LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rauwe diervoeding

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Janssen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:59

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Janssen1 »

Erthanax schreef:
Janssen1 schreef: Veel voedsel koop je al bevroren, dus dan zijn er geen ziekmakende bacteriën meer aanwezig.
Dit is pertinent onjuist. Als er bacteriën in het voer zitten, zullen die zich door de lage temperatuur niet vermenigvuldigen, maar ze zitten er nog gewoon in. Na ontdooien van het voer, kan uw huisdier er wel degelojk ziek van worden.
Een met salmonella besmette kipfilet kunt u immers ook niet steriliseren door hem in te vriezen.
Mijn honden dus niet, en ik wil hier ook geen wetenschappelijk onderzoek naar doen, dus het is, zoals ik het schreef!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, wees maar zuinig dan op die honden die niet ziek kunnen worden.

Voor alle anderen: denk niet te snel dat het wel mee zal vallen. De kans is misschien niet groot, het risico wel.

Ineke+Argo
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2018 21:38

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Ineke+Argo »

Bij mijn hond (Zwitserse witte herder) is ca. 1 jaar geleden (toen 3,5 jaar oud) hypothyreoïdie (een te traag werkende schildklier) vastgesteld en hij moet 2 maal per dag medicijnen toegediend krijgen. Mijn hond krijgt al jaren rauw vlees. Ik kan dit nu niet verklaren in combinatie met wat er tijdens de uitzending verteld werd, waarbij gezegd werd dat honden hierdoor juist een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) krijgen. Kan dit ook met zijn voeding te maken hebben?

mh73

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik griezel zelf van dat rauwe vlees dus hier krijgen ze brokken. Maar een collega van mijn man voert wel alleen rauw vlees en die kreeg laatst de vraag wat voor voer zij gaf van de dierenarts. Die had zelden een hond gezien die zo mooi in de vacht zat en waarvan de tanden en het tandvlees in zo'n goede conditie waren. Hij geloofde het eigenlijk niet toen zij aangaf rauw vlees te geven.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Erthanax »

Janssen1: Niemand hoeft wetenschappelijk onderzoek te doen, tenzij het zijn vak is.
Wat uw honden betreft, het is inderdaad zoals u schrijft: Als ze niet ziek zijn, dan zijn ze niet ziek. Dan wil overigens niet zeggen, dat ze niet ziek kunnen worden, door welke oorzaak dan ook.

ManThinky
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 sep 2018 22:19

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door ManThinky »

Volgens mij kunnen honden niet ziek worden van salmonella, en trouwens de meeste mensen dat kvv geven weten wat ze geven en ook gevarieerd diersoorten zodat hun honden niet teveel of te weinig van een bepaalde product. :twisted:

Janssen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:59

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Janssen1 »

Erthanax schreef:Janssen1: Niemand hoeft wetenschappelijk onderzoek te doen, tenzij het zijn vak is.
Wat uw honden betreft, het is inderdaad zoals u schrijft: Als ze niet ziek zijn, dan zijn ze niet ziek. Dan wil overigens niet zeggen, dat ze niet ziek kunnen worden, door welke oorzaak dan ook.
Je hebt gelijk, dat mijn honden ziek kunnen worden,maar daar gaat het topic niet over .

Nog een keer mijn honden krijgen zowel rauw vlees en brokken, en dat al jaren, dus mijn voeding is dan toch niet slecht.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ineke+Argo schreef:Bij mijn hond (Zwitserse witte herder) is ca. 1 jaar geleden (toen 3,5 jaar oud) hypothyreoïdie (een te traag werkende schildklier) vastgesteld en hij moet 2 maal per dag medicijnen toegediend krijgen. Mijn hond krijgt al jaren rauw vlees. Ik kan dit nu niet verklaren in combinatie met wat er tijdens de uitzending verteld werd, waarbij gezegd werd dat honden hierdoor juist een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie) krijgen. Kan dit ook met zijn voeding te maken hebben?
Dan geeft u in ieder geval niet dat merkloze rauwe voer waar in die steekproef veel te veel van dat hormoon in zou zitten.

Misschien bent u met dat voer juist beter af, hoeft de hond geen medicijnen meer.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Erthanax »

Janssen1: Als uw honden al jarenlang hetzelfde voer krijgen en gezond zijn, hebben ze geen slecht voer gehad, lijkt me. Maar denk eraan: resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Janssen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:59

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Janssen1 »

Erthanax schreef:Janssen1: Als uw honden al jarenlang hetzelfde voer krijgen en gezond zijn, hebben ze geen slecht voer gehad, lijkt me. Maar denk eraan: resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Ik kijk er positief op uit.

Garantie krijg je voor geen gezondheid, ook niet voor dieren .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door kweenie »

Janssen1 schreef: Nog een keer mijn honden krijgen zowel rauw vlees en brokken, en dat al jaren, dus mijn voeding is dan toch niet slecht.
Niet echt een sterke argumentatie Er zijn ook mensen die jarenlang en half pakje per dag roken en daar (nog) geen last van hebben. Dat betekent nog niet dat roken daarom niet slecht zou zijn.

Er zijn ook mensen die al jaren toetjes met rauw ei maken en daar nooit een probleem mee hebben gehad. Dat betekent niet dat dat goed is, of dat er geen risico aan zou zitten. Je leest of las toch regelmatig in de krant berichten over salmonella vergiftigingen in bejaardenhuizen.

oebaya
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2018 08:39

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door oebaya »

Tros Radar komt elke keer terug op het onderwerp Rauwe diervoeding. Nu heb ik al 50 jaar honden. En toen mijn eerste hond kwam, waren er geen brokken. Hij kreeg pens of kopvlees met bruin brood en gistocal. Daarna heb ik een tijdje brokken gevoerd, maar op de één of andere manier had ik het gevoel, dat mijn honden die op pens, bruin brood met wat gistocal werden groot gebracht, het beter deden. Toen ben ik weer rauw gaan voeren, wel complete versie. Daar is nog nooit één van mijn honden ziek van geworden. Maar ik varieer ook met wat ik voer: rund, kip, vis en pens, zo is er weinig kans dat ze te veel schildklierhormoon binnen krijgen. Daarbij gewoon, omdat ze het lekker vinden een restje eten dat geschikt is voor ze, overgeschoten brood, hapje rijst of een handje brokken.
En dan nu een paar feiten:
Hetzelfde vlees en ander afval wordt verwerkt in brokken en veren gaan daar net zo makkelijk door heen. Verder bietenpulp e.d. Kunnen de bedrijven gratis ophalen.
Een hond die met geen enkele dieetbrok betere nierwaardes kreeg, zat binnen 6 maanden rauw voeren weer goed
Pups afspenen met rauwe vleesvoeding geeft niet of nauwelijks diarreeklachten
Honden zijn geen wolven meer, dus laten we alsjeblieft niet de onzin verkopen over wat wolven eten. Feit is wel, dat honden nog steeds een carnivoren darm hebben en geen omnivoren darm.
Kunnen honden koolhydraten verteren: ja, maar niet dankzij de darm, dat zit in hun DNA, maar honden die slecht op koolhydraten reageren missen dat DNA.
En tot slot: bij brokken betaal je meestal de reclame, marketingkosten en de fraaie verpakking, die bepalen de prijs voor een zak brokken, niet wat er in zit.
En ik ben het met de meneer van DIBEVO eens: 5 zakjes rauwe voeding onderzoeken en daar conclusies uit trekken is geen onderzoek.

Engelengeduld
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 nov 2014 11:48

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Engelengeduld »

Ooit op tv een documentaire gezien over hondenvoer. Je wilt niet weten wat een troep erin zit! Jarenlang zelf hondenvoer gemaakt en mijn dieren bleven gezond en werden oud. Tijden veranderen echter en zelf maken zit er niet meer in. Ik bind me niet vast aan een bepaald soort voedsel of merk voor de honden en geef ze veel variatie waaronder ook 1x in de week rauw vlees. Vanavond hebben ze, bijvoorbeeld, blikvoedsel, pens en restje makreel gekregen. Een kom met brokken staat altijd voor ze klaar. (Ze krijgen nooit tafelresten!) Ze gedijen goed op de grote variatie die ze krijgen en hebben altijd mooie drolletjes. Mijn reutje is 15 jaar en mijn teefje 9 jaar.

Janssen1
Berichten: 23
Lid geworden op: 29 aug 2018 19:59

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Janssen1 »

En ik ben het met de meneer van DIBEVO eens: 5 zakjes rauwe voeding onderzoeken en daar conclusies uit trekken is geen onderzoek.
Zo is het, maar er zijn mensen die het altijd beter weten, maar maakt niet uit, iedereen verzorgt zijn dieren,zoals hij/zij het goed vind.
Moneyman schreef:
03 sep 2018 21:39
Nou, wees maar zuinig dan op die honden die niet ziek kunnen worden.

Voor alle anderen: denk niet te snel dat het wel mee zal vallen. De kans is misschien niet groot, het risico wel.
Daarom gaan misschien sommige negatief regeerder naar de Japanner om Sushi te eten. :lol:

Allé zeg!
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mei 2017 20:16

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Allé zeg! »

Allereerst vind ik dat de journalistiek het in dit geval erg slecht gedaan heeft.

Er wordt bijzonder beperkt onderzoek gedaan en men gaat uit van een beperkt onderzoek en de mening van Dr. R.J. (Ronald) Corbee die claimt onafhankelijk te zijn maar dat geenszins is. Meneer de dokter heeft zitting in diverse commissies die zwaar gesponsord worden door Purina Specific en oa. Royal Canin. Dat is niet echt onafhankelijk en onpartijdig dus.

https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5C28DBAC

Het is algemeen bekend dat de opleidingen voor dierenartsen wereldwijd groots gesponsord worden door de grote brokkenfabrikanten en veel dierenartsen gewoon door vertellen wat die ze verteld hebben. De reguliere opleiding voorziet ook niet in een opleiding tot Nutritionist en het gedeelte voedingskunde is voor dierenartsen in opleiding heel summier en beslist onvoldoende.

Een aantal dierenartsen zoals daar is een Dr. Tannetje Koning die in Nederland als 1 van de bekendsten geldt en die met nog een aantal andere dierenartsen voorvechtster is van verse voeding én daarnaast zaken als niet onbeperkt vaccineren maar vaccineren alleen als de antistoffen in het bloed van het dier laag zijn omdat een vaccinatie anders niet aan kan slaan en dat te meten is met een titertest, zijn verder gaan kijken dan wat ze voorgekauwd kregen. En zij zijn tot de conclusie gekomen vanuit hun praktijk wat veel problemen kan voorkomen en verhelpen. Ze heeft dat ook in een gemakkelijk lezend boekje uitgebracht.

Internationaal zijn het dierenartsen en voedingsdeskundigen zoals Dr. Tom Lonsdale, Mogens Eliasen, Dr. Ian Billinghurst, Kymythy Schultze enz, enz, die wereldwijd lezingen geven en ook waarschuwen voor de effecten van voorgefabriceerde voeding voor huisdieren. Dit is echter een beperkt voorbeeld en op internet is er veel meer over te vinden en er zijn heel veel boeken over geschreven.

Er zijn overigens ook al een aantal dierenartsen die meegewerkt hebben aan het samenstellen en op de markt brengen van verse voeding door anderen maar er zijn er inmiddels ook een aantal die zelf verse voeding op de markt brengen.

Dierenarts Tom Lonsdale is in zijn land van vestiging zelfs een campagne tegen de Universiteit voor Diergeneeskunde gestart omdat hij wil dat ze stoppen brokkenfabrikanten toe te laten tot de opleiding om de jonge dierenartsen in opleiding te beïnvloeden en in plaats daarvan een goede opleiding voor Nutritionisten toe te voegen zodat de jonge dierenartsen open minded naast hun reguliere opleiding tot Nutritionist opgeleid worden en niet alleen puur commercieel.

De valkuil voor veel mensen in dit hele huisdierenverhaal is dat mensen zo in dat voorgefabriceerde fastfood gebeuren voor zichzelf en hun huisdieren vastgeroest zitten dat ze niet eens meer weten wat gezond is voor zichzelf laat staan voor hun huisdieren.

Ze halen een dier in huis zonder zich in het wezen van dat dier te verdiepen, ze halen kant-en-klare voeding want het leven is kort en tijd is beperkt dus ze hebben geen tijd en/of energie over om zich erin te verdiepen en geloven iedere mooie website die jubelt dat hun voer het beste is en geloven hun dierenarts die medicus met een bijzonder zware commerciële inslag is maar wat graag, omdat hij er immers voor geleerd heeft.

Nou, voedingskunde is een apart vakgebied en de standaard dierenarts die daar geen missie van heeft gemaakt verteld en verkoopt gewoon wat de brokfabrikanten hem vertellen en ze moeten geloofd worden aangezien die heel genereus veel geld in de universiteiten pompen. Zoals die brokfabrikanten ook bij kynologische verenigingen veel geld in de organisatie pompen en op grote hondenshows kun je niet kijken of je komt de namen van diezelfde brokfabrikanten tegen omdat ze hoofdsponsor van het evenement zijn.

Het hele gebeuren is 1 commerciële wedloop.

Die brokkenfabrikanten moet je dus heel dankbaar zijn en dan koop en adviseer je hun voer uit loyaliteit én omdat de gesponsorde dierenarts het je verteld.

Een aantal brokkenfabrikanten zijn ook verse voeding gaan produceren en die hoor je niet, enkel de brokfabrikanten die hun aandeel zien dalen en die zelf geen verse voeding produceren pompen geld in de anti reclame van vers voer.

MAAR dat is slechts het commerciële verhaal.....steeds meer dieren werden en worden ziek en de dierenartsen maken gouden tijden door.

Iets ging/gaat er dus niet goed.

Daar waar fokkers standaard de schuld kregen/krijgen begint nu langzaam door te sijpelen dat er voor veel problemen andere dan foktechnische oorzaken aan te wijzen zijn. Op nr. 1 staat inmiddels voeding.

Ik heb zelf 10 honden en fok op bescheiden schaal, mijn honden zijn als familie en niks is te goed voor ze.
Ik heb heel veel brokmerken en varianten geprobeerd maar niks liep lekker en er was altijd wel wat aan de hand.
Uiteindelijk ben ik me erin gaan verdiepen en ben zelfs voedingsleer gaan studeren.

Ik ben terug gegaan naar het lichaam en het spijsverteringsstelsel van de hond want waarom liepen de dingen nou niet helemaal lekker met dat geweldige droogvoer van al die jubelende fabrikanten en dierenartsen?

Uiteindelijk ben ik overgestapt naar verse voeding en sindsdien zijn mijn honden voedingsgerelateerd probleemvrij en hun nakomelingen ook mits de kopers mijn verse adviezen volgen.

Ze eten gevarieerd zoals wijzelf ook en daar waar nodig stuur ik dagelijks bij zoals ook in onze eigen voeding.

Ik heb inmiddels 25jaar ervaring en heb menig gevecht met vastgeroeste dierenartsen moeten leveren voor de gezondheid van de honden die ik gefokt heb omdat ze de eigenaren ervan zomaar uit het niks wilden overhalen brokken te gaan voeren. Die brokken moesten natuurlijk bij voorkeur bij diezelfde dierenarts gekocht worden.

De onderzoeksjournalisten van Radar hadden zich ook eerst heel goed en openminded moeten inlezen en ze hadden meerdere mensen aan de tafel moeten uitnodigen zoals daar is een Dr. Tannetje Koning maar zij is slechts een voorbeeld want er zijn veel meer mensen zoals zij in Nederland. Ze is overigens een regulier opgeleide dierenarts die verder is gaan kijken naar de oorsprong van gezondheidsproblemen omdat medicijnen nit blijvend leken te helpen en veel problemen terug kon voeren op de negatieve invloed van voorgefabriceerde (droog)voeding.

Kompleet Vers Voer (KVV) is de voorgefabriceerde verse voeding variant en als je de voeding niet zelf uit losse componenten samenstelt en voor kant-en-klaar gaat , de samenstelling en de kwaliteit van de ingrediënten dus aan een ander over laat moet je altijd de waarheid van de fabrikant geloven.

Het verse voer is goed, beter voor veel dieren dan de brokvariant waar veel vulstoffen en goedkope ingrediënten in zitten. Het is ook beter voor het milieu want verse voeding verteerd voor 85% en geeft kleine vaste drolletjes terwijl brokvoeding grote hopen bagger geeft want al die vulstoffen waar ze niks mee kunnen komen er van achteren weer uit in grote hopen stinkend afval.

Van bacteriën als salmonella is al bewezen dat het in brokken ook voorkomt en menig brokkenmerk heeft al batches teruggehaald door een geconstateerde salmonella besmetting van de brokken. Mijten zijn ook geliefde meelifters van brokken en veroorzakers van veel allergieën.

Dringend advies is kwetsbare ouderen en kinderen ook weg te houden van brokken en de handen en voerbakken ook bij het voeren van droge brokvoeding goed te wassen.

Het is goed dat er ook een strengere controle op en kwaliteitsgarantie komt voor verse kant en klaar voeren hoewel de productieruimten bij versvoedingsfabrikanten ook al gecontroleerd word door instanties op bacteriën en productie processen maar wellicht moet dat nog verder uitgebreid worden op wat wel en niet gebruikt mag worden.

Alleen, zoals er ook in de humane levensmiddelen industrie bij voorgefabriceerd kant en klare voedingsmiddelen steeds producten teruggeroepen worden en de voedsel veiligheidsraad en organisaties als de hart en vaat stichting, kanker stichting en obesitas stichting blijven roepen dat de fabrikanten beter aan de gezondheid van hun consumenten moeten denken zal dat met hondenvoeding ook zo zijn en blijven want je controleert niet ieder ingrediënt wat iedere dag binnen komt en verwerkt wordt.

Kant en klaar blijft overgeleverd zijn aan de "goede" intenties van de fabrikant.

Zelf samenstellen is niet zo moeilijk ( barf natuurlijk) maar vergt wel iets meer interesse in het te voeden dier, extra tijd en moeite wat velen niet willen opbrengen om allerlei redenen want waar een wil is is een weg. Dus gemakzucht is een ziekte van deze tijd.

Excessen blijf je verder altijd houden maar we moeten wel relativeren en zelf eens terug naar de basis gaan van het wezen wat gevoed moet worden, mens én dier.

De media moet zich beter informeren en niet meegaan op een witchhunt hoewel dat voor sommigen interessantere journalistiek is dan het objectief brengen van voor en nadelen.


Dát zou een hoop voorkomen en helpen!

jannaverkerk
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 apr 2019 15:29

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door jannaverkerk »

Ik ben totaal niet van al die rauwe dierenvoeding. Heb al jaren beagles thuis en die zijn nog altijd dolgelukkig (en kerngezond) met regulier voer. Ik heb toendertijd met de fokker gesproken en zij kon mij toen Royal canin (droog)voer aanbevelen. Eigenlijk ben ik daar nooit meer van afgeweken; ik bestel het meestal bij Pets place via [commerciële link door moderator verwijderd] ivm korting.
Laatst gewijzigd door Radar op 26 apr 2019 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: commerciële link verwijderd door moderator

juliomariner
Berichten: 4781
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door juliomariner »

breien schreef:
26 apr 2019 17:21
.Mijn cavia's, Willliam en Martin kregen rauw hooi en lekkere caviabrokjes. Het hooi was favoriet. Een lekker rauw worteltje vonden ze ook heerlijk.
Mijn honden Sam en John kregen rauwe cavia. De gladharige waren favoriet maar ook de ruwharige vonden ze heerlijk ;-)

larooy
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 mar 2007 12:02

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door larooy »

Ik doe het rauwe diepvries of vers vlees altijd ontdooien en verhitten in de magnetron, dan zijn de eventuele bacteriën gedood.
In slachtafval of orgaanvlees zit juist de meeste vitamines mineralen die de hond nodig heeft en ook vet heeft hij nodig.
Ik doe voor z'n vacht ook lijnzaadolie door z'n eten en zeegras tegen tandplak en peterselie goed voor z'n ogen en meer.
Ik geef nooit brood, geen brokken waar graan inzit, want dan krijgt hij jeuk en gaat z'n haar uitvallen.

Cambellitto
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2020 10:13

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Cambellitto »

Ik probeerde de hond met dergelijk voer te voeren. Trieste resultaten, zowel voor zijn maag als voor ons huiskamertapijt.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Rauwe diervoeding

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Barfbraaksel :)

Gesloten