LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kattenvoer

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Sprietje
Berichten: 167
Lid geworden op: 24 nov 2008 12:43

Kattenvoer

Ongelezen bericht door Sprietje »

Sinds een aantal weken heb ik een kitten in huis.
Ze is een echte banjer, speelt heel veel en heel actief maar ook een hele lieve poes.

Ze lust helemaal geen blikvoer en ook droogvoer eet ze heel moeilijk.

Vers vlees eet ze heel erg graag en ook snoepjes en sticks eet ze heel graag.

Voor zo ver te zien is het een gezonde poes en ik ben er attent op gemaakt dat ze waarschijnlijk het droogvoer niet lekker vind omdat er granen en groente in droogvoer zit tegenwoordig.

Ik heb haar al Felix, Peruna One en Perfect Fit gegeven maar ze vind het allemaal niet lekker.
Per dag eet ze een paar brokjes.

Iedere maand moet ik rondkomen van een minimuminkomen vanwege arbeidsongeschiktheid en daarom ben ik niet in de mogelijkheid om heel duur voer te kunnen kopen.

Ik koop nu wel steeds witte vis en morgen wil ik ook magere runder gehakt gaan kopen.

Heel graag zou ik willen vragen of jullie ook een merk kattenvoer weten dat voornamelijk vlees bevat, ik hoop dat ze dat misschien lekkerder zal vinden.

Alvast hartelijk bedankt.

Sprietje

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ze zal toch echt droogvoer moeten gaan leren eten ivm de nieren, een kat heeft droogvoer gewoon echt nodig.

Gewoon wat strenger worden, geen droogvoer eten ook geen ander eten.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door snepke »

Ik zou zeggen probeer eens Royal Canin,maar ik denk dat,dat te duur is.

Heb je al Gourmet(droogvoer) geprobeerd?
Bij Felix heb je ook droogvoer voor kittens,heb je bijna bij ieder merk.
heb je dat al geprobeerd.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door lostlovey »

Uhm, ik weet niet waar de wijsheid vandaan komt dat een kat droogvoer moet eten voor de nieren? Droogvoer is het minst goede voer (op een paar zeer hoogwaardige voeders na). Katten drinken van nature al te weinig water (woestijndier van origine dus beperkte dorstreflex) en in droogvoer zit nul extra vocht wat later voor blaasproblemen kan zorgen. Dus natvoer bijvoeren bij brok is altijd aan te raden.

Een kitten of zelfs kat eten onthouden is overigens not done! Zeker een kitten moet de hele dag kunnen eten, ze zijn immers in de groei en hebben alle voedingsstoffen nodig.

Als je kitten het goed doet op vers vlees en dat ook graag eet, dan heb je een "echte" kat ;-). Katten zijn absolute vleeseters, niet te vergelijken met honden. Hoe minder toegevoegde zooi je een kat geeft, hoe gezonder ze blijven. Vers vlees is daarbij echt het allerbeste dat je kunt geven. Kijk eens op http://www.carnibest.nl/ voor meer informatie. Dit voer is het beste voer en niet duurder dan wat je in een supermarkt of dierenwinkel koopt. Het is kant en klaar vers voer, je koopt het in worsten die je in stukken snijdt/hakt en in de vriezer bewaart. Dit is dus een compleet voer met alles wat een kat nodig heeft, inclusief spierweefsel, bot etc. (Het is gemalen en ziet er niet eng uit of zo hoor.)
Je vindt ook wel vers vlees in de supermarkt, in het vriesvak. Bijvoorbeeld Rodi.

Vers vlees kook je dus niet. En beslist GEEN varkensvlees geven! Varkensvlees kan het virus van Aujeszki bevatten wat in geval van besmetting, dodelijk is voor je kat.

Natvoer is ook ok, mits hoogwaardig. Kijk op http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_blik bij de aanbevolen natvoeders. Als je op een merk klikt krijg je in de meeste gevallen een ingredientenlijst te zien (even naar beneden scrollen). Natvoer kun je aantrekkelijker maken door er warm water over te gieten (ik doe dat sowieso om er nog meer vocht in te krijgen).
Kijk ook eens hier http://www.noorseboskatten.net/links/ka ... rs_nat.htm

Voor algemene informatie over het leven met katten raad ik je aan eens rond te kijken op kattenplaza. Daar zit veel kennis en je vragen kun je daar gerust stellen.

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Kijk dit is nog eens een keurige uitleg over wat goed is voor het diertje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien dat je bij de dierenwinkel een paar proefpakjes van verschillende merken droogvoer kunt krijgen? Zo kun je er misschien achter komen welk merk ze lekker vindt. En anders alleen blikvoer of zakjes. Sommige poezen houden gewoon niet van droogvoer. (En andere weer niet van blikvoer...) De zakjes van whiskas vallen bij onze katten in elk geval goed in de smaak.

Het kan trouwens ook zijn dat ze niet zo veel eet juist omdat ze ook andere dingen te eten krijgt? Een kitten hoeft niet heel veel te eten, dus met wat snoepjes en vers vlees zal ze niet heel veel honger meer hebben en zal ze de minder lekkere brokjes wel laten staan.

superklaver

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door superklaver »

Ik heb het juist andersom bij mijn katten. die vinden zachtvoer wel lekker, maar hebben liever brokken. Zelf heb ik brokken van porta 21 (gele verpakking) via zooplus. ik doe met een zak van 10 kilo voor 33 euro met 2 katten tussen de 4 en vijf maanden. dus in verhouding even duur dan supermarktvoer.zitten geen gekke dingen in. whiskas kunnen mij katten niet tegen. maar dit is per kat natuurlijk verschillend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door kweenie »

superklaver schreef:whiskas kunnen mij katten niet tegen. maar dit is per kat natuurlijk verschillend.
whiskas droge brokken zijn inderdaad niet echt goed, maar blikvoer en zakjes zijn volgens mij wel OK.

superklaver

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door superklaver »

die van mij kunnen helemaal niet tegen whiskas, niet tegen nat en niet tegen droog voer. Gaan er van spugen en raken ervan aan de diarree.

Flufjuh
Berichten: 35
Lid geworden op: 20 okt 2010 15:33

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Flufjuh »

lostlovey schreef: Vers vlees kook je dus niet. En beslist GEEN varkensvlees geven! Varkensvlees kan het virus van Aujeszki bevatten wat in geval van besmetting, dodelijk is voor je kat.
Klopt helemaal, maar wat je eventueel wel kunt doen is toch een keer kip of vis koken en dat dan geven met een beetje van het kookvocht erbij. Vinden katten vaak lekker en ze hebben weer wat extra vocht binnen, wat (zoals lostlovey ook al zei) voor katten erg belangrijk is omdat ze van nature weinig drinken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het goedkoopste premium droogvoer wordt gemaakt door Saturn Petfood in Duitsland. In Nederland verkocht onder de namen Nutristar (Aldi), Daya (Dirk vd Broek, Action), en Kruidvat huismerk. En waarschijnlijk nog meer verkooppunten.

Door de Duitse Consumentenbond is dit voer beter getest dan premium merken die 2 à 3x duurder zijn (One etc.). Kan op internet geen plaatjes vinden dus daarom heb ik er zelf een gemaakt. Mijn kat lust geen blikvoer.

Prijs circa 1,99 per 750gram in foliezak

Afbeelding

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn katten eten al jaren het droogvoer van Lidl (Opticat) , vinden het lekker en varen er wel bij.

Groeten, Bram

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door bianca82 »

tja men heeft het over duur voer.. wat is duur..

bij premium brok eten ze minder hebben ze wel alles binnen wat noodzakelijk is
je doet er langer mee..

als je uitrekend hoeveel een kat van een bepaald merk (whiskas bijvoorbeeld) nodig heeft aan droogvoer of aan blik ben je duurder uit met die whiskas dan met een premiumbrok..

kat is ook gezonder.

whiskas is alleen maar zo duur vanwege het merk onderzoek of hun voeding goed is voor dieren doen ze nauwelijks

barf wordt door veel ook als goed bestempeld.. dat kan wezen en dat geloof ik ook graag echter zijn er ook katten die het weigeren te eten (ik heb 2 katten 1 smult van barf andere kijkt er niet naar om en weigerd ook te eten) ook ken ik iemand wiens kat er juist niet goed op reageerd.. (diaree afvallen vacht slecht door reactie kat is al door medische molen gegaan eet kat gewoon een brok dan is er niks aan de hand)

wij geven onze katten royal canin maine coon (aangezien 1 van onze katten een ex-dekkater is van dit ras en later bij ons is gekomen) onze beide katten (maine coon en htk) doen het er goed op.. zijn niet te dik (wel beide geholpen) zijn zeer actief en hebben een mooie vacht.. maar wat ik het belangrijkste vind is.. ze stinken amper uit hun bek (oke moet bekennen dat ze ook een poeder door hun eten krijgt tegen tandsteen iets wat je bij barf niet nodig zal hebben) en je ruikt bij binnenkomst van onze woning (binnenkatten) niet de kattenbak aangezien hun uitwerpselen amper stinken (gezonde uitwerpselen van mens en dier stinken niet)

het is jammer dat 1 van mijn katten niet aan barf doet of andere natuurvoeding of anders was ik overgegaan daarop (al moet ik zeggen dat ik de meeste pro barf mensen TE fanatiek bezig vind) maar een goede premiumbrok heeft zo min mogelijk zout en alles zit er in..

whiskas en andere troep vind ik naar mijn mening slecht voor katten (wij hebben letterlijk een kat dood aan de tom poes bijvoorbeeld die aan 1 verschrompelde nier en 1 niet werkende nier is overleden.. dit was in de tijd voordat er premiumvoeding op de markt kwam die niet alleen bij de da te koop was (dierenarts dus)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door kweenie »

bianca82 schreef:tja men heeft het over duur voer.. wat is duur..
Nou, eigenlijk gaat het in dit topic niet om duur/goedkoop of goed/slecht. Het gaat er om welk voer de kitten überhaupt zou kunnen/willen eten.

Want je hebt er weinig aan als je premiumvoer koopt dat de kat laat staan. Je hebt dan toch heel wat meer aan een merk dat de kat wil eten, of dat nu een premiummerk is of een supermarktmerk. Als de kitten dan gewend is aan kattenvoer eten in het algemeen, dan zou je wel kunnen kijken welk merk je uiteindelijk zou willen gaan gebruiken en daar langzaam op over kunnen stappen.

kuniz100
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2011 10:34

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door kuniz100 »

heb je al geprobeerd de brokjes in wat warm water te laten wellen?
mischien eet ze het dan wel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door bprosman »

Iedere maand moet ik rondkomen van een minimuminkomen vanwege arbeidsongeschiktheid en daarom ben ik niet in de mogelijkheid om heel duur voer te kunnen kopen.
Omdat TS deze zin er bij had staan had het m.i. geen zin Royal Canin (overigens qua prijs een beetje overhyped) of andere premium brokken aan te raden... vandaar mijn suggestie.

Groeten, Bram

superklaver

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door superklaver »

Kijk eens op de site van zooplus. Daar staan allerlei merken kattenvoer op. van goedkoop tot duur. Staan ook de ervaringen op van anderen. en je kunt betalen na aflevering. Zelf bestel ik hier ook al sinds 2 jaar alle spulletjes.

just*me
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 jul 2011 15:52

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door just*me »

grappig hoe de smaken van de katten zo kunnen verschillen.

Van de meeste droge brokje ging onze kat aan de diaree. Hoewel ze de meeste brokken wel lekkerder vindt dan nat voer (behalve die van de Lidl...die raakte ze 2 dagen lang niet aan).
Waar ze goed tegen kan en wat ze ook lekker vindt is de AH excellent Indoor of Perfect Fit in-home.

Verder krijgt ze vaak nat voer, blikjes van Felix. Vroeger ook Whiskas, maar sinds die blikjes in een keer veel duurder zijn geworden (van €0,70 naar €0,99 per blik) blijven we toch bij de Felix.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wat goed van jou Sprietje, om ondanks je beperkingen niet te besparen op geld voor je huisdiertje.
En je ziet het: zoveel katten zoveel zinnen.
De mijne (de ene is 15, de andere 2,5) eten graag Whiskas senior brokken en Felix natvoer uit de zakjes. Ze zijn allebei kerngezond.

Ik vind de tips van Lostlovey erg goed!

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: Kattenvoer

Ongelezen bericht door mihoen »

wij gebruiken animonda carni. dat is ruim 90 % vlees in blik. met weinig rare toevoegingen. in kattenvoer zitten vaak de meest rare dingen. en gezien een kat een vleeseter is, moeten ze zo weinig mogelijk granen.

troep in voer zorgt voor een stinkende ontlasting, zelfs als er lavendel in het eten zit

Gesloten