LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Volg je een cursus of opleiding op een particuliere school? Bespreek dat dan hier.
HerrSchurz
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2020 10:55

Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door HerrSchurz »

Na inschrijving voor een cursus frans bij "Alliance Francaise" kwam mij dochter er tijdens de 1e les achter dat het niveau waarop zij had ingeschreven veel te hoog was. Het instituut weigert het cursusgeld (450 euro) te retourneren.
De inschrijving is gebeurd op basis van informatie op de website "3 jaar vooropleiding". Mijn dochter heeft 4 jaar frans op VWO nivo gevolgd, met ruim voldoende resultaat. Aanname was dat het ruimschoots aan zou sluiten op haar nivo. De mogelijkheid tot een nivotest werd op de website geboden, maar niet vereist voor inschrijving.

Het instituut beroept zich nu op A) de inschrijving was meer dan 2 weken geleden en B) de nivotest zou verplicht zijn.

Naar mijn mening heeft mijn dochter zich via internet ingeschreven obv achteraf onjuiste en onvolledige informatie. Meteen na "ontvangst" van de eerste cursusdag hebben wij afgezien van verder vervolg en verzocht om terugstorten van het cursusbedrag. Dit is mijn interpretatie van de "zichttermijn" zoals deze bekend is van aankopen via internet. Daarnaast was inschrijving mogelijk zonder nivotest, nergens werd op enig moment aangegeven dat dit verplicht zou zijn. Het instituut weigert hier aan mee te werken en bied alleen een alternatieve cursus aan. Wij zien hier van af en willen ons cursusgeld terug.

Sta ik in mijn recht om het cursusgeld terug te eisen ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door berndv »

HerrSchurz schreef:
21 jan 2020 11:12
Het instituut beroept zich nu op A) de inschrijving was meer dan 2 weken geleden en B) de nivotest zou verplicht zijn.
Als ik de letterlijke tekst op hun website lees, staat nergens dat de test verplicht is. Er wordt alleen op bijna iedere pagina die met de cursussen te maken heeft sterk geadviseerd om te doen om zodoende goed te kunnen bepalen dat het gekozen niveau aansluit bij de cursist.
U heeft enige kennis van het Frans, voordat u zich inschrijft, nodigen we u uit om een niveautest af te leggen om ervoor te zorgen dat u de cursus vindt die bij u past!
Voordat u zich kunt inschrijven voor één van onze cursussen verzoeken wij u eerst een niveautest af te leggen. Na deze test weet u precies welk niveau u heeft en welke cursus Frans het meest geschikt is.
Onze cursussen Frans zijn ingedeeld volgens het ERK (Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen) dat mogelijk maakt om uw niveau te bepalen ten opzichte van de internationale standaard. Alle niveaus zijn onderverdeeld in 2, 3 of 4 subniveaus. Om uw exacte niveau te weten, kunt u langs te komen tijdens een van onze Open Dagen om een niveautest te maken. Nu uw niveau testen?
Zomaar wat linkjes op de pagina.

Om te weten wat u kunt doen is het van belang om te weten wat er afgesproken is, oftewel, er zal een overeenkomst afgesloten zijn met bijbehorende voorwaarden. Daar zal ook vast iets in vermeld staan over bedenktijd of het recht om te herroepen. De termijn van 2 weken past daar wel redelijk bij. Ik lees voorwaarden van privécurussen waarbij dit gewoon vermeld staat.

Maar heeft u misschien ook de informatie waar u de cursus op heeft uitgekozen, want ik ben het nog niet tegengekomen. Ik lees wel de omschrijvingen van de internationale classificaties die gelden voor taalkennis, de A en B taalniveaus, maar die taalniveaus worden niet uitgedrukt in opleidingsniveau. Als de informatie waar u uw keuze op heeft gebaseerd foutief was, dan heeft u wellicht nog een punt. Maar ik wordt overal om de oren geslagen met de niveautest.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door tttlocke »

Men biedt een alternatief aan. Netjes. Ik neem aan een alternatief waarvan de kans groter is dat het aansluit op het kennisniveau Frans van uw dochter? Dat is dan toch prima? Dat was immers altijd al de bedoeling.
Waarom maakt u daar geen gebruik van?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door mahadma »

U vergeet dat er wèl een docent is aangetrokken op basis van het aantal leerlingen. Dus vroegtijdig opzeggen zal altijd een probleem zijn.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door berndv »

HerrSchurz schreef:
21 jan 2020 11:12
Meteen na "ontvangst" van de eerste cursusdag hebben wij afgezien van verder vervolg en verzocht om terugstorten van het cursusbedrag.
Ik snap uw woordgebruik. U wilt immers de wet koop op afstand rechtvaardigen. U heeft geen "product" gekocht in de zin van een cursusdag, u heeft een dienst afgenomen, waarbij de dienst ook al actief is geworden.

Maar er zijn wel opties, dat zondermeer. Maar dan moet u de insteek wel iets anders maken om hierin succes te kunnen hebben. Dan moet u het gooien op een overeenkomst tot opdracht:
BW 7 Artikel 400
De overeenkomst van opdracht is de overeenkomst waarbij de ene partij, de opdrachtnemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst werkzaamheden te verrichten die in iets anders bestaan dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken.
BW 7 Artikel 408 lid 1
De opdrachtgever kan te allen tijde de overeenkomst opzeggen.
BW 7 Artikel 408 lid 3
Een natuurlijk persoon die een opdracht heeft verstrekt anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf, is, onverminderd artikel 406, ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd.
Maar goed, dat gaat dus alleen op als hier ook een dergelijke overeenkomst aan ten grondslag ligt. Maar ga niet door om dit verhaal zo te draaien dat u een "product" heeft gekocht, want die weg loopt dood. Hooguit zou u nog een stukje misleiding er bij kunnen halen als u kunt aantonen dat zij aangeven op hun site dat uw dochter met 4 jaar VWO Frans het niveau zou moeten hebben van de ingeschreven cursus.

HerrSchurz
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jan 2020 10:55

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door HerrSchurz »

Ik begrijp jullie aangedragen argumentatie. Het steekt mij alleen dat ik A) geen keuze kreeg tussen alternatief of refund en B) als ik < 2 weken vóór de cursus had ingeschreven er wel sprake kon zijn van terugbetaling.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken : AF heeft na een lange mailwisseling een "refund" aangeboden. Ik heb mijn lesje hiermee geleerd, en ik hoop voor AF dat zij de tekst op de website aanscherpen om toekomstige misstanden te voorkomen.

Dank voor jullie reacties.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan volgt dochter toch een cursus op een lager niveau? En daarna het hogere niveau.

Misschien heeft zij op het VWO er de kantjes wel van af gelopen.

Perfect instituut om haar Frans bij te spijkeren.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door marnix »

Lady1234 schreef:
21 jan 2020 14:33
Dan volgt dochter toch een cursus op een lager niveau? En daarna het hogere niveau.

Misschien heeft zij op het VWO er de kantjes wel van af gelopen.

Perfect instituut om haar Frans bij te spijkeren.
Wat een rare maar vooral onvriendelijke aanname!

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is daar voor onvriendelijks aan? Niet elke scholier haalt voor elk vak een hoog niveau of doet daarvoor super zijn best.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is onvriendelijk omdat het grotendeels een irrelevante, suggestieve offtopic opmerking is.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door de auditu »

Toch kan ik mij wel grotendeels vinden in de "suggestieve" opmerking. Hoe hoog is het niveau als 4 jaren VWO niet voldoende zijn om aan te sluiten?
Voor ieder die geïnteresseerd is in de Franse taal: kijk eens op de site van nubeterfrans.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door Moneyman »

de auditu schreef:
21 jan 2020 15:35
Toch kan ik mij wel grotendeels vinden in de "suggestieve" opmerking. Hoe hoog is het niveau als 4 jaren VWO niet voldoende zijn om aan te sluiten?
Dat heeft nog steeds niets te maken met "de kantjes eraf lopen".

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Och, een 6,5 wordt op een rapport afgerond naar een 7 “ruim voldoende” dus.

En ik schreef “misschien”.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door tttlocke »

HerrSchurz schreef:
21 jan 2020 14:30
Ik heb mijn lesje hiermee geleerd, en ik hoop voor AF dat zij de tekst op de website aanscherpen om toekomstige misstanden te voorkomen.
Van misstanden is hier echt niets gebleken.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door Ivo.w »

HerrSchurz schreef:
21 jan 2020 14:30
Ik begrijp jullie aangedragen argumentatie. Het steekt mij alleen dat ik A) geen keuze kreeg tussen alternatief of refund en B) als ik < 2 weken vóór de cursus had ingeschreven er wel sprake kon zijn van terugbetaling.

Afijn, om een lang verhaal kort te maken : AF heeft na een lange mailwisseling een "refund" aangeboden. Ik heb mijn lesje hiermee geleerd, en ik hoop voor AF dat zij de tekst op de website aanscherpen om toekomstige misstanden te voorkomen.

Dank voor jullie reacties.
Waarom zou u een keuze moeten krijgen tussen een refund of een passende cursus. U heeft een overeenkomst gesloten om een cursus Frans te volgen. De cursus waar u (uw dochter) zich heeft ingeschreven blijkt te hoog gegrepen. Door een cursus met een lager begin-niveau te bieden aan uw dochter komt deze onderneming de overeenkomst na: uw dochter kan haar Frans bijspijkeren middels één van de geboden cursussen.

Dat u binnen twee weken na het aangaan van de overeenkomst volgens de voorwaarden bij ontbinding uw geld terug zou krijgen, is niet relevant nu u binnen die termijn daar geen gebruik van gemaakt heeft.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door tttlocke »

Aha, op die manier. Dat klinkt inderdaad logischer. En aardiger.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld terugvragen voor te lastige cursus Alliance Francaise

Ongelezen bericht door Moneyman »

PietertjeTwee schreef:
21 jan 2020 20:26
Gezien de context ga ik er vanuit dat TS 'misverstanden' bedoelt ipv 'misstanden'.
U bent een positief mens :wink:

Gesloten