Maine coon katers blijken erfelijke aandoening te hebben

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Maine coon katers blijken erfelijke aandoening te hebben

Ongelezen bericht door witte angora »

Even een en ander opgezocht. In onderstaande link staat alle informatie die je nodig hebt.

https://www.licg.nl/consumentenrecht/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Maine coon katers blijken erfelijke aandoening te hebben

Ongelezen bericht door moederslink »

Vaak hebben " rasdieren " de nodige aangeboren mankementen.
Neem bv een Duitse herder : bijna altijd heupdysplasie (HD).
Je van te voren goed (laten) informeren dus.
De fokker moet dit geweten hebben, maar jullie zelf ook.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Maine coon katers blijken erfelijke aandoening te hebben

Ongelezen bericht door Sannietje »

Ik lees nergens dat het erfelijk is maar een aangeboren afwijking die met name bij raskatten voor komt en dan met name de main coon. Of het de Fokker kwalijk te nemen is, ligt eraan of de Fokker op de hoogte was. Of de vaderkat en moederpoes dit ook hadden en de rest in de stamboom daarvoor ook.

Wij hebben ooit een hond gehad die een ongelukje kreeg. Heup uit de kom. Gelukkig hadden wij ook een verzekering maar die vergoed geen gewrichtoperaties, zelfs geen rontgenfoto's. We kozen voor luxatie en kosten 800 euro. Bijkomend de rontgenfoto's. Voor de operatie heeft ze zelf een beweging gemaakt waardoor het weer in de kom schoot en dus hoefde de operatie niet meer. Wel bleef ze artrose houden. We zijn gestopt met de verzekering en hebben zelf apart dit geld bespaard. Waardeloos die verzekering.

Maar wat als de verzekering wel dekte? Zou de Fokker dan ook aansprakelijk gehouden worden?

Deze katten weer terug sturen vind ik ook zowat. Ik hou van dieren en begin eraan en tot de dood ons scheid zal ik maar zeggen. In voor en tegenspoed. Ikzelf heb ook een beperking, aangeboren. Heeft mijn ouders ook veel tijd, aanpassingen en geld voor fysio's gekost. Ben blij dat ze mij niet weg gedaan hebben.

Maar on topic, een huisdier kost geld. Dit is wel heel veel en ik hoop dat de Fokker uiteindelijk mee betaald. Maar denk dat je niet veel kans hebt om deze aansprakelijk te houden. Et moet namelijk dan ook te bewijzen zijn en hoe ga jij dat doen? Kan je bewijzen dat Fokker hier van wist? Vertoonden ze toen al dat ze last hadden?

Deze katers wonen nu al een half jaar bij jou...denk dat er niet veel anders op zit dan te betalen. Dat is de zorgplicht die je aan gaat bij het adopteren.

geertvb
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2021 10:32

Re: Maine coon katers blijken erfelijke aandoening te hebben

Ongelezen bericht door geertvb »

De maine coon is ontdekt in de staat Maine en is van oorsprong vrij natuurzuiver.
Dit in tegenstelling tot de meeste andere rassen.
Dus het toeschrijven van erfelijke ziektes aan de bemoeienissen van de mens vind ik bij dit ras een brug te ver.
Waarom ik dit weet is omdat ik zelf 3 maine coon heb, en ze zijn alle kerngezond.
Een deel van de ziektes, als arthrose waarvoor ze ook bekend staan is door de voeding, niet omdat het grote katten zijn.
Onze 3 kattinnetjes wegen ca 6,5kg, en niet 9 kg wat als aanvaardbaar beschouwd word.
Dat gedeelte kan je toeschrijven aan de mens.
Barf en tussendoortje af en toe van vis (tonijn in eigen nat voor menslijke consumptie voor de extra vetzuren.

Nu mis ik het gewicht van uw 10 maand jonge coontjes.
Want als ze veel te zwaar staan zal je denk ik weinig verhaal kunnen halen in deze zaak.

tripkippiej
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2010 21:06

Re: Maine coon katers blijken erfelijke aandoening te hebben

Ongelezen bericht door tripkippiej »

10 maanden is erg vroeg om zeker te zijn van PL, tenzij het zo dusdanig ernstig is.

Echter zijn ze nog vollop in de groei & is het een ras dat tot 3 jaar doorgroeit. Hierdoor is het manipuleren van de knieschijf sowieso al makkelijker en dus vrij onbetrouwbaar om met zekerheid te zeggen dat ze PL hebben...

PL is een aangeboren afwijking maar niet wetenschappelijk bewezen als zijnde erfelijke aandoening.
Er zijn ook katten bekend die zelf negatief testen maar wel nakomelingen met PL krijgen.

Feit blijft dat de fokker zich hier schappelijker moet opstellen als je het mij vraagt..
Wat staat er in je aankoopovereenkomst vermeld?

Gesloten