LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderbureau Appelbloesem

Discussieer hier over kinderopvang.
oktober64
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 aug 2010 16:33

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door oktober64 »

nou het spijt me wel hoor om te moeten lezen dat jullie het geld , wat jullie gewoon hebben ontvangen moeten terugbetalen.
jullie zijn toch meegegaan met de appelbloesem om eigenlijk fraude te plegen, appelbloesem heeft aan iedereen uitgelegd hoe zei dit wilden opzetten en iedereen in in principe hiermee akkoord gegaan

dus het komt er gewoon op neer , verkeerd ontvangen geld moet nu terugbetaald worden en dat is niet meer dan terecht

dit staat overigens in het dvhn kan link helaas niet plaatsen
Laatst gewijzigd door oktober64 op 21 dec 2012 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Wat ik uit de uitspraak haal is dat die "truc" wel in de haak was en het inderdaad geoorloofd was om met deze constructie te werken. Het enige wat het gastouderbureau c.q. de ouder en de gastouder verzuimd hebben is blijkbaar om in een overeenkomst op te nemen dat die eigen bijdrage door de gastouder werd geschonken.
Een administratieve fout met dramatische gevolgen voor de betrokken ouders. Erg sneu dat juist de ouders op deze manier worden afgerekend. Was namelijk die overeenkomst er wel geweest dan hadden al deze ouders terecht de kinderopvangtoeslag ontvangen en was er blijkbaar geen vuiltje aan de lucht geweest. In mijn ogen hebben deze ouders zeker niet gefraudeerd maar zijn ze slachtoffer van een gastouderbureau dat zijn werk niet naar behoren heeft gedaan.

Arjendj
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2013 11:28

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Arjendj »

Bedankt zwabbertje, dat is inderdaad de kern.

Ik wil uit pure frustratie mijn verhaal kort kwijt.
In 2008 kreeg ik mijn 2e kind, opa en oma pasten 1 dag per week op die 2 kinderen.
Ik weet bijna zeker dat vanuit DE BLIJE DOOS of vergelijksbaars mijn adresgegevens bij de Appelbloesem zijn gekomen. In ieder geval benaderden zij ons. Na een gesprek konden wij een leuk bedrag per maand ontvangen voor onze opa en oma. Maar ik hou niet van gratis geld, en was zeer kritisch. Ik heb alles goed nagezocht op Internet, en het (b)leek allemaal correct te zijn.
Nu ben ik leidinggevende, ben goed opgeleid en niet naïef. En naar mijn inschatting leek alles correct.

Anderhalf jaar later werd een dag voor Kerst alle uitgekeerde gastoudertoeslag teruggevorderd, zonder enige uitleg. Ook hield men geen rekening met betaalde inkomsten en omzetbelasting. Dus gewoon het bruto uitgekeerde bedrag werd teruggevorderd. Toen begon de ellende. Mijn dossier is ondertussen een appel dik. Talloze keren heb ik gebeld met de belastingdienst, nooit werd ik teruggebeld of geïnformeerd. Uiteindelijk is er een rechtszaak gekomen die wij verloren hebben op een administratief feit. Nog nooit heeft iemand naar het individuele verhaal geluisterd. Wij zijn gewoon opgelicht.

Het meest zure is nog dat de belastingdienst al maanden wist dat er "gefraudeerd" werd, maar dat ze pas na een maand of 6 ingrepen. Hierdoor hebben zij het bedrag voor ons nog verder op laten lopen dan noodzakelijk! Bij mij gaat het in totaal om 6000 euro voor bijna 2 jaar. Ik ga er niet failliet van gelukkig, maar die 30.000 van sommige anderen zouden mijn neergang ook betekenen! Ik hoop dus maar dat degene die het bedrag wel ontvangen hebben, de gastouders, het bedrag nog hebben en kunnen terugbetalen.

En dat is eigenlijk wat ik graag zou zien. Over die 6000 euro is zeker 2000 aan inkomstenbelasting betaald. Die moet je zelf terugvorderen. Van de 4000 die overblijft is een bedrag aan kosten aan de Appelbloesem betaald. Zij zijn failliet, dus het geld is weg, maar laten we er niet aan voorbij gaan dat de belastingdienst hen zelf een vergunning heeft gegeven! Daarbij heeft de belastingdienst de betalingen 6 maanden te lang door laten lopen, terwijl ze al wisten dat er iets niet goed ging. Gezien de situatie zou het redelijk zijn als ze dan ook een deel bijdragen. Een voorstel van 2000 a 2500 netto zou dus redelijk zijn. Of praat ik dan teveel in mijn straatje? Hoe dan ook, het is een aardige boete voor iets waar ik eigenlijk niets aan kan doen! Zo voelt het......

De lakse houding op dit moment van de belastingdienst spreekt ook weer boekdelen. In december 2012 verlies je de rechtszaak, in april geeft men aan nu snel te gaan invorderen, en nu heb ik nog steeds niets gehoord. Het verbaast me ook eigenlijk helemaal niets.
Maar het maakt me wel boos dat onze overheid zo laks met ons geld om gaat. Schandelijk!

Ik ga ze zo maar eens bellen. Ik gedraag me naar mijn normen en waarden. Maar ik voel me behoorlijk genomen.

Dus kom ajb niet met reacties van "het is je eigen schuld". Want hoewel dat misschien uiteindelijk zo is, zijn wij gepakt door een combinatie van een professioneel adviesbureau isw met de belastingdienst.

Leuker kunnen we dit niet maken. Makkelijker al zeker niet. En als u belt, dan nemen we niet op.

a-b
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2013 10:56

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door a-b »

http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten ... taald.aspx

u heeft het in uw bijdrage steeds maar weer over fraude en oplichting. U geeft echter niet aan waarom de bestuursrechter u in het ongelijk heeft gesteld.
Ik wijs u er op dat in geen enkele procedure met de belastingdienst is vastgesteld dat er is gefraudeerd of is opgelicht. En dat is ook niet de reden waarom u uw zaak heeft verloren. Wellicht dat bovenstaande uitspraak van vorige week door de Raad van State u soelaas biedt.

Het lijkt er op dat er in 2009 een politieke beslissing is genomen om de kosten voor kinderopvang terug te schroeven en dat men daarvoor een stok heeft gezocht om de hond te slaan.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Zover ik weet zijn er alleen procedures geweest van ouders tegen de belastingdienst. Maar als ik me goed herinner hebben die ouders in 2009 een brief gekregen van de belastingdienst waarin stond dat de FIOD een onderzoek had ingesteld naar het gastouderbureau i.v.m. fraude. Wel een beetje laat als ze daar in 2008 blijkbaar al van op de hoogte waren. Helaas hebben ze daar een aantal jaren zitten slapen gezien het feit dat pas vanaf 2009/2010 over de voorafgaande jaren zoveel ouders "verblijd" werden met plotselinge terugvordering van de kinderopvangtoeslag.

Ik ben wel benieuwd wat er nu eigenlijk verder is gedaan met dat zogenaamde fraudeonderzoek door de FIOD. Heeft het gastouderbureau nu werkelijk gefraudeerd of zijn werk verkeerd gedaan? Dat zou voor ouders misschien nog een ingang bieden om hun schade te verhalen bij de eigenaar van dat bureau (zover er iets te halen valt natuurlijk).

Van dat hele onderzoek heb ik al jaren niets meer gehoord. Dik kans dat de FIOD en belastingdienst rustig verder slapen omdat ze, nu de poen al bij de ouders wordt opgehaald, er verder geen belang meer bij hebben.

apiXx
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:58

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door apiXx »

Even een update :

We hebben een verzoek tot informatie binnen gekregen van de belastingdienst. Ik weet niet of meer mensen deze hebben gekregen die gezamenlijk via steunpuntkinderopvangtoeslag het pro-formabezwaar hebben ingediend.

Maar het schijnt dus dat dit de uitspraak is geweest :

In de uitspraak op 5 juni 2013 zegt de Raad van State dat de aanvragers de kosren voor kinderopvang daadwerkelijk moeten hebben gedragen om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag.

Volgens de belastingdienst ontbreken er nu stukken bij ons bezwaar waaruit blijkt dat wij kosten hebben gemaakt voor opvang via gastouderbureau De Appelbloesem.

Dit gaat alweer een tijdje terug maar wat ik mij kan herinneren is dat al het kinderopvangtoeslag geld op de rekening van De appelbloesem werd gestort en zij automatisch daar een X-bedrag vanaf haalde voor hun kosten en daarna weer overmaakten naar een rekening die van ons was.

Afbeelding
Afbeelding

pandako
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2010 10:36

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door pandako »

Sorry, maar ze bedoelen bewijzen dat er geld aan de gastouder is betaald, niet aan het bureau. Alleen dan is er recht op toeslag. Wij hebben afgelopen jaar helaas alles terug moeten betalen omdat het ook niet via een schenking door de gastouder op papier mogelijk was.

duizendschoonstraat
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2014 19:40

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door duizendschoonstraat »

Ik heb alle bewijzen dat mijn gastouder is betaald en nog moet ik 20.000 euro terug betalen.
wie kan me helpen.

samber
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2013 21:18

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door samber »

Wij hebben afgelopen zaterdag ook een brief gekregen dat we het moeten terug betalen, maar er komt nog een vervolg brief met het bedrag en een betalingsregeling.
Ik heb de belastingdienst gelijk gebeld met hoe om te gaan met de bedragen die in 2008 en 2009 als inkomsten zijn opgegeven bij mijn ouders die toen destijds hebben opgepast.
Het kon niet meer her berekend worden en we moeten het als negatieve inkomsten opgeven in 2014.
Dus de inkomsten belasting kun je hierdoor wel weer terug krijgen, als het goed is volgens belasting beambte.
Ook had mijn moeder een maandelijks bedrag(ongeveer 176,-) van de belastingdienst omdat ze geen werk had, die door deze inkomsten verviel en de zorg toeslag werd door de inkomsten ook veel minder. Deze bedragen over 2 jaar kunnen we nu niet meer terugvorderen, volgens de belasting beambte.
En de kosten die de Appelbloesem in rekening heeft gebracht a 0.70 eurocent excl. btw per uur zijn we ook kwijt. We worden zo dubbel gepakt en de belastingdienst heeft er profijt van.
En dan te bedenken dat de belastingdienst ze al maanden op de korrel had.
Weet iemand hoe we hiermee om kunnen gaan of actie voeren.
Ben trouwens ook benieuwd hoe het met de buitenlandse toeslagen is afgelopen.

Met vriendelijke groet, Berend

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Houd er wel rekening mee dat wanneer uw gastouder over 2014 negatieve inkomsten opgeeft dit alleen kan leiden tot belastingteruggave als er ook positieve inkomsten waren waarover belasting is ingehouden. Geen inkomen in 2014 (en dus geen afgedragen belasting) leidt niet tot teruggave van belasting als er negatief inkomen wordt opgegeven.

En uiteraard kan uw gastouder alleen negatieve inkomsten opgeven als zij/hij dit bedrag ook daadwerkelijk aan u terugbetaalt.

pandako
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2010 10:36

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door pandako »

Wat ook erg vervelend is, is dat je ook nog rente moet betalen over de afgelopen jaren. Dat hadden wij namelijk ook en daar krijg je pas een rekening van als de terug te betalen bedragen betaald zijn. Dan komt er vervolgens weer een rekening met rente voor de periode vanaf de datum van hun rente rekening totdat die rekening betaald is. Ik geloof dat ik zo 3 keer rente moest betalen. Echt flink balen allemaal.

Carpe-diem74
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2014 15:23

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Carpe-diem74 »

Beste mede-gedupeerden,

Na 5 jaar lang wachten op de fantastische uitslag van de Belastingdienst heb ook ik vandaag de officiële brieven ontvangen. Wij mogen meer dan 9000 euro (terug)betalen. Geen cent heb ik er van mogen zien,maar dat even terzijde. Wat ik me nu toch nog steeds afvraag is hoe het zit met de inkomstenbelasting die mijn ouders netjes hebben betaald over de inkomsten die zij gekregen hebben.

In een telefoongesprek met de belastingdienst werd vorige week aangegeven dat teruggave van die inkomstenbelasting niet mogelijk is,aangezien er een arbeidsovereenkomst is geweest tussen mij en mijn ouders. Zij hebben een dienst verricht. Als ik hiertegen in beroep zou gaan, en de link gelegd werd met De Appelbloesem, dan zou mijn beroep toch niet gegrond zijn. De Raad van State heeft immers uitspraak gedaan. Begin dit jaar was mij echter verteld dat ik uiteraard wel die inkomstenbelasting zou kunnen terugvorderen.

Het zou toch echt tè gek voor woorden zijn als zij dit niet terug kunnen krijgen. Zijn er mensen die dit al gedaan hebben of reacties hebben gekregen van de belastingdienst? Eerlijkheid duurt het langst, zegt men. Ik heb altijd naar eer en geweten gehandeld,maar voel me echt ontzettend veel onrecht aangedaan.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door k2p »

Carpe-diem74 schreef:Beste mede-gedupeerden,

Na 5 jaar lang wachten op de fantastische uitslag ...
Om welke toeslagjaren gaat het?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door thecure »

Carpe-diem74 schreef:Beste mede-gedupeerden,

Na 5 jaar lang wachten op de fantastische uitslag van de Belastingdienst heb ook ik vandaag de officiële brieven ontvangen. Wij mogen meer dan 9000 euro (terug)betalen. Geen cent heb ik er van mogen zien,maar dat even terzijde. Wat ik me nu toch nog steeds afvraag is hoe het zit met de inkomstenbelasting die mijn ouders netjes hebben betaald over de inkomsten die zij gekregen hebben.

In een telefoongesprek met de belastingdienst werd vorige week aangegeven dat teruggave van die inkomstenbelasting niet mogelijk is,aangezien er een arbeidsovereenkomst is geweest tussen mij en mijn ouders. Zij hebben een dienst verricht. Als ik hiertegen in beroep zou gaan, en de link gelegd werd met De Appelbloesem, dan zou mijn beroep toch niet gegrond zijn. De Raad van State heeft immers uitspraak gedaan. Begin dit jaar was mij echter verteld dat ik uiteraard wel die inkomstenbelasting zou kunnen terugvorderen.

Het zou toch echt tè gek voor woorden zijn als zij dit niet terug kunnen krijgen. Zijn er mensen die dit al gedaan hebben of reacties hebben gekregen van de belastingdienst? Eerlijkheid duurt het langst, zegt men. Ik heb altijd naar eer en geweten gehandeld,maar voel me echt ontzettend veel onrecht aangedaan.
wat is de reden dat je moet terugbetalen?

Carpe-diem74
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2014 15:23

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door Carpe-diem74 »

Het gaat om de jaren 2008 en 2009.
De reden dat ik moet terugbetalen is dat we gebruik hebben gemaakt van de schenkingsconstructie en er
geen eigen bijdrage is geleverd. Om dat feit kunnen we niet meer heen. Toendertijd was het voor mij aannemelijk dat dit mogelijk was.Ouders kunnen kinderen immers een bedrag schenken en ik heb zelfs op mijn aangifte inkomstenbelastingformulier vermeld dat we een schenking ontvangen hadden, dit bedrag was weliswaar lager als de schenkingsvrijstelling.
Maar waar het mij nu om gaat is die inkomstenbelasting die netjes is afgedragen. Zijn er mensen die daarmee ervaring hebben en die al bericht hebben gehad of bij wie het gelukt is te verrekenen?

Bedankt alvast voor de reactie.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door k2p »

Carpe-diem74 schreef:Het gaat om de jaren 2008 en 2009.
De reden dat ik moet terugbetalen is dat we gebruik hebben gemaakt van de schenkingsconstructie en er
geen eigen bijdrage is geleverd. Om dat feit kunnen we niet meer heen. Toendertijd was het voor mij aannemelijk dat dit mogelijk was.Ouders kunnen kinderen immers een bedrag schenken en ik heb zelfs op mijn aangifte inkomstenbelastingformulier vermeld dat we een schenking ontvangen hadden, dit bedrag was weliswaar lager als de schenkingsvrijstelling.
Maar waar het mij nu om gaat is die inkomstenbelasting die netjes is afgedragen. Zijn er mensen die daarmee ervaring hebben en die al bericht hebben gehad of bij wie het gelukt is te verrekenen?

Bedankt alvast voor de reactie.
Wat betreft 2008 raad ik je aan mij een privebericht te sturen met je emailadres. Ik wil aanvechten dat Toeslagen nog in 2014 de tegemoetkoming van 2008 mag herzien. Dit is naar mijn mening gewoon te laat. Ik ben bezig met een groep mensen en wil gezamenlijk een advocaat hiervoor aan het werk zetten. 2009 kan ik je niet echt mee helpen.

Het is in ieder geval belangrijk voor jou om TIJDIG (binnen 6 weken) bezwaar aan te tekenen tegen deze beslissing.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Appelbloesem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Zijn er ouders die zich hebben gevoegd als slachtoffer in de strafzaak tegen de eigenaar van de Appelbloesem (of Perebloesem)? Ik las dat de eigenaar uiteindelijk voor de rechter komt deze week.
Zie ook:

http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/appel ... 48023.html

Gesloten