LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afschaffing Honden belasting

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door showgirl »

Iz


Geplaatst op 02 Aug 2006 16:17 door Iz


--------------------------------------------------------------------------------

Ze moeten juist de hondenbelasting flink omhoog gooien want ik word er niet goed van!! Mischien dat ze dan ook eens de ontlasting van hun beestje opruimen als iedereen dat nou zou doen zou het al heel stuk frisser zijn in ons dorp!!!
je bent niet te vervangen! hoezo dom!
het is gebleken dat mensen die hoge belasting moeten betalen juist hun kont tegen de krib gooien omdat ze vinden dat ze al genoeg betalen en daarom de boel laten liggen.
op plaatsen waar GEEN of Minimale belasting word betaald ruimt bijna iedereen op, omdat men daar BANG is dat de gemeente belasting in gaat voeren bij teveel klachten over hondenpoepoverlast.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door showgirl »

Katten belasting niet ,deze graven netjes alles onder.
dan heb jij vast nog nooit met je kindje in een zandbak gespeeld, of je tuin lopen wieden...
of een sproeiende kater tegen je achterdeur gehad....

magretti
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 jun 2006 18:29

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door magretti »

Wij betalen ook lekker geen hondenbelasting! :lol:
Staat er een kontroleur aan de deur. Nou dan neem ik de honden ff mee naar de badkamer of zo.
En me vriend doet open. En zegt nee hoor we hebben geen honden!
Hebben we al eens gedaan. En heefd prima gewerkt! :mrgreen:

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door pardon »

zeg eh moskofiets , wie ruimt die kattenstront op bij ons in de tuin die dagelijks onder gescheten word door andermans katten. je zegt wel een kat graaft alles netjes onder maar wat dach je van die stank . ik neem aan als je een kat hebt dat je de kattenbak ook regelmatig verschoont . lekker makkelijk ,honden bezitters betalen belasting en iemand die drie katten heeft gaat vrij uit en zadel een ander met kattenstront op

geffen
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 jan 2004 20:53

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door geffen »

Alsof het bezitten van een hond een criminele daad is, zo wordt er tegenwoordig mee omgegaan.
Het feit dat ik netjes belasting betaal voor mijn beestje betekend nog niet dat de buurman geen last heeft van de stront ( die overigens netjes in de goot/boomput of struiken ligt ). De gemeente eindhoven ruimt er niets van op dus betaal ik eigenlijk voor jan met de korteachternaam.
Men zegt dan vanuit de gemeente dat er diverse uitlatplaatsen zijn die worden onderhouden. Nu ben ik echt niet te lui om te lopen maar als ik met mijn beest eerst daar naar toe moet dan heeft ie onderweg alles al drie keer gedaan dus dat schiet zijn doel ook voorbij.
Het is dus inderdaad gewoon een doodordinair middel om geld binnen te halen.
Bovendien is het ook nog ens discriminatie want aan overlast van katten en duiven wordt ook helemaal niets gedaan en die hieven ook geen belasting te betalen.
Ik zie het al voor me dat ik mijn hond over de schutting gooi en lekker bij de buren in de tuin laat schijten of daar de vijver leeg laat eten etc? Wat denk je van die katten die over mijn auto lopen en in mijn tuin dingen doen die ze in een kattenbak horen te doen?
Standaard antword is dan dat het de natuur is van die beestjes en dat ze er niets aan kunnen doen. De natuur van een hond is ook niet dat die aangelijnd loopt en in goten poept en niet luistert. Een katteneigenaar kiest zelf voor een kat en moet dan ook de concequenties maar van overzien.
Hetzelfde geld voor die smerige schijtduiven die altijd over komen vliegen als ik mijn auto gewassen heb, Dat zijn gewoon mensen in een rijtjes huis die voor een paar weken eten aan duif los hebben vliegen, ik zie al voor me dat ik dat met een stuk of 4 honden doe, dan moet je ze eens horen??

Wordt vervolgt.........

jmscholten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2007 17:31

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door jmscholten »

Hallo.

Helemaal met targadakje eens.

Al katten pfffffff.
Nee de meeste honden bezitters ruimen hun poep van de hond.
Hier bij mij in de straat.

Maar katten daar in tegen.
Zitten in mijn tuin.
poepen mijn tuin er helemaal onder en niet alleen die van mij, maar ook van een andere.
En dat is pas aos.
En wie hebben weer last van???
WEL DE LUSTEN MAAR NIET DE LASTEN VAN DE KATTEN.
Wij als honden bezitters zijn toch wel een stuk verder dan de katten bezitters.
Tja hondenbelasting??? DAT IS DUUR.
Wij betalen het wel.
Waar ik woon lopen gewoon mensen de die controleren of je honden belasting betaald.
Zo niet: na heffing en een boete AH FIJN.
Is er dan ook katten belasting???
Die moet ook maar eens aan geschaft worden.
zo en dat wou ik effe zeggen.
Ben het met zoveel reactie`s eens.

jmscholten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2007 17:31

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door jmscholten »

Hallo.

Helemaal met targadakje eens.

Allemaal katten pfffffff.
Nee de meeste honden bezitters ruimen hun poep van de hond.
Hier bij mij in de straat.

Maar katten daar in tegen.
Zitten in mijn tuin.
poepen mijn tuin er helemaal onder en niet alleen die van mij, maar ook van een andere.
En dat is pas aos.
En wie hebben weer last van???
WEL DE LUSTEN MAAR NIET DE LASTEN VAN DE KATTEN.
Wij als honden bezitters zijn toch wel een stuk verder dan de katten bezitters.
Tja hondenbelasting??? DAT IS DUUR.
Wij betalen het wel.
Waar ik woon lopen gewoon mensen de die controleren of je honden belasting betaald.
Zo niet: na heffing en een boete AH FIJN.
Is er dan ook katten belasting???
Die moet ook maar eens aan geschaft worden.
zo en dat wou ik effe zeggen.
Ben het met zoveel reactie`s eens.
Laatst gewijzigd door jmscholten op 16 jun 2007 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Caitlin
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 dec 2006 00:42

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Caitlin »

En wat te doen met katten die wel op de kattenbak hun behoefte doen en niet buiten komen?

unknown
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 mei 2007 22:38

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door unknown »

Tja, ik heb een kat en ik heb 2 honden.
Mijn kat komt nooit buiten (had er vroeger 3) en als mensen zeggen, ik heb een buitenkat :roll: ,, Nou zo worden ze niet geboren hoor.
Mijn kat is buiten geboren, zijn moeder was een wilde kat, maar hij durft niet eens naar buiten.
En mijn honden heb ik altijd aangelijnd omdat je hier je hond niet los mag laten. Als we ze willen laten rennen, gaan we naar het strand (s'avonds natuurlijk, als er geen badgasten meer zijn).
Bij ons in de gemeente wordt er met de hondenbelasting centen niks voor de honden gedaan hoor, waarom moet die belasting dan betaald worden. Ze kunnen beter controleren als je je hond uitlaat of je van die poepzakjes bij je hebt, zo niet dan een bekeuring.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Hier hebben wij in de wijk een paar hondenuitlaatplaatsen. Zien wij het wel eens opgeruimd worden....Nee hoor. Het enige dat gebeurd is dat hier in de zomer 2 keer per maand een grasmaaier langs komt. Nou deze ruimt niet op, maar bemest. Het is dus gewoon onnodig weggegooid geld en inkomsten voor de gemeenten.

Tevens willen onze honden echt niet zomaar ergens zijn behoefte doen. Dat willen zij zelf bepalen. Een hond is een dier met een eigen wil. Je kunt als gemeente jouw wil niet opleggen. Het is wat een eerder forumbezoeker reeds schreef. Op het moment dat je naar een degelijke plaats toeloopt dan doet de hond het gewoon zodra het de kans krijgt. Gaat jij dit dan de hand beletten door het dier mee te trekken dan heb jij een probleem. 9 van de 10 keer moet jij je rot trekken, want dat beestje zet zich schrap en spant al zijn of haar spieren aan. De lijn zit om de nek dus je trekt van boven. Op het moment je van boven trekt verdelen de kracht zich via de voorpoten naar de grond toe met als gevolg dat je de voeten in de grond duwt en jij niets meer kan doen. Het zware punt, het achterlichaam van de hond, blijft zitten en werkt namelijk tegen. Ook al zou het je lukken om het dier mee te trekken dan zal hij of zij het weer ergens anders doen, met als gevolg dat het diertje pijn krijgt in buik en anus. Doe je dit teveel dan mag je naar de dierenarts voor laxeer omdat alles vast zit. Dit is dierenmishandeling en daar wordt niet over nagedacht. Gewoon het diertje zijn of haar behoefte doen en als eigenaar opruimen.

Vervolgens de hondenbelasting afschaffen.

Probeer jij maar eens op te houden. Dat lukt jou niet.

jmscholten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2007 17:31

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door jmscholten »

Nou katten graven alles is wordt door iemand gezegd??????
JA DAT IS ZO MAAR ZE GRAVEN ANDERMAND PLANTEN EN BLOEM BOLLEN.
Nee dat lekker.
Het zou mooi worden als ik weet van wie die katten zijn die het bij mij doen.
Dan laat ik mijn hond ook in hun tuin uit.
Normaal ruim ik het altijd op.
Maar bij deze mensen niet.
Zoals ik al eerder heb geschreven:
WEL DE LUST EN NIET DE LAST VAN EEN KAT.
WIJ HEBBEN DRAGEN DE LUSTEN EN DE LASTEN VAN ONZE EIGEN HOND.
Want daar ben je tesloten eigenaar voor.
En katten bezitters denk van nou kat ben ik zat.
geen kattenluik dus kunnen niet naar binnen en het komt er dus op neer baas is het voor zo lang het duurt kwijt.
En de kat gaat een ander vervellen.

jmscholten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2007 17:31

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door jmscholten »

Wij hier in apeldoorn moet 70,- betalen aan hondenbelasting voor 1 hond.
En hebben wel honden uitlaat plaats, maar het is een stukje lopen.
En wij hebben een puppy en dat is nog te iets te ver lopen.
En als een hond moet dan moet hij en dat hou je niet tegen.
En wat doen wij dan als honden eigenaren het even opruimen kleine moeite.

Caitlin
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 dec 2006 00:42

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Caitlin »

Zelf heb ik twee katten maar die komen nooit buiten maar m'n hond wel waarvoor ik € 110,- per jaar betaal.

Kattenbelasting invoeren ben ik het niet mee eens omdat de overheid dan lekker vangt terwijl die katten in jouw tuin poepen dus degene die een tuin hebben schieten er niets mee op.

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door petty1950 »

Zowel honden als (eventuele) kattenbelasting zijn grote onzin omdat er niets voor dieren mee gedaan wordt in tegenstelling tot andere vormen van belasting.
Las laatst dat het amsterdamse asiel buiten hun schuld in grote financiele nood zit en slechts na veel gemier een lening van de gemeente kreeg :roll: Terwijl diezelfde gemeente wel fijn meegebruikt ivm gevonden honden etc.
Ik heb jaren keurig belasting betaald maar na de zoveelste mislukte poging om in mijn buurt een uitlaatplek te krijgen, naast de ontelbare kiddiesspeelpleintjes met verbodsbord voor honden (niet voor katten :wink: ) was de maat vol. Ben ,n vrij redelijk mens maar ik betaal niet voor gebakken lucht!

En het argument vwb de reinigingsdienst....kul! De hondenpoep valt in mijn buurt ontzettend mee want bijna iedereen ruimt de ''eigen'' drol op.
Bovendien wordt de straat zowiezo geveegd, die enkele drol gaat dus in dezelfde veeg mee als de rest van de troep.Evenals de mega-hopen van de politieknollen die hier zeer regelmatig hun rokende pakketjes achterlaten :roll:
En ik betaal wel mee aan de gemente reiniging duzzz :idea:

Caitlin
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 dec 2006 00:42

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Caitlin »

@patty1950 Betaalde je dan wel eerst HB en nu niet meer of heb ik het verkeerd begrepen?

petty1950
Berichten: 312
Lid geworden op: 19 jun 2006 01:01

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door petty1950 »

20 jaar lang deze onzinbelasting betaald Caitlin but no more :wink:
Ik koop m,n eigen zakjes....betaal alles wat ze nodig hebben.....vervuil niets....ik kost de gemeenschap geen cent, kortom niemand heeft last van mijn monsters :wink: Behalve de van nature hondenhaters maar daar heb ik geen boodschap aan 8)
Bovendien vormen hondenbezitters zoals ik een zwaar onderschat onderdeel van buurtpreventie door diep in de nacht mijn honden uit te laten als alle normale ( :mrgreen: ) mensen slapen ( lekker rustig ) Dat is dan wel DE tijd voor ongenode ''gasten'' en autokrakers nl.
Ik ben beslist geen held maar heb wel altijd ,n mobiel bij me en als ik iets zie wat niet koosjer is bel ik de politie. Handig toch?
Ik zou ,n lintje moeten krijgen ipv HB te betalen :lol: :lol: :lol:

Caitlin
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 dec 2006 00:42

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Caitlin »

Ja inderdaad,da's een goeie. :wink: :lol:

Maar ben je dan ineens gestopt met betalen want dan komen ze toch langs lijkt mij of dat je controle krijgt om te kijken of je een hond hebt.

Tom2008
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jun 2008 11:56

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door Tom2008 »

waarom moet ik zoveel hondenbelasting betalen en hoef je elders niks te betalen, zie

http://www.cijfernieuws.nl/hond.html

kan er geen maximum komen, of liever helemaal afschaffen, katten betalen toch ook geen belasting ?? en goudvissen ook niet :)

FrAgFo0d
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 aug 2005 16:32

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door FrAgFo0d »

Inmiddels zijn we in een nieuw jaar beland met nieuwe cijfers en bedragen.

De hondenbelasting is een vaag begrip.
Al zou je jouw hond nooit buiten je eigen terrein hebben lopen toch moet je er voor betalen.

Wat als mijn hond nu zijn behoeftes doet in mijn achtertuin?
Dan is hij toch gelijk aan een kat die binnen blijft?

Mijn kinderen komen wel eens thuis met poep onder de schoenen.
Ergerlijker vind ik het als de kinderen thuis komen met kattenkak verspreid over hun kleren omdat ze in een zandbak oid gespeeld hebben.

Het hebben van een hond en de daaraan gekoppelde belasting is oud, het stamt uit de tijd dat de hond gebruikt werd als werkdier (hondenkar) en omdat de bedenker (ik meen thorbecke) een schijthekel had aan honden.

De wet kent ook geen gelijke behandeling, moet je voor een paard paardenbelasting betalen? Nee die is namelijk afgeschaft (uit de tijd en is wegenbelasting geworden).
Voor een kat hoef je ook geen kattenbelasting te betalen. En op basis daarvan alleen al is de hondenbelasting een duidelijke vorm van ongelijke behandeling.


Hier zomaar wat hersenspinsels:
hersenspinsels schreef: Leuk om eens te lezen is:
Grondwet Artikel 1:
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens

godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Ofwel het gelijkheidsbeginsel...
Het stukje "op welke grond dan ook" laat ruimte over om levensstijl er aan toe te voegen.

De vraag of Artikel 226 van de Gemeentewet wel strookt met Grondwet Artikel 1 is dus nog maar de vraag.
Even ter verduidelijking:

Gemeentewet Artikel 226
Lid 1. "Ter zake van het houden van een hond kan van de houder een hondenbelasting worden geheven."
Lid 2. "De belasting wordt geheven naar het aantal honden dat wordt gehouden."
Lid 3. "Voor de toepassing van het eerste lid wordt het houden van een hond door een lid van een huishouden

aangemerkt als het houden van een hond door een door de in artikel 231, tweede lid, onderdeel b, bedoelde gemeenteambtenaar aan te wijzen lid van dat huishouden."

Met artikel 231, tweede lid, onderdeel b bedoelen ze: 'de gemeenteambtenaar, belast met de heffing van gemeentelijke belastingen.'


Dan hebben we nog de 'Algemene Wet Gelijke Behandeling' welke een uitwerking is van Artikel 1 van de grondwet.

Daarin wordt in Artikel 1 gesproken over indirect onderscheid tussen personen op een andere grond dan:
- godsdienst
- levensovertuiging
- politieke gezindheid
- ras
- geslacht
- nationaliteit
- sexuale geaardheid
- burgerlijke staat

maar welke wel direct onderscheid tot gevolg heeft.
Dus onderscheid tussen mensen met en mensen zonder honden?

Ze kunnen natuurlijk roepen dat een indirect onderscheid niet telt als het objectief gerechtvaardig wordt door een legitiem doel en de middelen voor het bereiken van het doel passend en noodzakelijk zijn.

In Nederland is belasting natuurlijk altijd een legitiem doel, echter moet de gemeente wel aantonen dat het noodzakelijk en passend is. Het geld mag dus niet bedoeld worden om het gat te vullen van de begroting, waarvoor het in de meeste gevallen wel gebruikt wordt.

(Dus misschien eerst maar eens bij de gemeente de begroting / uitgaven opzoeken en kijken of de inkomsten van de hondenbelasting wel gelijk is aan de uitgaven die ze dat jaar gedaan hebben.)


De regering, niet de gemeente, dient echter aan te tonen dat Artikel 226 van de gemeentewet niet in strijd is met de Algemene Wet Gelijke Behandeling. Waar mijnsinziens dus WEL sprake van is.
Maar misschien kan een jurist daar eens naar kijken.
Overigens mis ik nog de inhoud van Artikelen 22 tot en met 32 van de Algemene Wet Gelijke Behandeling.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: afschaffing Honden belasting

Ongelezen bericht door dhc »

Wetten in Nederland, waaronder de Grondwet, zijn gemaakt voor mensen! Niet voor kippen, geiten, goudvissen, honden, enz,enz,enz....

Eeen hond wordt ook niet bekeurd als hij/zij door rood "loopt"...

Gesloten