LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Discussieer hier over kinderopvang.
S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door S. »

Graag wil ik disscuseren over de volgende stelling:

Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn.
Dan moet je terug naar een ver verleden. Of je moet kunnen thuiswerken maar ook in die situatie kun je niet de volledige aandacht aan een kind geven.
Moet je kind ook nooit een ziekte krijgen zodat je hem/haar noodgedwongen achter moet laten in een ziekenhuis. Je opa en oma en later je ouders zul je ook in huis moeten nemen, want als we heel stellig zijn in onze mening dat kinderopvang niet nodig is, dan dit ook consequent doortrekken naar de ouderenzorg en verstandelijk gehandicaptenzorg.
Zwaar verstandelijk gehandicapten dus ook thuis verzorgen zodat er ook voor hen altijd 1 op 1 aandacht is.

Ik zelf denk dat de gulden middenweg het beste werkt. Veel eigen inbreng in de opvoeding aangevuld met de voordelen van opvang (andere kinderen ontmoeten, leren in een groep te handhaven etc). Vader en moeder allebei uren inleveren en zo samen voor de kleine zorgen met eventueel 2 dagen opvang zou een ideale situatie zijn.
Helaas lukt dit niet altijd. De werkgevers zijn daarin niet altijd even flexibel. Ook de omgeving is ook van mening dat vooral de moeder verantwoordelijk is voor de opvoeding van het kroost.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Amyl »

Kaarsje of een kind later hulpverlening nodig heeft of niet is niet significant gerelateerd aan het feit of moeder werkt of niet. Er zijn genoeg kinderen die het slecht hebben thuis terwijl de ouders niet werken en kinderen die het goed hebben terwijl de ouders wel werken. Aanwezig zijn en goede zorg geven zijn 2 totaal verschillende zaken en een verhaaltje vertellen om 12 uur bij de lunch of bij het avond eten boeit qua tijd niet, als het kind maar een goed luisterend oor krijgt.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door tennis »

Amyl schreef:Kaarsje of een kind later hulpverlening nodig heeft of niet is niet significant gerelateerd aan het feit of moeder werkt of niet. Er zijn genoeg kinderen die het slecht hebben thuis terwijl de ouders niet werken en kinderen die het goed hebben terwijl de ouders wel werken. Aanwezig zijn en goede zorg geven zijn 2 totaal verschillende zaken en een verhaaltje vertellen om 12 uur bij de lunch of bij het avond eten boeit qua tijd niet, als het kind maar een goed luisterend oor krijgt.

Ik ben het met jou eens, maar moet het toch altijd een tweestrijd zijn?

Mag ik eens mijn mening uit het oogpunt van een opa geven.
Wat vroeger was, is verleden tijd. Wij zitten nu in het jaar 2010, waar mensen voor kinderen kiezen, vrijwillig of niet.
Iedereen wil een stukje van de cake hebben, dus moet geld binnen komen.
Heeft natuurlijk ook met de welvaart te doen, dus tweeverdieners, om alles bekostigen te kunnen.
Mijn 5 kleinkinderen zijn alle voor 2 dagen per week, naar de opvang geweest.
Hebben nu nog vrienden van deze tijd overgehouden.
Dus mijn mening, niet de hele week naar de opvang, maar 1 of 2 dagen, is niets mis mee, het is zelf goed voor het kind.

johra schreef:Ik vindt dat kinderen thuis opgevoed moeten worden, en niet gedumpt moeten worden bij bv opa en oma.
Deze hebben het verdiend om te genieten van hun vrije tijd, mijn mening!
@Johra
Er zijn ook oma´s en opa´s, welke het fijn vinden, om eens op het kleinkind te passen.
Wij genieten ook met de kleinkinderen van ons vrije tijd!
En kinderen worden niet gedumpt, dat doe je met afval, maar geplaatst.

Harry De Dekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 mei 2010 01:22

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Harry De Dekker »

Wat vroeger was, is verleden tijd.
Maar het blijft wel geschiedenis.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Amyl »

Met alle respect... ik reageer op een zwart/wit punt... ik zie niet in waarom ik er dan een tweestrijd van maakt, slechts omdat ik tegen overhaast generaliseren ben? Zeker als het gestelde nooit hard gemaakt is?

aavanputten
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2009 17:47

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door aavanputten »

Leuk om dit soort discussies steeds weer te zien. degenen die "gewoon" vinden dat de ouders (lees: moeder) voor de kinderen thuis moeten zijn, zeggen dit vooral uit afgunst. Zij zien dat er anderen zijn die wel hard werken en iets van hun leven maken, terwijl zijzelf de hele dag thuis op hun luie jeweetwel zitten in hun rijtjeshuis met postzegeltuin. En als je te indolent bent om jezelf omhoog te trekken, dan trap je de rest maar naar beneden. Mensen die wel iets van hun leven maken, geven het kind het voorbeeld dat je zelf je leven maakt, en niet achterover kunt gaan leunen en afwachten tot alles je aanwaait. Die kinderen gaan later zelf vaak een goede opleiding doen, krijgen een goede baan of beginnen een mooi bedrijf, met inzet en passie. Zij hebben gezien wat je zelf kunt bereiken met eigen inzet: bijvoorbeeld door zelf een huis te bouwen, door hard te studeren. Zij hebben een voorbeeld gehad.

De zure reacties van de thuismama's zullen echt niet alleen zuur zijn hier op het forum. Het is een levensinstelling geworden van zuur naar alles toe. Dat straalt ook uit op de kinderen. Dit terwijl de kinderen juist vreugde en blijheid verdienen. Het is te zot voor woorden dat mensen hun kinderen tekortdoen enkel en alleen omdat ze denken dat ze gewoon thuis moeten zijn. Dat dat zo zou horen. Probeer jezelf uit dat keurslijf te trekken en te dien wat je zelf wilt, dan wordt je een vrolijkere en blijere ouder en dat straalt ook uit op je kind.

De mensen die vinden dat moeder maar thuis moet zijn, ontkennen dat kinderen zich op veel vlakken ontwikkelen. Op de kinderopvang krijgen ze dingen mee die ze thuis niet kunnen krijgen en omgekeerd, bijvoorbeeld sociaal, in de omgang met andere kinderen op de kinderopvang. Er wordt gerederneerd dat het een of-of is, maar het is een en-en. Kinderen leren meer dan wanneer je ze thuis met je achter de geraniums neemt.

Mijn moeder was vroeger altijd thuis. Gezellig, maar ik heb me vanaf een grote achterstand moeten opwerken in de samenleving. Ik merk nu dat zij ons leven niet begrijpt, zich niet realiseert wat je allemaal moet doen en laten om met twee te kunnen werken en je kinderen goed te kunnen opvoeden. Ze is no in de gedachte dat alles je komt aanwaaien (ja, jij kom altijd goed leren) en realiseert zich niet dat niets voor niets komt in het leven.

Al mijn vrije tijd gaat met veel liefde naar mijn kinderen, in aandacht, zorg en liefde. Dat is meer quality time dan de meeste thuiszitmamma's aan hun kinderen besteden. Ik geniet ervan en mijn kinderen ook.

En daarnaast speelt natuurlijk dat je een maatschappelijke verplcihting hebt om ook later de samenleving in orde te houden. Als er later alleen teveel bejaarden zijn en te weinig mensen om hen te verzorgen, heb je een probleem. En dat geldt niet alleen in de zorg, maar in de hele samenleving. Genieten van je oude dag terwijl er niemand is om je auto te repareren, om de trein te besturen? Denk toch eens verder na voordat je je afet tegen mensen die hun leven anders inrichten dan jezelf. Vrijheid heet dat.

CathyK
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2010 22:05

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door CathyK »

Wat wordt er snel en makkelijk geoordeeld soms... Ik begrijp niet, waarom het een probleem is als ik mijn kind een dag naar een kdv breng em twee dagen naar opa en oma. De laatsten hebben hier zelf om gevraagd! (het kdv niet, dat was nog een hele klus om een goed adres te vinden;-)
Een deel van het geld voor het kdv krijgen we terug, dat lijkt me logisch, want ik draag mijn steen bij aan de maatschappij door drie dagen voor de klas te staan.
Doen alsof je je kind verwaarloost wanneer je werkt is onzin: zoals 'aavanputten' schrijft: de dagen dát ik met mijn kind ben, bén ik er ook. Helemaal. Bovendien ben ik meestal maar één of twee keer per week laat thuis.
Mijn werkt zich een slag in de rondte voor een min. loon, niets mis mee, maar daar redden we het niet mee.
Op vakantie, weekenden etc. dat doen we lekker met elkaar, wat een kul, degene die schrijft dat het kind dan weer telkens gedropt wordt!
Degene die dat schrijft, schetst een karikatuur!

Soms is het wel zwaar, drie dagen werken, een huishouding, een kind en een man die lange dagen maakt. Dus: Ik vind dat we juist respect verdienen!

Jeromeke Deltour
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2010 00:13

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Jeromeke Deltour »

[quote=\\\"aavanputten\\\"]degenen die \\\"gewoon\\\" vinden dat de ouders (lees: moeder) voor de kinderen thuis moeten zijn, zeggen dit vooral uit afgunst. Zij zien dat er anderen zijn die wel hard werken en iets van hun leven maken, terwijl zijzelf de hele dag thuis op hun luie jeweetwel zitten in hun rijtjeshuis met postzegeltuin. En als je te indolent bent om jezelf omhoog te trekken, dan trap je de rest maar naar beneden. Mensen die wel iets van hun leven maken, geven het kind het voorbeeld dat je zelf je leven maakt, en niet achterover kunt gaan leunen en afwachten tot alles je aanwaait. Die kinderen gaan later zelf vaak een goede opleiding doen, krijgen een goede baan of beginnen een mooi bedrijf, met inzet en passie. Zij hebben gezien wat je zelf kunt bereiken met eigen inzet: bijvoorbeeld door zelf een huis te bouwen, door hard te studeren. Zij hebben een voorbeeld gehad.
[/quote]

De kinderen waar U het over heeft hebben grote kans tot straatschoffies te verworden. Het is die jeugd die aandacht thuis tekort komt omdat papa en mama altijd werken en met hun carriere bezig zijn. En o, als het een keer vakantie is dan gaan we met zijn tweeen, want we zijn er zo aan toe..

Intussen terroriseren die kinderen de straat, hun klasgenootjes en moet er heel veel geld bij van de maatschappij (van mij dus) om die kinderen middels de buurtwerker, de wijkagent, het gerecht en het gevang een beetje de goede richting op te krijgen.

Nee, dan die luie huisvrouw met haar postzegeltuintje, maar die wel haar kinderen netjes (te voet/op de fiets) naar school brengt en weer ophaalt (ipv die moeder in de leasebak die ze op school dumpt en dan snel wegscheurt)
Als ze uit school komen heeft ze het huis aan de kant, de was gedaan en de boodschappen gedaan en staan de boterhammetjes klaar en heeft ze een oor voor de verhalen van de kindertjes. Als de man \\\'s-avonds thuis komt staat een gezonde maaltijd op tafel en hoeft de man niet allerlei huishoudelijke klussen in huis te doen maar kan lekker met de kinderen een balletjes trappen of een spelletje doen. En als de kindjes in bed liggen (nadat ze een verhaaltje hebben voorgelezen gekregen) is er ook nog tijd voor elkaar.

Okay, er is geen geld voor een tweede auto, vier keer per jaar op vakantie, en om de paar verbouwen of nieuwe meubels zit er ook niet in. Maar dat zijn keuzes. Kies je voor het geld, of kies je voor de kinderen die je zo graag wilde hebben.

CathyK
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2010 22:05

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door CathyK »

Wow, Jeromeke Deltour, wat een geweldige reactie! Je hebt ook helemaal géén karikatuur geschetst, he!! En zó genuanceerd, echt super!
Tjonge, wat een fantastisch inzicht hebben sommige mensen :oops:

P.S., lees mijn vorige reactie (van 20 juli) nog maar een keer door, want je snapt er nog geen mallemoer van!

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Amyl »

Jeromeke ik zou als ik jou was nog maar even in de statistieken der jeugdcriminaliteit duiken, want van wat jij zegt klopt gewoon echt geen donder.
Kinderen uit gezinnen met een hogere SES plegen namelijk juist minder delicten.

Jeromeke Deltour
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2010 00:13

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Jeromeke Deltour »

Ja, had niet anders verwacht dat een aantal carrieremantelpakjes negatief op mijn posting zouden reageren. De waarheid is hard inderdaad.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Amyl »

Lezen is ook moeilijk he? Jouw mening komt niet overeen met de statistieken, dat maakt jouw visie dus onwaar. Kinderen uit gezinnen met een hogere SES plegen minder delicten en er is geen correlatie tussen jeugdcriminaliteit en werkende moeders aangetoond. Sorry snoes, maar jouw waarheid is geen wetenschap. Misschien moet je eens wat doen aan dat grote bord voor je hoofd en je druk gaan maken over al die gezinnen waarbij de ouders wel thuis blijven, doch de kinderen op straat hangen.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Amyl »

Tja feit is dat het vooral de lagere SES gezinnen zijn waar veel jeugdcriminaliteit voorkomt, zowel autochtoon als allochtoon... Dat staat direct op hetgeen Jeromeke probeert aan te halen. Maar hij stamt vast uit de tijd waarin de man per definitie gelijk heeft en niet de wetenschap.

CathyK
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jun 2010 22:05

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door CathyK »

Haha,in de tijd waarin JD is blijven hangen bestonden er mischien geen statistieken... Ik begrijp niet waar je angst voor vrouwen die werken vandaan komt. Ben je misschien zelf verwaarloosd vroeger, of wat?
Dat iedere werkende vrouw een carrieretijger zou zijn, hahaha :lol: :lol: :lol:
Nee meneer, ik herhaal:
Doen alsof je je kind verwaarloost wanneer je werkt is onzin! De dagen dát ik met mijn kind ben, bén ik er ook. Helemaal. Bovendien ben ik meestal maar één of twee keer per week laat thuis.
Mijn werkt zich een slag in de rondte voor een min. loon, niets mis mee, maar daar redden we het niet mee.
Op vakantie, weekenden etc. dat doen we lekker met elkaar, wat een kul, degene die schrijft dat het kind dan weer telkens gedropt wordt!
Degene die dat schrijft, schetst een karikatuur!

Soms is het wel zwaar, drie dagen werken, een huishouding, een kind en een man die lange dagen maakt. Dus: Ik vind dat we juist respect verdienen!


Dus... :) !!

Jeromeke Deltour
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2010 00:13

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Jeromeke Deltour »

U roept wel erg vaak dat U respect verdient. Nou, volgens mij twijfelt U er dus zelf aan.

[Ordinair taalgebruik verwijderd door de Moderator] Ik zie het voldoende in mijn omgeving die sleutelkinderen die voor galg en rad opgroeien omdat ook ma een carrieretijger is. Van die kinderen komt niets terecht.

Respect heb ik voor de huisvrouw die haar mannetje staat en de eindjes in het gezin aan elkaar knoopt en zorg voor gezelligheid en niet haar kinderen dumpt voor haar persoonlijk belang.

Jeromeke Deltour
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jul 2010 00:13

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Jeromeke Deltour »

Vogel, U sluit uw ogen voor de werkelijkheid en gaat over tot schelden omdat de waarheid U niet bevalt. Maar U bent niet de enige op dit forum.

aavanputten
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 mei 2009 17:47

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door aavanputten »

Jeromeke Deltour schreef:Vogel, U sluit uw ogen voor de werkelijkheid en gaat over tot schelden omdat de waarheid U niet bevalt. Maar U bent niet de enige op dit forum.
Beste Jerommeke Deltour, het was juist uw ordinaire taalgebruik dat door de moderator moest worden verwijderd, dus Vogels kun u niets verwijten. Het geeft wel meteen aan waar u vandaan komt.

Om mij heen werken veel ouders beiden. Met hun kinderen gaat het perfect: vrolijke, tevreden kinderen die het goed doen op school en nimmer met justitie of politie in aanraking komen.

Uit uw reactie blijkt een sterk verouderde levensvisie: de moeder moet thuisblijven en het huishouden bestieren, terwijl vader zich 's avonds in zijn zetel kan nestelen en zich kan laten bedienen. U miskent dat meer dan de helft van de studenten rechten en geneeskunde dezer dagen vrouw zijn. Moeten al die artsen en juristen straks thuisblijven voor de kinderen of moeten we hen verbieden om een gezin te stichten? Dat zou een ramp zijn voor de samenleving! U stelt een onrealistisch maatschappelijk scenario voor, dat in het huidige tijdsbeeld niet meer te realiseren is.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Ordinair taalgebruik verwijderd door de Moderator] Ik zie het voldoende in mijn omgeving die sleutelkinderen die voor galg en rad opgroeien omdat ook ma een carrieretijger is. Van die kinderen komt niets terecht.

Respect heb ik voor de huisvrouw die haar mannetje staat en de eindjes in het gezin aan elkaar knoopt en zorg voor gezelligheid en niet haar kinderen dumpt voor haar persoonlijk belang.
Als je je kinderen een onbezorgde jeugd wilt geven is het tegenwoordig een MUST om mee te werken als vrouw. Toen ik weer begon te werken ging de jongste naar de kleuterschool. Ik bracht haar, ging naar mijn werk, en haalde haar weer op.
In de vakanties had ik een leuke oppas die zich alleen met de kinderen bemoeide.
Ze had voldoende tijd voor spelletjes binnen en buiten. Dit moesten wij gewoon ZELF betalen.
Ik praat nu over 23 jaar terug. Eerst werkte ik 12 uur per week en toen de kinderen naar het vervolgonderwijs gingen iets meer. Sinds 2001 werk ik 32 uur want de kinderen zijn het huis uit.

Onze kinderen hebben geen studieschuld, die hebben wij voor hen kunnen betalen :P

kees.bugter
Berichten: 71
Lid geworden op: 05 apr 2010 22:55

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door kees.bugter »

Onze kinderen hebben geen studieschuld, die hebben wij voor hen kunnen betalen :P
Maar niet van het geld van Dexia :D

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Discussiepunt; Kinderopvang zou niet nodig moeten zijn

Ongelezen bericht door Janneke52 »

o nee?

Gesloten