LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Appelbloessem

Discussieer hier over kinderopvang.
robin666
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:59

De Appelbloessem

Ongelezen bericht door robin666 »

Hallo medegedupeerde,

Wij hebben gister ook twee beschikkingen gekregen over de jaren 2008/2009 in totaal bijna 10000 euro. Nou ik zal je vertellen dat wij dat nooit terug kunnen betalen. Ik heb ook gister gelijk naar de bd gebeld en het enige wat hun zeggen is dat je een bezwaar in kan dienen zodat je uitstel van betaling krijgt dus daarop volgend heb ik mijn rechtsbijstand gebeld en die gaan mij nu helpen. Ik moet in een brief het verhaal over de appelbloesem uitleggen en kopie's van de beschikkingen erbij doen en dan naar hun toesturen zodat hun aan het werk kunnen. Nu heb ik ook nog hulp van een goede vriend van mij en die kwam erachter dat het regent van klachten over de appelbloesem bij trosradar. Bij deze wil ik aangeven dat als radar hier iets mee gaat doen dat ik mijn volledige medewerking wil geven. Het kan namelijk niet zo zijn dat al die jonge gezinnetjes de dupe zijn door iets wat dat .... bureau heeft geflikt. Plus dat de bd al veel eerder actie had moeten ondernemen dus ik vindt dat de bd mede verantwoordelijk is voor dit probleem. We moeten hier gewoon met z'n allen tegen vechten!!!! Kop op we laten ons niet klein krijgen!!!!!!!!

Groeten Robin

brunotje
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2010 16:16

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door brunotje »

halllo

ook wij hebben van bd een terug betalling van 2008 en 2009 gekregen gaat over ruim 12000 euro en dat hebben we niet natuurlijk ook wij gaan een bezwaarschrift opsturen naar de bd want dit kan natuurlijk niet zomaar
denken dat we het goed geregeld hebben gebeurt er dit na 2 jaar
we hopen het beste maar en dat het een goede afloop heeft ...

famhoorn
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2010 19:41

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door famhoorn »

hallo,

Hier ook een gedupeerde van de appelbloesem. Wij hebben nog geen beschikking ontvangen maar wel alvast het bericht dat de appelbloesem van een heel jaar heeft teruggevorderd en dit niet de bedoeling is. De appelbloesem vertelde ons in augustus dat ze tot januari 2009 terug konden vorderen in oppas uren, omdat mijn oppas tot die tijd nog altijd voor niks oppaste en ik volledig naar school ging heb ik hier in toegestemd, niet wetend dat ik met een oplichter aan de tafel zat. Dit betekent voor ons dat we van 1 januari tot 1 september terug moeten betalen, dit keer 750 euro, loopt ook mega hoog op. Ondertussen ben ik nog steeds een scholier en zou ik niet weten hoe ik dit moet gaan terug betalen.... hoe dom heb ik kunnen zijn om met deze mensen in zee te gaan!
Ook ik sluit mij ontzettend graag aan! en bel morgen indd ook met de belastingdienst en zet de rechtsbijstand hierop.

fam hoorn

geurt0209taling
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2010 16:46

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door geurt0209taling »

Hallo lezers het kan niet zo zijn dat onze kinderen nu met een belasting schuld komen te zitten omdat de bd heeft zitten slapen ,maar wel ons wist te vinden
met de toeslagen die voor het oppassen aan hen moest worden betaald.
Ook mijn zoon werd met een aanslag van 17000 Euro over de periode mei 2008 t/m oktober 2009 verrast .Maar dit zeker niet kan betalen omdat hij ook ter goede trouw in de Appelbloessem was .
Wat moeten wij als grootouders en oppas nu doen.?
Terwijl de appelbloessem in April nog probeerde van m.n zoon 188 euro binnen te halen v oor gemaakte adm.kosten terwijl ze onder curetele waren gesteld
Ook wij hebben oktober 2009 aangetekende brief gestuurd met de opzegging
van onze samenwerking .op de aanslag stond vermeld dat hij geen recht had opkinder oppas i.v.m.dat hij niet werkte dat deed hij dus wel dat hoort de bd
toch ook te weten .Wat moeten onze kinderen Nu ????
een bezorgde ouder.... En waar kunnen wij ons samen sterk maken met dit probleem.Hopende dat Radar iets voor ons kan betekenen.
Laatst gewijzigd door geurt0209taling op 19 sep 2010 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Elisabeth7
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2012 13:26

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door Elisabeth7 »

Beste gedupeerden ik heb inmiddels een hoorzitting gehad bij de belastingdienst en heb alle bewijsstukken kunnen overhandigen en toch is mijn bezwaar ongegrond verklaart.
ik moet meer dan 11.000 euro terug betalen. Ik weet niet meer wat ik moet doen en kan dit bedrag niet terug betalen. Kunnen jullie mij helpen??

Lenjeans
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2012 23:08

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door Lenjeans »

Vandaag te horen gekregen dat steunpuntkinderopvangtoeslag na in hoger beroep te zijn gegaan niks meer voor ons kan doen...zaak verloren!! Dus... Betalen....ik ben boos, teleurgesteld en heel verdrietig. Ik kan gewoon niet geloven dat ik zoveel moet gaan betalen alleen omdat ik de pech heb bij de verkeerde gastouder heb ingeschreven. Ik heb mijn oppas keurig betaald (incl. Eigen bijdrage) gewoon op de dagen dat we werken...ik weet niet meer wat ik moet doen....

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2117 ... len__.html

Nieuwsbericht over de Appelbloesem.
Er moeten miljoenen terug worden betaald.

a-b
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2013 10:56

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door a-b »

Er hebben zich in 2010 een klein deel van de klanten van de Appelbloesem, ongeveer 300 mensen, aangesloten bij het Steunpunt Kinderopvangtoeslag. Dit steunpunt is destijds opgericht door een bureau in Sas van Gent, bureau Salto (?), om ouders tegen betaling te vertegenwoordigen bij de bestuursrechter, zeg maar de rechter die zich bezig houdt met geschillen tussen burgers en overheid. Ik veronderstel dat deze ouders zich van te voren terdege hebben georiënteerd op de kwalificaties en de expertise van dit bureau op het gebied van kinderopvangtoeslag. Als ze dat niet hebben gedaan dan moeten deze mensen nu niet klagen.
Het Steunpunt heeft geen individuele zaken gevoerd maar één zaak als voorbeeld gesteld voor alle 300 aangeslotenen, dat is bijzonder dom, want zoals blijkt uit dit forum, geen zaak is dezelfde. De aangeslotenen zijn door hun deelname als ware gebonden aan de uitkomst van één zaak en daardoor het recht verloren om hun individuele zaak voor te leggen. Dat brengt risico’s met zich mee, zoals nu blijkt. Met het verweer dat het steunpunt heeft gevoerd heeft zij als het ware een kuil gegraven voor 300 ouders die daar nu zijn ingevallen. Het verweer heeft van geen kanten gedeugd en er zijn zaken aangedragen die kant nog wal raken en feiten die er wel toe deden werden niet aangedragen. De uitspraak van de Raad van State is toch duidelijk! Er is niets onrechtmatigs aan de schenking! Alleen het idiote verweer van het Steunpunt veroorzaakt de ellende. Bovendien hebben ze een zaak gekozen, ergens in Dordrecht geloof ik, waarin niet duidelijk werd gemaakt dat de eigen bijdrage werd betaald.
De feiten: stel een gezin met 2 kinderen laat oppassen. Ze contracteert daarvoor een gastouder voor 1.000 uur per jaar en komt een oppasvergoeding van € 6,10 per uur overeen. De kosten voor de opvang bedragen dus € 6.100 per jaar die door de ouders worden betaald (althans er van uitgaande dat ze dat doen, ook in het geval van de groep van 300). Deze € 6.100 wordt gesplitst in de kosten voor het gastouderbureau en hetgeen aan de oppas is verschuldigd. De overheid draagt bij in deze kosten al naar gelang het gezinsinkomen. Laten we zeggen in dit geval € 4,50 per uur. De eigen bijdrage van het gezin wordt dan € 6.100 minus € 4.500 = € 1.600 per jaar. De oppas geeft het inkomen dat ze heeft ontvangen (1000 uur x € 6,10 minus de bureaukosten) op aan belastingdienst en betaalt daarover belasting.
Einde verhaal. En dat is het verhaal van de Appelbloesem.
Stel nu dat het oppassen gebeurt door oma en opa. En die wilden iets doen voor de kleinkinderen. Zij schonken bijvoorbeeld € 1.500 per kleinkind. € 3.000 in totaal dus. Deze schenkingen vallen onder de schenkingsvrijstelling. Dat is ook al geen uitvinding van de Appelbloesem en houdt al helemaal geen verband met de “eigen bijdrage”. Op menige website werden in 2008 en 2009 rekenmodules aangeboden waarin met dit schenkingsrecht rekening werd gehouden. Het is dan ook niet in te zien wat deze schenkingen met het recht op kinderopvangtoeslag uitstaande heeft.
Drie jaar lang hebben verschillende leden op dit forum zich te buiten kunnen gaan aan de meest beledigende kwalificaties (altijd anoniem) aan het adres van de medewerkers van de Appelbloesem. In drie jaar onderzoek is nu wel vastgesteld dat er van fraude, oplichting of diefstal helemaal geen sprake is. Als je het verslag van de curator leest, er stond ongeveer € 450.000 op de rekening van de Appelbloesem en moest er nog een serie betalingen worden verricht van ongeveer € 100.000. Dat lijkt me redelijk in tegenspraak met menige kwalificatie. Het is daarom niet eens opvallend dat in de reacties op de forum niemand claimt dat ie niet is betaald door de Appelbloesem. Te veel uren aangevraagd? Ook al onzin, immers de vraagouders krijgen de beschikking rechtstreeks thuis met daarop een specificatie van de uren per kind. Was die niet conform, dan kon ie worden aangepast, zowel omhoog als omlaag.
Nee, dit hele forum toont aan dat de 300 zich hebben overgeleverd aan een Steunpunt. Vraagouders, en dat is de overgrote meerderheid van de klanten van de Appelbloesem, die zich gewoon aan de regels hielden, hun oppas betaalden inclusief hun eigen bijdrage, hebben geen last gehad van de belastingdienst. Wanneer die eigen bijdrage is betaald, is helemaal niet relevant.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door kokka »

he appelbloessem,
het was wel te verwachten dat jullie je ook eens op dit forum zouden wagen.
dus nu spelen jullie de onschuld zelve?
het is eigenlijk allemaal de schuld van het steunpunt, jullie hebben niets fout gedaan dus?
buiten dan natuurlijk getracht de belastingbetaler op te lichten door deze constructie.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Of de Appelbloesem wel of niet iets fout heeft gedaan weet ik niet. Maar het is wel opvallend dat er bij zoveel ouders van hetzelfde gastouderbureau problemen zijn ontstaan. Een gastouderbureau waar notabene door de FIOD indertijd ook een inval is gedaan. Mij lijktdat ze dat niet voor niets doen...

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door grun »

kokka schreef:buiten dan natuurlijk getracht de belastingbetaler op te lichten door deze constructie.
Met de constructie op zich is niks mis, en dat is ook bevestigd door de Raad van State. Wat er aan scheelde was het ontbreken van een overeenkomst waarin de schenking werd vastgelegd. Het ontbreken van die overeenkomst is de enige reden waarom de zaak verloren werd, niet omdat de constructie niet mocht.
Zie ook: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2117 ... len__.html

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Met de constructie op zich is inderdaad niets mis, in die zin hebben de ouders gelijk gekregen van de Raad van State. Wel is duidelijk dat het verrekenen van de eigen bijdrage met een schenking die niet werd vastgelegd dus niet deugt. De vraag is nu: als een gastouderbureau deze constructie aan de vraagouder voorlegt, wie is er dan verantwoordelijk dat dit ook op correcte wijze wordt gedocumenteerd? Mijn gevoel zegt me dat het gastouderbureau, als ze een dergelijke constructie aanbieden, dit dan ook op een deugdelijke manier moet regelen voor de ouder.
Als je een auto koopt bij een dealer krijg je toch ook geen vracht onderdelen mee met de mededeling dat je dit zelf maar in elkaar moet zetten en mag je ervan uitgaan dat de auto die je meekrijgt deugdelijk is?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door grun »

zwabbertje schreef:De vraag is nu: als een gastouderbureau deze constructie aan de vraagouder voorlegt, wie is er dan verantwoordelijk dat dit ook op correcte wijze wordt gedocumenteerd? Mijn gevoel zegt me dat het gastouderbureau, als ze een dergelijke constructie aanbieden, dit dan ook op een deugdelijke manier moet regelen voor de ouder.
Tja, dat weet ik ook niet. Het gaat om grote bedragen, ik kan me heel goed voorstellen dat de getroffen ouders met de handen in het haar zitten. Ook al omdat hoger beroep niet meer mogelijk is, en de Appelbloesem failliet.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door kokka »

op zich is het natuurlijk al heel fout dat zo'n constructie mogelijk is, dat is dus duidelijk een fout in de regeling. er wordt gewoon legaal misbruik gemaakt van belastinggeld. waarom moet er subsidie worden betaald voor een dienst die opa en oma daarvoor ook uit liefde deden?
het is sneu voor de ouders die erin getrapt zijn, maar ik ben blij dat dit, naar mijn mening, onterecht gekregen belastinggeld, terug de staatskas in vloeit.

a-b
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 jan 2013 10:56

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door a-b »

@ grun, m.i. heb je gelijk.
@ zwabbertje, mij lijkt van een constructie geen sprake. Dat is er in de loop van de jaren van gemaakt.
@ kokka, zeker géén eigen woning met hypotheek(aftrek), huur- of zorgtoeslag, studiefinanciering voor kinderen? Misschien zelfstandigenaftrek? Ooit WW gehad, of in de ZW gezeten. Wajong? Misschien WIA of al met AOW? Werkzaam in het onderwijs, zorg, gemeente, provincie, het rijk of misschien een waterschap of een pensioenfonds? Niet naar school geweest? Get real, 50% van de beroepsbevolking in Nederland wordt gesubsidieerd (lees betaald) door de andere helft. Dus hou es op met je moraliseer. Of wou jij misschien bepalen wat iemand doet met z'n inkomen verworven door "overige arbeid". Dat is namelijk hetgeen waar het op neer komt. Het is prima dat je je geld verbrand, weggeeft, in de kliko gooit, maar wee je gebeente als je je geld wegschenkt aan kinderen of kleinkinderen.

Waar het om gaat is dat er allerberoerdst is geprocedeerd. Het standpunt van de fiscus moet worden ondersteund door de WKO die gold in 2008-2009. Als je dan in geen enkele procedure de rechter wijst op het ontbreken van die steun (wat in andere zaken wel is gebeurd waardoor de fiscus in het ongelijk werd gesteld) dan lijkt me dat niet handig.


De feiten: stel een gezin met 2 kinderen laat oppassen. Ze contracteert daarvoor een gastouder voor 1.000 uur per jaar en komt een oppasvergoeding van € 6,10 per uur overeen. De kosten voor de opvang bedragen dus € 6.100 per jaar die door de ouders worden betaald (althans er van uitgaande dat ze dat doen, ook in het geval van de groep van 300). Deze € 6.100 wordt gesplitst in de kosten voor het gastouderbureau en hetgeen aan de oppas is verschuldigd. De overheid draagt bij in deze kosten al naar gelang het gezinsinkomen. Laten we zeggen in dit geval € 4,50 per uur. De eigen bijdrage van het gezin wordt dan € 6.100 minus € 4.500 = € 1.600 per jaar. De oppas geeft het inkomen dat ze heeft ontvangen (1000 uur x € 6,10 minus de bureaukosten) op aan belastingdienst en betaalt daarover belasting.

Einde verhaal. En dat is het verhaal van de Appelbloesem.

Stel nu dat het oppassen gebeurt door oma en opa. En die wilden iets doen voor de kleinkinderen. Zij schonken bijvoorbeeld € 1.500 per kleinkind. € 3.000 in totaal dus. Deze schenkingen vallen onder de schenkingsvrijstelling. Dat is ook al geen uitvinding van de Appelbloesem en houdt al helemaal geen verband met de “eigen bijdrage”. Op menige website werden in 2008 en 2009 rekenmodules aangeboden waarin met dit schenkingsrecht rekening werd gehouden. Het is dan ook niet in te zien wat deze schenkingen met het recht op kinderopvangtoeslag uitstaande heeft.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

In je voorbeeld ga je er van uit dat de ouders de volledige kosten van de opvang, dus ook het deel dat zij zelf moesten bijdragen, hebben betaald en vervolgens een bedrag geschonken hebben gekregen. Helaas is dat in veel gevallen blijkbaar niet gebeurd maar heeft men de eigen bijdrage en de schenking direct verrekend zonder dat er daadwerkelijk, aantoonbaar op papier een schenking was overeengekomen.

Ouders die wel gewoon de volledige bijdrage eerst hebben betaald, los van of zij daarna op andere wijze weer een schenking ontvingen, kunnen dit gewoon aantonen en worden dus niet geraakt door deze uitspraak. Eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waar je nu een probleem van maakt?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door kokka »

a-b schreef:
@ kokka, zeker géén eigen woning met hypotheek(aftrek), huur- of zorgtoeslag, studiefinanciering voor kinderen? Misschien zelfstandigenaftrek? Ooit WW gehad, of in de ZW gezeten. Wajong? Misschien WIA of al met AOW? Werkzaam in het onderwijs, zorg, gemeente, provincie, het rijk of misschien een waterschap of een pensioenfonds? Niet naar school geweest? Get real.
\

Ja,nee,nee,nee,nee,nee,nee,nee,nee,nee,nee,nee,nee,nee,nee. wel naar school geweest.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door kokka »

a-b schreef: Stel nu dat het oppassen gebeurt door oma en opa. En die wilden iets doen voor de kleinkinderen. Zij schonken bijvoorbeeld € 1.500 per kleinkind. € 3.000 in totaal dus. Deze schenkingen vallen onder de schenkingsvrijstelling. Dat is ook al geen uitvinding van de Appelbloesem en houdt al helemaal geen verband met de “eigen bijdrage”. Op menige website werden in 2008 en 2009 rekenmodules aangeboden waarin met dit schenkingsrecht rekening werd gehouden. Het is dan ook niet in te zien wat deze schenkingen met het recht op kinderopvangtoeslag uitstaande heeft.
het probleem is dat het een fictieve schenking is.. er is nooit daadwerkelijk geld van opa en oma naar de kleinkinderen gegaan, het oppassen gebeurt nog steeds gratis en de belastingbetaler draait op voor de schenking. gelukkig ziet de belastingdienst dit ook zo, en dus moet nu al het geld terug. Ik heb wel moeite met het feit dat er ook een hoop ouders zijn die wel netjes hun eigen bijdrage hebben betaald, geen schenking hebben gehad en toch al het geld terug moeten betalen. maarja dat hebben ze dan dus wel te danken aan appelbloesem, het steunpunt die het wel ff voor ze zou aanvechten en al die frauderende ouders, opa's en oma's..ben benieuwd hoeveel het steunpunt hieraan heeft verdient.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door bprosman »

maar wee je gebeente als je je geld wegschenkt aan kinderen of kleinkinderen.
Doe het dan wel met je eigen geld en niet vanuit de KOT die door de kinderen is aangevraagd.

davey016
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2010 08:48

Re: De Appelbloessem

Ongelezen bericht door davey016 »

Hallo,

Misschien een hele domme vraag/opmerking, maar als Appelbloesem nog €450.000 euro op de rekening had staan. Omdat ze de gastouders nog moesten betalen. Waar is dat geld nu dan? terug naar de Belasting?
De ouders moeten het volle bedrag betalen die ze (nog) niet gekregen hadden?? Terwijl de belasting het geld heeft??

Er klopt helemaal niks van.... De belastingdienst doet maar wat!

Gesloten