LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
ilonasprenger
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2017 13:56

LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Ongelezen bericht door ilonasprenger »

Goedemiddag,

Via deze weg wil ik mensen waarschuwen die via de LOI een online cursus willen volgen.
Op 31 augustus besloot ik me in te schrijven voor de online cursus C# Essentials. Een programmeercursus die geheel online wordt aangeboden.
Bij de LOI bestaat heel duidelijk het recht van herroeping. Je krijgt 2 weken vanaf de start de tijd om een cursus in te zien.
Binnen deze termijn kun je beslissen of je wel of niet met de cursus wilt starten.

Bij het bestellen van de cursus die in totaal 569,50 kostte, heb ik gekozen voor het betalen in 4 termijnen zonder machtiging. De eerste termijn (vervaldatum 1 september 2017) van 164,50 euro heb ik meteen op 31 augustus voldaan. (135 euro/maand + 29,50 inschrijfgeld)

In de proeftermijn liep ik tegen de volgende problemen aan die mij deden besluiten om gebruik te maken van het recht van herroeping:

- Ik vond de digitale gebruikersomgeving onduidelijk en vervuild met oude opmerkingen die betrekking hadden op een oude cursus.
- Inloggen in de aparte digitale omgeving met mijn gebruikersnaam en wachtwoord lukte niet.
- Na het weekend heb ik dagelijks meerdere malen geprobeerd te bellen met de helpdesk. Door de lange wachttijden kreeg ik pas na 3 dagen iemand te pakken. Ik heb het probleem voorgelegd aan de medewerkster die mijn inlogprobleem heeft doorgeven aan de helpdesk, maar ik kreeg van hen geen reactie.
- Ik heb daarna geprobeerd een e-mail te sturen met mijn gebruikersnaam naar de helpdesk.
- Ik heb toen een mail ontvangen met een gebruikersnaam en wachtwoord die het weer niet deden. Hierop heb ik op 9-9-2017 een mail teruggestuurd met het verzoek om uiterlijk maandag contact met mij op te nemen om het probleem op te lossen.
Dit is niet gebeurd, waardoor ik op 12-9-2017 de Welkomsbrief met de boekenbon aangetekend heb teruggestuurd via de LOI.
- Ik heb het bewijs dat het pakketje is bezorgd op 13 september om 8.11 uur.
- Op 17 september ontving ik van afdeling creditmanagement uit naam van de Teamleider Creditmanagement van de LOI, een
e-mail met een creditfactuur dat ik niets hoef te betalen (-569,50). Echter, er wordt niet gesproken over de stornering van de 1e termijn die ik al voldaan had. Ik heb die avond een e-mail teruggestuurd creditmanagement met een schermafdruk van bank transactie, met de vraag wanneer het teveel betaalde bedrag word teruggestort. Hierop kreeg ik geen reactie.
- Op 30 september heb ik een herinnering verstuurd en dringend verzocht om het bedrag terug te storten op mijn rekening. Ik kreeg slechts een leesbevestiging terug.
- Op 10 oktober kreeg ik ineens een FACTUUR BOETE HERROEPING, weer uit naam van dezelfde Teamleider Creditmanagement, dat ik het hele bedrag van 569,50 euro (dus meer dan wat ik al betaald had!) moet betalen met als reden 'Kosten artikelen niet (tijdig in goede staat) retour ontvangen'. Dit is werkelijk absurd! Ten eerste waren er geen artikelen bij deze cursus (volledig digitaal). En ten tweede heb ik het afleverbewijs van het pakketje (bestaande uit de map met welkom brief en boekenbon) dat het is afgeleverd bij de LOI binnen de gestelde 2 weken herroepingstermijn.
(Aanvangsdatum cursus 1 september).

Al met al heeft de LOI me veel tijd, geld en stress gekost. (uren van ergernis met proberen achter de PC, circa 10 euro aan telefoonkosten van het in de wacht staat en 8,35 euro voor het aangetekend terug sturen van het pakketje met brief en boekenbon) .

NeoDutchio
Berichten: 12303
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waar het probleem in zit, is het moment van annuleren. 14 dagen herroepingsrecht is niet 14 dagen na het beginnen van de cursus, maar 14 dagen na aanmelding. Het is dus niet zo dat u eerst 14 dagen mag gaan studeren en dan de beslissing mag maken. U zegt eerst dat er 2 weken de tijd is om de cursus in te zien. Daarna zegt u dat u dan kan beslissen of u met de cursus wilt STARTEN. U bent gestart met de cursus.

Even heel belangrijk is het dus wanneer u zich hebt aangemeld, wanneer u alles ontvangen heeft en wanneer u geannuleerd heeft.

stofzuigertje

Re: LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

13 september met bewijs is keurig op tijd.

Maar... zelf terughalen auto incasso betaling zet de incasso automatisch aan als wanbetaler, die zien niet of de studie nog loopt of gestopt is volgens voorwaarden.
U had blijkbaar op hun vlotte reactie op traag terug betalen moeten wachten maar in voorwaarden is niet te vinden of zelf terug boeken verboden is of niet.

Gewoon incasso negeren en bewijs opzeggen per 13 september als bewijs en verwijzende naar voorwaarden antwoorden.

ilonasprenger
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2017 13:56

Re: LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Ongelezen bericht door ilonasprenger »

De aanmelding was 11 uur s avonds op 31 augustus, de start 1 september. Ik zit dus binnen de 14 dagen vanaf moment van aanmelden.

ilonasprenger
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2017 13:56

Re: LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Ongelezen bericht door ilonasprenger »

En ik heb voor accept giro gekozen ipv incasso... Hierdoor kan ik de overgemaakte 1e termijn dus niet laten terugboeken. Ik vind dat ik in mijn recht sta en zei het moeten terugstorten. Heb gisteren nogmaals gemaild en ze kunnen morgen weer telefoon verwachten.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik lees niet terug dat je op 1 september de overeenkomst hebt herroepen. Er zijn geen boeken geleverd, zodat er geen sprake is van een gemengde overeenkomst. Ik lees ook niet terug dat je ze een ingebrekestelling hebt verstuurd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Terugsturen van welkomspakket is geen opzegging. Het lijkt er erg op dat u niet opgezegd heeft.

ilonasprenger
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 okt 2017 13:56

Re: LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Ongelezen bericht door ilonasprenger »

Goesenavond, misschien had ik voor de volledigheid bij mijn verhaal moeten vermelden, dat ik s' avonds 11 september het digitale herroepingsformulier heb verzonden en een bevestiging daarvan heb ontvangen. Ook heb ik tezamen met het aangetekend terugsturen van de map met brief en tegoedbon, een opzeg brief gestuurd waarin ik de overeenkomst om duidelijke redenen opzeg.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: LOI - niet storneren betaald bedrag bij herroeping

Ongelezen bericht door alfatrion »

In dat geval heb je gelijk. LOI had binnen 14 dagen vanaf 12 september het geld moeten terugbetalen en daarna is ze in verzuim. Dat betekent dat je recht hebt op de wettelijke rente van 2% op jaarbasis en eventueel buitengerechtelijke kosten (48,40 of 15% van de hoofdsom) indien het minnelijk traject (incassohandelingen) wordt gestart.

Gesloten