LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kwaliteit ?

Discussieer hier over kinderopvang.
jaap50
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2007 13:42

kwaliteit ?

Ongelezen bericht door jaap50 »

Niemand klaagt over de kinderopvang. Ik denk dat dat komt omdat men bang is dat je kind daarvan de dupe wordt.
Maar ik heb nu geen kinderen meer in de kinderopvang.
Gelukkig maar, want ze worden steeds commercieler. Te veel kinderen in een groep, leidsters die de hele dag op hun kont zitten. Kinderen gaan nauwelijks naar buiten. En de gemeente maar gedogen. Ook de certificering stelt niets voor. Mensen vanuit de eigen organisatie komen zogenaamd aangekondigd (!) keuren.

Toolboy

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Jaap50

Zowiezo is het kind al de dupe:
De ouders behoren zelf zorg te dragen over hun kinderen.
Maar tegenwoordig is het blijkbaar normaal om je kinderen naar een opvang te brengen,met alle gevolgen vandien.
Ik ben van mening dat een ouder zelf zijn kinderen hoort groot te brengen .

heho
Berichten: 144
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:46

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door heho »

pfffff ik word zo moe van dergelijke moraliserende mensen.
dan doe jij het toch gewoon niet tooljongen !
De 2 verdieners en anderhalfverdieners betalen wel gewoon meer belasting waar we ook weer samen leuke dingen mee gaan doen. Ook voor jou. Goed?

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Anastasia »

Er zijn ouders die ook maar wat aan rotzooien, en dan is kinderopvang beter, maar er zijn nu eenmaal ouders die zowel beter als slechter zijn dan welke opvang dan ook, maar opvang heeft enige controle, maar wie kijkt er bij ons thuis, alleen bij zeer zwaar misbruik en vaak jarenlang komt er soms iemand, maar ik lees in de kranten soms jarenlang misbruik, en pas als ze volwassen zijn en alles verjaard is, maar privé opvang is duurder, en je kunt dan ook de kwaliteit bepalen, door goed te zoeken, dus de antwoorden hierop kunnen dus ook beide kanten op gaan.

WMJQ
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2006 12:45

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door WMJQ »

Mijn jongste zoontje van 3 gaat ook naar het kdv, sinds 1/1/07 gaat hij 2 dagen in de week ipv 1 dag.
Mijn mening is dat het ook goed is voor zijn sociale ontwikkeling.
Zo te lezen op het forum ben ik waarschijnlijk tot nu toe de enigste die tevreden is over de kinderopvang, het contact tussen kind > leiding en leiding > ouder is erg goed.
Er worden vanuit de organisatie ook geregeld ouderavonden en info avonden georganiseerd.
Ik kan niet anders zeggen dat ik erg tevreden ben en zeker zolang mijn zoontje met een big smile er graag naar toe gaat. :wink:

eve30
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jan 2007 13:02

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door eve30 »

Hier nog een tevreden iemand. Mijn zoontje zit 2 dagen in de week op de kinderopvang en heeft het enorm naar zijn zin. Zodra ik hem breng, ziet hij me niet meer en vermaakt zich prima. Ook bij ons worden er regelmatig avonden georganiseerd en komen er sprekers.

Hij zit op de kinderopvang, omdat het financieel nodig is, dat we beiden moeten werken. Ik word zo moe van die mensen zoals die Toolboy. Zouden wij dan geen kinderen mogen krijgen, omdat we beiden MOETEN werken? Mijn kind wordt er alleen maar socialer van en het is goed voor zijn ontwikkeling. Hij wordt prima opgevangen door de leidsters en het contact tussen hen en ons is prima.

Toolboy

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Toolboy »

U hoeft daar niet moe van te worden hoor.

Het is uw mening en de mijne ,zelf ben ik de gelukkige ouder van 4 kids.
Die nog nooit in opvang zijn geweest terwijl we beiden werken.

rheewyck
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jan 2007 18:44

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door rheewyck »

Jammer toch, hoe ging dat vroeger dan?
toen hadden we nog oma's en opa's.
Nee ik vergis me, die zijn er nog steeds,
Als men de kinderen in de kinderopvang wil duwen. prima, moeten ze zelf weten. De opvoeding kan toch al niet slechter en waarom dat dan niet aan een ander overlaten ! Makkelijk toch, bovendien kan je blijven werken.
Waarom zou men er dan niet voor moeten betalen?
Wie willen er nou kinderen en wie willen er ook alweer bij blijven werken, juist ja, die ouders die kinderopvang te duur vinden en zeggen dat ze nu moeten werken vanwege de kinderenopvang die zo duur is.

Moet ik dat als belasting betaler dan maar voor die mensen gaan betalen?
Dacht het niet.
Tegenwoordig zijn er allerlei regelingen, parttime werken, verlof soorten, etc, en maar klagen dat men zoveel belasting betaald als tweeverdiener.
Zelfs in de kamer zitten van zolen die van mening zijn dat zowel moeder als vader recht hebben op 6 maanden verlof om van de baby te kunnen genieten.
De wereld op z'n kop, ik doe dat werk van hen er ook wel even bij, want een vervanger voor die verlofganger komt er immers niet. Er ontstaat immers geen vacature, ze zijn er gewoon 'even' niet.

En dat werk van hun dan?, kan dat ook gewoon 'even' niet gedaan worden?

Twee verdieners betalen meer belasting???? Dacht het niet.
Ik denk dat ik als eenverdiener verhoudings gewijs er het slechtst van af kom. Betaal o.a. dubbel voor een ziektekostenverzekering, dubbel als zgn vervuilerseenheid van 3 personen of meer die er niet zijn, etc. etc.

Wil je gebruik maken van kinderopvang, prima, kost het geld?, betaal het lekker zelf maar val mij daar niet meer lastig.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door roland48 »

@Toolboy: De opa's en oma's van mijn zoon werken gewoon nog, de ouders van al mijn vrienden werken. Ik ben blij met de kdv's, voor 2 dagen in de week. Erg goed voor de sociale ontwikkeling, en dat begint al vanaf het eerste levensjaar.

En ik ben ook tevreden over de kwaliteit.

Kinderen
Het antwoord op de vergrijzing

Toolboy, moraliserend? Zoals Theo Maassen zei:
"Om met een aanhanger te rijden moet je een apart rijbewijs halen, maar iedereen mag zomaar kinderen krijgen". En nou?

markoek
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:05

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door markoek »

Ik heb zelf in de naschoolse opvang gewerkt. En schrik van sommige reacties.
Leidsters zijn verplicht gediplomeerd te zijn. Hoeveel ouders, familie en kennissen zijn dat?
Ook is het zo dat je in de ouderraad/ oucercommissie kunt stappen om zo een vinger in de pap te houden. Deze hebben wel degelijk zeggenschap over de kwaliteit van de opvang en mogen deze ook toetsen.
Daarnaast is het natuurlijk fijn als ze bij de ouders zelf kunnen zijn en zo veel mogelijk. Maar het is wel goed dat ze leren om met andere kinderen te spelen, dat overal andere regels gelden. Ook worden ze (door middel van een plan) in de emotionele-, cognitieve- en motorische vaardigheden gestimuleerd. Welke grootouder doet dat tegenwoordig???
Niet alle kinderopvang is goed. En als ouder moet je ook echt wel op zoek naar een kinderopvang die bij jou opvoeding past en kijken bij welke leidster je het gevoel hebt dat zij de juiste is. Maar ik ga ervan uit dat je dit standaart als goede ouder doet.
En weet je, een goede ouder geeft veel liefde aan zijn of haar kind. En zorgt ervoor (zover mogelijk) dat het kind in al zijn levensbehoefden is voorzien. Dat is belangrijk! Er zijn ouders die thuis zijn met hun kinderen die veel slechter bezig zijn, dan ouders die 5 dagen werken.

Groet,
Mar.

ineke67
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2007 00:43

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door ineke67 »

Ook ik wil even reageren op dit topic.
Hebben jullie er wel eens over nagedacht dat het in sommige gezinnen financieel noodzakelijk is dat beide ouders werken. En dat er ook gezinnen zijn waar niet de opa's of oma's op kunnen passen, simpelweg omdat die overleden zijn??
Dat gebruik maken van de kinderopvang dan dus de enigste oplossing is, en ja het is schandelijk duur!! Gelukkig zijn vanaf dit jaar de werkgevers verplicht om mee te betalen. Dat scheelt mij in iedergeval minstens een maandsalaris op jaarbasis.
Deze regeling is in iedergeval goedkoper en eerlijker dan maar gewoon lekker thuis gaan zitten en een uitkering vangen.

heho
Berichten: 144
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:46

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door heho »

ineke ineke op het eind ga je zelf ook een beetje te kort door de bocht, jammer.

muis36
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2007 17:12

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door muis36 »

Hallo Jaap50,

je zegt dat de certificaten verstrekt worden na controlle van mensen uit de eigen organisatie. Ik wil hier graag iets over uitleggen. Voor de certificering (hkz) is een extern bureau die externe audits verzorgd. Het is wel zo dat je binnen je eigen organisatie interne audits houdt om je kwaliteit op peil te houden. elk jaar moet je als organisatie aantonen dat je kwaliteit op peil is anders raak je je certificaat kwijt. Daarnaast is het zo dat er klachten / ongenoegen protocol is. Dit protocol kun je inzien als je dat wilt. de beste weg bij een klacht: ga eerst naar de
leid(st)er. Kom je hier niet verder dan naar de leidinggevende van de locatie en lukt het hier ook niet dan richting management.

Het is altijd goed om op te letten. Als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt en je hebt niet het gevoel dat je dit binnen de kinderopvangorganisatie kwijt kunt is er nog de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de GG & GD. Zij controleren kwaliteit voor de gemeente. Als dit niet goed is wordt de registratie ingetrokken. Dit betekend voor ouders geen geld via de belastingdienst. Ouders zullen hun kind eraf halen en dit betekend dan waarschijnlijk het einde van een kdv of bso.

Het is dus zo dat de kwaliteit hoog moet blijven om te kunnen bestaan. Ik weet dat er dagverblijven zijn die niet volgens dit soort kwaliteitssystemen werken en mijn advies is dan Breng je kind daar niet naar toe! Vraag naar het kwaliteitssysteem.

Groeten van een coordinator buitenschoolse opvang.

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Te veel kinderen in een groep, leidsters die de hele dag op hun kont zitten.
Klopt, dit is te wijten aan mismanagement bij de kinderopvangcentra zelf. Het management moet de kwaliteit bewaken, zorgen voor adequaat en gemotiveerd personeel. Alleen waar vind je die gemotiveerde, gediplomeerde leidsters die willen werken voor een hongerloontje? Wij willen als maatschappij die leidsters niet meer betalen, anders wordt het te duur. En daar zit ook meteen het kwaliteitsprobleem.
Er zijn ouders die ook maar wat aan rotzooien, en dan is kinderopvang beter
Klopt, ik heb zelf een vriendin die werkt als leidster. Dan hoor je wel de verhalen van verwaarloosde kinderen: Gesjeesde tweeverdieners die met hun asobak de kids afdroppen, met dezelfde vieze luier die ze de avond ervoor omgedaan hadden. En dan maar klagen bij de leidster dat het kind luieruitslag heeft ...
Leidsters zijn verplicht gediplomeerd te zijn. Hoeveel ouders, familie en kennissen zijn dat?
Ik vertrouw mijn kind liever toe aan 1 van de oma's dan aan een kinderopvang, na alle wantoestanden gehoord te hebben: flesjes die niet uitgekookt worden, huilende kinderen die in een apart kamertje gezet worden, één leidster voor 12 babies wanneer het management geen vervanging voor (ziekte)verzuim heeft kunnen regelen, etc.
Deze regeling is in iedergeval goedkoper en eerlijker dan maar gewoon lekker thuis gaan zitten en een uitkering vangen.
Zo zijn er ook bijstandsmoeders die hun buitenechtelijk kind 40 uur per week naar de opvang kunnen brengen, 100% vergoed door de sociale dienst. Ergens is er wat mis in deze maatschappij.
Voor de certificering (hkz) is een extern bureau die externe audits verzorgd. Het is wel zo dat je binnen je eigen organisatie interne audits houdt om je kwaliteit op peil te houden.
Certificering is niet verplicht, toch?

Lindap
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2007 15:28

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door Lindap »

de sociale dienst vergoed maar een klein percentage
aan bijstandsmoeders hoor. bijvoorbeeld 6% van het geheel de rest betaalt men zelf samen met de belastingdienst.

Hoe kom je op die verkeerde feiten?

DennisThePennis
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 sep 2006 01:16

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

de sociale dienst vergoed maar een klein percentage aan bijstandsmoeders hoor. bijvoorbeeld 6% van het geheel de rest betaalt men zelf samen met de belastingdienst. Hoe kom je op die verkeerde feiten?
Wij als tweeverdieners kunnen met moeite de opvang voor twee kinderen voor drie dagen in de week ophoesten. Zo'n bijstandsmoeder brengt haar kinderen hier in Den Haag vijf dagen in de week en kan het gewoon ophoesten door de hele week op haar luie reet te zitten. Leg dat maar eens uit: Als het geld niet van de Sociale Dienst vandaan komt, dan komt het van een andere overheidsinstantie vandaan. En mij maak je niet wijs dat ze 40 uur per week nodig heeft om (verplicht) te solliciteren.

josi
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2007 17:18

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door josi »

In België is er een systeem; DE ONTHAALMOEDER. Kinderen komen dan tegen een redelijke vergoeding terecht bij iemand die gescreend is door dienst onthaalgezinnen. Deze mensen hebben via deze dienst een sociaal statuut. Dat wil zeggen dat ze recht hebben op ziektekostenverzekering, eventuele arbeidsongeschiktheidsuitkeringen en nog meer sociale voordelen. De "moeders" (soms zijn het ook mannen die het doen) werken dus van huis uit. Tel daarbij op dat een kind van twee en een half jaar naar de kleuterschool gaat en de problemen rond opvang zijn de wereld uit.
En de kosten? Er is een duidelijke tabel van de inkomsten van de ouder(s) en de kosten voor de opvang. Zo kan het zijn dat een vrouw met een minimuminkomen zelf voor de inkomsten zorgt en per maand 60 euro voor de opvang moet bijdragen. Dit is inclusief het eten voor het kindje maar exclusief luiers. Een prima systeem waar meerdere mensen tegelijk van profiteren. De moeder kan met een gerust hart gaan werken en de onthaalmoeder heeft op deze manier ook een eigen inkomen. Ook de buitenschoolse opvang kan op deze manier geregeld worden

jaap50
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 jan 2007 13:42

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door jaap50 »

@ muis 36

Je schrijft dat er audits zijn door mensen van binnen de organisatie en eens per jaar moet er aangetoond worden dat je kwaliteit op peil is. Maar door wie dan ?
Ik weet ook dat audits aangekondigd worden. Er wordt dan extra personeel (uitzendkrachten) opgeroepen. Er wordt dan van te voren nog overleg gehouden om alles door te spreken etc.
Je schrijft ook dat je eea kunt opnemen met een leidster of het management. Maar je wilt als ouder nu eenmaal geen conflict aangaan met de medewerkers, met als risico dat je kind dat op z'n brood krijgt.
Klagen bij de GG&GD heeft ook weinig zin omdat er vervolgens gedoogd wordt. Er zijn nl te weinig kdv's.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door eeliane »

Toch is het raar dat mensen dagen bezig zijn met het uitzoeken van en vakantie, huis, auto maar gewoon het eerste het beste kinderdagverblijf kiezen omdat het in de buurt ligt of omdat het nog plaatst heeft. De opppas wordt uitgezocht omdat het meisje aan de overkant woont, ze is 15,16 jaar oud en wat maakt het oud als ze er maar bij zit.
Ik begrijp daar weinig van, je kinderen zijn je dierbaarste bezit, dan zorg je er toch voor dat je dierbaarste bezit ook op z'n dierbaarst/het bsete opgevoed wordt. De vraag is kan een meisje van 15, 16 dat?
Kan een meisje met een diplomaatje dat in een kinderdagverblijf waar ze ook maar 5 dagen werkt en eigenlijk zin heeft in het weekend en daar vaak aandenkt. Ik bedoel maar ze zal haar uiterste best doen om goed voor je kind te zorgen maar het blijft wel werk! Dag in dag uit, met nog veel meer kinderen in een klasje, druk druk druk. Jouw kind is haar werk, niet haar dierbaarste bezit maar haar werk.
Als je niet anders kan, okee, maar de meeste kunnen het wel, er zijn zelfs moeders die zeggen , vandaag is pietje op het kinderdagverblijf en ik ben vrij, ga ik lekker iets voor mezelf doen, kijk dan denk ik, had geen kinderen genomen, je voelt het gewoon niet echt...

WMJQ
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 apr 2006 12:45

Re: kwaliteit ?

Ongelezen bericht door WMJQ »

er zijn zelfs moeders die zeggen , vandaag is pietje op het kinderdagverblijf en ik ben vrij, ga ik lekker iets voor mezelf doen, kijk dan denk ik, had geen kinderen genomen, je voelt het gewoon niet echt...
Wat is er mis mee om als werkende moeder eens een dag vrij te zijn op een dag dat je kind naar het KDV gaat.
Ik werk 24u p/w, onregelmatig en dus ook weekenden.
Wanneer ik zaterdag t/m maandag 3 avonddiensten tot 23u heb gehad vind ik het heerlijk de dinsdag voor mijzelf te hebben wanneer mijn zoontje die dag op het KDV zit.
Ik ben uitgerust en heb het huis op orde wanneer hij weer thuis komt.

Gesloten