LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Discussieer hier over kinderopvang.
colette1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2011 12:50

Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door colette1981 »

Wij kregen de volgende brief va de belastingdienst:
Wij hebben uw aanvraag kinderopvangtoeslag gecontroleerd. Naar aanleding van de controle passen wij uw gegegevens voor kinderopvangtoeslag 2010 en 2011 aan. Hieronder leg ik uit waarom wij uw kinderopvangtoeslag aanpassen.

Toelichting op de aanpassing
Contract voldoet niet aan de voorwaarden
Een voorwaarde voor kinderopvangtoeslag is dat er een schriftelijke overeenkomst moet zijn tussen de houder van het kindercentrum en de ouder. Deze voorwaarde vindt u terug in artikel 52 van de wet kinderopvang. Uit de overeenkomst die wij ontvangen hebben, blijkt niet wanneer de overeenkomst is geloten en ondertekend. Wij kunnen daardoor uw recht op kinderopvangtoeslag niet vaststellen. Wij zullen hier bij de brekening van de kinderopvangtoeslag van 2010 en 2011 rekening mee houden.

Wat betekend dit voor u?
Op basis van de aanpassingen, ontvangt u binnenkort een beschikking voor 2010 en 2011. Moet u een bedrag terug betalen? Dan ontvangt u daarvoor een acceptgiro.

Bent u het niet eens met de beslissing?
Op de beschikking die u nog ontvangt staat wat u in dat geval moet doen.
Fijn de beschikking af zitten wachten en ja hoor ik moet vóór 15 november 2011 € 16.114,00 terug betalen over het jaar 2011, die van 2010 heb ik nog niet ontvangen.
Het is toch zeker niet mijn fout dat de overeenkomsten van B4KIDS niet aan de voorwaarden van de wet voldoen? Hoe moet ik nou weten wat artikel kinderopvang inhoud?
Mijn god als 2010 erbij komt hebben we voor bijan 35.000 euro belastingschuld.
Er zijn mensen die niet weten hoe dit werkt, maar 2 kinderen fulltime op het kinderdagverblijf kost gewoon bijna 3000 euro per maand, afhankelijk van je inkomen krijg je dan een toeslag van de belastingdienst.

Wie heeft er nog meer problemen met de toeslagen omdat hun overeenkomst met het kinderdagverblijf (in mijn geval B4KIDS) niet aan de wet voldoet????

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door JtC »

16.000 Euro aan kinderopvangtoeslag? :shock:
Maar u heeft dus een contract zonder ondertekende ingangsdatum, klopt dat ook?

colette1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2011 12:50

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door colette1981 »

Dat klopt dus niet! Ik heb er wel een handtekening en datum op staan.
Ik heb nu een bezwaarschift gemaakt en kopieën van de overeenkomsten en ik hoop dat dit voeldoende is.
Ik ben de wanhoop nabij, per 1 januari zou ik stoppen met fulltime werken en de kinderen van het dagverblijf thuis houden............hoe gaan we dit in godsnaam betalen als ik partime ga werken???

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door JtC »

Het terugbetalen van de toeslag mag in 24 maandelijkse termijnen. Maar ik denk dat u de reactie op het bezwaarschrift even moet afwachten. Als u laat zien dat u wel een handtekening en datum heeft, exact datgene op basis waarvan de BD de toeslag niet toekent, dan zou dat toch goed moeten komen?..

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Staan in het contract een ingangsdatum, een datum van ondertekening en handtekeningen van beide partijen? Dan lijkt me niets aan de hand, inderdaad uitspraak op bezwaar afwachten.
Heb je overigens al met B4kids contact gehad? Dat is toch een behoorlijk grote organisatie. Als hun contracten niet deugen zouden meer van hun klanten hier last van moeten hebben.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wauw 16000 euro aan opvangtoeslag per jaar :shock: dat de belastingbetaler op mag hoesten.
En dan maar ouwehoeren over mensen met een uitkering :shock:

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door frenchy »

sephora30 schreef:Wauw 16000 euro aan opvangtoeslag per jaar :shock: dat de belastingbetaler op mag hoesten.
En dan maar ouwehoeren over mensen met een uitkering :shock:
Wat dacht je wat de kinderopvang kost? Als zij 16000 per jaar terugkrijgt, wil dat zeggen dat ze zelf nog zo`n bedrag erbij aan de KO moet betalen. ZIJ kan er niks aan doen, de KO is nu eenmaal zo duur. Gemiddeld zo`n 6 eu per uur voor vaste opvang en voor flexibele 8 euro per uur. En dan hebben ook nog eens heel veel KO`s (zoals de mijne) een verplichting om een hele dag af te nemen, ook al hoeft je kind maar 4 uurtjes. Dat zijn dus 11 uur betalen, 66 euro en zelf verdien je misschien net 40 eu in die 4 uurtjes. Dit was een reden voor mij om te stoppen met werken!!

@TS, gewoon een bezwaarschrift indienen. Ik doe dat ook altijd als zij hun gegevens weer eens niet compleet hebben. Duurt dan wel vaak een maand of 3 voordat je er wat over hoort.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door crazyme »

Vraag het kdv eens of zij meer klachten hebben ontvangen.

Zo niet : dan worden vergelijkbare contracten met andere ouders kennelijk wel geaccepteerd en is er geen reden om aan te nemen dat het contract van u niet geaccepteerd mag worden.

Zo wel : Dan lijkt mij dit ook een probleem voor het kdv. Een nieuwe overeenkomst opstellen die wel aan de voorwaarden voldoet lijkt mij dan ook een eenvoudige administratieve oplossing.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door crazyme »

sephora30 schreef:Wauw 16000 euro aan opvangtoeslag per jaar :shock: dat de belastingbetaler op mag hoesten.
En dan maar ouwehoeren over mensen met een uitkering :shock:
Je krijgt die toeslag zodat je kan blijven werken en dus meehelpt de staatskas te vullen waaruit de uitkeringen worden betaald.

Capice ?

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door JtC »

Met deze laatste zin ben ik het ook wel eens. Kinderopvang is natuurlijk niet voor de shoppers en de "ik-wil-even-van-mijn-kind-af"-ouders. Helaas zijn er maar al te veel die er misbruik van maken en zoals altijd verpesten die het natuurlijk weer voor de mensen bij wie kinderopvang noodzakelijk is.

Ik word wel nieuwsgierig: als er 16.000 betaald moet worden dan zou, kort door de bocht genomen, er 32.000 betaald moeten worden aan kinderopvang. Dan vraag ik me af: om hoeveel kinderen gaat het, hoe oud zijn ze en hoeveel verdient u als u zoveel kosten heeft aan de opvang? Het gaat wel even om meer dan Euro 2500,00 per maand aan opvang...
Laatst gewijzigd door JtC op 13 okt 2011 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door frenchy »

juist JTC en Vogels, die hebben het verpest voor ons. Daarom is het voor mij per 1-1 niet meer betaalbaar. Helaas....want ik werk graag! En tijdens schooltijden werk vinden is bijna niet mogelijk.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door crazyme »

frenchy schreef:juist JTC en Vogels, die hebben het verpest voor ons. Daarom is het voor mij per 1-1 niet meer betaalbaar. Helaas....want ik werk graag! En tijdens schooltijden werk vinden is bijna niet mogelijk.
Voor de uren dat je werkt krijg je toch gewoon de toeslag.
Alleen voor de uren dat je niet werkt niet meer.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door zwabbertje »

JtC schreef: Ik word wel nieuwsgierig: als er 16.000 betaald moet worden dan zou, kort door de bocht genomen, er 32.000 betaald moeten worden aan kinderopvang. Dan vraag ik me af: om hoeveel kinderen gaat het, hoe oud zijn ze en hoeveel verdient u als u zoveel kosten heeft aan de opvang? Het gaat wel even om meer dan Euro 2500,00 per maand aan opvang...
5 hele dagen opvang per week kost per kind per jaar ongeveer € 18.000. Voor twee kinderen samen € 16.000 kinderopvangtoeslag per jaar is zo vreemd dus niet.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door frenchy »

Omdat ik minder uren mag nemen, kan ik geen vaste urenopvang meer krijgen. (omdat ik dan meer uur nodig heb, door mijn flexibele werktijden die voor mij gepland worden en ik geen controle over heb) Ik moet dan flexibele opvang nemen. Dit kost 2 eu per uur meer.(waar geen vergoeding op staat vanuit de belastingdienst) Op 100 uur opvang per maand dus 200 eu extra. Met mijn parttime baantje hield ik sowieso maar 400 eu over na aftrek van de KO. Nu zijn dat nog maar 200. Dus einde baan...

Hoop dat je een beetje begrijpt hoe ik het bedoel. Ik vind het zeker goed dat ze hiermee wat gaan doen. Want idd, teveel mensen maakten er misbruik van. Echter, er zijn uitzonderingen. Zoals mensen dus die flexibele werktijden hebben.
Maar helaas wordt dat niet verder onderzocht.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door JtC »

Nou moet ik zeggen, we hebben het gelukkig nooit nodig gehad. Konden het altijd regelen of met de werkgever of een keertje bij opa en oma of iets dergelijks. Maar je kind 40 uur per week bij kinderopvang? Ik wil geen moraalridder zijn of zo, maar dat is echt heel veel en dat is voor een kind, zeker voor de relatie met de ouders, echt niet goed. Daarnaast neem ik niet aan dat je kinderen hebt genomen om ze vervolgens de aankomende jaren voor 40 uur per week weg te stoppen, wel dan? Sorry, maar da's mijn mening.

Dat er brood op de plank moet komen, dat begrijp ik heel goed. Maar er zijn natuurlijk ook grenzen en moet je op een gegeven moment gewoon minder verdienen en toch wel meer zelf voor de kleintjes zorgen.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Leuk weer dit onderwerp met tig reacties welke ook al in zelfde strekking in andere topics met soorgelijk onderwerpen zijn gegeven.


Ik betaal p /mnd afgerond 2500 euri netto voor 2 kids voor 4 dagen. Ik dien ook te betalen als ik op vakantie ben. Vergoeding is afhankelijk van inkomen ( terecht ) Ik krijg een lagere vergoeding dan mijn buren omdat ik veel meer verdien, uiteindelijk eindigen we qua kosten op hetzelfde.

Tis door de overheid in leven geroepen waar mensen dus gebruik en sommige misbruik van maken, misbruik is andere discussie.
Ik maak er gebruik van zodat ik mn kids alles kan geven wat ik vroeger niet had.....dan zijn er de moraalridders welke dit veroordelen en zeggen dat je geen goede ouder bent......wel das ook een andere discussie.

Ben het er helemaal mee eens dat wordt aangepakt helemaal omdat er genoeg misbruiken zijn en ik voor uren moet betalen als ik de kids al hebt opgehaald.

Verdien je minder dan krijg je dus een hogere toeslag, verdien je meer dan 130K dan krijg je in 2012 geheel nada meer.

Ben het helemaal ermee eens dat uren gebruikt voor opvang moeten worden en niet om te gaan shoppen, zonnebanken oid.
Daarentegen weer opmerkingen dat er zo tegen uitkeringstrekkers wordt geschopt.......tja das de pot die de ketel vewijt....moet ik me schamen omdat ik na tig opleidingen een hele goede gezellige betaalde heb ?? Ik heb ook ooit een uitkering gehad en heb mij zelf eruit gekregen.

Ook hier zitten misbruikers tussen welke keihard moeten worden aangepaskt, net als met Opvangtoeslag, belasting frauders etc etc .

Voor TS, je dient de jaaropgave van KDV optesturen voor je aangifte, daaruit blijkt je contract, uren, uurtarief......dit zou voldoende moeten zijn.

S6 ermee

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door manondoris »

hee teun ! heb jij ook niet is een topic geopend over dit onderwerp ? werd toen geloof ik een enorme discussie :lol:

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

JtC schreef:Nou moet ik zeggen, we hebben het gelukkig nooit nodig gehad. Konden het altijd regelen of met de werkgever of een keertje bij opa en oma of iets dergelijks. Maar je kind 40 uur per week bij kinderopvang? Ik wil geen moraalridder zijn of zo, maar dat is echt heel veel en dat is voor een kind, zeker voor de relatie met de ouders, echt niet goed. Daarnaast neem ik niet aan dat je kinderen hebt genomen om ze vervolgens de aankomende jaren voor 40 uur per week weg te stoppen, wel dan? Sorry, maar da's mijn mening.

Dat er brood op de plank moet komen, dat begrijp ik heel goed. Maar er zijn natuurlijk ook grenzen en moet je op een gegeven moment gewoon minder verdienen en toch wel meer zelf voor de kleintjes zorgen.

Helaas ben ik niet in de omstandigheden dat ik bij opa / oma kan brengen, anders hadden wij waarschijnlijk niet zoveel opvang nodig gehad.

Maar waar baseer je op dat zoveel uren niet goed zou zijn ?? Als ik zie hoe mijn oudste voorloopt op enkele buurtkinderen opdat deze de godganse dag thuis zijn ( persoonlijk vindt ik dat niet goed ivm sociale omgang en hangen veelal continue voor de tv)
Wat als vanaf 5 jaar verplicht naar school moeten, principe is exact hetzelfde....ik zie de KDV als voorloper van de lagere school.

We leven nu eenmaal in de 21ste eeuw welke deze mogelijkheden biedt.

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

manondoris schreef:hee teun ! heb jij ook niet is een topic geopend over dit onderwerp ? werd toen geloof ik een enorme discussie :lol:

Ik heb niet het topic geopend, maar werd ind een behoorlijke discussie.
Moest ff zoeken, maar zie onder

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 86&t=98706

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen, contract niet akkoord

Ongelezen bericht door JtC »

Teun, lijkt me logisch: des te meer jij er niet bent, des te minder verbonden raak je met je kind(eren). Ik denk dat dat geen bewijslast nodig heeft.Dat kan ook niet goed zijn, er moet mijns inziens zoveel mogelijk contact zijn met de ouders of in ieder geval een van de ouders. Kinderpvang is niet hetzelfde als ouders he, het is geen surrogaat. Het is slechts een alternatief.

Maar wat je noemt, verplicht naar school vanaf 5 jaar is juist, verplicht, maar naar de Kinderopvang is dat niet. Begrijp me goed, ik snap dat net als jij niet iedereen de mogelijkheid heeft of om minder te werken of wat dan ook. Maar het onlosmakelijke gevolg daarvan is wel wat ik hierboven al noemde.

Gesloten