LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschattingsfout dierenarts

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Angell1996
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2017 16:45

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Angell1996 »

Hallo allemaal, bedankt dat jullie zo goed meedenken!

Na de nacontrole op 8 december ga ik met jullie delen wat de uitkomsten van het gesprek met de dierenarts zijn geworden.
breien schreef:Hoe gaat het eigenlijk met het katertje?
Met Pumba gaat het eigenlijk verbazingwekkend goed. Meteen na de operatie was hij al helemaal zichzelf, gedraagt zich alsof hij niet helemaal niet geopereerd is geweest. Dus het lijkt erop dat hij geen pijn heeft of last ondervindt.
moederslink schreef: De DA wist dit en dan maak je dus juist een foto of echo van te voren, juist om onnodig snijden te voorkomen.
Dit beestje heeft nu een extra lange narcose gekregen , er is 2 x gesneden in zijn lijfje en nog steeds is dat teelballetje niet gevonden. :(

Precies, mij werd er niet verteld dat een echo mogelijk was, dan had ik keuze gehad om het wel of niet te laten doen. De gevolgen zijn dan voor mijn eigen rekening. Op 8 december ga ik vragen daarover stellen.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Costnix »

Een teelbal is NIET zichtbaar op een röntgenopname!
De echografie moet u ook betalen en als het katertje hierbij tegensputtert, moet hij (ook) onder narcose.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door moederslink »

Costnix schreef:Een teelbal is NIET zichtbaar op een röntgenopname!
De echografie moet u ook betalen en als het katertje hierbij tegensputtert, moet hij (ook) onder narcose.
Klopt natuurlijk. Op een X foto zie je dit niet wel op echo of scan. ( foutje van mij :oops: )
Als de DA gelijk een echo had gemaakt terwijl hij toch nog onder narcose was was het anders gelopen en had hij de teelbal kunnen zien en gelijk op de juiste plek kunnen opereren.
Nu heb je onnodig gedoe gekregen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat als dierenarts eigenlijk 100% overtuigd was dat hij de tweede bal wist te zitten? Dan is het toch nutteloos een echo te gaan maken? Dat dit uiteindelijk een vetbultje bleek te zijn, maakt het niet anders dat de dierenarts er toen 100% van overtuigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:Maar wat als dierenarts eigenlijk 100% overtuigd was dat hij de tweede bal wist te zitten? Dan is het toch nutteloos een echo te gaan maken? Dat dit uiteindelijk een vetbultje bleek te zijn, maakt het niet anders dat de dierenarts er toen 100% van overtuigd.
Exact. Daarom schreef ik heel wat berichten terug al:
Moneyman schreef:De vraag is of die inschattingsfout verwijtbaar is. Dat kunnen wij van achter een beeldscherm niet inschatten.

Ik zou zeggen: dit soort dingen gebeuren, medische ingrepen zijn geen exacte wetenschap. Ga gewoon het gesprek aan en kijk hoe ver je komt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door moederslink »

Angell1996 schreef: .........Dit noem je cryptorchidie en dat betekent dat een niet-ingedaalde teelbal nog in het lijfje zit, het kan in de lies of in de buik zijn Dit komt vaak voor.

vervolgens ging de dierenarts aan de lies voelen . Hij dacht dat daar die andere bal zat, maakte de lies open en het bleek vet te zijn De klok tikte door. Daarna maakte hij de buik open om te kijken of het daar zat, maar de dierenarts kon het niet vinden en mijn kat werd wakker plus de narcose duurde lang genoeg. Het eindresultaat: een bal zit nog in het lijfje.
Itt de 2 vorige posters denk ik er toch anders over . ( maar dat mag :wink: )
Deze DA , nogmaals , wist van cryptochordie ____ dus het erg lastig vinden van zo.n teelballetje!
Dan ga je niet : en in de lies snijden , waar je een vetbolletje vindt en nog daarna in de buik snijden waar je niets vindt.
De narcose was ook bijna uitgewerkt dus moet je best wel haasten.

Dan maak je , om het teelballetje juist in 1x goed te kunnen localiseren m.i direct een echo , dat had je dit : (( denken , voelen en dan toch maar ( zelfs 2x ( !) onnodig snijden ...met als resultaat : niks nada noppes )) voorkomen .
Nu moet de kat opnieuw geopereerd worden en ik mag toch hopen dat de DA nu wel een echo maakt, want anders? Weer voelen en maar snijden :shock:
Een goed gesprek met deze DA is nu wel zeer wenselijk. Als het een redelijke DA is zal hij zich ook wel even achter zn oor moeten krabben en zich kunnen of moeten afvragen of het maken ve echo is dit specifieke geval niet gelijk het juiste was geweest.
Ik verwacht dat jullie er uitkomen . Ben benieuwd!

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Cryptochordie was helemaal niet vastgesteld. Dit is een aanname geweest vanuit TS.

Gesloten