LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ducktypen

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
Corinne.P
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 apr 2015 13:54

Re: Ducktypen

Ongelezen bericht door Corinne.P »

Ducktypen was een tegenvaller, maar als zodanig wel een wijze les. We hebben geleerd dat je het kiezen van een typecursus niet alleen aan je kind over moet laten. Louise (10) heeft op haar kamer een stapel 'Duckies' tot aan het plafond en daarin wordt sinds een jaar flink reclame gemaakt voor de kindertypecursus. Zeer vertrouwd dus. Onze meid begon voortvarend met de lessen, die echter totaal niet voldeden aan haar verwachtingen. We hebben een les over haar schouder meegekeken en daarna mocht ze van ons direct stoppen. Mooie plaatjes van vertrouwde figuren, waar Louise mee is opgegroeid, maar in didactisch opzicht is de cursus beslist onder de maat en de animaties gaan snel vervelen.

Dat heeft ons voorzichtig gemaakt ten aanzien van de keuze van zoon Gijs (8). Die was als fervent gamer gevallen voor het gelikte reclamefilmpje van Typtopia, dat suggereert dat je leert typen door in een snel ruimteschip op meteorieten te jagen. Na een weekend typecursussen vergelijken op internet was wel duidelijk dat achter menige flitsende façade een zeer middelmatige methode schuilgaat. Het ziet er modern en avontuurlijk uit, wat kinderen aanspreekt, maar als zij eenmaal aan de mooie plaatjes zijn gewend slaat de verveling genadeloos toe. Als de schone schijn plaatsmaakt voor een saaie lijdensweg is de cursus betaald en krijg je van de leverancier alleen nog aanmoedigingsmailtjes.

Door mijn vergelijkend onderzoekje van typecursussen heb ik ook geleerd dat het niet zozeer belangrijk is om snel te kunnen typen, wat ik best kan, maar vooral om 'blind' of automatisch te typen, dus met 10 vingers en zonder op het toetsenbord te kijken. Je bent je dan niet langer bewust van het typen, waardoor al je aandacht kan uitgaan naar de boodschap, de inhoud van de tekst. Het voordeel daarvan besef ik pas goed sinds ik zelf mijn typediploma op zak heb, net als mijn kinderen en samen in 3 maanden gehaald met de gezinscursus van TypeStars. In eerste instantie deed ik vooral mee om de kids te motiveren en hun vorderingen te volgen, maar de oefeningen zijn verslavend, zeker als je de eerste resultaten gaat zien. Succes stimuleert! TypeStars heeft niet het gelikte uiterlijk van sommige concurrenten, maar onder de motorkap zit wel een degelijke en goed doordachte leermethode, die ons geen moment heeft verveeld.
Laatst gewijzigd door Radar op 09 apr 2015 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Commerciële link verwijderd

MiSe
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 aug 2015 23:11

Re: Ducktypen

Ongelezen bericht door MiSe »

Helaas is onze ervaring met Ducktypen ook slecht. De licentie is inmiddels verlopen maar verlenging gaan we niet doen want onze zoon van 11 is diep teleurgesteld omdat de levels zo moeilijk te halen zijn. Het gaat veel te snel en ook na 20 keer is het niet voldoende.
De letters komen moeilijk leesbaar en moeilijk vindbaar voorbij waardoor de aandacht niet naar het typen uitgaat maar naar de letters zoals onduidelijk onderscheid hoofd- en kleine letters. onze oudere zoon heeft eerder Typetopia gedaan en dit zat een stuk beter in elkaar; duidelijkere levels, betere voortgangscontrole voor ouders en meer opbouw. dit is toen ruimschoots binnen de tijd en goed afgesloten.
Jammer overigens die opmerkingen over buitenspelen; een investering in blind typen scheelt gigantisch veel tijd bij het maken van werkstukken op school en in je latere studie/werk! Er blijft gelukkig echt genoeg tijd over om buiten te spelen.

tomodovodoo
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2016 14:55

Re: Ducktypen

Ongelezen bericht door tomodovodoo »

Ik heb zelf deze typecursus maar ik ondervind ook problemen.

Meestal dat je de letters bewegend niet kan lezen, maar ook bijvoorbeeld dat je over 1 level een week doet(tegen krant 3 is dat niet meer zo).

Maar programmeer fouten zijn ook niet zeldzaam, 2 keer dezelfde vraag, de effecten van iets missen, te laat of te vroeg een plaatje in beeld schuiven.

Al die kleinigheidjes zijn soms wel irritant.

Maar het allerergste is dat je de cursus maar 1 jaar mag doen, want dat tijd limiet ga ik nooit halen onder deze omstandigheden.

Die omstandigheden zijn huiswerk van VWO, de te lange/lastige levels en dat ik ook wel eens vrije tijd mag hebben.

conclusie: DEZE CURSUS NIET KIEZEN!!!

Pinkshoes
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2016 07:47

Re: Ducktypen

Ongelezen bericht door Pinkshoes »

Welke typecursus zouden jullie dan wel aanraden? Ik zie op het internet dat Typetopia en Typetuin veel goede beoordelingen hebben..

ChrissyV
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:10

Re: Ducktypen

Ongelezen bericht door ChrissyV »

Vanmiddag heeft onze zoon van 11 jaar de typecursus van Ducktypen afgerond. Hij heeft wat langer over gedaan vanwege een beperking (autisme, ADHD en dyslexie), maar kreeg het toch voor elkaar om binnen 10 maanden op gemiddeld niveau de cursus af te ronden met 128 aanslagen per minuut.
We hebben destijds na overleg met een medewerker van Ducktypen gekozen voor deze cursus omdat onze zoon grote fan is van Donald Duck en vanwege de mogelijkheid om aangepaste instellingen te gebruiken voor dyslectische kinderen. Ook de kosten (flinke korting bij lidmaatschap van het tijdschrift en flinke korting op 2e cursus voor jongere zus) speelden mee in de keuze.
We hebben Ducktypen als leuk en overzichtelijk ervaren en hebben maar 2 x te maken gehad met een storing/software-fout. Deze werd na melding overigs snel opgelost. Ook worden er handige onderdelen meegeleverd zoals een afdekkap voor het toetsenbord en een houding-kaart.
Natuurlijk heeft onze zoon best regelmatig geen zin gehad om te oefenen, als het even lastig was, maar hoe verder hij kwam, des te fanatieker werd hij. Kortom: een prima cursus, voor een redelijk bedrag met leuke spellen voor kinderen.

Gesloten