LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
SannyJ
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2017 16:36

Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door SannyJ »

Na ongeveer 7 maanden heb ik besloten om te stoppen met de opleiding.
Ik heb de opleiding aan het begin niet volledig betaald, maar betaal elke maand 300 euro. Welke
rechten heb ik qua betalingsverplichting als ik nu stop.

Kan deze instelling mij verplichten om de overige maanden nog te betalen?
Aan het begin van de opleiding ben ik akkoord gegaan met betalingsverplichting, ook als ik eerder
zou stoppen. Ik vraag mij toch af of dit zo wel mag.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat staat er in de voorwaarden?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door witte angora »

SannyJ schreef:Na ongeveer 7 maanden heb ik besloten om te stoppen met de opleiding.
Ik heb de opleiding aan het begin niet volledig betaald, maar betaal elke maand 300 euro. Welke
rechten heb ik qua betalingsverplichting als ik nu stop.

Kan deze instelling mij verplichten om de overige maanden nog te betalen?
Aan het begin van de opleiding ben ik akkoord gegaan met betalingsverplichting, ook als ik eerder
zou stoppen. Ik vraag mij toch af of dit zo wel mag.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Welke rechten heeft de opleider?

BL2
Berichten: 4793
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door BL2 »

Aan het begin van de opleiding ben ik akkoord gegaan met betalingsverplichting, ook als ik eerder
zou stoppen
Als je daar willens en wetens voor getekend hebt, lijkt me de zaak duidelijk.
Deze regel wordt zeer vaak toegepast bij cursussen om te voorkomen dat de opleider bij het vertrek van cursisten met een halve groep verder moet, waarbij de inkomsten zeer laag zijn geworden.
Dit risico dekt hij af door deze afspraak te maken met cursisten.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door newmikey »

Ja, dit mag zo.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door scontra »

SannyJ schreef:
Welke rechten heb ik qua betalingsverplichting als ik nu stop.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Foute vraag,

U bent van plan om de overeenkomst te beëindigen en daarmee zou de vraag moeten luiden: Welke plichten heb ik qua betalingsverplichtingen als ik nu stop.

Uiteraard zal het e.e.a. duidelijk zijn omschreven in de door u gesloten overeenkomst. Lees die er eens op na en u zult vast en zeker een antwoord vinden op uw vraag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door kweenie »

De manier waarop je het cursusgeld betaalt staat los van of je die cursus wel of niet volledig moet betalen. Gespreid betalen is alleen een manier om het volledige bedrag in stukjes te betalen. Het is dus niet een soort 'maandabonnement' op die cursus.

Je zult in de voorwaarden van de instelling moeten nagaan of je moet blijven betalen. Maar gebruikelijk is dat je het geld voor de hele cursus, of het hele jaar, zult moeten betalen, ook als je eerder stopt. De instelling heeft immers al voor het hele jaar docenten en begeleiders moeten regelen/inhuren en cursusruimte moeten regelen en die kosten worden niet lager als jij nu stopt. Bij cursussen/opleidingen die in 'blokken' worden gegeven kan het ook voorkomen dat je wel een deel kunt terugkrijgen, als je bijvoorbeeld halverwege het jaar stopt of bij de ingang van een nieuw trimester. Maar dit is niet gebruikelijk.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een studie is een overeenkomst van opdracht (art. 7:400 BW). Dergelijke overeenkomst zijn tussentijds opzegbaar (art. 7:408 BW) en dan moet naar ratio worden betaald, indien de betaling afhankelijk van het verloop van tijd of voltooien van de opleiding (art. 7:411 BW). Hiervan kan niet in het nadeel van een consument worden afgeweken (art. 7:413 BW).
Laatst gewijzigd door alfatrion op 16 feb 2017 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:Een studie is een overeenkomst van opdracht (art. 7:400 BW). Dergelijke overeenkomst zijn tussentijds opzegbaar (art. 7:408 BW) en dan moet naar ratio worden betaald (art. 7:411 BW). Hiervan kan niet in het nadeel van een consument worden afgeweken (art. 7:413 BW).
Een studie is geen overeenkomst van opdracht, maar gewoon een dienstverlening. Je bent als consument gewoon gehouden deze dienst te betalen en als je er geen gebruik meer van maakt heb je pech.

Jij hebt waarschijnlijk een arrest gelezen over een kortdurende cursus, die niet het hele jaar duurt. Dit is een ander geval dan een studie waarbij je een heel jaar een plek bezet houdt.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:Een studie is geen overeenkomst van opdracht, maar gewoon een dienstverlening. Je bent als consument gewoon gehouden deze dienst te betalen en als je er geen gebruik meer van maakt heb je pech.

Jij hebt waarschijnlijk een arrest gelezen over een kortdurende cursus, die niet het hele jaar duurt. Dit is een ander geval dan een studie waarbij je een heel jaar een plek bezet houdt.
Onzin. Waar je mank op gaat is dat je een eigen criterium verzint en de wettelijke definitie van overeenkomst van opdracht niet naloopt. Als je dat wel had gedaan dan had je kunnen zien dat het er niet toe doet of een student een heel jaar een plek bezet houdt. Bij een studieovereenkomst verbindt de school zich tot het verrichten van werkzaamheden, zonder dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst noch het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard ect.. Dat maakt het een overeenkomst van opdracht.
Rb Amsterdam, 01-08-2014, 2664284 CV EXPL 14-81TUS, Inhoudsindicatie schreef:Studieovereenkomst is overeenkomst van opdracht als bedoeld in titel 7.7 BW. Gedaagde mocht te allen tijde opzeggen op grond van artikel 7:408 lid 1 BW. Van die opzeggingsbevoegdheid kan ingevolge artikel 7:413 jo 7:408 BW niet worden afgeweken. Ingevolge artikel 7:408 lid 3 BW is gedaagde terzake geen schadevergoeding verschuldigd. Het annuleringsbeding in de algemene voorwaarden van eiseres is in strijd met deze dwingende wettelijke regeling en derhalve vernietigbaar. Op grond van artikel 7:411 BW kan eiseres wel aanspraak maken op een redelijk loon en op basis van artikel 7:406 lid 1 BW dient gedaagde tevens de onkosten van eiseres te vergoeden die verbonden zijn aan de uitvoering van de opdracht, voor zover deze niet in het loon zijn begrepen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:4647

Merk op dat de rechtbank dezelfde wetsartikelen gebruikt als ik. Dat is geen toeval.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 16 feb 2017 20:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Merk op dat de rechtbank dezelfde wetsartikelen gebruikt als ik. Dat is geen toeval.
:D geweldig statement :wink:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

alfatrion schreef:Een studie is een overeenkomst van opdracht (art. 7:400 BW). Dergelijke overeenkomst zijn tussentijds opzegbaar (art. 7:408 BW) en dan moet naar ratio worden betaald (art. 7:411 BW). Hiervan kan niet in het nadeel van een consument worden afgeweken (art. 7:413 BW).

Dus de consument loopt in dit land eigenlijk geen enkel risico, maar de opleider moet maar hopen dat hij voldoende inkomsten heeft om ingehuurde docenten te betalen? Die contracten kunnen immers niet zomaar worden opengebroken. Lekkere regels.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dit risico van de opleider wordt natuurlijk gewoon verdisconteerd in de prijs - en wordt dus door de consument betaald. Niet te snel medelijden hebben ;)

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Iedere ondernemer loopt het risico dat hij niet voldoende omzet draait. Opleidingen hebben wat dat betreft een goudmijntje in handen: de meeste studenten maken de opleiding af en opleidingen duren vaak 2 a 4 jaar. Een winkelier zou bereid zijn om een moord te doen als hij daarmee een formule in houden zou krijgen waardoor consumenten een dergelijk gedrag zouden vertonen.

Student90
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 nov 2016 19:47

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door Student90 »

alfatrion schreef:
olaf79 schreef:Een studie is geen overeenkomst van opdracht, maar gewoon een dienstverlening. Je bent als consument gewoon gehouden deze dienst te betalen en als je er geen gebruik meer van maakt heb je pech.

Jij hebt waarschijnlijk een arrest gelezen over een kortdurende cursus, die niet het hele jaar duurt. Dit is een ander geval dan een studie waarbij je een heel jaar een plek bezet houdt.
Onzin. Waar je mank op gaat is dat je een eigen criterium verzint en de wettelijke definitie van overeenkomst van opdracht niet naloopt. Als je dat wel had gedaan dan had je kunnen zien dat het er niet toe doet of een student een heel jaar een plek bezet houdt. Bij een studieovereenkomst verbindt de school zich tot het verrichten van werkzaamheden, zonder dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst noch het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard ect.. Dat maakt het een overeenkomst van opdracht.
Rb Amsterdam, 01-08-2014, 2664284 CV EXPL 14-81TUS, Inhoudsindicatie schreef:Studieovereenkomst is overeenkomst van opdracht als bedoeld in titel 7.7 BW. Gedaagde mocht te allen tijde opzeggen op grond van artikel 7:408 lid 1 BW. Van die opzeggingsbevoegdheid kan ingevolge artikel 7:413 jo 7:408 BW niet worden afgeweken. Ingevolge artikel 7:408 lid 3 BW is gedaagde terzake geen schadevergoeding verschuldigd. Het annuleringsbeding in de algemene voorwaarden van eiseres is in strijd met deze dwingende wettelijke regeling en derhalve vernietigbaar. Op grond van artikel 7:411 BW kan eiseres wel aanspraak maken op een redelijk loon en op basis van artikel 7:406 lid 1 BW dient gedaagde tevens de onkosten van eiseres te vergoeden die verbonden zijn aan de uitvoering van de opdracht, voor zover deze niet in het loon zijn begrepen.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2014:4647

Merk op dat de rechtbank dezelfde wetsartikelen gebruikt als ik. Dat is geen toeval.
Wat vind je van de uitspraak in hoger beroep?

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2016:1419

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik moet mijn oorspronkelijke bericht iets nuanceren. Er hoeft (in dit geval) alleen naar ratio betaald worden indiende overeenkomst eerder eindigt (wat hier het geval is); en de betaling van het collegegeld afhankelijk is van de volbrenging van het werk of van het verstrijken van tijd (art. 7:411 BW). Dat is waarom het gerechtshof tot een andere conclusie komt. Als de school verantwoordelijk is voor het voortijdig beëindigen dan is dat anders. Ook in hoger beroep is er sprake van een overeenkomst van opdracht.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door witte angora »

Interessant is dat het hof concludeert dat het cursusgeld bedoeld is voor een programma in zijn geheel, en dat dit programma niet in delen gesplitst kan worden. Dat dit programma een heel studiejaar duurt doet daar niets aan af.

In deze zaak moet de afgehaakte cursist dus het gehele cursusgeld ophoesten. Terecht, naar mijn mening.

Dus ik vraag me af of de topicstarter wel zoveel wijzer geworden is van deze discussie. Het is te hopen dat hij/zij niet intussen iets bij de kantonrechter aanhangig heeft gemaakt, of andere kosten op zijn/haar nek heeft gehaald.

Even een quote:
Anders dan de kantonrechter, volgt het hof [geïntimeerde] niet in haar verweer dat het bepaalde in artikel 7:408 BW hieraan in de weg staat. De gedachtegang van [geïntimeerde] is kennelijk deze dat aanvaarding van het standpunt van Tio Teach in wezen een dode letter zou maken van het hier dwingende voorschrift dat de overeenkomst te allen tijde kan worden opgezegd en dat ter zake daarvan geen schadevergoeding is verschuldigd. Naar ’s hofs oordeel is deze gedachtegang onjuist. Het gaat hier om de verschuldigdheid van cursusgeld voor een onderwijsprogramma dat weliswaar een heel studiejaar beslaat, maar dat bestaat uit een onderwijsprogramma als geheel. Hier doet zich bijvoorbeeld niet de situatie voor dat het onderwijs in (ook) afzonderlijk ‘af te nemen’ delen zou zijn georganiseerd, in welk geval een beroep op artikel 7:408 BW mogelijk zou slagen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door alfatrion »

In een andere zaak heeft TIO minder geluk.
Hof Den Haag, 8 maart 2016, 200.154.795/01, ECLI:NL:GHDHA:2016:486, r.o. 23-26 schreef:23. TIO heeft in ieder geval recht op vergoeding van de werkzaamheden die zij vóór de opzegging van [geïntimeerde] heeft verricht. (...) Niet in geschil is dat het cursusgeld op jaarbasis € 12.600,00 bedraagt. Het hof zal de vergoeding voor de vóór de opzegging verrichte werkzaamheden naar evenredigheid vaststellen op (€ 12.600,00 gedeeld door 4 =) € 3.150,00.

24. De vraag is of TIO recht heeft op meer. TIO beroept zich in haar grieven op artikel 7:411 lid 2 BW, waarin is bepaald dat de opdrachtnemer bij voortijdige beëindiging van de overeenkomst onder omstandigheden (te weten indien het einde van de overeenkomst aan de opdrachtgever is toe te rekenen en de betaling van het volledige loon, gelet op alle omstandigheden van het geval redelijk is) recht heeft op het volledige loon. Van een situatie waarin - gelet op alle omstandigheden van het geval - redelijk is dat het volledige loon verschuldigd is, is in het onderhavige geval geen sprake. Daartoe overweegt het hof dat de reden van de opzegging weliswaar ligt in de risicosfeer van [geïntimeerde] , maar dat gesteld noch gebleken is dat hem van zijn ziekte een verwijt kan worden gemaakt. Voorts is het hof er niet van overtuigd dat TIO, zoals zij stelt, bij de vorming van klassen en het aangaan van verplichtingen wél rekening houdt met late aanmeldingen (zoals in dit geval door [geïntimeerde] ), maar dat zij geen rekening kan houden met uitval (zoals in dit geval, door ziekte). Het hof acht het daarom niet redelijk dat TIO in het onderhavige geval het gehele (bedrijfs)risico van voortijdige uitval door ziekte legt bij [geïntimeerde] .

(...)

26. Het voorgaande brengt mee dat het hof het redelijk loon zal vaststellen op € 3.150,00.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:In een andere zaak heeft TIO minder geluk.
Hof Den Haag, 8 maart 2016, 200.154.795/01, ECLI:NL:GHDHA:2016:486, r.o. 23-26 schreef:23. TIO heeft in ieder geval recht op vergoeding van de werkzaamheden die zij vóór de opzegging van [geïntimeerde] heeft verricht. (...) Niet in geschil is dat het cursusgeld op jaarbasis € 12.600,00 bedraagt. Het hof zal de vergoeding voor de vóór de opzegging verrichte werkzaamheden naar evenredigheid vaststellen op (€ 12.600,00 gedeeld door 4 =) € 3.150,00.

24. De vraag is of TIO recht heeft op meer. TIO beroept zich in haar grieven op artikel 7:411 lid 2 BW, waarin is bepaald dat de opdrachtnemer bij voortijdige beëindiging van de overeenkomst onder omstandigheden (te weten indien het einde van de overeenkomst aan de opdrachtgever is toe te rekenen en de betaling van het volledige loon, gelet op alle omstandigheden van het geval redelijk is) recht heeft op het volledige loon. Van een situatie waarin - gelet op alle omstandigheden van het geval - redelijk is dat het volledige loon verschuldigd is, is in het onderhavige geval geen sprake. Daartoe overweegt het hof dat de reden van de opzegging weliswaar ligt in de risicosfeer van [geïntimeerde] , maar dat gesteld noch gebleken is dat hem van zijn ziekte een verwijt kan worden gemaakt. Voorts is het hof er niet van overtuigd dat TIO, zoals zij stelt, bij de vorming van klassen en het aangaan van verplichtingen wél rekening houdt met late aanmeldingen (zoals in dit geval door [geïntimeerde] ), maar dat zij geen rekening kan houden met uitval (zoals in dit geval, door ziekte). Het hof acht het daarom niet redelijk dat TIO in het onderhavige geval het gehele (bedrijfs)risico van voortijdige uitval door ziekte legt bij [geïntimeerde] .

(...)

26. Het voorgaande brengt mee dat het hof het redelijk loon zal vaststellen op € 3.150,00.
wat je geluk wilt noemen. Er wordt in augustus ingeschreven voor een 4-jarige opleiding. In december, na 2,5 maand wordt de opleiding gestaakt, en diegene moet nu van de 4-jarige opleiding het 1e studiejaar volledig betalen, dus na het volgen van 2,5 maand onderwijs een vol jaar. De casus van ts geeft helaas niet aan of het gaat om een meerjarige opleiding of iets over de lengte er van.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Na 7 maanden stoppen met opleiding. Welke rechten heb je?

Ongelezen bericht door witte angora »

Er is nogal een verschil tussen moeten stoppen vanwege ziekte (overmacht) of moeten stoppen vanwege een niet nader genoemde reden (in geval van TS). Het gaat er om wat redelijk is, dat wordt ook letterlijk benoemd in dit vonnis. 'Geen zin meer hebben' is bijvoorbeeld geen noodzakelijke reden die de opleider maar moet incalculeren.

Gesloten