LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

1 pil is genoeg voor 11 kilo, kat weegt 4,5 kilo conclusie een halve pil is voldoende.

Bailey en Coca Cola gaan absoluut niet samen en toch zijn beide van totaal verschillende ingrediënten gemaakt, conclusie iets hoeft elkaar niet te versterken om toch, samen ingenomen, gevaarlijk te worden.

Ik stop er mee en wens je veel wijsheid :lol: :lol:

jthijsen
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 dec 2008 22:00

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door jthijsen »

Ik heb alleen ervaring met Stronghold (al zes jaar), maar ben er zeer tevreden over. Ik heb in die zes jaren nog geen vlo gezien. Dit jaar kreeg ik een nieuwe kat binnen met in één oor flink oormijt. Nadat ik 's avonds een pipetje stronghold in haar nek had gedaan was de oormijt de volgende ochtend al zo goed als verdwenen.

Ik heb negen katten, dus wat je noemt een fikse populatiedruk. Toch zijn er hier geen vlooien, wormen of oormijten te bekennen. Aangezien ze de tuin niet uit kunnen, zijn er hier niet echt veel kansen voor ze om een teek op te lopen, dus middelen die daar specifiek tegen helpen zijn niet nodig.

Nog een voordeel van stronghold: het houdt ook de omgeving vlovrij, omdat via de huidschilfers van de katten die door de larven worden gegeten alles wat er aan vlooien-nakomelingen in de omgeving zit ook gedood wordt. Je hoeft dus als je het op tijd preventief gebruikt nooit met sprays in de weer.

bitchy66
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2008 21:28

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door bitchy66 »

ik vind advantage een goed middel en stronghold ook dood ook een groot gedeelte wormen!

Groetjes

liz79
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2009 16:14

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door liz79 »

Mijn kat is nog nooit buiten geweest, en word nu bijna 9.
ze heeft nog nooit last van vlooien gehad, tot vorige week!
De straat is opengebroken bij ons en volgens de dierenarts kunnen ze uit het zand komen. Ik had zelf nog geen vlo in huis of bij haar gezien, maar merkte het aan het krabben en bijten wat ze deed. daarna heb ik haar nagekeken en vond ik vlooienpoepjes.
De dierenarts raden mij aan om advantage te gebruiken. dat heb ik gedaan en daarna flink me huis gestofzuigt. nu zijn we 5 dagen verder nadat ik advantage heb gebruikt bij haar, en vond ik een levende vlo in huis :shock: Daarna ben ik haar gaan kammen met een kam en kwamen er nog steeds vlooienpoepjes uit, en 1 dode vlo.
Nu is mijn vraag hoelang kan het duren voordat de vlooien doodgaan en hoe zit het met de larven en eitjes? gaan die ook dood van advantage? moet ik ook een spray gebruiken voor in huis, ondanks dat ik er maar 2 heb gezien??

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door Soraya »

Inderdaad komen vlooien en hun eitjes ook via andere mensen of jezelf mee naar binnen, los of de kat helemaal in huis blijft.

Maar het wordt ook aangeraden om niet telkens het zelfde merk te geven, omdat ze dan inmuun worden. Dus de ene keer het ene middel gebruiken, de andere keer een ander midden.

Als je 1 vlo op de kat ziet, zijn er zeker nog 10 in huis.

Afhankelijk van het middel, sommige middelen werken pas als de vlo bijt, andere middelen werken bij aanraking van de stof al. Dus even de bijsluiter lezen. En dagelijks goed stofzuigen (met vlooienpoeder in de zak, anders leven ze daar rustig verder), en dweilen, en vergeet de kieren niet, en alle andere kleine plekjes waar ze zich kunnen verstoppen.

JandeBoer
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2013 10:05

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door JandeBoer »

Wick schreef:Onderstaand iets over het gebruik van knoflook tegen vlooien. Het is na te lezen op http://www.paradijsvogel.nl/knoflook.htm.

"Onlangs kwam mij ter ore door een lezer van mijn website dat het gebruik van uien en knoflook bij huisdieren, zoals o.a. katten en honden, een soort bloedarmoede kan veroorzaken. Daarom ben ik even verder op zoek gegaan. Men noemt dit: Heinz-body-hemolytic anemia. Hoe men de knoflook toedient maakt niet uit, zowel rauw, gekookt als gedroogd, zou deze ziekte dus kunnen veroorzaken. Anemia is een toestand van het bloed waarbij het aantal rode bloedcellen is afgenomen. Rode bloedcellen brengen zuurstof naar de weefsels via de hemoglobine (de ijzerhoudende kleurstof der rode bloedlichaampjes). Uien en knoflook veroorzaken dat rode bloedcellen niet meer goed functioneren en uiteindelijk vindt men hemoglobine in de urine. Heinz-body is een term die wordt gebruikt om veranderingen te beschrijven die rode bloedcellen ondergaan wanneer zij worden blootgesteld aan oxydanten zoals uien en knoflook. Hoe kleiner het huisdier, hoe meer risico op deze vorm van bloedarmoede. Dit geldt niet voor mensen."

Wees gewaarschuwd dus. Check bij twijfel voor alle zekerheid even bij de dierenarts. Die brengt geen kosten in rekening voor een telefonisch advies.
Dit zie je vaak op internet. Iets wordt door iemand op internet gezet en iedereen neemt het blind over.

Ui en knoflook zijn verschillende bol(look)gewassen. Ui kan inderdaad schadelijk zijn voor de hond bij
(minder) grote hoeveelheden. De concentratie thiosulfaat in ui is hoger en kan dus anemie
(bloedarmoede) veroorzaken. Knoflook bevat simpelweg niet dezelfde concentratie en samenstelling. In feite, is thiosulfaat in knoflook nauwelijks te traceren en makkelijk afscheidbaar (wordt niet in het lichaam opgeslagen) en is dus niet gevaarlijk als u de dosering aanhoudt. Zoals met alles, gebruik knoflook (met alliine) in de juiste dosering, en weet dat je de realiteit en werkelijkheid moet geloven boven de hysterie.

Knoflook met alliine is 100% veilig voor je hond of kat als je het met mate gebruikt (geld voor alle
voedingsstoffen) en kan helpen bij tal van dingen zoals winderigheid, vlo preventie en het heeft
natuurlijke antibiotische eigenschappen. (Bron: Dr. W. Wallner en Dr. Lisa S. Newman, schrijver van
een essentieel artikel over knoflook voor de hond: "Garlic, the facts")

"Dit [knoflook] is waarschijnlijk een van de nuttigste kruiden die je aan je hond kunt geven" (Bron:
Voedingsdeskundig Dr. Ian Billinghurst over knoflook - "Give Your Dog A Bone")

Kortom: "Knoflook heeft voortreffelijke eigenschappen, maar ook hier geldt de regel die voor alle kruiden van
toepassing is: meer is niet beter"
. (Bron: Mary L. Wulff-Tilford over knoflook - Herbs for Pets)

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door dhc »

Niks te doen? Oude berichten van 4 jaar en ouder bumpen?
relevantie: 0.....

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Beste anti-vlooienmiddel voor katten?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik hoop toch dat de kat of poes waar het over ging vlooiloos is nu anders heeft ie vier jr lang geen leven gehad!!

VIER JR!!!!

Pffff

Gesloten