LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Discussieer hier over kinderopvang.
GabrielGabe
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 nov 2007 16:21

Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door GabrielGabe »

Wie heeft er recent van de belastingdienst een beschikking ontvangen waarbij er TEN ONRECHTE van wordt uitgegaan dat er over het fiscale jaar 2007 geen kinderopvang is genoten en derhalve de tegemoetkoming (toeslag) met terugwerkende kracht wordt teruggevorderd. In mijn directe omgeving weet ik van nog 1 ander geval.
De belastingdienst vraagt, indien geadresseerde van mening is dat het een onterechte beschikking betreft, om alle informatie (jaaropgaven) als bijlage met het bezwaarformulier mee te sturen.

Zodoende fungeert de belastingplichtige (WIJ) in deze dus weer eens als hulpdienst voor een instantie die hoogstwaarschijnlijk zijn database (informatie) niet op orde heeft of zelfs kwijt is!!

Het gaat mij in deze dus om de manier waarop door de Belasting Dienst aan burgers informatie wordt gevraagd. Graag reacties.
Laatst gewijzigd door GabrielGabe op 15 mei 2009 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door Kicoa »

De Belastingdienst is sinds november 2008 bezig jaaropgaven op te vragen bij ouders teneinde de definitieve vaststelling kinderopvangtoeslag over 2007 te kunnen doen. Er zijn ca. 10.000 ouders die niet gereageerd hebben op de brieven die zijn verstuurd. Voor deze ouders gaat de Belastingdienst er van uit dat zij geen kosten kinderopvang hebben gemaakt en wordt de kinderopvangtoeslag teruggevorderd. Ik weet niet of dit bij u ook het geval is?
De jaaropgaven heeft de Belastingdienst nodig om het recht op kinderopvangtoeslag te kunnen vaststellen, om voor de toeslag in aanmerking te komen moet je namelijk, op verzoek van de BD, bewijzen dat je bepaalde kosten hebt gemaakt.
U bent dus geen hulpdienst maar gewoon een burger die bewijs moet kunnen leveren wanneer toeslag wordt aangevraagd, dit is bij de IB niet anders.

GabrielGabe
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 nov 2007 16:21

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door GabrielGabe »

Uw betoog is helder en lijkt me ook volstrekt juist, de BD werkt ook bij opgave inkomstenbelasting et al met vragen om informatie, de bewijslast ligt meestal bij de burger. Vindt ik ook geen probleem.

U gaat er echter vanuit dat in alle 10.000 gevallen de verzoeken om informatie (jaaropgaven) de belastingplichtige ook daadwerkelijk hebben bereikt. Ik kan u vertellen dat dit in mijn geval en inmiddels bij 3 anderen in mijn directe omgeving niet het geval is geweest. Het stuit me dan ook zeer tegen de borst als de BD met een standaard brief op de proppen komt waarin er vanuit wordt gegaan dat ik "geen gehoor zou hebben gegeven aan een meermaals door BD gedaan verzoek om informatie".

Ik durf te stellen dat ik mijn administratie prima op orde heb en ik heb gewoon nooit eerder een verzoek gehad om nog eens jaaropgaven (over fiscaal jaar 2007) naar de BD op te sturen. Ik gebruik al een behoorlijke tijd de mogelijkheid van kinderopvang, en voorgaande fiscale jaren waren nooit een probleem.

De brief van de BD doet mij dus sterk vermoeden dat ergens informatie verloren is gegaan. Ik vermoed hier een probleem zoals enige tijd geleden waarbij de BD van veel burgers de gegevens kwijt is geraakt.

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Kinderdagverblijven en gastouderbureax geven geen jaaropgaves door aan de belastingdienst.
De informatie wordt door de belstingdienst, dus opgevraagd aan de burger.
En u heeft een terugvordering gehad van de BD, dus de informatie is niet verloren gegaan, anders waren ze dirt kwijt geweest.

En als u stelt dat uw administratie op orde is zal het ook geen probleem zijn deze opgaves te overhandigen aan de BD.

GabrielGabe
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 nov 2007 16:21

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door GabrielGabe »

@mvw1975:

Dat is ook niet mijn probleem, had de informatie in 2 minuten voor me liggen en de jaaropgaven zijn inmiddels keurig via de post verzonden.

Wat ik onfatsoenlijk vind is dat er in de brief van wordt uitgegaan dat ik niet op eerdere schrijvens heb gereageerd, echter nooit iets van die strekking ontvangen, en nogmaals: ik ben niet de enige die hiermee problemen heeft getuige berichten die ik nu ontvang.

Daarnaast: de beschikking stelt de tegemoetkoming KOV over 2007 op 0 euro, en het terug te betalen bedrag staat er ook keurig op. Niet zo moeilijk voor de BD om dit te achterhalen als ze de uitgaande betaling-stroom even raadplegen. Ik vermoed dat ze gewoon de jaaropgaven KOV van betreffende ouders zijn krijtgeraakt of iets van die strekking.

Nogmaals, ik vrees helemaal niet voor tergugbetaling omdat ik als gezegd bewijsbaar wel KOV heb genoten. Het gaat me in deze om de communicatie en vorm waarin mij om informatie wordt gevraagd.

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door mvw1975 »

Ik vermoed dat ze gewoon de jaaropgaven KOV van betreffende ouders zijn krijtgeraakt of iets van die strekking. ????


Je zegt dat je nooit een brief van de BD hebt ontvangen, dus heb je ook geen jaaroverzicht naar de BD gestuurd. Hoe kunnen ze jaaroverzichten kwiijt raken als ze deze nooit ontvangen hebben?

GabrielGabe
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 nov 2007 16:21

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door GabrielGabe »

Met alle respect hoor mvw1975: moeilijk he, lezen??? Wellicht werkt u zelf bij de BD?

De jaaropgaven over 2007(!!) zijn vorig jaar (2008) keurig verzonden. Ik krijg nu een brief waarin wordt gesteld dan ik niet heb gereageerd op een meermaals door de BD gedaan verzoek om informatie. Ik heb nooit een verzoek gehad dat ik opnieuw jaaropgaven moet opsturen (bijvoorbeeld omdat mijn jaaropgaven de BD nooit hebben bereikt of zo).

Dat is toch vreemd of niet dan??? Wat mij betreft overigens einde discussie, ik heb inmiddels mijn gewenste reakties binnen, ik ben niet de enige die zo'n brief heeft ontvangen en ik ben ook niet de enige die dit een vreemde gang van zaken vind.

10a
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2009 08:38

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door 10a »

Het verhaal van GabrielGabe is bij mij exact hetzelfde. Ook een standaardbrief dat ik meerdere verzoeken vanuit de BD zou hebben genegeerd. Wanneer ze die brieven hebben verstuurd zeggen ze er niet eens bij dus dat geeft wat mij betreft al aan dat ze dat niet op orde hebben. Ik heb overigens ook verzocht om kopieen van deze brieven die verzonden zouden zijn. Geen reactie. Gevolg voor mij was dat ik een bezwaar tegen de terugvordering kon indienen met de jaaropgaves erbij. Geen probleem aangezien ik mijn administratie op orde heb. In de tussentijd krijg ik brieven terug van verschillende afdelingen, Heerlen en Enschede. Uiteindelijk 2 maal een brief van deze afdelingen dat er ZOVEEL ( raar he) bezwaren zijn binnen gekomen dat ze mij om uitstel verzoeken. Mijn bezwaarschrift wordt nu door 2 afdelingen afgehandeld, ze weten dus niet eens van elkaar wat ze aan het doen zijn. Ben wel benieuwd of ze op hetzelfde antwoord uitkomen maar dat ik denk ik teveel gevraagd is.

GabrielGabe
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 nov 2007 16:21

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door GabrielGabe »

Hallo en dank voor de reactie. Dat van die verschillende afdelingen (Heerlen en Enschede) is voor mij nieuw en eerlijk gezegd heb ik niet gekeken welke afdeling mij die brief (met daarin het belachelijke statement dat ik niet zou hebben gereageerd op herhaalde verzoeken om informatie over 2007; arrogante overheidsdienst!) heeft gestuurd, zal er vanavond nog eens naar kijken.

Overigens vorige week gewoon op verzoek BD de jaaropgaven over 2008 verstuurd. Benieuwd of ik eind van dit jaar een brief krijg met het verzoek tot terugbetalen van KOV toeslag 2008 wegens het herhaald niet reageren op....enz.enz.
Voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel.....

janet85
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2009 13:27

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door janet85 »

Heb jij al een nieuwe beslissing van hun ontvangen?

LVisser
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 18:46

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door LVisser »

Beste Lezers,

Ik heb tevens een aanslag van de Belastingdienst (Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker) om kindertoeslag terug te betalen voor zowel jaar 2007 (6.756 Euro) als 2008 (3.273 Euro) gekregen van het beruchte bureau Darkom.

Het bureau was wel degelijk aangesloten bij de gemeente met de gestelde wettelijke eisen.

De reden dat we deze bedragen moeten terug betalen is dat onze oppassers te laat de verklaring van goed gedrag hebben ingeleverd. Wij hebben nooit van Darkom hierover bericht gehad dat dit consequenties zou hebben op onze kindertoeslag.

Bij Boink staat op de site :

U (vraagouder) bent Niet verantwoordelijk voor de registratie van het gastouderbureau bij de gemeente.
U (vraagouder) bent Niet verantwoordelijk voor de VOG van de gastouder.


Dat er wanpraktijken bij dit bureau zijn geweest is me duidelijk maar wij worden wel met duizenden personen nu gedupeerd.

Ik heb hierover ook al contact gehad met mijn advocaat en ik wil dit ook landelijk in het nieuws brengen.

Wie sluit zich mij aan om dit verder op te pakken zodat de echte oplichter (Darkom in dit geval) wordt gestraft en niet hardwerkende personen.

Met vriendelijke groet,

Linette Visser

wkruithof
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 aug 2010 10:11

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door wkruithof »

Ook wij hebben te maken met het terugvorderen van ruim 2000 euro van de belastingdienst van de kinderopvangtoeslag 2007 en 2008 vanwege het niet nakomen van wettelijke regels van Darkom. We willen ons zeker aansluiten bij een groep gedupeerden die probeerd hier iets aan te doen. Ik las ergens in de reacties dat bezwaar maken bij de belastingdienst de eerste stap is? Klopt dat?

jeani
Berichten: 136
Lid geworden op: 31 dec 2009 01:04

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door jeani »

ook van ons wij hebben tot 3 keer toe alle info moeten opsturen naar de belastingdienst pffff,de derde keer lag er een brief dat we ook zoveel moesten terug betalen over 2007, terwijl ze toen al 2 keer bericht hadden gehad van ons!we konden een bezwaarschrift indienen dit is in janauri al gedaan en we zouden 6 weken moeten wachten op bericht terug! je raad het al nu nog niks gehoord!wij hebben toch echt wel degelijk gereageerd op hun verzoek, ze hadden alles van ons moeten hebben, en dan nog flikken ze je dit! fout zal toch echt bij hun liggen. :?:

LVisser
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2010 18:46

Re: Terugvordering Kinderopvangtoeslag over 2007: onterecht

Ongelezen bericht door LVisser »

Het belangrijkste is als eerste in bezwaar te gaan (je hebt 6 weken). Ik heb dit vandaag aangetekend verstuurd en ook het dossier verstuurd naar mijn advocaat mochten er vervolg stappen worden ondernomen.
Ik heb net bezwaar en uitstel van betaling (erg belangrijk om dit ook te vermelden, uistel van betaling) in je brief gemaakt voor het jaar 2007 en jaar 2008. Plus ongeveer 10 bijlagen van jaaropgaven en briefwisselingen met de belastingdienst. Bij de belastingdienst kun je een formulier downloaden met bezwaar defintitieve berekening.

Mocht iemand documentatie nodig hebben dan heb ik wel een kopie ervan zodat je weet hoe je dit moet doen als voorbeeld.

Succes allemaal,

Groeten,

Linette

Gesloten