LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Recyclen, scheiden, verbranden. Wat is jouw mening over afval?
marinus1968
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2010 14:21
Locatie: amsterdam

verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door marinus1968 »

Misbruik van uw geld?
Dat wilt u als consument toch zeker niet! weet u waarom U verwijderingsbijdrage betaalt als u een nieuwe wasmachine of koelkast etc. koopt. Voor het veilig afvoeren en verwerken van de oude apparaten, ter bescherming van het milieu. Dat is toch ook wat we willen voor onze kinderen en de volgende generatie, gezien de status van het milieu op dit moment! Daarvoor is deze regeling in het leven geroepen. Maar het is wel gebleken dat dit sinds 1999 niet werkt, want daardoor heeft de NVMP een overschot van ruim 200miljoen euro, wat dus uw Consumentengeld is! En van dit geld willen ze dus vanaf 1januari de detaillisten(winkels)een vergoeding gaan geven voor de ingeleverde oude apparaten. Maar waarom moet de Consument dit betalen?Dus is het nu tijd voor een nieuwe aanpak om misbruik van uw geld te voorkomen?!

Hieronder vindt u een overzicht van de vergoedingen die de detaillisten ontvangen in plaats van dat het gebruikt wordt om de apparaten milieuverantwoord te recyclen. Dit wil zeggen dat uw betaalde verwijderingsbijdrage misbruikt wordt door de NVMP om extra apparaten binnen te krijgen.
-€4 per TV
-€6 voor groot witgoed (GWG)
-€6 voor koel-/vriescombinaties(KV)
-€1 voor overige wit- en bruingoedapparaten(OWEB)
-€2 voor een volle OWEB-box(kleinere apparaten worden verzameld in een special box)
- Indien u vanaf een distributiecentrum wit-en bruingoedapparaten grootschalig (in containers)gesorteerd aanbiedt in 4fracties(TV,GWG,KV,OWEB), geldt een vergoeding van €140 per ton.

De hoogte van deze vergoedingen zijn vastgesteld door de Stichting Witgoed en de Stichting Bruingoed, die beide zijn aangesloten bij de NVMP.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij gaat het geld dat in het potje zit de komende jaren gewoon gebruikt worden om oude producten te recyclen.

Maar als je het er niet mee eens bent, hoe wil je het dan geregeld hebben? Want je pent wel een klacht neer, met de uitroep dát het anders moet, maar hoe wil je het hebben dan?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door tiptoo »

zover ik op de hoogte ben gaat deze regeling stoppen en terecht als er zoveel in het potje zit :D

marinus1968
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2010 14:21
Locatie: amsterdam

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door marinus1968 »

Volgens mij gaat het geld dat in het potje zit de komende jaren gewoon gebruikt worden om oude producten te recyclen.

Maar als je het er niet mee eens bent, hoe wil je het dan geregeld hebben? Want je pent wel een klacht neer, met de uitroep dát het anders moet, maar hoe wil je het hebben dan?

Even een reactie op uw stelling; als u de tekst goed had gelezen beweer ik helemaal niet dat er niet mee gerecycled wordt, maar waarom moet een detaillist een vergoeding krijgen voor het oude apparaat? Ze verdienen toch al voldoende via het nieuwe apparaat wat ze aan de consument verkopen. Dus waarom moet het consumentengeld van de verwijderingsbijdrage wat voor de recycling bedoeld is ook nog aan de detaillist gegeven worden.Voor meer informatie zie de uitzending van kassa 20 maart jl.


En hierbij over uw vraag hoe het systeem anders zou kunnen;dat er een wetgeving ingevoerd zou worden, dat een detaillist verplicht is het aan een bedrijf mee te geven dat geregistreerd is bij het vrom via een VIHB NUMMER. En zo de markt vrijgeven dat er eerlijke concurrentie onstaat en de detaillist vrij is om zelf te bepalen waar hij zichzelf bij aan sluit, en de producent groener moet produceren zodat de opbrengst van de recycling hoger wordt. En geloof me dit kan want aan een wasmachine wordt nu al veel verdient als die door de schredder is geweest.

marinus1968
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2010 14:21
Locatie: amsterdam

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door marinus1968 »

zover ik op de hoogte ben gaat deze regeling stoppen en terecht als er zoveel in het potje zit

Ik ben het helemaal met uw eens !De regeling willen ze afschaffen in 2013
maar de laatste nieuwsgeving uit de tweede kamer is dat er een motie ingediend is 13-4 jl om het direct af te schaffen.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

En hierbij over uw vraag hoe het systeem anders zou kunnen;dat er een wetgeving ingevoerd zou worden, dat een detaillist verplicht is het aan een bedrijf mee te geven dat geregistreerd is bij het vrom via een VIHB NUMMER. En zo de markt vrijgeven dat er eerlijke concurrentie onstaat en de detaillist vrij is om zelf te bepalen waar hij zichzelf bij aan sluit, en de producent groener moet produceren zodat de opbrengst van de recycling hoger wordt. En geloof me dit kan want aan een wasmachine wordt nu al veel verdient als die door de schredder is geweest.
Wat u hier voorstaat heeft niks, maar dan ook niks met de hoogte van de verwijderingsbijdrage te maken, nog met de huidige inhoud van de pot.

Ik denk dat u een aantal dingen door elkaar gooit.

Wat die bijdrage aan de winkelier betreft: feitelijk is dat niet zo gek, immers, de winkelier moet het oude apparaat in ontvangst nemen, tijdelijk opslaan, en zorgen dat het ding opgehaald wordt. Dat kost gewoon geld, en dat mag best betaald worden. Alles afdoen onder het motto van 'service' omdat er een nieuw apparaat is gekocht is ten opzichte van de winkelier niet helemaal eerlijk, denk ik.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door tiptoo »

denk dat de winkelier wel voldoende krijgt :D tis ook niet zo dat alles daar terecht komt als ik een nieuwe koffiezetter koop gooi ik de oude weg en neem die niet mee naar de winkel zo ook met een tv, daar betaal je 8 euro voor terwijl mijn oude nog hier in huis is :D

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

tiptoo schreef:denk dat de winkelier wel voldoende krijgt :D tis ook niet zo dat alles daar terecht komt als ik een nieuwe koffiezetter koop gooi ik de oude weg en neem die niet mee naar de winkel zo ook met een tv, daar betaal je 8 euro voor terwijl mijn oude nog hier in huis is :D
Klopt, daarom is die verwijderingsbijdrage zoals het nu is een beetje onzin. Maar de verwijderingsbijdrage is oorspronkelijk bedoeld om het zojuist gekochte apparaat in de toekomst te recyclen. Dus je betaalt nú voor een dienst waarvan het maar de vraag is of je er ooit gebruik van zult maken.

Toevallig was ik van de week in de Haarlemmermeer, daar staat een grote kast waar je kapotte spullen in kwijt kunt, tot gloeilampen aan toe. Persoonlijk denk ik toch niet dat veel mensen hun kapotte gloeilamp onder de arm nemen, en een roteind gaan lopen om het ding in die bak te gooien. De eigen container is toch een heel stuk dichterbij. :mrgreen:

marinus1968
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 mei 2010 14:21
Locatie: amsterdam

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door marinus1968 »

Wat u hier voorstaat heeft niks, maar dan ook niks met de hoogte van de verwijderingsbijdrage te maken, nog met de huidige inhoud van de pot.

Ik denk dat u een aantal dingen door elkaar gooit

Beste man,ik denk dat uzelf een detaillist bent,
En hier een mooi x bedrag per kwartaal aan overhoud.Als u een kleine 40 apparaten in de week van klanten retour krijgt,dan loopt dit aardig in de cijfers op jaarbasis,gezien de hoogte van de vergoedingen die hier per apparaat voor staan.Zou u dit op jaarbasis een kleine 11000 euro op leveren, ik vind dit toch wel een beetje veel,de consument moet dit betalen

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je mag denken wat je wilt, maar ik weet zeker dat ik geen detaillist ben. :wink:

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door tiptoo »

witte angora schreef:Je mag denken wat je wilt, maar ik weet zeker dat ik geen detaillist ben. :wink:
:mrgreen: hier nog een niet , en ik denk ook dat de grijze container dichterbij is :D

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

het idee van een verwijderingsbijdrage is dat het de kosten dekt die het afvoeren/recyclen zou kosten..

het frapante is alleen dat je afgedankte spullen nog gewoon geld waard zijn en het recyclen zichzelf terugbetaald (+winst handelaar). De grondstoffen zijn simpelweg nog genoeg waard om de afvalstroom te financieren. Daarom zal het potje toch alleen maar groeien totdat ze het maar afschaffen.

roland99
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:37

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door roland99 »

Het is inmiddels wel duidelijk dat de verwijderingsbijdrage de zoveelste geldklopperij is in een lange reeks die zich verschuilt achter milieumaatregelen. U hebt tot nu toe betaald voor de pret van anderen. De pot zit net zo vol als die van bejaardencentra, ziekenhuizen, scholen, gemeentes en andere instellingen. En ondertussen blijven ze maar bezuinigen en subsidie aanvragen en premies verhogen. Natuurlijk is dat een schande. Maarja, dit is Nederland he...

NVMP
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:24

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door NVMP »

Consumenten betalen bij aanschaf van bepaalde elektrische apparaten een verwijderingsbijdrage. Deze wordt gebruikt voor de verantwoorde recycling van alle elektrische apparaten en spaarlampen die de NVMP inzamelt.

Een winkelier is wettelijk verplicht een oud apparaat in te nemen wanneer de consument een vergelijkbaar product aanschaft. Dit heeft niets met de verwijderingsbijdrage te maken.

Detaillisten die ingenomen apparaten afgeven aan de NVMP, ontvangen hiervoor een vergoeding voor de kosten die zij maken van inname en opslag. De NVMP doet dit om zoveel mogelijk elektrische apparaten in te zamelen.

De voorziening die is opgebouwd, bedraagt 220 miljoen euro. Deze voorziening is bedoeld om de apparaten te recyclen die in het peiljaar 2005 in de Nederlandse huishoudens aanwezig waren. Het gaat daarbij om ruim 3 miljard kilo aan apparaten. Indien al deze apparaten terugkomen voor recycling, dan is de voorziening ontoereikend.

In 2005 is bepaald dat de huidige verwijderingsbijdrage begin 2011 wordt afgeschaft (groot witgoedapparaten begin 2013). Dit is derhalve geen beslissing van de minister en ook niet besloten onder druk van de Tweede Kamer of de Raad Nederlandse Detailhandel. De Europese regelgeving wordt momenteel herzien.

Verantwoord inzamelen en recyclen kost geld. In 2009 waren de kosten 40 cent per kilo x 83,5 miljoen kilo = 33,4 miljoen euro.

Kijk voor meer informatie op de NVMP-jaarsite 2009: een jaarverslag op internet dat met korte filmanimaties een beeld geeft van de werkwijze van de NVMP en de behaalde resultaten op het gebied van inzameling en recycling. Per onderwerp is een overzichtelijk document te downloaden met nadere informatie. De jaarsite staat op http://www.nvmp.nl/2009.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Detaillisten die ingenomen apparaten afgeven aan de NVMP, ontvangen hiervoor een vergoeding voor de kosten die zij maken van inname en opslag. De NVMP doet dit om zoveel mogelijk elektrische apparaten in te zamelen.
Oh, bij mij heeft het NVMP nooit thuis gegeven, en bij het inleveren van vaatwassers, ovens en koelkasten vraagt de gemeente iedere keer € 15,-- om het terrein op te kunnen rijden en de toestellen daar af te geven... :?

Waar zou ik ze dan in kunnen leveren, als het toch zo goed georganiseert is?

Waarom wordt er al gesproken om in de nabije toekomst de verwijderingsbijdrage te schrappen?

Ik ben WEL een detaillist (keukenzaak) en hou HELEMAAL NIETS aan een verwijderingsbijdrage over en zeker niets aan defecte apparaten (moet zelfs erg veel moeite doen om deze op te slaan en in te leveren) :evil:
De verwijderingsbijdrage zelf dragen wij af aan de fabrikant welke deze weer verplicht is af te dragen aan de belasting, wel wordt de BTW over de verwijderingsbijdrage door ons afgedragen.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door tiptoo »

zelfstandigste schreef:
Waarom wordt er al gesproken om in de nabije toekomst de verwijderingsbijdrage te schrappen?

.

waarom niet ,tis toch gewoon geldklopperij van de consument!

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Oh, bij mij heeft het NVMP nooit thuis gegeven, en bij het inleveren van vaatwassers, ovens en koelkasten vraagt de gemeente iedere keer € 15,-- om het terrein op te kunnen rijden en de toestellen daar af te geven..
De verwijderingsbijdrage zelf dragen wij af aan de fabrikant welke deze weer verplicht is af te dragen aan de belasting, wel wordt de BTW over de verwijderingsbijdrage door ons afgedragen.
Dus via een hele grote omweg (goederen gaan rechtstreeks naar de afvalverwerker, geld gaat via de handelaar naar de fabrikant naar de belasting, en via de belasting komt het uiteindelijk bij de afvalverwerker uit) komen goederenstroom en geldstroom uiteindelijk toch bij elkaar.

Ik vraag me alleen af of dat niet veel makkelijker kan.

Maar ja, ik heb niet gestudeerd, ik zal wel weer te simpel denken. :mrgreen:

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Dus via een hele grote omweg (goederen gaan rechtstreeks naar de afvalverwerker, geld gaat via de handelaar naar de fabrikant naar de belasting, en via de belasting komt het uiteindelijk bij de afvalverwerker uit) komen goederenstroom en geldstroom uiteindelijk toch bij elkaar.

Ik vraag me alleen af of dat niet veel makkelijker kan.
Dat is nu exact mijn vraag ook....het kost mij een hoop moeite en geld het levert absoluut NIETS op!? Dus het is voor mij minder moeite om de toestellen op een juist inzamelpunt te brengen; echter is die communicatie niet gevoerd.

Wel wordt mij meerdere malen per jaar duidelijk gemaakt dat als ik geen verwijderingsbijdrage afdraag (zelfs op geïmporteerde of geëxporteerde apparaten!) of geen energielabels plak op de showroomapparaten ik een fikse straf zal krijgen vanwege het plegen van een financieël- cq economisch- delict.

Kortom; het huidige haagse motto: "werken, betalen en je kop houden" maar (voorlopig) blijven volgen... :?

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zou dus het makkelijkst zo kunnen:

De detaillist neemt oude apparaten in. De consument betaalt de verwijderingsbijdrage aan de detaillist, bij het ophalen/inleveren van de oude spullen. Eén keer per week, of anders bij een bepaalde hoeveelheid, komt de gemeente langs om de zooi op te halen.

Vervolgens komt er een paar dagen later een nota binnen bij de detaillist, die de verwijderingsbijdrage dan overmaakt naar de gemeente.

Maar nogmaals, ik heb niet gestudeerd, het zal wel te simpel gedacht zijn.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: verwijderingsbijdrage misbruik van uw geld?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Maar nogmaals, ik heb niet gestudeerd, het zal wel te simpel gedacht zijn.
Jazeker, want zodra er "gemeente" in een eenvoudige oplossing ter sprake komt, is het ineens geen adequate oplossing meer.. :wink:

Gesloten