LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "in-huis" kat :)

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
handige_har
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:14

"in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door handige_har »

Wij hebben thuis sinds kort ook een kat, we wonen echter bij een weg waar al een hoog aantal katten is doodgereden dus zodoende houden we hem voor nu binnen.

Heeft dit veel nadelen voor de kat zelf? (Interieur etc. niet inbegrepen :wink: )

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Heel verstandig om uw kat bij zo'n drukke weg weg te houden!!

Hoe oud is het dier?

In principe is het voor katten niet nodig om naar buiten te gaan. Veel mensen zeggen dat een kat een "buitendier" is maar dat geldt voor de huiskat van deze tijd allang niet meer. De huiskat leeft al generaties lang binnen en kan zich prima aanpassen.

U kunt het beste wel zorgen voor voldoende speel- en klim-mogelijkheden. Welke ruimte heeft de kat tot zijn beschikking? En wat heeft u aan krabpaal/speelgoed?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door sjoegel »

betreft het een poes of een kater die u heeft ?

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door gilas »

Mijn katten zijn altijd binnen geweest en hebben nooit problemen gehad.
Ik had een grote klimpaal staan in een zijkamer.
Wel konden ze op het balkon,waar ik de hoekjes en gaten helemaal had afgezet en een soort afrastering had van kippengaas.Moet je natuurlijk niet een kat hebben die in het kippengaas gaat klimmen. :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt er vanaf wat de kat gewend is. Als die van jongs af aan binnenblijft is er niets aan de hand. Is de kat al gewend om (soms) buiten te komen, dan is binnenhouden vaak lastig en ook de kat krijgt dan het gevoel gevangen te zitten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hangt van zo veel dingen af...

Sommige katten zijn bang voor auto's; ideaal in deze situatie. Andere katten weer niet.

MMN16
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2013 10:25

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door MMN16 »

Annikaatje schreef:Heel verstandig om uw kat bij zo'n drukke weg weg te houden!!

Hoe oud is het dier?

In principe is het voor katten niet nodig om naar buiten te gaan. Veel mensen zeggen dat een kat een "buitendier" is maar dat geldt voor de huiskat van deze tijd allang niet meer. De huiskat leeft al generaties lang binnen en kan zich prima aanpassen.

U kunt het beste wel zorgen voor voldoende speel- en klim-mogelijkheden. Welke ruimte heeft de kat tot zijn beschikking? En wat heeft u aan krabpaal/speelgoed?

Helemaal mee eens.
Ook ik heb 2 binnenkatten en dit gaat prima,zolang een kat het niet gewend is om naar buiten te kunnen,kijkt hij er ook niet naar om.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Klopt. Wij kregen 2 jaar geleden een jonge (1 jaar) kat die 'afgedankt' werd bij de fokker. Hij was nooit buiten geweest en we hebben hem echt naar buiten moeten dragen. Wij hebben een goed afgezette tuin dus hij kan hier wel naar buiten. Dus als wij dat niet gedaan hadden, was hij vast niet ongelukkig geworden.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door witte angora »

Die van mij heeft geleerd wat meer naar buiten te gaan: in de eigen tuin. Bij de fokker zat ze meestal binnen, hooguit zat ze in de deuropening, en bij hoge uitzondering ging ze daar de afgesloten tuin in. Eigenlijk is er niet eens zoveel veranderd, behalve dan dat ze nu wat vaker buiten zit, lastiger binnen is te krijgen, en mijn tuin en die van de buurman als haar territorium ziet. Andere katten hoeven niet te proberen 'binnen' te komen.

Maar eigenlijk is het meer een kwestie van beschermen van haar territorium, ze zit net zo lief binnen. En het liefste daar waar ik zit. :roll:

Om op de vraag terug te komen: het maakt volgens mij niet zoveel uit, zolang het geen echte buitenkat is die gewend is op muizen en vogels te jagen. Als de kat binnen eenmaal zijn territorium heeft vermaakt die zich wel.

mihoen1234
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2013 10:11

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door mihoen1234 »

misschien goed om 2 bakken te plaatsen voor m zodat ie ingeval van nood snel kan. wat lekkere plekjes om te slapen (holletjes) maken m ook blij.

en als je merkt dat je kat teveel energie heeft, is een laserlampje een goed idee. dan kan ie zijn energie kwijt.

Annikaatje
Berichten: 517
Lid geworden op: 27 feb 2013 20:21

Re: "in-huis" kat :)

Ongelezen bericht door Annikaatje »

Handige har is wel errug stilletjes...

Gesloten