LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huisdieren en allergie

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Huisdieren met allergie

Steeds meer honden en katten zijn allergisch. Ze worden veel te beschermend opgevoed en zijn daardoor extra kwetsbaar voor allergieen. “ Het is net als met onze kinderen.”

“Niet alleen zijn steeds meer mensen allergisch voor katten, maar ook de kat zelf is steeds vaker allergisch”, zegt Huub Savelkoul, hoogleraar immunologie aan Wageningen Universiteit en directeur van het Allergie Centrum. Ook honden krabben en bijten zichzelf in toenemende mate. Salvelkoul ziet het bij zijn eigen labrador.
Dierenartsen bevestigien een stijging van het aantal huisdieren met allergie. “Harde cijfers ontbreken, want langlopend epidemiologisch onderzoek hiernaar is er niet.”De leefomgeving is vaak de oorzaak van de klachten, zoals eczeem.
“Een hond ligt hele dagen binnen op een warme deken voor de kachel.. Dat gaat op den duur broeien en jeuken aan zijn buik. Bij golden retrievers en labrodors is het het ergste. Ook herders zijn gevoelig voor huidklachten. Aan de universiteit van Utrecht proberen ze te achterhalen hoe dat precies komt.”
Daar komt bij dat veel dieren worden overvoerd. Dat kan makkelijk leiden tot voedselallergie. Vooral rundereiwitten, tarwe en eieren kunnen problemen opleveren.
“Niemand lijkt zich echter druk te maken over het effect van diervoeding op allergie. Dat zouden ze wel moeten doen, want dat voorkomt veel narigheid bij honden en katten.”
Er wordt nauwelijks gekeken naar de voedingssamenstelling van diervoeders. Het voer dient zo goedkoop mogelijk te zijn. Daarom worden veel afvalproducten uit de vedingsindustrie klakkeloos verwerkt in honden- en kattenbrokken onder het motto: baat het niet dan schaadt het niet, aldus Savelkous. “Daar zitten wellicht bestanddelen tussen die helemaal niet zo goed zijn voor het lichaam.”
Voedingsonderzoek is wel al gedaan bij landbouwhuisdieren, vooral bij kalveren. Daaruit bleek dat soja eiwitten allergische reacties kunnen opwekken.
“Als er teveel soja in de kalvermelk wordt gestopt gaan gevoelige kalveren schuimbekken. Dat is een afweerreactie van het lichaam die de vreemde stof via het speeksel naar buiten probeert te dringen. Daardoor gaat het beest kwijlen. Soms is het zo erg dat het de groei belemmert, in dat geval wordt het dier opgeruimd.”

Huisdieren ruimen we niet zomaar op. Zo zijn wij mensen niet. Dan kopen we liever een zalfje tegen de jeuk en huisontsteking of dure dieetvoeding zonder bepaalde eiwitten. Volgens Savelkoul zou het beter zijn om onze honden en katten meer buiten te laten ravotten in de modder en vieze regenplassen. Dat verhoogt de weerstand.
Nu zitten de dieren te lang in een te schone leefomgeving. Bovendien zijn ze tegen alle mogelijke ziekten gevaccineerd. “Door al die inentingen heeft het immuunsysteem helemaal niks meer te doen. Uit verveling gaat het dan allergieen opwekken.”
Ook landbouwhuisdieren, zoals paarden, varkens en kippen, hebben vaker last van allergie. Paarden die beschut in de wei staan krijgen geweldige jeuk door het staart- en maneneczeem. Oorzaak is een klein zwart steekvliegje, Cullidoides, dat in wolken rond een paard hangt. “Een steek zet een allergische reactie in gang, waarop dat dier gaat schuren tegen bomen en omheiningen, tot bloedens toe. Vooral Shetlanders, Ijslandse pony’s en Friese paarden hebben daar last van.”
Van oorsprong komen paardenrassen voor in winderige streken waar dat vliegje geen kans krijgt. “Wij willen in Wageningen onderzoeken hoe die wisselwerking is tussen de allergie en het mugje. Wat is nu de eigenlijke trigger van het eczeem: de steekvlieg of de onderliggende allergie.”
In Wageningen wordt ook gekeken naar kippen en varkens. Die hebben nogal eens last van luchtwegaandoeningen. “In die longen is van alles aan de hand. De mogelijke oorzaak is een schimmel in het hooi. Wanneer die wordt ingeademd krijgen ze klachten die lijken op astma of chronische bronchitis. Dat zie je trouwens ook bij paarden. Huisvesting kan dus veel klachten voorkomen. Laat maar eens af en toe de wind door de stoffige stal waaien.”
Datzelfde geldt voor onze honden en katten: laat ze eens vaker buiten luchten.

Roept u maar op nette toon!

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Marieta »

Eenr rashond is mooi, heb er zelf ook een een duitse dog. Maar je raad het al, een voedselallergie.
En het is heel mooi dat ze het foute eruit proberen te fokken, gedragsproblemen ziektes enz. Maar ik denk dat juist daardoor, je ook ervoor zorgt dat als je alle ziektes eruit wil fokken dat je zover komt dat ze nergens meer tegen kunnen. Je kunt ze wel zo gezond mogelijk fokken, maar dan neem je het immuunsysteem ook mee, waardoor ze dus weer sneller vatbaar zijn voor andere dingen. Ik vind het moeilijk precies uit te leggen hoe ik het bedoel, maar ik hoop dat je me begrijpt.

Groetjes Marieta

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Moet je van Hope Farms de Canex brokken nemen. Deze zijn gemaakt van de allerbeste materialen en absoluut vrij van kleurstof en conserveringsmiddelen. Kan geen dierenartsbrok tegen op. :shock:

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Marianna »

Hai Broodjebal, heb je een link van dit artikel???

Al vaker heb ik me afgevraagd of het stapelen van *toevoegingen* in de voeding misschien een oorzaak zou kunnen zijn waardoor allergische reactie's worden opgewekt. Daarnaast zou het mij niet verbazen als doordat generaties na elkaar foute producten in het lijf zjn opgenomen er erfelijke veranderingen zijn ontstaan waardoor de gevoeligheid is verhoogd en de nazaten steeds gevoeliger worden.

Groetjes,

Marianna

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Hé Broodjebal !!

Een hond of kat eens wat meer luchten is niet zo moeilijk. Die van mij komen geregeld buiten, dus daar zou het probleem dan niet moeten liggen. Maar op het gebied van voeding ben ik eigenlijk maar een leek. Ik wil het allerbeste voor mijn dieren, maar men kan mij bijna alles wijs maken. Iedereen die een bepaalde voeding aanprijst wil ik graag geloven, maar hoe weet ik nu wat dan inderdaad het beste is? De ene gelooft heilig in vers voer, de andere in brokken en ze komen allemaal met (voor mij) geloofwaardige argumenten aan. Hoe moeten mensen zoals ik hier dan mee omgaan? Ik heb nu voer in huis waarvan ik dus dacht dat het goed voor mijn hond zou zijn, maar hoe weet ik dat dan? Moet ik de etiketten gaan uitpluizen?
Bestaat er geen onafhankelijke instantie die kan zeggen hoe je je huisdier het beste kan voeden en waar je met vragen terecht kunt zonder dat ze je één of ander merk aansmeren?
Ik hoop graag iets van je te horen.

Groeten van Rasje34

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Marianna,
Genoemd artikel heeft in het AD gestaan en komt van een ander forum.
Het is gerelateerd aan dit onderzoek:

http://www.wau.nl/pers/04/016wur.html
Zo heeft hij ook onderzoek gedaan naar de graan- en glutenallergie bij mensen en wat voor invloed dat heeft op dieren in dierenvoer. Dit heeft uiteraard mijn interesse voor wat betreft de graan- en glutenallergie bij honden, veroorzaakt door het teveel en verkeerde koolhydraten.

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Marieta,
Ik ben het deels met je eens dat er bepaalde rassen zo doorgefokt zijn dat het zijn algehele weerslag heeft op het immuunsysteem. Maar het is aan de betreffende fokkers om daar iets aan te doen en verantwoordelijkheid te nemen. Mag ik het voorbeeld aanhalen van een zeer vervelende auto-immuunziekte kaakmyositis. Dit komt ook in mijn rassengroep voor. Door uitvoerig je lijnen te doorlopen en goed materiaal te gebruiken, kun je deze ziekte voor zijn en uitbannen. Evenals ziektes als epilepsie wat toch veelvuldig binnen alle rassengroepen voorkomt. Hoe dit genetisch ontstaat, is nog steeds een raadsel. Combinaties van meerdere factoren zijn hier debet aan. Een goed fokker haalt bij constatering zijn hond uit de fokkerij en verzoekt generatie-eigenaren niet verder te fokken met dit 'materiaal'. Maar helaas gebeurt dit maar zelden. En ik ben er nog steeds van overtuigd dat goede voeding (vers) doorvloeit in volgende generaties pups en bijdraagt aan sterke immuunsystemen.
Als ik jouw hond als voorbeeld mag nemen; je zegt hij heeft een voedselallergie. Mijn eerste indruk is, hij staat/stond van pup af aan op brok. De moeder heeft altijd brok afgegeven en de pups zijn niet afgespeend op vers vlees. Dit is een grote veroorzaker van voedselallergie, het niet afspenen op vers vlees waardoor je dat als fokker zelf in de hand werkt. Daar ik zeer geïnteresseerd ben in de Duitse Dog 'ken' ik bepaalde fokkers die het voeren van vers of KVV ten stelligste afraden. Ik begrijp dit echt niet, want het is de beste opbouw voor een sterk immuunsysteem die je een hond maar kan wensen. Ik weet, ik verval weer in het barffestival maar het is toch iets om over na te denken, dat brokken zoveel ziektes veroorzaken die eigenlijk niet nodig zijn. :wink:

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Marieta »

Nou ik heb al veel soorten voer geprobeerd. Ze hebben me al vaker gezegd neem vers. Maar wat is nu mijn gevalletje thuis? Ze schrokt nogal erg. Ik heb haar zelfs een tijd haar brokken over de grond gegooid zodat ze niet meer KON schrokken. Duitse doggen zijn nogal gevoelig voor maagkantelingen, wat ook mede kan komen door het opschrokken van de brokken. Ik ben er bang voor dat als ze vers vlees zou gaan krijgen dat ze zo gaat schrokken dat het een keer de verkeerde kant opgaat.

Over de fokker. Ze hebben van alle nesten nog geen hond gehad met een allergie. En over het fokken bedoel ik juist dat omdat ze er de foute eigenschappen uit willen fokken, dat ze er juist ook weer zoveel uithalen dat er geen immuunsysteem meer overblijft. Dus met alle goede bedoelingen. Nu zal ik nooit met deze hond gaan fokken, heb ik ook voor ondertekend omdat het een miskleur is (grijstijger).

Het vers voer ik weet het niet. Ik heb er bij mijn meid nog geen goed gevoel bij. Elke hond reageerd weer goed op ander voer.

Voor die persoon die vroeg bij wie ze dan terecht kon voor een echt goed advies. Dat echte goede advies is er niet. Elke hond is een die op zihzelf en met eigen dingen. Niet elke hond reageerd goed op de topmerken. Ik hoorde laatst in een dierenwinkel dat iemand zijn hond alleen goed reageerde op Bonzo terwijl dat ook bekend staat als een merk wat ergens onderaan staat. Terwijl andere honden merken als Hills weer niet kunnen verdragen. Elke hond is verschillend en reageren op elke voersoort weer anders. Die van mij reageert tot nu toe het beste op pedegree, maar ik begin te merken dat ook daar weer iets niet helemaal goed zit. Ik had duur dierenartsvoer, daar kreeg ze zware reacties op. Zwaar ontstoken oren en tussen dr tenen vuur en vuur rood. Terwijl een andere duitse dog met een allergie, op datzelfde voer het perfect op doet. Ik bedoel maar je weet het nooit.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Nou, ik geef onze hond nu nog Nutro en daar doet hij het eigenlijk heel goed op. Maar ik heb nog een waardebon liggen voor Duck (vers voer) en die ga ik morgen inleveren. Kijken of hij dat ook lekker vindt.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het per hond verschilt. Het is alleen jammer dat je denkt dat je het goed doet en dat dat soms achteraf niet blijkt..

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Marieta »

Je moet maar denken dat je het altijd goed doet voor je hond. Alleen soms kom je erachter dat je dier ergens niet goed op reageert en dan ga je verder kijken. Je moet alleen niet te vaak wisselen met voer. Normaal zie je een week of 6 hoe een hond er echt daadwerkelijk op reageert, op het nieuwe voer.

Groetjes Marieta

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Marieta, een kleine reactie op jouw verhaal.
De huidige voedselallergiën ontstaan veelal door teveel graan en gluten in een brok, een ongezond droog vlees-percentage en de vele toevoegingen onder de noemer 'bijprodukten', die voor de voedselwaarde van een hond totaal geen functie hebben en redelijk kankerverwekkend zijn. Daar bovenop worden de honden nog is extra verwend met een grote hoeveelheid chemische toevoegingen om het brokje zo lang mogelijk houdbaar te maken. Voor een hond met dergelijke problemen, is dit water naar de zee dragen. Ik begrijp jouw angst, want ook ik had een hond met huidproblemen. Sinds ik vers voer is dat compleet verleden tijd en geloof me, dit is geen leugen. Mocht je er toch voor kiezen brok te blijven voeren, dan zou ik een graan- en glutenvrije brok uitproberen met een hoog percentage droog vlees en vrij van chemische toevoegingen.

Rasje34, veel fokkers zijn overgestapt op dit merk en zijn er meer dan tevreden mee. Het is in ieder geval vrij van BHA/BHT/Ethox.
Voor mij blijft het een brok, maar dit is geen slechte keuze.
http://www.nutro.be/content/nutro.php?st=meerinfo

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door Marieta »

Ja weet je ik heb al zo veel verhalen gehoord, is wel goed is niet goed, je weethet niet meer. En aangezien ik een echte schrokker heb met verhoogde kans op maagkanteling doe ik het niet. Hoe harder ze schrokken hoe meer kans ze hebben. Ik heb al ooit gedacht aan duck ofzo, maar mn gevoel zit erniet lekker bij op het moment. En daarbij ben ik op een forum geweest met vragen en die stuurden me elke keer door naar andere topics op dat forum, en kreeg geen concrete antwoorden, en ik kon tussen al die topics niet de goede vinden, met de antwoorden waar ik naar zocht dus ik heb het opgegeven. Wat ik al zei, voor de ene hond is het wel goed en voor de andere weer niet. Hetzelfde met vers. Het is altijd moeilijk om het goede beste voer te vinden voor je hond, en ik wil ook niet te vaak wisselen van voer.

Maar bedankt voor je advies, misschien komt er nog een tijd dat ik het wel doe.

edfay
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:12

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door edfay »

allergieen zijn erfelijk

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door TonGr »

Ook na 7 jaar nog???

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door ciske »

TonGr schreef:Ook na 7 jaar nog???
:lol: :lol:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door VioletPrue »

TonGr schreef:Ook na 7 jaar nog???
Ik heb een erfelijke aandoening, die pas na een jaar of 22/23 actief werd.
Dus ja, na 7 jaar kan een erfelijke aandoening de kop op steken, ook bij een dier.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door ciske »

Dus ja, na 7 jaar kan een erfelijke aandoening de kop op steken, ook bij een dier.
Kan ja, maar als jij gewoon dingen doet met een hond die zo'n dier nodig heeft zal de kans klein zijn, bijvoorbeeld geen blokje met de hond , maar lekker laten rennen in park/bos laten zwemmen zomerdag dan is de kans heel klein.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:
Dus ja, na 7 jaar kan een erfelijke aandoening de kop op steken, ook bij een dier.
Kan ja, maar als jij gewoon dingen doet met een hond die zo'n dier nodig heeft zal de kans klein zijn, bijvoorbeeld geen blokje met de hond , maar lekker laten rennen in park/bos laten zwemmen zomerdag dan is de kans heel klein.
Sorry, maar dit is niet waar.
Een erfelijke aandoening loop je er niet uit.
Een luxeziekte misschien omdat je niet goed met het dier omgaat, maar een erfelijke aandoening doe je niks tegen hoor.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door ciske »

@VP , mensen gaan soms echt te ver met hun hond, niet genoeg beweging, steeds in bad dat is helemaal niet goed voor een hond.

erfelijke aandoening zal niet altijd te verhelpen zijn, maar vaak zijn het toch kleine dingen die mensen niet doen.

honden worden net als mensen plots allergisch

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Huisdieren en allergie

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Je haalt nu twee dingen door elkaar.
Het feit dat meer huisdieren allergisch worden/zijn komt volgens het stukje van TS doordat zij niet genoeg buiten komen en verkeerd voer etc.
Dat is dus een 'luxe'aandoening.
Een erfelijke aandoening daarentegen zit gewoon in het DNA en daar kun je niets aan doen.
Dan kun je de hond vaker en langer uitlaten of ander voer geven, maar een erfelijke allergie voorkom je er niet mee.
:wink:

Gesloten