blij dat je hem er hebt af gehaald.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Misscien spreek ik voor mezelf, maar wat houdt TOON in en waar staat de afkorting voor?

Eneco klant
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 mar 2006 21:31

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door Eneco klant »

TOON staat voor Totaal Onderwijs. Een ander woord voor Natuurlijk Leren. Het komt er op neer dat leraren geen les meer geven, maar de leerlingen begeleiden, die dan zelfstandig moeten werken (opdrachten uitvoeren). Da's bij universiteiten al heel lastig, laat staan bij het VMBO. En als de leraren nu echt werk zouden maken van dat begeleiden... Nee, de leerlingen en hun ouders moeten het vooral zelf maar uitzoeken. Opdrachten en lesstof goed uitleggen, ho maar. Daar is geen tijd voor. Het onderwijs in NL is behoorlijk naar de knoppen geholpen. TOON of Natuurlijk Leren dragen daar een flinke steen aan bij. Praktische vaardigheden opbouwen, prima. Maar theoretische kennis heb je toch ook nodig om de praktijk goed uit te kunnen voeren? En zonder theoretische kennis, geen diploma's. Daar zijn ze op het W.. nu ook achter gekomen, met als gevolg dat de leerlingen nu een jaar achterstand moeten inhalen. Terwijl de leraren nog steeds vooral 'begeleiden' in plaats van gewoon les geven...

Rembrandt
Berichten: 133
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:51

Re: TOON onderwijs.

Ongelezen bericht door Rembrandt »

Ik kan de geest van TOON wel voorstellen , aldoende leert men ? Jammer maar de maatschappy werkt niet meer zo vanzelfsprekend, of je moet met een vast programma kunnen werken die fouten kan corrigeren , dat doet dus niet de leraar , maar nu een machine. :D Interactiefe lessen , dus een programma wat eerst wat vragen stelt , en kom je er niet uit , dan doet het programma het wel voor .
Nb :
Het gaat volgens mij erom dat de leerlingen van de vrijheid gebruikmaken, samenwerken ? en niet misbruiken . Ik geloof hier wel in , maar dan moet het ook een beloning opleveren ! Wat is dat dan ? Dan denk ik aan een te winnen prijs .... Een opdracht en daarna een raportcijfer die niet gegeven word als nu , een examen voor het finale eind cijfer , maar cijfers meenemen van het hele jaar door , dus elk cijfer mee zal tellen . ( behalve de laagste voor het gemak ) Let aub niet op de foutjes , mijn bedoeling is goed :shock:

Gesloten