LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kattenvoer

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Clif
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2011 00:52

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Clif »

kan iemand mij uitleggen wat dat barv is waar ze over spreken? dat je de katten gehakt moet geven etc.. ?

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door bianca82 »

barf is eigelijk niet veel minder dan rauw vlees
http://nl.wikipedia.org/wiki/BARF deze wiki gaat dan over barf bij honden maar je heb ook barf voor andere huisdieren die carnivoor zijn

Clif
Berichten: 18
Lid geworden op: 18 okt 2011 00:52

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Clif »

bedankt voor uw link mevrouw

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door mihoen »

superklaver schreef:Kijk eens op de site van zooplus. Daar staan allerlei merken kattenvoer op. van goedkoop tot duur. Staan ook de ervaringen op van anderen. en je kunt betalen na aflevering. Zelf bestel ik hier ook al sinds 2 jaar alle spulletjes.
dat doen wij ook. wij geven ze blikvoer van animondacarni. ze doen het er erg goed op. en als je op de ingredientenlijst kijkt van het voer, staat er vaak graan bij. een kat is een vleeseter. hoe meer graan in het voer zit, hoe meer de ontlasting stinkt, de darmen zijn er niet voor. en door het vet en vocht in het vlees, krijgen ze een mooiere vacht en hoeven ze niet zo veel te drinken.

de blikken die wij ze geven bevatten 85 % vlees. wij willen niet anders meer

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door duiner »

Sprietje schreef:Sinds een aantal weken heb ik een kitten in huis.
Ze is een echte banjer, speelt heel veel en heel actief maar ook een hele lieve poes.

Ze lust helemaal geen blikvoer en ook droogvoer eet ze heel moeilijk.

Vers vlees eet ze heel erg graag en ook snoepjes en sticks eet ze heel graag.

Per dag eet ze een paar brokjes.
al naar de dierenarts geweest ?

Misschien is er een heel andere reden , zoals wormen , dat uw kat niet goed eet

geen snoepjes geven , dat is alleen maar ongezond , he ?.. :wink:
.

digitaldolf
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2012 11:27

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door digitaldolf »

Het is jammer dat veel mensen nog steeds denken dat droogvoer goed is voor een kat. Een Amerikaanse dierenarts die zelf ook katten heeft dacht dit eerst ook maar is hier volledig op teruggekomen. Zij heeft er een website aan gewijd. Voor de mensen die goed Engels kunnen lezen is hier de link:
http://catinfo.org/

Jammer genoeg zijn er nog steeds veel dierenartsen die vinden dat katten goed op droogvoer kunnen leven. Waarom? Misschien wel omdat ze teveel van honden uitgaan en zich niet echt in de kat verdiept hebben? Natuurlijk zal niet iedere kat die op een droogvoerdieet leeft, ziek worden maar de kans op nierproblemen is veel groter.

De resultaten van een droogvoerdieet kun je hier zien.

http://youtu.be/BfJAJfp2WhI

stofzuigertje

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Diverse katten worden met droog voer moeiteloos 20 jaren of ouder!
En de zakjes en blikjes met natte voer, alleen maar lekker en verwennen mag maar mijn eerste kat is 23 jaar geworden en kreeg ooit wel eens een visje of ving zelf een vogeltje.
Dus hoe betrouwbaar is 1 dierenarts die iets schreef?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt vooral af van het soort droogvoer dat je geeft. Sommig goedkoop droogvoer bestaat voornamelijk uit slecht restmateriaal (restmateriaal hoeft op zich niet slecht te zijn) of heeft een slechte samenstelling. Dat is makkelijker te doen dan bij blikvoer, maar dat zul je ook bij goedkoop blikvoer tot op zekere hoogte hebben. Daarnaast moet een kat inderdaad veel meer water drinken als hij op droogvoer leeft, maar een normale, gezonde, kat zal dan uit zichzelf ook veel meer drinken.

Maria16
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2011 18:17

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Maria16 »

De meeste kattenbrokken hebben granen in het pakket,ook de zogenaamde duurdere merken zoals Royal Canin en van Hill's.

Voor een goede granenvrije brok waar wel genoeg vlees in zit,kun je het beste kiezen voor Orijen,Acana of Taste off the Wild.

miniloesy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2008 10:17

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door miniloesy »

het merk acana en orijen word hier smakelijk opgegeten en ze eten er veel minder van omdat ze snel voldaan zijn. Nou moest ik ff uit nood het merk profine kopen (ik wilde toch een merk waar geen graan in zit) en die gaat heel snel op :? en ze lijken niet echt voldaan.
Sinds ik acana en orijen gebruik hebben ze geen last (meer) van blaasontstekingen of wat dan ook.. het laatste jonge katje wat ik heb, heeft zelfs nooit een blaasontsteking gekregen door voer. Deze is dan ook opgegroeid met acana en orijen

miniloesy
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2008 10:17

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door miniloesy »

Maria16 schreef:De meeste kattenbrokken hebben granen in het pakket,ook de zogenaamde duurdere merken zoals Royal Canin en van Hill's.

Voor een goede granenvrije brok waar wel genoeg vlees in zit,kun je het beste kiezen voor Orijen,Acana of Taste off the Wild.

:) mee eens!! :mrgreen:

BlueIvy
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2012 21:44

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door BlueIvy »

digitaldolf schreef:Het is jammer dat veel mensen nog steeds denken dat droogvoer goed is voor een kat. Een Amerikaanse dierenarts die zelf ook katten heeft dacht dit eerst ook maar is hier volledig op teruggekomen. Zij heeft er een website aan gewijd. Voor de mensen die goed Engels kunnen lezen is hier de link:
http://catinfo.org/

Jammer genoeg zijn er nog steeds veel dierenartsen die vinden dat katten goed op droogvoer kunnen leven. Waarom? Misschien wel omdat ze teveel van honden uitgaan en zich niet echt in de kat verdiept hebben? Natuurlijk zal niet iedere kat die op een droogvoerdieet leeft, ziek worden maar de kans op nierproblemen is veel groter.

De resultaten van een droogvoerdieet kun je hier zien.

http://youtu.be/BfJAJfp2WhI
Jeetje, bedankt voor het posten van het filmpje! Ik wist serieus niet dat er zoveel granen in droge brokken zitten en dat dit zo slecht is voor katten. Vooral bij de grotere merken zoals Whiskas ga je er toch wel van uit dat ze het beste met dieren voor hebben. Of juist ook weer niet, bij zulke bedrijven gaat het natuurlijk ook voornamelijk om verkoopcijfers. Nu ik het zo typ was het ook wel heel naïef gedacht misschien.

Bij ons krijgen de katten gelukkig vanaf kleins af aan al brokken in combinatie met natvoer, dus niet alleen droge brokken. En ze drinken gelukkig uit zichzelf veel. Ook krijgen ze af een toe een stukje rauwe kipfilet of witvis. Onze kater eet alleen de vis, rauw vlees moet hij niks van hebben, van natvoer ook niet veel (likt alleen de saus er af), maar hij is echt gek op droge brokken.

Anyway, ik heb na het zien van het Youtube filmpje wel geleerd. Vanaf nu krijgen ze de brokken alleen gemengd met iets water erbij tot het voorraadje op is, ga me in de tussen tijd nog even wat inlezen en ga dan voor zowel het natvoer als de brokken toch opzoek naar een ander merk. Ik ben sowieso van plan om Animonda Carny te proberen (ik geef nu Gourmet Gold - die met stukken en saus). Kun je dit merk ook ergens anders krijgen afgezien van Zooplus?

Ik ga me er in ieder geval zeker verder over inlezen. :lol:

digitaldolf
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2012 11:27

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door digitaldolf »

stofzuigertje schreef:Diverse katten worden met droog voer moeiteloos 20 jaren of ouder!
En de zakjes en blikjes met natte voer, alleen maar lekker en verwennen mag maar mijn eerste kat is 23 jaar geworden en kreeg ooit wel eens een visje of ving zelf een vogeltje.
Dus hoe betrouwbaar is 1 dierenarts die iets schreef?
Oh, die ene amerikaanse dierenarts is slechts een voorbeeld. Er zijn veel meer deskundigen die het er over eens zijn dat droogvoer niet goed is voor een kat. Kijk alleen maar naar de samenstelling van het meeste droogvoer. Er zitten heel veel plantaardige vullers in. Lekker goedkoop en het houdt de brokken goed bij elkaar. Een soort cement dus. Er wordt heel veel verdiend op het droogvoer dus producenten en dierenwinkels willen het graag blijven verkopen.
Wanneer je uitgaat van het feit dat een kat volledig carnivoor is en het enige plantaardige materiaal het kleine beetje is dat misschien nog in de maag van een muis of rat aanwezig is, dan is het natuurlijk belachelijk dat voerproducenten granen en groenten aan hun kattenvoer toevoegen.
Een kat heeft dierlijke eiwitten nodig. Geen plantaardige. De enige keer dat je een kat op gras ziet kauwen is wanneer het dier een haarbal heeft en om er een paar mineralen uit te halen. Voor de rest zul je het uit zichzelf nooit plantaardig voedsel zien eten.
Natuurlijk kan een kat op droogvoer ook wel oud worden. Er zijn ook mensen die hun hele leven lang roken of slecht voedsel eten en toch oud worden. Leven zij echter een optimaal leven? Voelen zij zich net zo goed als iemand die niet rookt of gezond eet?
Het is onzin dat blikvoer alleen maar verwennerij is. Goede kwaliteit blikvoer (dus niet de goedkope troep met bijna alleen maar restafval) bestaat voor een groot deel uit spiervlees en is volwaardige voeding. Om er toch nog aan te verdienen is vaak het vetgehalte wel wat hoger maar dat is voor een actieve kat niet zo erg. Er zit veel water in blikvoer (omdat vlees voor een groot deel uit water bestaat) hetgeen belangrijk is aangezien katten vanwege hun woestijnachtergrond slechte drinkers zijn. In de natuur krijgen ze het meeste vocht binnen door hun prooidieren.
Uit droogvoer is bijna al het vocht gehaald. Wanneer een kat er bij drinkt krijgt het dier vaak nog maar slechts 50 procent van zijn benodigde vocht of minder, binnen. Heb je ooit een kat in het wild zijn vlees eerst zien roosteren en ontdoen van al het vocht?
Het beste voer voor een kat zou rauw vlees met botten zijn. Er zijn recepten voor rauwvoer op het internet te vinden. Dat is echter een heel gedoe aangezien je er toch nog wel taurine en vitamines aan toe moet voegen.
Goede kwaliteit blikvoer is het beste alternatief.
Tandsteen is een risico met het voeren van blikvoer. Brokken zijn echter helemaal niet zo goed voor de tanden. Een kat is geen kauwer dus slikt het meeste gewoon door en de brokjes die wel tussen de tanden komen verbrokkelen waardoor het contact met de tanden niet lang genoeg is om ze schoon te maken.
Poetsen met een vingerborsteltje kan als je de kat er aan kan wennen.
Een kat's gebit is gericht op scheuren dus af en toe rauw vlees helpt ook. Een kat die gewoon naar buiten kan zal af en toe waarschijnlijk een muis of vogeltje te pakken krijgen waardoor de tanden in betere conditie blijven.
Hier nog een paar links, een in het Nederlands, de rest helaas in het Engels.

http://www.worldofdani.com/waaromgeendr ... katten.htm
http://www.blakkatz.com/dryfood.html
http://cats.about.com/cs/catfood/a/canned_food.htm
http://www.bornfreeusa.org/facts.php?more=1&p=359
Laatst gewijzigd door digitaldolf op 10 mei 2012 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een huiskat vergelijken met katten in het wild is te simpel gesteld. Huiskatten zijn niet wild en zijn duizenden jaren geleden gedomesticeerd. Aangepast aan het in gezelschap verkeren van mensen. Het zou best kunnen dat alleen droogvoer inderdaad minder goed is. Maar daar zou ik dan wel graag een wetenschappelijke studie van willen lezen.

Echter moet al het dierenvoeder voldoen aan wettelijke eisen, dus ook de goedkope zooi die de meeste katten toch al niet lusten.

In het Engels is een Wiki-pagina over kattenvoer. Met 26 voetnoten. Ik lees daar niet dat alleen droogvoer slecht is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_food

In dit stuk staat vermeld dat bijvoorbeeld alleen vers vlees geven ook problemen geeft: "...exclusively meat-based diets may contain excessive protein and phosphorus whilst being deficient in calcium, vitamin E, and microminerals such as copper, zinc, and potassium."

digitaldolf
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2012 11:27

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door digitaldolf »

Bob Schurkjens schreef:Een huiskat vergelijken met katten in het wild is te simpel gesteld. Huiskatten zijn niet wild en zijn duizenden jaren geleden gedomesticeerd. Aangepast aan het in gezelschap verkeren van mensen. Het zou best kunnen dat alleen droogvoer inderdaad minder goed is. Maar daar zou ik dan wel graag een wetenschappelijke studie van willen lezen.

Echter moet al het dierenvoeder voldoen aan wettelijke eisen, dus ook de goedkope zooi die de meeste katten toch al niet lusten.

In het Engels is een Wiki-pagina over kattenvoer. Met 26 voetnoten. Ik lees daar niet dat alleen droogvoer slecht is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cat_food

In dit stuk staat vermeld dat bijvoorbeeld alleen vers vlees geven ook problemen geeft: "...exclusively meat-based diets may contain excessive protein and phosphorus whilst being deficient in calcium, vitamin E, and microminerals such as copper, zinc, and potassium."
Om met het laatste te beginnen: daarom zei ik ook dat rauwvoer een heel gedoe is omdat je er extra vitamines en taurine aan toe moet voegen. Daarbij is het belangrijk dat ook het bot erdoor vermalen wordt. Er zijn goede rauwvoerrecepten op het internet via de links die ik gaf te vinden. Deze voorzien in de volledige voedingsbehoeften van een kat.
Zelf vind ik dit teveel gedoe dus geef ik hoge kwaliteit blikvoer als hoofdvoer en een klein beetje hoge kwaliteit droogvoer tussendoor. Af en toe ook wat vers vlees.
Het beste vlees voor een kat wat rauwvoer betreft is konijn, kip of ander gevogelte. Ratten en muizen zijn natuurlijk ook goed maar hier is moeilijker aan te komen of je moet al een speciaalzaak hebben die ook reptieleneigenaren van vlees voorziet.

Goede kwaliteit blikvoer is het beste alternatief wanneer je niet met rauwvoer aan het knoeien wilt.

Katten zijn inderdaad duizenden jaren geleden gedomesticeerd. Hun magen, voedingsbehoeften en gebit zijn echter niet veranderd. Dus zo simpel gesteld is het niet om ze met katten in het wild te vergelijken
Ik verkeer ook in het gezelschap van dieren maar dat betekent niet dat mijn voedingsbehoeften daardoor veranderen. Natuurlijk moet je met een binnenkat meer rekening houden met verveling en mogelijk kans op overgewicht. De voedingsbehoeften qua samenstelling van het voedsel blijven hetzelfde.
Wettelijke eisen zijn er ten aanzien van wat je op de verpakking zet en dat er aan bepaalde hygiëne eisen moet worden voldaan. Voor zover ik weet zijn er geen eisen ten aanzien van de samenstelling van voer zolang er maar een bepaalde hoeveelheid proteïnen, vetten etc in zit. Als producenten er veel plantaardige stoffen aan toe willen voegen zal een overheid hier niets van zeggen. Zolang het maar op de verpakking vermeld wordt. Of het in de verpakking aanwezige vlees goedkoop restafval of hoogwaardig spiervlees is, daar zijn ook geen richtlijnen voor (verbeter me maar als ik het mis heb)
Een goedkoop merk kattenvoer dat als inhoud kip geeft, bevat bij nadere beschouwing van het etiket slechts 4% kippenvlees. Mooie eisen zijn dat.

Katten drinken van nature niet veel en hebben zeer geconcentreerde urine. Door alleen droogvoer te geven loop je grote kans dat een kat niet voldoende vocht binnen krijgt en wordt daardoor de kans op nierproblemen groter. Dit is bewezen.
Ik zou zeggen lees de informatie via de links die ik hiervoor geplaatst heb.

Wikipedia artikelen kunnen door een ieder worden samengesteld. Wie zegt dat degene die dat geschreven heeft een deskundige is? Het is een vrij algemeen stuk waar niet echt een standpunt wordt ingenomen.
Wanneer je echter zelf de moeite hebt genomen om de links in de voetnoten te volgen en de info te lezen dan kun je bij deze link zien: http://maxshouse.com/feline_nutrition.h ... h_is_reall
dat mijn standpunt bevestigd wordt. Hier wordt namelijk gesteld dat een kat die alleen droogvoer krijgt veel meer moeite heeft om aan het benodigde vocht te komen en dat er een verhoogd risico is op nierproblemen en blaasproblemen.
Hierin wordt ook bevestigd dat droogvoer zeer weinig tot niets voor het gebit van een kat doet.
Laatst gewijzigd door digitaldolf op 10 mei 2012 21:13, 5 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens hoogleraar diervoeding Anton Beynen maakt het niet zo veel uit wat je Poekie voorschotelt: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... r/speel/1/

Maar aangezien mijn kat van inmiddels 15 niet eens blikvoer lust, eet hij voornamelijk "premium" droogvoer. Dus ik vraag me ook wel af wat dit voor zijn gezondheid op de langere termijn doet. Het absurde vind ik daarbij dat bijvoorbeeld de goedkoopste zalm in blik vaak goedkoper is dan Whiskas.

Zalm uit blik lust ie beslist wél, alleen daar zit weer zout in dat slecht is.

Om dat dit nat/droog vraagstuk al jaren bestaat, vraag je je af waarom er niet meer onderzoek naar wordt verricht. In een wetenschappelijk verantwoorde testopstelling moet toch makkelijk te meten zijn hoeveel water katten feitelijk binnenkrijgen bij het eten van a) natvoer en b) droogvoer.

digitaldolf
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2012 11:27

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door digitaldolf »

Vandaar, Bob, dat ik je vroeg om de links te volgen en de artikelen te lezen. In de laatste link worden al een aantal onderzoeken aangehaald. Hierna volgt een voorbeeld waarin al twee onderzoeken worden aangehaald en er staan meer in hetzelfde stuk.
Er gaat echter erg veel geld om in het droogvoer circuit en in Amerika (weet niet hoe het in Nederland is) worden opleidingen gesponsord door voedingsfabrikanten. Zelf woon ik in Ierland en hier is er een bedrijf dat naast veevoer ook huisdierendroogvoer produceert. Big business.
Het is vooral erg voor de dieren dat een Nederlandse prof er zo laconiek over doet. In Nederland wordt nierproblemen bij katten blijkbaar minder serieus genomen. Eigenaren die een kat met blaas of nierproblemen hebben, zien zich echter ook geplaatst voor hoge dierenartskosten.
In Amerika is de kat een zeer populair huisdier en is er meer onderzoek verricht.
Hier het voorbeeld uit de gelinkte tekst:

The composition of canned foods allows the use of protein and fat sources of higher biological value than can be used in dry food. A recent survey (Morris, James G. and Quinton R. Rogers. 1994. Assessment of the nutritional adequacy of pet foods through the life cycle. Journal of Nutrition 124:252OS-2534S). compared a well-known canned food with the leading dry food, both of which claim to provide "balanced" nutrition. The digestibility claim of the canned food was approximately 90%, while the digestibility of the dry food was rated at 80%. The biological value of the protein content (in other words, how useful the protein is to the animal) was given as 70% for the canned food and 60% for the dry. Net utilization (the amount of food used by the animal in relation to the amount provided) can be calculated by multiplying digestibility by biological value. The results: 68 % net utilization for the canned food and 48% for the dry. This means a cat would have to eat nearly twice the volume of dry food to achieve the net utilization that higher, more digestible sources of nutrients, found in canned food, would provide. All those excess waste products must be filtered from the blood placing an extra workload on the kidneys. This may explain the high prevelence of chronic renal failure in middleaged cats.

The cat's natural diet, live prey, contains between 65%-75% water. The cat, having evolved on the plains of Africa, has adapted to obtain her water requirements almost entirely on the moisture content in her prey. Cats can live for long periods without drinking water when receiving food containing 67-73% water but become dehydrated when the water content of the food is 63% or less. The water content of the commercial foods commonly fed to cats varies from 8% in dry foods to over 75% in canned foods; thus the amount of drinking water required is affected substantially by the water content of the food.

When fed canned food (80% moisture) with access to drinking water, cats obtain over 90% of their total water intake from the diet, whereas on dry food, 96% of the total water intake is obtained by drinking. The total free water intake (from food and drinking water) decreases when cats are fed dry food only, so that the water to dry matter intake ratio when fed on commercial dry foods varies from 2.0 to 2.8: 1 whereas on canned foods it varies from 3. 0 to 5.7: 1. Thus for any given dry matter intake cats have a higher water turnover on canned than on dry foods. (National Research Council [National Academy of Science] Nutrient Requirements of Cats).

Voor degenen die niet zo thuis zijn in het Engels: het komt er op neer dat een kat die voornamelijk blikvoer eet (80% vocht) en ook toegang heeft tot drinkwater, meer dan 90% van het benodigde vocht door zijn voeding krijgt terwijl een kat op alleen droogvoer in 96% van zijn vochtbehoefte moet voorzien doormiddel van drinken omdat droogvoer maar 8% vocht bevat. Het stelt ook dat vanwege de vele bijproducten waar de kat niets aan heeft, een kat bijna twee keer zoveel droogvoer moet eten om dezelfde voedingswaarde te bereiken aan hoogwaardige dierlijke eiwitten die blikvoer dus in hogere mate bevat. Dit geeft meer werklast voor de nieren die al deze extra afvalproducten moeten filteren. Dit kan het hogere aantal van oudere katten met chronische nierproblemen verklaren.

Maria16
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2011 18:17

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Maria16 »

digitaldolf schreef:Jeetje, bedankt voor het posten van het filmpje! Ik wist serieus niet dat er zoveel granen in droge brokken zitten en dat dit zo slecht is voor katten.

Granen is zeker slecht voor kat en hond,maar er zijn ook granenvrije brokken zoals ik al eerder aangaf. :wink:

digitaldolf
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2012 11:27

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door digitaldolf »

Maria16 schreef: Granen is zeker slecht voor kat en hond,maar er zijn ook granenvrije brokken zoals ik al eerder aangaf. :wink:
Wat betreft droge brokken is granenvrij zeker beter maar ik zou het vanwege het lage vochtgehalte nog steeds slechts als tussendoorhap serveren en als hoofdvoedsel toch nat voer kiezen.

Hondenliefhebster
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2012 19:55

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Hondenliefhebster »

Welk merk natvoer zou je dan aanbevelen?

Gesloten