LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fokker aansprakelijk stellen bij erfelijke afwijking

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
marijke80
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2011 15:11

Fokker aansprakelijk stellen bij erfelijke afwijking

Ongelezen bericht door marijke80 »

Bij mijn hond, een kruising gefokt door particulier, is op de leeftijd van 4 maanden een ernstige erfelijke afwijking geconstateerd in zijn voorpoot. Hiervoor moest hij geopereerd worden.
Op de leeftijd van 6 maanden bleek hij dezelfde afwijking te hebben in zijn andere voorpoot, dus moest hij opnieuw geopereerd worden.

Ik nam de fokkers niets kwalijk, er vanuitgaande dat zij hier niet van op de hoogte waren en dus ook niets aan konden doen. Ze hebben mij toen belooft nooit meer pups te fokken met deze combinatie. Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat ze toch weer pups hebben.

Daarom vraag ik mij af of het mogelijk is om het voor de gemaakte kosten aanpsprakelijk te stellen?
Ik kwam op het internet tegen dat iedereen 'beroepsfokker' of 'particulier' tot de leeftijd van 6 maanden aansprakelijk is voor eventuele erfelijk afwijkingen. Is dit correct?

Zo ja, hoe pak ik dit aan? Via rechtsbijstand?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Fokker aansprakelijk stellen bij erfelijke afwijking

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze hebben mij toen belooft nooit meer pups te fokken met deze combinatie. Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat ze toch weer pups hebben.
Zijn de 'nieuwe' pups van dezelfde combinatie, of van een andere?

marijke80
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2011 15:11

Re: Fokker aansprakelijk stellen bij erfelijke afwijking

Ongelezen bericht door marijke80 »

Van dezelfde combinatie. (goed dat je het vraagt, had ik inderdaad niet duidelijk vermeld

MAXIEM

Re: Fokker aansprakelijk stellen bij erfelijke afwijking

Ongelezen bericht door MAXIEM »

marijke80

Zie ook mijn bericht in jouw andere topic.

Maxiem.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Fokker aansprakelijk stellen bij erfelijke afwijking

Ongelezen bericht door ciske »

marijke80 schreef:Van dezelfde combinatie. (goed dat je het vraagt, had ik inderdaad niet duidelijk vermeld

sorry je hoeft geen naam te geven hoor , maar om wat voor kruising gaat het dan?

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Fokker aansprakelijk stellen bij erfelijke afwijking

Ongelezen bericht door duiner »

marijke80 schreef:Bij mijn hond, een kruising gefokt door particulier, is op de leeftijd van 4 maanden een ernstige erfelijke afwijking geconstateerd in zijn voorpoot. Hiervoor moest hij geopereerd worden.
Op de leeftijd van 6 maanden bleek hij dezelfde afwijking te hebben in zijn andere voorpoot, dus moest hij opnieuw geopereerd worden.

Ik nam de fokkers niets kwalijk, er vanuitgaande dat zij hier niet van op de hoogte waren en dus ook niets aan konden doen. Ze hebben mij toen belooft nooit meer pups te fokken met deze combinatie.
Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat ze toch weer pups hebben.

Daarom vraag ik mij af of het mogelijk is om het voor de gemaakte kosten aanpsprakelijk te stellen?
Ik kwam op het internet tegen dat iedereen 'beroepsfokker' of 'particulier' tot de leeftijd van 6 maanden aansprakelijk is voor eventuele erfelijk afwijkingen. Is dit correct?
schandalig dat dit gebeurd , ze doen het alleen maar voor het geld !!!

En ?.. Leve Marktplaats , daar kunnne ze die pups dan wel kwijt , niemand die dat ziet .

Waren amateur-fokkers maar niet zo geld-lustig , dan was dit nooit gebeurd !
.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Fokker aansprakelijk stellen bij erfelijke afwijking

Ongelezen bericht door ciske »

En ?.. Leve Marktplaats , daar kunnne ze die pups dan wel kwijt , niemand die dat ziet .


onzin , marktplaats is een goede site, als mensen hun doppen niet open houden is het hun eigen fout , niet van markplaats.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Fokker aansprakelijk stellen bij erfelijke afwijking

Ongelezen bericht door Soraya »

ja, je kan de fokker (iedereen die fokt is fokker en hieronder heb je de vermeerderaar en de echte fokker) aansprakelijk stellen.
Zeker als het ook nog eens een afwijking is waarop is te testen. voor erfelijke zaken is de fokker echt wel langer aansprakelijk dan alleen dat jaar.
Wat dacht je van een rijdende rechter?

Gesloten