LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
PatriciaMv3Kids
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2007 14:50

Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door PatriciaMv3Kids »

Mijn buren verbranden soms papieren in een daarvoor bestemd ''stenen ding !? ''
ik ondervindt hier last van, de geur van rook en verbrand papier is dan door mijn hele huis, slaapkamers en al, ook in die van de baby.
Ik heb er nog niets van gezegd, aangezien ik dat niet durf, maar mag dit eigenlijk wel.
Het zijn rijtjes huurhuizen in een woonwijk.
Alvast bedankt ! ! !

Liefs,
Patricia

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door hharteman »

In een stenen ding?
Is het geen barbecue of kachel die ze aansteken met papier?

Het verbranden van afval is veboden, tenzij er een ontheffing voor verleend is.
Kan zonder meer een proces verbaal opleveren, zoals mijn schoonzoon onlangs heeft ondervonden.
De politie kwam poolshoogte nemen na het zien van rook.
Met een smoesje van dat zullen wel kinderen hebben gedaan kwam hij er nog onderuit.
Als het is om de barbecue of buitenkachel aan te steken weet ik niet of daar een verbod op zit.
We hebben hier ook een aantal mensen met een open haard in de straat.
Die kun je ook goed ruiken, maar die zijn ook niet verboden.
Als het niet te vaak voor komt zou ik me er niet zo druk om maken.
Het beste is altijd nog een praatje met je buren.
Laatst gewijzigd door hharteman op 10 sep 2007 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

PatriciaMv3Kids
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2007 14:50

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door PatriciaMv3Kids »

Ja sorry voor mijn beschrijving, het is idd een stenen ding haha
weet echt niet zoals zoiets heet.
Maar het is geen barbeque die aangemaakt wordt met papier, het is echt verbranden van papier, en maak dus elke keer de ramen en deuren dicht.
Nu ik weet dit eigenlijk verboden is, zou ik ze eens kunnen aanspreken als ik ze zie, mocht ik dat dan nog durven!

Chris62
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 jul 2007 00:22

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door Chris62 »

Het belangrijkste is dat je je buren duidelijk maakt dat je overlast hebt van hun 'papierversnipperaar'. Gewoon vragen of ze het voortaan even willen aankondigen zodat jij alle ramen en deuren tijdig kunt sluiten. Als de buren niet voor rede vatbaar zijn (ze zullen niet de eerste zijn) kun je de milieupolitie van de gemeente bellen als ze weer stoken.

PatriciaMv3Kids
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 sep 2007 14:50

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door PatriciaMv3Kids »

Zal zeker kenbaar maken of ze het via een echte papierversnipperaar
willen gebruiken, ze zullen beslist voor rede vatbaar zijn, het zijn fijne buren en altijd in voor een praatje.
Bedankt voor de antwoorden ! ! !

Liefs,
Patricia

alert

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door alert »

papier verbranden in eigen tuin, mag dat?

Wettelijk gezien "NEE" Maar als je het in een vuurkorf verbrand blijkt het wel te mogen.. Het laatste valt dan onder de zelfde wet als het mogen barbecuen in eigen tuin . :lol:

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door MLF »

in een vuurkorf, barbecue en oven etc mag GEEN papier verbrandt worden

Alex de leeuw
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 mei 2006 00:11

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door Alex de leeuw »

Volgens mij kunnen jouw buren beter een shredder (papiervernnietiger) kopen! dan hoeven zij ook niet al het papier te verbranden! trouwens al het papier kan toch ook gerecyceld worden waarom doen ze dat niet? iets te verbergen buren??

overname
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 jul 2007 13:08

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door overname »

Overlast mag niet. Ook geen STANK overlast.Er wordt van alles toegestaan. Blijkbaar leven we op het ogenblik in een laat maar waaien fase. Dit letterlijk, gezien de afval die gewoon maar op straat gegooid wordt. Het heeft ook nog een naam gekregen...ZWERFVUIL :( Daarbij zijn je buren nog heilig :wink: Alhoewel het wel eens aangekaart kan worden.

Hypatia_01
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2008 12:13

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door Hypatia_01 »

Niet verstandig,anders komt de brandweer bij uw buurman het brandje met water te blussen.

Ik advies je gewoon.. brandweer te bellen en/of adviseer je buurman....breng het gescheiden papierafval bij jou of daarna bij de kringloop afzetten.

overname
Berichten: 140
Lid geworden op: 01 jul 2007 13:08

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door overname »

Hoe komt het toch dat tegenwoordig mensen zo ongemanierd zijn. Natuurlijk moet je niets doen wat hinderlijk is voor een ander. We leven nu eenmaal in een overvolle stad, waarin je al snel wel hinderlijk bent voor een ander. En spreek degeen die overlast veroorzaakt daar op aan.Vriendelijk en beleefd, maar laat het niet voortwoekeren.

crazy-babymonkey
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2009 10:34

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door crazy-babymonkey »

Een brede waaier van toestellen vallen onder de noemer sfeerverwarmer: decoratieve tuinkachels, terrashaarden, terraskachels, Mexicaanse tuinhaarden, vuurpotten en vuurkorven. Deze toestellen zijn niet geschikt om (tuin)afval te verbranden. Zij hebben hun eigen toegelaten brandstoffen zoals houtskool, hout, briketten voor kachels en open haarden. U moet wel oppassen voor overdreven rookontwikkeling die luchtverontreiniging veroorzaakt en zo de buren tot last kan zijn of schade kan toebrengen. Volgens het Veldwetboek wordt u immers bestraft als u rook verspreidt over het erf van een buur waardoor zijn eigendom aangetast wordt.

U mag dus uw barbecue of sfeerverwarmer gebruiken op voorwaarde dat uw buur geen schade of hinder ondervindt. En u moet uw barbecue of tuinkachel op een veilige afstand van de perceelsgrens en de beplantingen van uw buur plaatsen.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door bokito74 »

Tegenwoordig ondervind men nog al heel snel hinder van elkaar een heel kort lontje zullen we maar denken.

Waar is de tijd gebleven dat de acceptatie wat hoger lag.

koekie52
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 okt 2009 18:57

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door koekie52 »

Volgens mij mag het niet,maar mijn buren zijn nog een graadje erger.Die verbranden werkelijk alles wat maar kan branden(tuinafval en zo)De vlammen zijn soms huizenhoog,en dan ook nog dichtbij een houten schuur.Wij zijn al wezen praten met ze,en zij vinden dat het moet kunnen.Het antwoord wat je krijgt: dan doe je je ramen maar dicht!!.Wij hebben het idee,dat wij de enige in de straat zijn,die dit zien.Iedereen zegt er tenminste niets van. :(

Darpo
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 mar 2010 23:23

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door Darpo »

koekie52 schreef:Volgens mij mag het niet,maar mijn buren zijn nog een graadje erger.Die verbranden werkelijk alles wat maar kan branden(tuinafval en zo)De vlammen zijn soms huizenhoog,en dan ook nog dichtbij een houten schuur.Wij zijn al wezen praten met ze,en zij vinden dat het moet kunnen.Het antwoord wat je krijgt: dan doe je je ramen maar dicht!!.Wij hebben het idee,dat wij de enige in de straat zijn,die dit zien.Iedereen zegt er tenminste niets van. :(
Als het afval is dan kunnen ze het beter weggooien, waarom verbranden ze het dan? Als ze houtskool nodig hebben, moeten ze dat gewoon kopen.
bokito74 schreef:Tegenwoordig ondervind men nog al heel snel hinder van elkaar een heel kort lontje zullen we maar denken.

Waar is de tijd gebleven dat de acceptatie wat hoger lag.
Ja maar zo'n irritant geluid, en het is ook nog slecht voor het milieu, ik accepteer veel maar dat niet. Het overtreed 2 regels.
PatriciaMv3Kids schreef:Mijn buren verbranden soms papieren in een daarvoor bestemd ''stenen ding !? ''

ik ondervindt hier last van, de geur van rook en verbrand papier is dan door mijn hele huis, slaapkamers en al, ook in die van de baby.

Ik heb er nog niets van gezegd, aangezien ik dat niet durf, maar mag dit eigenlijk wel.

Het zijn rijtjes huurhuizen in een woonwijk.

Alvast bedankt ! ! !



Liefs,

Patricia
Volgensmij mag dit niet en is dit ten strengste verboden. Het overtreed 2 regels. "Geen irritant geluid maken" "Val het milieu niet aan" Oja zelfs 4. "Niet roken" en "Geen erge stank maken" komen erbij.

KoningKeizerAdmiraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2010 00:20

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door KoningKeizerAdmiraal »

Ik weet niet of het mag, maar ik vind dat je in een buurt
rekening moet houden met elkaar.
Komt het een keer voor dat de buren vuur stoken in
hun tuin, dan lijkt me dat geen probleem, zolang
er geen sprake is van een ongecontroleerd vuur.
Maar wanneer het vuur uit de hand loopt vind
ik dat je als buren hierop mag reageren.
Of wanneer er week in week uit vuur gestookt
wordt, dat kan ook heel erg gaan irriteren bij buurtbewoners.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door mihoen »

als ik mijn vuurkorf aansteek helpen kranten een aardig end om de boel op gang te krijgen, of een paar stukken droge coniveer. en als ik bezig ga, kijk ik nog wel of er buren zijn die de was buiten hebben hangen of gevoelige ramen open hebben.

alleen papier verbranden vind ik een rare zaak. er zijn genoeg verenigingen die het oude papier willen komen ophalen, of er staan bakken om er vanaf te komen.

anders maar eens een lichtje opsteken bij de woningbouw...

umberto56
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2011 10:42

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door umberto56 »

Als je niet reageert of op z'n minst vragen stelt bij je buren dan zal het nooit over gaan. Ik had een buurman die tot diep in de nacht elke zomernacht dennenhout zat te verbranden in z'n vuurkorf (van een kuub) het stonk de hele buurt door en gaf luide knallen waardoor iedereen met z'n ramen dicht sliep hartje zomer. Ik pik zo iets niet en na een vraagje en verzoekje volgde een stevig gesprek en toen de politie. Als bullebakken denken dat ze met niemand rekening hoeven te houden en leven zoals op de prairie dan gaat het maar met behulp van de politie en anders de tuinslang! Ik ben nu de 'verklikker' van de buurt, volgens hem en de rest van de buurt die z'n mond niet open durfde te doen maar het is er wel schoon en rustig.
De buurt kan de boom in met z'n kuthonden en BBQ's en vuurkorven, elektrische grasmaaiers, heggentrimmers, kantmaaiers, gettoblasters, boormachines, schuurmachines, cirkelzagen , bladblazers, eindeloos rinkelende telefoons en ringtones, knetterende snorfietsen, akelige subwoofers en grenzeloos schreeuwende kinderen die overal tegenaan 'mogen' ballen, vuurtjestoken en vernielen. Nederland lijkt wel één groot gesticht!

Qwerty_GJ
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jul 2011 23:22

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door Qwerty_GJ »

umberto56 schreef:Als je niet reageert of op z'n minst vragen stelt bij je buren dan zal het nooit over gaan. Ik had een buurman die tot diep in de nacht elke zomernacht dennenhout zat te verbranden in z'n vuurkorf (van een kuub) het stonk de hele buurt door en gaf luide knallen waardoor iedereen met z'n ramen dicht sliep hartje zomer. Ik pik zo iets niet en na een vraagje en verzoekje volgde een stevig gesprek en toen de politie. Als bullebakken denken dat ze met niemand rekening hoeven te houden en leven zoals op de prairie dan gaat het maar met behulp van de politie en anders de tuinslang! Ik ben nu de 'verklikker' van de buurt, volgens hem en de rest van de buurt die z'n mond niet open durfde te doen maar het is er wel schoon en rustig.
De buurt kan de boom in met z'n kuthonden en BBQ's en vuurkorven, elektrische grasmaaiers, heggentrimmers, kantmaaiers, gettoblasters, boormachines, schuurmachines, cirkelzagen , bladblazers, eindeloos rinkelende telefoons en ringtones, knetterende snorfietsen, akelige subwoofers en grenzeloos schreeuwende kinderen die overal tegenaan 'mogen' ballen, vuurtjestoken en vernielen. Nederland lijkt wel één groot gesticht!

Wat lijkt het mij toch heerlijk om in een stad te wonen. Je mag dan tenminste om het minste of geringste boos worden op je buren en ze met de nek aankijken :evil:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Papier in tuin verbranden, mag dat ?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

umberto56 schreef: De buurt kan de boom in met z'n kuthonden en BBQ's en vuurkorven, elektrische grasmaaiers, heggentrimmers, kantmaaiers, gettoblasters, boormachines, schuurmachines, cirkelzagen , bladblazers, eindeloos rinkelende telefoons en ringtones, knetterende snorfietsen, akelige subwoofers en grenzeloos schreeuwende kinderen die overal tegenaan 'mogen' ballen, vuurtjestoken en vernielen. Nederland lijkt wel één groot gesticht!

Uhhh mischien een hutje op de hei een idee voor je ?

Gesloten