LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Katten in de tuin

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Miquel
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 aug 2005 01:40

Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Miquel »

Wie kent er een diervriendelijke oplossing om katten uit de tuin te houden?

Ik ben overdags altijd weg, dus zie ook nooit welke kat uit de buurt het is geweest die mijn tuin heeft omgeploegd en er zijn behoefte in heeft gedaan.

Let wel: Graag uitsluitend reacties waar ik (en anderen) wat aan hebben, dus gelieve niet dit topic te gebruiken voor 'onzinnige discussies' e.d. die uiteindelijk niets meer met het onderwerp van het topic te maken hebben.

B.v.d. voor uw eventuele reactie! :D

mafdaf
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2006 09:28

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door mafdaf »

Neem een hond! Dat is gezellig en werkt ook prima tegen inbrekers en ander tuig... Wel vaak uitlaten en aandacht geven natuurlijk! :D

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door -margriet- »

Koffieprut in de tuin... dat vinden ze níet lekker om schoon te likken aan de poten.

Ook cacaobonen (ook tegen slakken geloof ik??) willen wel helpen.

Een hond nemen is wat drastisch :? En zolang deze binnen zit, houdt het de katten niet uit je tuin. Zélf een kat nemen zal dan beter helpen: meestal doen zij hun behoefte níet op eigen terrein en bewaken ze het territorium 8) (wel een kattenluikje aanleggen dan)

Ervoor zorgen dat je aarde níet te los ligt (dat wroet makkelijker en is lekker!).

Tja,... óf maak een klein hoekje in de tuin waar ze het nou juist wél mogen doen. én praat eens met je buren over de overlast en vraag hen wat zij er aan doen (hebben ze een kattenbak binnen?).

Samen kom je er vaak wel uit. :idea: :roll:

mafdaf
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2006 09:28

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door mafdaf »

:D Dat van die hond was deels een grapje. Maar wij hebben er twee (en ook een kat trouwens) en we hebben geen enkele vreemde kat in de tuin tot nu toe. Het is trouwens niet gezegd dat de kat perse overdag zijn behoefte doet in de tuin. Veel katten lopen juist 's nachts graag buiten. Het mooiste zou zijn als je de kat een keer kon betrappen. Ze hebben een bloedhekel aan water, dus 1 emmertje water moet voldoende zijn om de kat op andere gedachten te brengen. Wel raak gooien natuurlijk! :)

Miquel
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 aug 2005 01:40

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Miquel »

Tja, dat van dat water, dat was ook in eerste instantie mijn idee, want dat is nog redelijk diervriendelijk. Echter, ik woon in een nieuwbouwwijk met heeeeel veel katten op straat, zowel 's nachts als overdags en zodoende weet ik ook niet wie de eigenaar is. Punt is, dat het beestje wel zo slim is om telkens zijn gang te gaan als ik niet thuis ben, of om het diep in de nacht te doen (wie heeft gezegd dat dieren dom zijn... :? )

Vanmorgen was het weer zover. Vandaag ga ik het eens met peper proberen; ik zag gisteren op internet dat dat ook nog wel eens wil helpen.

Kat en muis spel?! :wink:

mafdaf
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 jan 2006 09:28

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door mafdaf »

Tja, lastig... Katten zijn slimme beesten. Misschien moet je het omdraaien. Wegjagen gaat misschien niet lukken, maar als ze nu zelf een beter plekje vinden? Katten zijn namelijk gek op geel zand. Daarom klagen ouders er altijd over dat ze uitgerekend in de zandbak van de kinderen zitten te @#$%$#. Ik ken de situatie natuurlijk niet, maar als je nou in een onbelangrijk hoekje van de tuin, of beter nog, tussen de bosjes op gemeentegrond een zak geel zand leegt? Kost €1,25 bij de Praxis, en wie weet... Kan natuurlijk wel even duren voor de kat dat in de gaten heeft... :)

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door -margriet- »

hahaha da's wel een hele goeie oplossing !!!

Peper vind ik niet zo geschikt... je zou het zélf maar eens van je vingers af moeten likken........ of je zou maar een wondje hebben :? :(

Koffieprut is vriendelijker en die cacaobonen ook (dat laatste staat ook nog mooi). :wink:

en inderdaad geel zand !

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door eeliane »

Sate prikkers met de scherpe punt op naar boven, in de grond duwen, zo'n 1 tot 1 1/2 centimeter boven de grond uitstekend. Kriskras door je tuin, hebben ze toch een hekel aan terwijl je ze niet verwond hoor ( dat ik daar geen gezuer over krijg ), ze geven t gauw op als ze steeds in een prikkertje trappen (sluipen is er zo niet meer bij en bij t springen ergens van af op zo'n puntje leer je t zo wel gauw af) en jouw tuin wordt katvrij!

Hond2
Berichten: 129
Lid geworden op: 31 aug 2005 13:28

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Hond2 »

De buren vragen om hun huisdieren bij zich te houden.

amber2307
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:24

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door amber2307 »

Eeliane heeft wel steeds vreemde oplossingen merk ik wel.............

Maar wat is een goede oplossing, knoflookteentjes in de tuin werkt ook, en wat ook heel goed helpt is een van de vele katten die er daar rondlopen, aanhalen, geef desnoods wat brokjes.
Deze kat zal jou tuin dan als de hare gaan beschouwen, dus ook ervoor zorgen dat er geen andere katten meer in je tuin komen.........

Dat werkt zeker perfect, je moet alleen ff de goeie kat uitzoeken natuurlijk, 1tje die gewoon een beetje aan de wandel is en niet de gehele dag buitenslenterd totdat de rechtmatige eigenaar eens thuis komt..........

En anders, tja trek handschoenen aan bij het tuineren

suc6

Miquel
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 aug 2005 01:40

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Miquel »

Inmiddels is het mij gelukt! De zogenaamde peper-methode is gelukt! Het gaat nu al bijna een week goed!

-Margriet- kan wel zeggen dat ze peper niet zo geschikt vindt, 'je zou het maar eens zelf van je vingers af moeten likken'; nee, je kunt beter steeds de str*** van je vingers af moeten schrapen, dat is pas fijn! Afgezien van die geweldige geur, maar niet heus. Bovendien raakt het beest er niet door gewond dus waar hebben we het over. Het is juist de bedoeling dat het beestje de plek niet prettig vindt.

Overigens zie je op internet de tip van eeliane met de houtprikkertjes ook regelmatig als middel wat vaak werkt; dat was dan ook zeker het volgende wat ik nog zou proberen. En inderdaad eeliane voor sommige zeurders onder ons: daar raakt het beestje echt niet van gewond, zoals jij zelf ook al aangaf.

Wat ik trouwens ook geprobeerd heb, is de methode met het koffiedrap; echter het nadeel hiervan is dat dit maar tijdelijk werkt. Als het opgedroogt is, vinden de katten het niet meer zo erg en graven ze dat gewoon weg.

In ieder geval: mijn probleem is opgelost, dus iedereen bedankt voor uw reactie! :D

-margriet-
Berichten: 166
Lid geworden op: 25 okt 2005 14:39

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door -margriet- »

-Margriet- kan wel zeggen dat ze peper niet zo geschikt vindt, 'je zou het maar eens zelf van je vingers af moeten likken'; nee, je kunt beter steeds de str*** van je vingers af moeten schrapen, dat is pas fijn! Afgezien van die geweldige geur, maar niet heus. Bovendien raakt het beest er niet door gewond dus waar hebben we het over. Het is juist de bedoeling dat het beestje de plek niet prettig vindt.
Ja,... nou blij toe dat het je gelukt is... maar ik blijf er bij dat het niet de meest diervriendelijkste oplossing is... (was).

Tuurlijk is het ook niet fijn om de uitwerpselen van je handen te vegen, dat heb ik ook niet gezegd... toch?

Nou, sterkte ermee en hopelijk blijven de katten uit je tuin.

(ps: Een oplossing die ik nog niet gezien had, maar óók kan helpen: Citroenschillen in je tuin (katten hebben een hekel aan citroengeuren). :wink:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Sate prikkers met de scherpe punt op naar boven, in de grond duwen, zo'n 1 tot 1 1/2 centimeter boven de grond uitstekend. Kriskras door je tuin, hebben ze toch een hekel aan terwijl je ze niet verwond hoor
ze geven t gauw op als ze steeds in een prikkertje trappen (sluipen is er zo niet meer bij en bij t springen ergens van af op zo'n puntje leer je t zo wel gauw af)
Moet je toch eens uitleggen die diervriendelijke oplossing van jou :roll: :roll:

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door rianne 1 »

:evil: mafdaf, hoe kan je stellen neem een hond terwijl de hele dag niemand thuis is!!!!!
Een hond is een roedeldier en het zou pure dierenmishandeling zijn om een hond alleen thuis te laten...t`is maar even dat je het weet.
Rianne

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door rianne 1 »

:lol: sorry mafdaf...las te laat dat het van die hond deels een grapje was
moet kunnen in 2006
Rianne

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door gast500 »

Er is maar een manier: de eigenaar van de kat moet zorgen dat dat beest niet in je tuin komt en daar z'n behoefte komt doen!! Ik hoef toch zeker geen aanpassingen in mijn tuin te doen omdat de buren hun "fijne" kat niet onder controle hebben??? Doet de eigenaar het niet dan:

Als ik een kat in mijn tuin zie dan is dat de laatste keer dat ie daar geweest is! Ik heb een diervriendelijke val gemaakt (het beest doet zich geen pijn, schrikt zich alleen een hoedje) en die gaat pas na een uur weer open. Heb ik nog de tijd om een plens water over 'm heen te gooien en geheid dat je 'm nooit meer terug ziet. Als mijn buren de kat niet tegenhouden moet ik het helaas zelf doen! En mijn val heeft gevolgen: 2 andere buren hebben er ook 1 gemaakt.

rianne 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:58

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door rianne 1 »

Mag ik voor gast 500 een heel groot applaus horen van iedereen???????? :cry: echt ...het is geweldig.....wat een groots begrip heeft gast 500 voor de natuur en de dieren die er in zijn
petje af hoor..vooral dat water .....ben er helemaal sprakeloos van... zo`n dierenliefde!!!!!!!!

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door gast500 »

De dierenliefde vergaat je wel als je met mooi weer bij na dagelijks met je handen door de kattenpoep gaat. Of je zoontje lekker met poep zit te spelen! En dan heb ik het nog niet over de kattenpis!! Het is te smerig voor worden.

Laat iedereen lekker huisdieren nemen maar laat mij er geen last van hebben!!

Wees blij dat ik mijn hagelgeweer er niet bij haal....

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Gast500, echt een goed idee! En dan haal ik mijn buks tevoorschijn als die rotkinderen van de buren weer eens teveel herrie maken of een bal in mijn tuin schoppen die mijn planten vernielt.
Laat iedereen lekker kinderen nemen, maar laat mij er geen last van hebben :x

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Katten in de tuin

Ongelezen bericht door G7 »

Als kinderen in de buurt last bezorgen, kun je hen of anders de ouders erop aan spreken, maar doe dat maar eens tegen een poes. :roll:

Ik ben het helemaal eens met gast500. Jullie willen katten, zorg er dan ook zelf voor! Dat van die peper had ik ook aleens eerder hier op het forum gelezen en ook toegepast. Werkt wel, als je het bij strooid.

Gesloten