LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
Bettina shannon 1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2017 00:36

Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door Bettina shannon 1969 »

Ik heb een vraag wat kunnen wij als ouders doen tegen het feit dat het roc onze dochter een negatiev studieadvies wil geven omdat ze te vaak ziek is .Ze heeft last van allergische astma hiervoor volgt ze momenteel unumtherapie aan de hand van injectie.s deze zijn zeer zwaar voor haar omdat ze last heeft van bijwerkingen waardoor ze natuurlijk weer vaak ziek is .we hadden 2 maanden geleden een afspraak gemaakt dat shannon dit jaar haar school zou afmaken en dat ze na de vakantie haar stage af zou maken maar vandaag kregen we te horen omdat ze te weining aanwezig was geweest en er momenteel te weing lessen voor haar waren die ze nog kon volgen omdat dat examenlessen waren
Dat zij maar 2 dagen stage moest gaan lopen .En dat ze daar dan 90 procent van aanwezig moest zijn zoniet dat zou ze van school moeten .Dit is toch zeer onredelijk het is niet dat ze niet wil maar de kans is groot dat ze het niet kan .Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor haar studiefinacering die ze dan moet terug betalen ze is cronisch ziek en zo wordt haar toekomst helemaal afgepakt ! Groetjes een zeer bezorgde moeder

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Tja. U heeft dus liever dat zij zonder vooropleiding op school zit en stage loopt omdat zij teveel dagen gemist heeft door haar ziekte.
Teveel lessen gemist is jaar overdoen.
Niet leuk, maar wel normaal

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door witte angora »

Bettina shannon 1969 schreef:Dit is toch zeer onredelijk het is niet dat ze niet wil maar de kans is groot dat ze het niet kan .Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor haar studiefinacering die ze dan moet terug betalen ze is cronisch ziek en zo wordt haar toekomst helemaal afgepakt !
Even los van alle emoties.

Ooit zal je dochter het arbeidsproces in moeten, of mis ik iets? Hoe denk je dat een werkgever het zal vinden als een werknemer vaker ziek is dan dat ze op het werk komt? Scholing bereidt mensen voor op het arbeidsproces. Als het tijdens de scholingsperiode al niet lukt om redelijk tot goed mee te komen, wat kun je dan verwachten als ze eenmaal de arbeidsmarkt op gaat?

Los van de uitkomst voor dit jaar: jullie zullen een manier moeten zien te vinden dat ze regelmatiger op school en op haar stageplek komt. Je kunt moeilijk verwachten dat mensen een diploma krijgen als er geen, of onvoldoende, prestaties tegenover staan.

Mucha

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door sjohie »

Bettina shannon 1969 schreef:Ik heb een vraag wat kunnen wij als ouders doen tegen het feit dat het roc onze dochter een negatiev studieadvies wil geven omdat ze te vaak ziek is .Ze heeft last van allergische astma hiervoor volgt ze momenteel unumtherapie aan de hand van injectie.s deze zijn zeer zwaar voor haar omdat ze last heeft van bijwerkingen waardoor ze natuurlijk weer vaak ziek is .we hadden 2 maanden geleden een afspraak gemaakt dat mijn dochter dit jaar haar school zou afmaken en dat ze na de vakantie haar stage af zou maken maar vandaag kregen we te horen omdat ze te weining aanwezig was geweest en er momenteel te weing lessen voor haar waren die ze nog kon volgen omdat dat examenlessen waren
Dat zij maar 2 dagen stage moest gaan lopen .En dat ze daar dan 90 procent van aanwezig moest zijn zoniet dat zou ze van school moeten .Dit is toch zeer onredelijk het is niet dat ze niet wil maar de kans is groot dat ze het niet kan .Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor haar studiefinacering die ze dan moet terug betalen ze is cronisch ziek en zo wordt haar toekomst helemaal afgepakt ! Groetjes een zeer bezorgde moeder
Het is een lastig verhaal, ik begrijp dat je als ouder flexibiliteit en compassie verwacht van de school, maar zij zijn ook weer gebonden aan regels en normen, en die zorgen ervoor dat een afgegeven diploma ook een zekere waarde heeft. Zo weet een werkgever die iemand aanneemt met zo'n diploma, dat die persoon stages heeft gelopen, alsof het een (fulltime) baan betreft, en dus ook een X aantal dagen, 90%, van de termijn aanwezig is geweest bij het stagebedrijf. Je moet op zo'n bedrijf echt meedraaien om te kunnen leren, en dus moet je daar ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Ook is het een stukje training voor als je écht aan het arbeidsproces moet gaan deelnemen.

Overigens zijn er steeds meer bedrijven waar flex- of thuiswerken tot de mogelijkheden behoord. Misschien is er met de begeleider en het stagebedrijf van keuze, wat mogelijk op dat vlak? Dus dat je de stageperiode zo wat om die injecties heen kan boetseren?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Bettina shannon 1969 schreef:Ik heb een vraag wat kunnen wij als ouders doen tegen het feit dat het roc onze dochter een negatiev studieadvies wil geven omdat ze te vaak ziek is .
Dus op basis van grootschalige afwezigheid geeft de school haar een negatief studieadvies. Dat lijkt mij terecht.
Bettina shannon 1969 schreef:Ze heeft last van allergische astma hiervoor volgt ze momenteel unumtherapie aan de hand van injectie.s deze zijn zeer zwaar voor haar omdat ze last heeft van bijwerkingen waardoor ze natuurlijk weer vaak ziek is .
Dat is heel vervelend. Zelf ben ik ook astmapatiënt dus weet dat het echt geen pretje is. Echter zal ze hier mee moeten leren leven.
Bettina shannon 1969 schreef:we hadden 2 maanden geleden een afspraak gemaakt dat shannon dit jaar haar school zou afmaken en dat ze na de vakantie haar stage af zou maken maar vandaag kregen we te horen omdat ze te weining aanwezig was geweest en er momenteel te weing lessen voor haar waren die ze nog kon volgen omdat dat examenlessen waren
Maar dat is toch logisch? Ze kunnen niet speciaal voor 1 enkele leerling allemaal extra lessen gaan geven. Dat kun je toch niet verwachten? Als ze afwezig was heeft ze ook niets van die lessen mee kunnen nemen en haalt ze die vakken ook niet. Ook dit is logisch.
Bettina shannon 1969 schreef:Dat zij maar 2 dagen stage moest gaan lopen .En dat ze daar dan 90 procent van aanwezig moest zijn zoniet dat zou ze van school moeten .Dit is toch zeer onredelijk het is niet dat ze niet wil maar de kans is groot dat ze het niet kan .
De school denkt dus wel mee, maar verwacht tegelijkertijd dat ze het minimale doet dat nodig is om haar opleiding te halen. Aanwezig zijn is daarbij nogal belangrijk, want als ze niet komt opdagen (wat de reden hiervoor dan ook is), kan ze niets leren. De school kan haar niet zomaar een diploma geven omdat ze ziek is.
Bettina shannon 1969 schreef:Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor haar studiefinacering die ze dan moet terug betalen ze is cronisch ziek en zo wordt haar toekomst helemaal afgepakt ! Groetjes een zeer bezorgde moeder
Tja, ook aan de studiefinanciering zitten voorwaarden; namelijk dat er een studie gevolgd wordt. Dat is nu i.v.m. grootschalige afwezigheid niet het geval. Dat is helaas een feit.

Het is natuurlijk een heel vervelende situatie, maar je dochter zal aan de minimale eisen moeten voldoen, of de studie op een moment dat haar gezondheid het toelaat moeten hervatten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door berndv »

wat zou in uw ogen een oplossing zijn dan? Gewoon voor spek en bonen door laten gaan met de opleiding? Wetende dat het behalen van de opleiding momenteel geen optie is in verband met veel afwezigheid en dus veel gemiste lessen? Voor het behalen van een MBO opleiding worden voorwaarden gesteld. Daar is bijvoorbeeld een minimum aantal uren aan stage die gelopen moet worden, dat de school dan meedenkt en 2 dagen stage toestaat is wel redelijk flexibel. Dat ze dan als voorwaarde stellen dat 90% dan ook gedaan moet worden is niet heel vreemd, dat zijn dan de landelijke regels die gelden voor het behalen van een diploma.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Om een studie te kunnen en mogen volgen zijn er regels omtrent uren. Uw dochter moet voldoen aan het aantal uren dat ze op school zit om überhaupt een diploma in ontvangst te mogen nemen. Als zij te veel afwezig is voldoet ze niet meer aan deze norm.

Heel zuur, maar zieke mensen kunnen natuurlijk niet voorgetrokken worden en zonder volledige stage en volledige studie een diploma krijgen. Stel je voor dat je tijdens rijlessen ook steeds ziek bent, maar na een periode wel gewoon je rijbewijs krijgt.

stofzuigertje

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat dit ROC geen slechte leerlingen wil die hun geld kosten.

Zowel slechte als zieke leerlingen drukken op hun budget en een jaar extra blijft ze ziek.
Andere opleiding op andere ROC zoeken lijkt me handiger, want het is moeilijk iets te bereiken.

Als ze in Den Haag scholen afrekenen op cijfers krijg je dit soort stuur maar weg die zieke kneus gevallen.
Ook scholen werken steeds meer met managers die in rendement denken helaas.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door berndv »

stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat dit ROC geen slechte leerlingen wil die hun geld kosten
Dit ROC wil afgestudeerden afleveren zoals het hoort. En bij een diploma horen voorwaarden, zoals een minimum aantal BPV uren en een minimum aantal contacturen. Heb je die niet, dan is het einde oefening. Heeft niets te maken met het mooier laten voorkomen in de statistieken maar gewoon het voldoen aan de wettelijke regels die staan voor het behalen van je diploma.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door Julie4444 »

stofzuigertje schreef:Ik vermoed dat dit ROC geen slechte leerlingen wil die hun geld kosten.

Zowel slechte als zieke leerlingen drukken op hun budget en een jaar extra blijft ze ziek.
Andere opleiding op andere ROC zoeken lijkt me handiger, want het is moeilijk iets te bereiken.

Als ze in Den Haag scholen afrekenen op cijfers krijg je dit soort stuur maar weg die zieke kneus gevallen.
Ook scholen werken steeds meer met managers die in rendement denken helaas.
En wederom roep je hier weer dingen die niet kloppen. Houd die onzin toch voor je en blijf on-topic. TS heeft letterlijk niets aan jouw "advies", want iedere andere school zal het zelfde negatieve studieadvies uitbrengen als de dochter van TS niet op komt dagen en niet aan de minimale eisen voldoet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door sjohie »

Zoals ik het begrijp zijn er bij dit soort therapieën 2 fases, een instelfase met frequente injecties gedurende 2 tot 6 maanden, en dus veel en vaak bijwerkingen, en de onderhoudsfase waarbij er ~1x maand een injectie gegeven wordt over meerdere jaren. In welke fase zit uw dochter? Als dat in de instelfase is, zou dat betekenen dat over zeg 3 à 4 maanden (afhankelijk van hoever uw dochter in de instelfase zit), het samen met het de school mogelijk zou moeten zijn om een langetermijnplanning te maken? Dan is er netto 1 gemist schooljaar, dat is nog wel te overzien lijkt me?

Janinerobben
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2017 10:08

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door Janinerobben »

Goede morgen..
ik dacht ik reageer even
Dit topic gaat over mijn zusje
Weet je wat het probleem is mijn zusje zit al 3 jaar op school ze heeft al vaker stage gelopen en dit heeft ze allemaal goed afgesloten ook haar cijfers en examens zijn ook allemaal in orde niks aan de hand. Nu omdat ze die spuiten krijgt is er met school afgesproken dat ze 2 dagen in de week naar school gaat dit heeft ze 2 x niet gehaald omdat het nogal zwaar is en van de spuiten nog zieker wordt omdat ze wordt in gespoten met het geen waar ze allergisch voor is. Nu verandert school de afspraak en zegt gewoon dat ze daar door een negatief studie advies kan krijgen.
ik vindt het raar dat ze wordt afgerekend op het laatste half jaar school en niet wordt gekeken naar wat ze hier voor al heeft gedaan.

Mucha

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het lijkt op een ongewenst uitsorteringsproces waarbij de zwaksten het onderspit gaan delven. Omdat een opleiding m.i. ook los van een toekomstig beroep gezien moet worden en eerder de vorming van een eigen persoonlijkheid dient, een zeer kwalijke zaak. U zult op zoek moeten gaan naar een bewijs tot 'recht op onderwijs' om deze praktijk te kunnen stoppen.

"Het recht op onderwijs is in verschillende mensenrechtenverdragen en Universele verklaring van de rechten van de mens opgenomen. Het Europees verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) is daarvan verreweg het belangrijkst. Burgers kunnen namelijk de verplichtingen van de staat, die zijn vastgesteld in het verdrag, afdwingen".

http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl ... isch-ziek/
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 03 mei 2017 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Mucha

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Laatst gewijzigd door Mucha op 03 mei 2017 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Janinerobben schreef:Goede morgen..
ik dacht ik reageer even
Dit topic gaat over mijn zusje
Weet je wat het probleem is mijn zusje zit al 3 jaar op school ze heeft al vaker stage gelopen en dit heeft ze allemaal goed afgesloten ook haar cijfers en examens zijn ook allemaal in orde niks aan de hand. Nu omdat ze die spuiten krijgt is er met school afgesproken dat ze 2 dagen in de week naar school gaat dit heeft ze 2 x niet gehaald omdat het nogal zwaar is en van de spuiten nog zieker wordt omdat ze wordt in gespoten met het geen waar ze allergisch voor is. Nu verandert school de afspraak en zegt gewoon dat ze daar door een negatief studie advies kan krijgen.
ik vindt het raar dat ze wordt afgerekend op het laatste half jaar school en niet wordt gekeken naar wat ze hier voor al heeft gedaan.
Punt is dat ze ook dat laatste half jaar aan de minimale eisen zal moeten voldoen. Kan ze dat nu niet, dan zal ze dat op een later moment moeten voortzetten.

En nee, een diploma is geen "mensenrecht", maar zal gewoon verdiend moeten door het curriculum af te ronden. Het is fijn dat ze al een heleboel heeft afgerond, maar zonder echt aan de eisen te voldoen zal ze geen recht hebben op een diploma.

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door BUNA »

Helaas is er op het MBO veel sprake van mogelijke uitzonderingsposities, waar het MBO niet bij machte is om aan dergelijke verzoeken te voldoen.
Mocht uw dochter echt niet de mogelijkheid hebben, om aan de OER eisen te voldoen en toch graag haar opleiding wil behalen en de bijbehorende kwalificatie is er nog een mogelijke optie.

1) Is het misschien een optie om de desgewenste opleiding te behalen via een gekwalificeerd e-learning instituut (hangt van opleiding/richting af of hier ook klassikale contact momenten dan wel stage aan is verbonden) en op deze manier haar gewenste diploma te behalen ( hebben vaak richt termijn + een bepaalde periode service termijn)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door berndv »

Janinerobben schreef:Nu omdat ze die spuiten krijgt is er met school afgesproken dat ze 2 dagen in de week naar school gaat dit heeft ze 2 x niet gehaald omdat het nogal zwaar is en van de spuiten nog zieker wordt omdat ze wordt in gespoten met het geen waar ze allergisch voor is.
En dat is nu helaas net de reden. Er was al een afspraak gemaakt om in ieder geval 2 dagen in de week aanwezig te zijn, dat was dus het absolute minimum dat noodzakelijk was om de opleiding voort te kunnen zetten, en aan dit absolute minimum kon dus schijnbaar niet voldaan worden, waardoor dus de afspraak niet voortgezet kan worden, en daarmee dus ook de opleiding niet voortgezet kon worden.

BUNA
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 mei 2012 11:18

Re: Verwijdering van mbo opleiding roc door ziekte

Ongelezen bericht door BUNA »

En Bettina Shannon 1969 Gaat u nog wat doen, met de tips/ reacties die gegeven zijn m.b.t. uw topic, krijgen wij nog enige terugkoppeling over de mogelijkheden die geboden zijn door de school van uw dochter.

Of was het een kwestie van een berichtje plaatsen en mochten de reacties niet geheel in het straatje passen, u in stil zwijgen te verhullen??????

Gesloten