LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] konijn

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

konijn

Ongelezen bericht door morundo »

Ik heb 4 weken geleden en konijn gekocht,het was een langoor dwerg konijn volgens de winkel.
Bij de dierenarts was volgens hem een halve kruising tussen een langoor en een angora. Geef helemaal niet.
Zij is nu 13 weken, de vacht was begonnen met veranderen,eerste pluisieg grijs kort, nu ...........lang achter de oren en nek,in de nek heeft ze een klit, maar dit is dichtbij op de huid,dus ik knip het ff niet,wacht tot lang kan worden.Middenstuk is nog kort (ongeveer 2 a 3 cm),onderkant is langer.
Wie heeft ervaring mee met het verzorgen van de wacht en wat kan ik verwachten?

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: konijn

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Lijkt mij nogal wiedes dat het verstandig is wat vaker te borstelen, als er klitten in de vacht komen....is het niet verstandiger om daar in de dierenwinkel van aanschaf eventjes naar te informeren?

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: konijn

Ongelezen bericht door morundo »

dankje voor je reactie zo snel, ik had geinformeert, maar uiteindelijke werken daar jonge meisje die ook zeggen wat ze horen als info,ze weten het niet, zelf als je vraag waar komen de konijntje vandaan krijg je verschillende info,ze zijn wel behulpzaam een echt niet van kwaad bewust,allen je kan verder niets mee, een konijntje terug brengen omdat niet is wat ze zeiden......kunnen we niet, het is een hele lieve beesje,al zindelijke en erg sociaal,al is pas 4 weken hier. DE meeste info op google zijn over angora konijnen,maar weinig over hybride,ik las wel dat hybride last krijgen van hun vacht,maar specifieke info kan ik niet vinden,daarom mischien hier iemand die meer van weten.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: konijn

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Vervelend dat ze je in de dierenwinkel niet meer kunnen vertellen. Google anders eens op 'vachtverzorging konijnen' (of iets in die richting), ik zie dat er genoeg informatie te vinden is, over borstels en borstelmanieren, bijvoorbeeld hier: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/verzo ... onijn.html
Quote:
"Vachtverzorging:
Langharige konijnen en konijnen die aan het verharen zijn moeten worden geborsteld. Er zijn hiervoor speciale borstels te koop, maar een honden of kattenborstel, of zelfs een babyborstel voldoet ook. Bij kortharige konijnen die erg verharen kun je ook een licht vochtig washandje gebruiken.
Afhankelijk van de haarsoort van het konijn moet je toch regelmatig borstelen. Bij angorakonijnen wel 1 keer per dag, terwijl bij een kortharig konijn in dat verhaart 1 keer per week soms ook voldoet.
Als je konijn echt heel erg geklit is kun je de klitten ook voorzichtig wegknippen. Pas wel goed op dat je niet in de huid knipt. Sommige mensen knippen het haar van hun langharige konijn in erg warme zomers kort, zodat het konijn het niet te warm heeft."

Lijkt mij nuttige informatie, ik hoop dat je er wat mee kunt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: konijn

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik zou als ik jou was nu wel al beginnen met borstelen/kammen zodat het beestje er aan kan wennen, hoe langer je daarmee wacht hoe erger het word.

zusjej21
Berichten: 171
Lid geworden op: 19 okt 2011 22:11

Re: konijn

Ongelezen bericht door zusjej21 »

Gewoon even nadenken: ik heb ook lang haar en als ik dat niet borstel gaat dat klitten Weet niet hoor, zou dat ook kunnen?
Mijn haar is weliswaar blond, maar dit zou je toch kunnen weten? :lol:

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: konijn

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

zusjej21 schreef:Gewoon even nadenken: ik heb ook lang haar en als ik dat niet borstel gaat dat klitten Weet niet hoor, zou dat ook kunnen?
Mijn haar is weliswaar blond, maar dit zou je toch kunnen weten? :lol:
Ik vind deze opmerking een klein beetje gemeen en onnodig, als ik eerlijk ben. Voor jou is het misschien logisch, maar als je nog nooit een konijn hebt gehad met lang haar, zoals de TS, en geen ervaring hebt met de verzorging, kan ik me heel goed voorstellen dat je het liever even navraagt. Wat voor mensen geldt, geldt zeker niet altijd voor dieren.

zusjej21
Berichten: 171
Lid geworden op: 19 okt 2011 22:11

Re: konijn

Ongelezen bericht door zusjej21 »

Ja, natuurlijk had ze het even moeten navragen, maar ze kan ook haar gezond verstand gebruiken! Kom nou, lang haar klit, dat van mij en van dat konijn ook.

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: konijn

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Dat lijkt me nog steeds geen reden om zo'n sneer te geven. Zo jammer dat dat een beetje de standaard lijkt te zijn geworden hier. TS, ik stel voor dat je het topic verwijdert nu je je antwoord hebt, voor er meer van dit soort onzin bijkomt :(

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: konijn

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

hoe eerder je begint met borstelen hoe meer ze eraan wennen. Mijn konijn heeft ook wel eens een klit en die haal ik er dan uit want anders krijgt ze er last van

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: konijn

Ongelezen bericht door VioletPrue »

morundo schreef:in de nek heeft ze een klit, maar dit is dichtbij op de huid,dus ik knip het ff niet,wacht tot lang kan worden.
Ik zou niet wachten met het weghalen van de klit.
Dat kan gemeen pijn doen (haren die in elkaar draaien kunnen gaan trekken aan de huid) en het zal enkel erger gaan klitten dan dat hij er gewoon uitgroeit.
Vuil en beestjes blijven erin zitten en ook dat kan weer tot huidirritatie/wondjes leiden.
Als ik jou was, zou ik hem eruit knippen.
Ziet er niet mooi uit, maar het zal het beestje een hoop ellende besparen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: konijn

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wij hebben een Teddy en die borstelen we 2x per week met een speciaal daarvoor bestemd borsteltje (verkrijgbaar bij dierenwinkel). Klitjes die er echt niet uitgaan knippen we eruit.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: konijn

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik borstel zelfs mijn kortharige huistijger.
Al was het maar om het ruien voor hem makkelijker te maken.
Scheelt ook weer bossen haar die over het laminaat vliegen.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: konijn

Ongelezen bericht door morundo »

Zusje.........typische opmerking van een *blonde* smile
konijn word iedere dag geborstelt,dat was ik al na 2dagen achter,maar ik dacht daarme de donzige wacht uit te halen,dat is gebeurt.
Allen nu lijk zijn nek haren net als die van een leuw,geen gezicht......zijn rug haren zijn korter en daaronder weer lange haren.
Borstelen met de borstel van de dieren winkel helpt niet veel, daarme worden de haren boven op gekamt maar niet daaronder,heb daarvoor nu een kammetje erbij.
Concrete vragen:Zo zo laat ik haar knippen voor de zomer,vanwegen de achterkant,ik wil niet dat zij daar problemen heeft met vliegen.
1)nu kam ik van voren naar achter,kan ik op een beter manier kammen?
2)Is er een tijd om konijn de haren te knippen?bijv: 2 keer per jaar,of wanner ze te lang zijn?
3) wanner is de totale vacht van een konijn normaal? dus geen donzige haren maar volgegroeid?

Ik heb allen ervaring met de zorg van kortharen konijn.

morundo
Berichten: 225
Lid geworden op: 12 jun 2010 21:06

Re: konijn

Ongelezen bericht door morundo »

Is in orde, via kennisen gevonden iemand die ervaring hiermee heeft,ik kan langs komen met konijn en hij leert het mee.In iedere gevaal dankje voor de reactie.

Gesloten