LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wie doet fout in onderwijs

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door BUNA »

Regggy schreef:
BUNA schreef:Misschien een heel erg tegendraads topic, maar ik lees heel veel klachten over het onderwijs, dat het onderwijs altijd alles fout doet, en dat als studenten c.q. leerlingen hun zeer gewilde diploma niet halen, het de schuld is van het onderwijs systeem(actor-waarnemer verschil) maar bij wie ligt de fout nu,! bij ons als docenten ( ik geef SV vakken en sociaal psychologische vakken op MBO en HBO niveau) of bij de maatschappij in het algemeen welke alles afschuift op het onderwijs en eigenlijk het ouderschap ondergeschikt acht aan het onderwijs systeem
Voor een docent is je interpunctie wanstaltig slecht. Wellicht toch daar maar eens eerst aan gaan werken voor je alles afschuift op anderen.
Dank je voor deze zeer waardevolle bijdrage(n)
Helaas ben ik schriftelijk niet zo heel vaardig (dyslexie wat zelfs docenten kunnen hebben), waardoor ik, interpunctie fouten maak en ongetwijfeld nog wel meer fouten maak welke niet geheel conform de Nederlandse taalvaardigheid 's eisen zijn, maar dat is mijn manco, en gelukkig geen bariere voor mijn onderwijskundige carrière

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door hänschen klein »

OPMERKING: Ik vind het niet zo opvallend en vreemd, wanneer een leraar engels geen topper is bij het vak handwerken en omgekeerd. Dat een leraar geacht wordt perfect nederlands te beheersen komt er toch bij andere vakken niet zo op aan? Bij mijn eigen opleiding werden docenten 'ingevlogen', die een dagelijkse baan hadden bij voorbeeld als advocaat (vak jura) of als bedrijfsleider (vak economie) en vooral les gaven vanuit de praktijk i.p.v. theoretische schoolboeken. We kennen ook allemaal meester Rutte die regelmatig les geeft.

Ook mijn eerder genoemde zoon heeft een eigen bedrijf hetgeen tenminste financieel van de school als organisatie onafhankelijk maakt. Dus misschien is de discussie breder te voeren met als basis een fifty-fifty-baan om als mens los te kunnen komen uit het denken zoals in het schoolwezen standaard is. Er zouden nu al te weinig leerkrachten zijn ... nu, dan gebruik de marktwerking van vraag en aanbod en ga eisen stellen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Een mooi voorbeeld van een andere beroepsgroep die voor zichzelf opkomt en zich organiseert, was vandaag de demonstratie van wetenschappers. De organisatoren willen met de marsen de 'vitale rol van de wetenschap in onze democratie' bevestigen.

Mucha

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mucha schreef:
hänschen klein schreef:OPMERKING: Ik vind het niet zo opvallend en vreemd, wanneer een leraar engels geen topper is bij het vak handwerken en omgekeerd. Dat een leraar geacht wordt perfect nederlands te beheersen komt er toch bij andere vakken niet zo op aan?
Perfect hoeft van mij inderdaad niet. Maar er moet wel een ondergrens zijn. Een leraar die zinnen laat beginnen zonder hoofdletters en leestekens niet juist weet te plaatsen vind ik toch wel zorgwekkend.
Wel als het een leraar Nederlands zou zijn, niet als het een leraar in meer praktische vakkennis. Laten we mensen met dyslexie niet onnodig uitsluiten.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Mucha schreef:
hänschen klein schreef:OPMERKING: Ik vind het niet zo opvallend en vreemd, wanneer een leraar engels geen topper is bij het vak handwerken en omgekeerd. Dat een leraar geacht wordt perfect nederlands te beheersen komt er toch bij andere vakken niet zo op aan?
Perfect hoeft van mij inderdaad niet. Maar er moet wel een ondergrens zijn. Een leraar die zinnen laat beginnen zonder hoofdletters en leestekens niet juist weet te plaatsen vind ik toch wel zorgwekkend.
En is ook direct waarom iemand met dergelijk gebrekkig Nederlands de hedendaagse docentenopleidingen per direct zou falen (in ieder geval voor VO).

Daarnaast heb ik nogal wat cringeworthy dingen gelezen in dit topic. Uiteraard is de vraag nogal "dom" in die zin dat het aan een combinatie van factoren ligt.

Een grote rol daarbij speelt het feit dat het docentschap op sociaal-maatschappelijk niveau weinig prestige heeft. Daarnaast wordt de schuld te makkelijk bij docenten neergelegd terwijl er tegelijkertijd een heleboel niet-funcionerende docenten rondlopen die vaak ook nog niet eens fatsoenlijke vakkennis of didactische vaardigheden hebben.

Wat een enorm obstakel is voor velen die het onderwijs ingaan en wél veel vakkennis en vakdidactisch kunnen hebben is klassenmanagement, veel te hoge werkdruk, en dergelijke dan ook nog eens een ongelooflijke afknapper. Daarbij is de werkdruk het grootste probleem, wat natuurlijk niet geholpen wordt door het feit dat een heleboel andere factoren de werkdruk alleen maar verhogen.

Een goed begin zou een maximum van 24 leerlingen per klas (minder is nog beter!) in te stellen, veel meer verantwoordelijkheid te eisen van zowel leerlingen als ouders en flink in de taakuren te gaan snijden.. maar dat gaat niet gebeuren.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Hallo onderwijzer @BUNA, gaat uw discussie hier niet meer verder?

Alles opgelost of geen goede antwoorden gekregen? Maar wat zou dan wèl een goed antwoord geweest zijn ... ?

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door BUNA »

Dat is wel een heel mooi voorbeeld, had gehoopt dat het wij( lees ik een collegae) ook tot zo'n actie konden komen

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door BUNA »

afgelopen week hadden wij ( ik en collegae) voortgangsgespreken met ouders (ondanks dat ik met 16 plus werk) wat kennelijk nodig is.
helaas moet ik constateren(ook collegae) dat wij kennelijk alles fout doen, als zoon/ dochter lief geen voldoende haalt ligt het aan de lesstof / docent etc en niet aan de intrinsieke motivatie van hun kind.

maar aan wie ligt het dan( zijn docenten opvoedkundige.?? / of toch de ouders ) ,weet dat tros radar erg gericht is om de fout altijd bij een instelling te leggen, maar toch hoe gaan wij ( ouders en maatschappij) om met het onderwijs[quote][/quote]
Laatst gewijzigd door BUNA op 24 apr 2017 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door BUNA »

Voordat ik weer het verwijt krijg van taal puristen, ik ben niet perfect in het schriftelijk verwoorden

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door BUNA »

[/quote]
E

Daarnaast heb ik nogal wat cringeworthy dingen gelezen in dit topic. Uiteraard is de vraag nogal "dom" in die zin dat het aan een
.[/quote]
Weet niet hoe lang jij al in het onderwijs zit en welke vakken jij geeft, maar vind dit een behoorlijke arrogante en niet didactische opmerking( volgens mij ben jij pas 25 ong eerder topics gelezen)
en ja ik ben niet perfect in Nederlands, maar hoe jij praat over SV docent kan echt niet Julie 444, maar goed wij (docenten die al langer in het vak zitten ) weten helaas wat voor figuren er binnen komen in het onderwijs en zichzelf docent noemen

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door Julie4444 »

BUNA schreef:
Julie4444 schreef: Daarnaast heb ik nogal wat cringeworthy dingen gelezen in dit topic. Uiteraard is de vraag nogal "dom" in die zin dat het aan een
Weet niet hoe lang jij al in het onderwijs zit en welke vakken jij geeft, maar vind dit een behoorlijke arrogante en niet didactische opmerking( volgens mij ben jij pas 25 ong eerder topics gelezen)
Mijn opmerking is misschien niet pedagogisch verantwoord, sure, maar het feit dat jij het niet lijkt te weten wat "didactisch" betekent onderschrijft mijn punt wel aardig.

Overigens zie ik niet in waarom de feiten niet gewoon genoemd mogen worden. Ik geef geen Nederlands, maar als je een docentenopleiding VO wil halen moet je wel aan de minimumeisen voldoen. Met dergelijk gebrekkig Nederlands haal je de tentamens niet en dat is gewoon een feit.

En nee, ik zit misschien geen 1000 jaar in het onderwijs, maar ik zie ook veel docenten die al velen jaren wel in het onderwijs zitten en zowel gebrekkige vakkennis als nul didactische vaardigheden tentoonstellen. 30 jaar ervaring maakt je geen competente docent en een gebrek aan ervaring maakt je niet per definitie een slechte docent. Kijkend naar mijn eigen leerrendement in combinatie met de feedback van mijn leerlingen ben ik wel redelijk competent... zeker wat betreft didactische vaardigheden, aldus mijn leerlingen. :roll:
BUNA schreef:en ja ik ben niet perfect in Nederlands, maar hoe jij praat over SV docent kan echt niet Julie 444, maar goed wij (docenten die al langer in het vak zitten ) weten helaas wat voor figuren er binnen komen in het onderwijs en zichzelf docent noemen.
Je lijkt dit te zien als een persoonlijke aanval. Dat vind ik zeer opmerkelijk, aangezien een behoorlijk belangrijke kwaliteit voor docenten het niet persoonlijk opvatten van opmerkingen over functioneren is. Of voel jij je soms ook meteen op je tenen getrapt als een paar leerlingen je niet leuk vinden?

Al met al een vreemde redenering en een heleboel drogredenen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door witte angora »

Julie4444 schreef:
BUNA schreef:en ja ik ben niet perfect in Nederlands, maar hoe jij praat over SV docent kan echt niet Julie 444, maar goed wij (docenten die al langer in het vak zitten ) weten helaas wat voor figuren er binnen komen in het onderwijs en zichzelf docent noemen.
Je lijkt dit te zien als een persoonlijke aanval. Dat vind ik zeer opmerkelijk, aangezien een behoorlijk belangrijke kwaliteit voor docenten het niet persoonlijk opvatten van opmerkingen over functioneren is. Of voel jij je soms ook meteen op je tenen getrapt als een paar leerlingen je niet leuk vinden?

Al met al een vreemde redenering en een heleboel drogredenen.
Wat Julie4444 hier schrijft is exact het eerste wat ik dacht toen ik je post las, Buna. Je hebt mij ook al een keer verweten dat mijn SV niet zo sterk zou zijn. Zal best. Misschien is dat niet mijn sterkste punt, maar bij jou is je Nederlands niet je sterkste punt. Waarom verwijt je mij het een, terwijl je zelf met het ander er niks van bakt en alles uit de kast haalt om dat goed te praten? Vind je jezelf niet hypocriet?

Sterker nog, jouw Nederlands is dermate slecht dat ik niet begrijp dat je als docent kunt functioneren. Ook als docent SV zul je dingen op het bord moeten schrijven, en ook als docent SV zul je proefwerken moeten nakijken, of mis ik nu iets? En juist als docent zul je een voorbeeldfunctie moeten hebben. Het is toch van de zotte dat jij je leerlingen in de praktijk verkeerd Nederlands aanleert waarna een leraar Nederlands dit weer kan gaan zitten herstellen? Vind je het gek dat ze op jouw school slechte cijfers halen als ze van de ene leraar het ene leren en van de andere leraar het andere? Daarbij komt: als jij als leraar het beeld schetst dat het allemaal niet belangrijk is en allerlei uitvluchten verzint, waarom zullen leerlingen dan hun best doen?

Maar ik vraag me dus net als Julie4444 af hoe je reageert als een leerling (pubers van 16 nota bene) een beetje pittig reageert of eens flink tekeer gaat. Ga je dan ook zitten jammeren?

Maar goed, schiet mij maar weer lek om mijn gebrek aan SV-vaardigheden, dan hoef je je eigen houding niet onder ogen te zien.

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door BUNA »

Bij deze wil ik alle regeerders bedanken voor hun bijdrage(n) positief dan wel negatief. Dit geopende topic was een onderdeel van het vak Sociale vaardigheden (vooroordelen en discriminatie)

Waarbij de leerlingen een hypothese hebben opgesteld aan de hand van de vraag: mensen zijn geneigd om op internet sneller hun mening te geven, dan wanneer zij oog in oog staan met iemand.

opgestelde hypothese (H1) Mensen zijn in een anonieme omgeving veel minder sociaal dan in het dagelijkse leven.

maar nogmaals iedereen erg bedankt voor uw reacties.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je denkt dat dit je een fatsoenlijke conclusie oplevert: well, keep on dreaming...

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door BUNA »

dit levert absoluut geen concrete en stabiele conclusie op, maar aan een normstelsel kan je wel bepaalde zaken afleiden, welke een basis vormt van de bevestiging van een vooraf vastgestelde hypothese

Maar in ieder geval is er hier regelmatig spraken van zichzelf bevestigende vooroordelen

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door Moneyman »

BUNA schreef:dit levert absoluut geen concrete en stabiele conclusie op, maar aan een normstelsel kan je wel bepaalde zaken afleiden, welke een basis vormt van de bevestiging van een vooraf vastgestelde hypothese

Maar in ieder geval is er hier regelmatig spraken van zichzelf bevestigende vooroordelen
Je bedoelt dat je met je eigen gedrag het gedrag van anderen hebt beïnvloed? De conclusie zou dan moeten zijn: verbeter de wereld, begin bij... jezelf.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door witte angora »

BUNA schreef:Bij deze wil ik alle regeerders bedanken voor hun bijdrage(n) positief dan wel negatief. Dit geopende topic was een onderdeel van het vak Sociale vaardigheden (vooroordelen en discriminatie)

Waarbij de leerlingen een hypothese hebben opgesteld aan de hand van de vraag: mensen zijn geneigd om op internet sneller hun mening te geven, dan wanneer zij oog in oog staan met iemand.

opgestelde hypothese (H1) Mensen zijn in een anonieme omgeving veel minder sociaal dan in het dagelijkse leven.

maar nogmaals iedereen erg bedankt voor uw reacties.
Heel interessant, maar die hypothese is geen hypothese, maar een feit. Dat zou je als leraar SV moeten weten. Leuk om het in de praktijk een keer uit te testen, maar... aangezien je ons niet in het echt ontmoet hebt, weet je ook niet hoe wij in het echt, als we niet anoniem zijn, op anderen reageren. Je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Dus je hebt je test maar voor de helft gedaan. Kortom, als het verhaal waar is: prutswerk. Waarbij je zelf bepaald niet lovend was over jouw leerlingen en hun ouders, en je je ook nog eens hypocriet hebt opgesteld. En dat voor een leraar SV?

Geloof me, je wekt bij mij de indruk dat je dit laatste hebt opgeschreven als een uitvlucht om je gedrag maar niet onder ogen te hoeven zien, juist nu het wat heet onder de voeten wordt. En daar ben je zelf de oorzaak van...

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
BUNA schreef:dit levert absoluut geen concrete en stabiele conclusie op, maar aan een normstelsel kan je wel bepaalde zaken afleiden, welke een basis vormt van de bevestiging van een vooraf vastgestelde hypothese

Maar in ieder geval is er hier regelmatig spraken van zichzelf bevestigende vooroordelen
Je bedoelt dat je met je eigen gedrag het gedrag van anderen hebt beïnvloed? De conclusie zou dan moeten zijn: verbeter de wereld, begin bij... jezelf.
Misschien is dit voor de leerlingen de enige juiste conclusie, Moneyman... Waarbij ik geen idee heb over welk normstelsel het gaat waaruit bepaalde zaken afgeleid gaan worden. Iedereen heeft een eigen variant op de gebruikelijke normen en waarden (en die eigen variant kan heel ver gaan), en daarmee is er geen enkele basis om aan de hand van een aanname (dat iedereen exact gelijk reageert op een bepaalde situatie) een bevestiging te zoeken van een vooraf vastgestelde hypothese. Sterker nog: iemand die objectief is stelt een hypothese op, maar zoekt vervolgens geen bevestiging, maar neemt de feiten onder de loep om te zien of die hypothese stand houdt. En dat is hier kennelijk niet gebeurt..., de hypothese is in beginsel een vooroordeel, en er wordt, uitgaande van wat Buna schrijft, alleen maar gezocht naar een bevestiging van een vooroordeel.

En dat voor iemand die SV geeft? :lol: :lol: :lol:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: wie doet fout in onderwijs

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:
BUNA schreef:Bij deze wil ik alle regeerders bedanken voor hun bijdrage(n) positief dan wel negatief. Dit geopende topic was een onderdeel van het vak Sociale vaardigheden (vooroordelen en discriminatie)

Waarbij de leerlingen een hypothese hebben opgesteld aan de hand van de vraag: mensen zijn geneigd om op internet sneller hun mening te geven, dan wanneer zij oog in oog staan met iemand.

opgestelde hypothese (H1) Mensen zijn in een anonieme omgeving veel minder sociaal dan in het dagelijkse leven.

maar nogmaals iedereen erg bedankt voor uw reacties.
Heel interessant, maar die hypothese is geen hypothese, maar een feit. Dat zou je als leraar SV moeten weten. Leuk om het in de praktijk een keer uit te testen, maar... aangezien je ons niet in het echt ontmoet hebt, weet je ook niet hoe wij in het echt, als we niet anoniem zijn, op anderen reageren. Je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Dus je hebt je test maar voor de helft gedaan. Kortom, als het verhaal waar is: prutswerk. Waarbij je zelf bepaald niet lovend was over jouw leerlingen en hun ouders, en je je ook nog eens hypocriet hebt opgesteld. En dat voor een leraar SV?

Geloof me, je wekt bij mij de indruk dat je dit laatste hebt opgeschreven als een uitvlucht om je gedrag maar niet onder ogen te hoeven zien, juist nu het wat heet onder de voeten wordt. En daar ben je zelf de oorzaak van...
Mee eens. Ik zie dergelijk gedrag ook met enige regelmaat in leerlingen van het derde en vierde leerjaar.

Wat betreft het relaas van TS: naast een gebrek aan vakdidactische vaardigheden laat hij hier inderdaad aardig wat kwaliteiten zien die mij toch niet de indruk geven dat TS een docent is... en al helemaal geen SV docent. Duidelijk is ook dat TS niet weet hoe leeractiviteiten m.b.t. onderzoeksvaardigheden in elkaar zouden moeten zitten, of hoe je überhaupt van onderzoeksvraag en hypothese naar een conclusie moet komen.

Oh, en BUNA: wees maar niet bang hoor. Als je bij mij in de lerarenkamer deze discussie had gevoerd had je van mij exact dezelfde reactie gehad. Ik heb hier namelijk alleen feiten genoemd, en bij ons op school zijn de collega's gewoon open en eerlijk als het om dit soort dingen gaat. Dat is nogal belangrijk als we ons eigen onderwijs willen evalueren en verbeteren.

En nee, een docent die niet weet wat het woord "didactisch" betekent kan in mijn optiek nooit een fatsoenlijk functionerende docent zijn. Dat kan gewoon niet. Heb je soms nooit vakdidactiek gehad ofzo? :shock:
Verder is het feit dat je vervolgens deze feiten dan ook nog ziet als persoonlijke aanval voor mij reden om te geloven dat je helemaal geen docent bent, want je zal altijd leerlingen hebben waar het niet mee klikt, aan het begin van ieder schooljaar zal iedere nieuwe klas je gaan uitproberen (het zijn dan ook pubers), en als je niet op een waardige manier je mannetje staat maken die kids gehakt van je. Ik heb dagelijks de hele dag lang groepen van 30 pubers om mij heen en die vinden mij echt niet allemaal leuk, ze hebben er ook niet allemaal altijd zin in en toch moet je zorgen dat er leerrendement is. Het is geen makkelijk beroep, het docentschap, en er zijn dan ook bepaalde minimale eisen betreffende vakkennis, persoonlijkheid, en didactisch vermogen. Jij laat hier een gebrek aan alle 3 zien.

Ik vind dit topic uitermate vreemd. Beetje jammer dat er geen fatsoenlijke discussie te hebben valt met de "docent SV" en zijn uitvluchten. Maar goed, als TS echt docent sociale vaardigheden is kunnen we in ieder geval stellen dat dat misschien antwoord is op de titel. Als je kennis of vaardigheden moet overbrengen helpt het als je die vaardigheden zelf ook hebt. Dat lijkt hier niet het geval.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 25 apr 2017 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten