LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschattingsfout dierenarts

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Angell1996
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2017 16:45

Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Angell1996 »

Hallo allemaal,


Vanmorgen bracht ik mijn kat van 7 maanden naar de dierenarts om zijn ballen weg te laten halen, een bal zit echter nog in het lijfje.
Dit noem je cryptorchidie en dat betekent dat een niet-ingedaalde teelbal nog in het lijfje zit, het kan in de lies of in de buik zijn. Dit komt vaak voor.

De dierenarts belde mij 's middags op: Een bal is succesvol uit de scrotum gehaald, vervolgens ging de dierenarts aan de lies voelen. Hij dacht dat daar die andere bal zat, maakte de lies open en het bleek vet zijn. De klok tikte door. Daarna maakte hij de buik open om te kijken of het daar zat, maar de dierenarts kon het niet vinden en mijn kat werd wakker plus de narcose duurde lang genoeg. Het eindresultaat: een bal zit nog in het lijfje.

Omdat de narcose lang duurde, werd het een hoge rekening. Daar kan de dierenarts niets aandoen, zoiets kan gebeuren.
Maar wat ik hem wel kwalijk neem is dat hij door die inschattingsfout, minder tijd had om te gaan zoeken. De gevolgen: de kosten stegen verder, mijn kat heeft een extra litteken bijgekregen EN een tweede operatie is hoogstwaarschijnlijk nodig, want die bal moet eruit.

Dus mijn vraag aan jullie is: Wat moet ik doen?

Om compensatie vragen? Heb ik daar recht op?
Andere dierenarts zoeken?

Nog andere suggesties/ervaringen van jullie?


Groetjes,
Wesley

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Moneyman »

Angell1996 schreef:Hallo allemaal,


Vanmorgen bracht ik mijn kat van 7 maanden naar de dierenarts om zijn ballen weg te laten halen, een bal zit echter nog in het lijfje.
Dit noem je cryptorchidie en dat betekent dat een niet-ingedaalde teelbal nog in het lijfje zit, het kan in de lies of in de buik zijn. Dit komt vaak voor.

De dierenarts belde mij 's middags op: Een bal is succesvol uit de scrotum gehaald, vervolgens ging de dierenarts aan de lies voelen. Hij dacht dat daar die andere bal zat, maakte de lies open en het bleek vet zijn. De klok tikte door. Daarna maakte hij de buik open om te kijken of het daar zat, maar de dierenarts kon het niet vinden en mijn kat werd wakker plus de narcose duurde lang genoeg. Het eindresultaat: een bal zit nog in het lijfje.

Omdat de narcose lang duurde, werd het een hoge rekening. Daar kan de dierenarts niets aandoen, zoiets kan gebeuren.
Maar wat ik hem wel kwalijk neem is dat hij door die inschattingsfout, minder tijd had om te gaan zoeken. De gevolgen: de kosten stegen verder, mijn kat heeft een extra litteken bijgekregen EN een tweede operatie is hoogstwaarschijnlijk nodig, want die bal moet eruit.

Dus mijn vraag aan jullie is: Wat moet ik doen?

Om compensatie vragen? Heb ik daar recht op?
Andere dierenarts zoeken?

Nog andere suggesties/ervaringen van jullie?


Groetjes,
Wesley
De vraag is of die inschattingsfout verwijtbaar is. Dat kunnen wij van achter een beeldscherm niet inschatten.

Ik zou zeggen: dit soort dingen gebeuren, medische ingrepen zijn geen exacte wetenschap. Ga gewoon het gesprek aan en kijk hoe ver je komt.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door arvandongen »

Het is zeer eenvoudig in te schatten of een bal is ingedaald.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Moneyman »

arvandongen schreef:Het is zeer eenvoudig in te schatten of een bal is ingedaald.
Maar dat is volgens mij niet het punt...

Mucha

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door vroem »

het is een lichaam, geen machine. Net als bij mensen kom je bij dieren af en toe dingen tegen die je niet verwacht en/of ook niet kon inschatten.
Wat een andere dierenarts verder kan toevoegen zou ik niet weten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door reggie2 »

Moneyman schreef:



De vraag is of die inschattingsfout verwijtbaar is. Dat kunnen wij van achter een beeldscherm niet inschatten.

Ik zou zeggen: dit soort dingen gebeuren, medische ingrepen zijn geen exacte wetenschap. Ga gewoon het gesprek aan en kijk hoe ver je komt.
Mee eens, ga in gesprek met die man/vrouw. Lukt dat niet kan het je altijd nog het VTC waar je de zaak aan kan geven.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Brahms »

Vervelend voor de kat, voor jou en voor de dierenarts. Probeer er in rust en vrede uit te komen met de dierenarts, maar vergeet niet dat als het tot een nieuwe operatie komt, jij altijd nog de opdrachtgever daarvoor bent, en de dierenarts opnieuw de operatiekamer, tijd en middelen eraan moet besteden om je opdracht uit te voeren.
En dat kost nu eenmaal geld, hoe vervelend ook.

Of een bal is ingedaald is relatief makelijk te bepalen, is ie dat niet dan moet er toch echt gezocht worden.........

(complete onzin om deze zaak "aan te geven".) Dit kan er nu eenmaal gebeuren bij een operatie, van laakbaar handelen lijkt me absoluut geen sprake.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door moederslink »

Toch vind ik het een vreemd verhaal.
Bij een zo.n jonge kater is het lastig om te zoeken nd teelballen, temeer daar het vaak voorkomt dat een balletje nog niet is ingedaald ( het zijn net jonge babyjongetjes :D ).
De DA had dit kunnen weten en kunnen voorkomen door even een foto/ scan te maken , zeker bij een jong katertje .Dat kost ook geld natuurlijk , maar dan had dit katertje niet 2x in zn buikje gesneden hoeven te worden en geen extra lange narcose hoeven te hebben.
Ook mijn advies zou zijn : overleg dit met de DA en probeer er samen uit te komen . Opnieuw een volledige narcose en een operatie volledig betalen zou n.m.m niet terecht zijn.
Sterkte!

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Ik zou zeggen dat dit onredelijk bezwarend is en daarom heb je recht op teruggave en plaatsing van de verwijderde bal binnen 14 dagen.

Maar serieus: die dierenarts is ook maar een mens, en een kat geen product van de lopende band waarbij de inhoud identiek is aan andere katten. Ik zou inderdaad even goed in gesprek gaan en er onderling proberen uit te komen. Daarnaast is het uiteraard ook altijd verstandig om bij dieren een verzekering te hebben.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door reggie2 »

Brahms schreef:
(complete onzin om deze zaak "aan te geven".) Dit kan er nu eenmaal gebeuren bij een operatie, van laakbaar handelen lijkt me absoluut geen sprake.

Dat mag jij vinden, ik vind dat niet. Als ze er niet uitkomen is het altijd een optie.

Angell1996
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2017 16:45

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Angell1996 »

Bedankt voor reageren, allemaal! Leuk om verschillende meningen te lezen.

Dit is zo te lezen een lastige situatie.

Wat moederslink zei over het onderzoeken van zo een jonge katje, ben ik wel mee eens.
Ik vroeg me achteraf ook af waarom de dierenarts niet een vooronderzoek middels echo of wat dan ook heeft gedaan. Dan hadden mijn portemonnee en vooral de kat minder hoeven te lijden.

(De kans is erg klein dat de bal na 6 maanden alsnog indaalt, daarom had ik een operatie met de dierenarts ingepland en doorgegeven dat het om een kat met cryptorchidie ging.)


Maar, wat ik me vooral afvraag is: moeten wij de gevolgen echt dragen?
Ik ben er bewust van dat dit een ongelukkige situatie waar niemand echt schuld aan heeft.

Enfin, wat ik nu ga doen is: tijdens de nacontrole praten met de dierenarts over hoe het verder moet en eventuele compensatie.

Als het nodig is, dan vraag ik jullie na de nacontrole weer om mening!

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Moneyman »

Angell1996 schreef: Maar, wat ik me vooral afvraag is: moeten wij de gevolgen echt dragen?
Ik ben er bewust van dat dit een ongelukkige situatie waar niemand echt schuld aan heeft.
Als er niemand schuld heeft, is het toch logisch dat jij als eigenaar de kosten draagt?

Angell1996
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2017 16:45

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Angell1996 »

Moneyman schreef:
Angell1996 schreef: Maar, wat ik me vooral afvraag is: moeten wij de gevolgen echt dragen?
Ik ben er bewust van dat dit een ongelukkige situatie waar niemand echt schuld aan heeft.
Als er niemand schuld heeft, is het toch logisch dat jij als eigenaar de kosten draagt?
Jij hebt gelijk, het is toch eigenlijk wel zijn schuld. Ik bedoel eigenlijk meer dat het een ongelukkige verloop van een situatie betreft.

Dit was waarschijnlijk te voorkomen geweest door vooronderzoek te doen, betere inschattingsvermogen etc. Dan waren de gevolgen niet zo groot zoals het nu is. Dus daarom zou ik graag de kosten voor de mogelijke tweede operatie willen delen of de dierenarts neemt het voor zijn rekening.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Brahms »

........Dus daarom zou ik graag de kosten voor de mogelijke tweede operatie willen delen of de dierenarts neemt het voor zijn rekening........
Dat hoop ik ook voor je, maar betwijfel of het zo gaat lopen. Dat ligt voor honderd procent aan de dierenarts.

Even ter overdenking: Als je als mens aan je knie wordt geopereerd en deze mislukt, dan volgt er een nieuwe operatie. De chirurg doet dit niet gratis, de (enorme) rekening van operatie, ziekenhuis en revalidatie gaat gewoon naar de verzekering en wordt gewoon vergoed aan de verschillende zorgverleners. Niemand doet daar moeilijk over, het is gewoon "verzekringswerk en verzekeringsgeld", maar als mensen een in verhouding relatief klein bedrag zelf moeten betalen voor nota bene hun lieve katertje, dan verzint men allerlei redenen om niet te betalen...........

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door reggie2 »

Het gaat hier niet om een mens Brahms, bij dieren is het ook vaak zo dat er een vervolg consult komt en die is inderdaad gratis , want je hebt al betaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door moederslink »

@TS: de DA had kunnen weten dat in geval van - cryptorchidie - het lastig localiseren is van zo.n teelballetje , zeker bij zo.n jong katertje.
Hij had een echo o.i.d kunnen maken om dit geknoei en gedoe te kunnen voorkomen.
Ik vind echt dat hij ook de hand in eigen boezem moet steken en met u samen tot een aanvaardbare oplossing moet zien te komen.
U nu weer de volle mep te laten betalen acht ik persoonlijk niet juist.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind het altijd een beetje makkelijk om achteraf te bepalen dat er vooraf nader onderzoek nodig was geweest. We zien namelijk ook de nodige klachten langskomen van mensen in de trant van "waarom moet ik kosten betalen voor een onnodige foto"? Achteraf kijk je de koe in z'n kont, zeg maar...

Ik zou gewoon open het gesprek ingaan, en niet primair vanuit compensatie-behoefte.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door moederslink »

Chryptochordie wil zeggen dat 1 vd teelballetjes niet is ingedaald. Dit komt vaak voor.
De DA wist dit en dan maak je dus juist een foto of echo van te voren, juist om onnodig snijden te voorkomen.
Dit beestje heeft nu een extra lange narcose gekregen , er is 2 x gesneden in zijn lijfje en nog steeds is dat teelballetje niet gevonden. :(
Om herhaling te voorkomen zal de DA nu toch echt wel zeker alsnog een echo moeten maken.
Als je een mens of dier moet opereren en je weet bij benadering niet wat je zult aantreffen is het m.i. een ander verhaal.
In dit geval had hij het niet ingedaalde balletje direct kunnen localiseren. Hij wist tenslotte vh probleem .
Bij vage diagnoses , ja dan is het achteraf de koe in de kont kijken en valt er niets te verwijten.
Wel ben ik met je eens , zoals ik al eerder schreef, dat een goed gesprek met de DA nu sowieso noodzakelijk is en er dan samen proberen uit te komen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Inschattingsfout dierenarts

Ongelezen bericht door Brahms »

reggie2 schreef:......en die is inderdaad gratis , want je hebt al betaald........
Deze snap ik even niet .......

Verder gaat het niet over een vervolgconsult (bv wondcontrole) maar over een geheel nieuwe chirurgische ingreep.

Gesloten