LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nestjes kittens fokken

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.

Moeten we blijven doorfokken, ondanks het kattenoverschot op straat en in de asiels?

Nee, stoppen met fokken. Er zijn al teveel thuisloze katten!
20
91%
Ja hoor, geen probleem. Er kunnen niet genoeg katten zijn.
2
9%
 
Totaal aantal stemmen: 22

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door gast500 »

Geplaatst op 28 Jan 2006 08:41 door kitt

hallo,de mensen die gereageerd hebben zouden eerst eens moeten leren LEZEN.Ik vraag niet om commentaar op mijn voornemen om een nestje te nemen,
Dit komt uit de topic 'Marktplaats' gestart door 'kitt'

In basis vind ik dat KITT hierin gelijk heeft, we reageren niet op de vraag die door KITT gesteld werd. Dus open ik een nieuwe topic om om het volgende eens aan de kaak te stellen:

Is het met het huidige overschot aan zwerfkatten en katten in het asiel slim en raadzaam om fijn door te fokken en 'bergen' nieuwe kittens op de wereld te zetten?


.

-okkie-
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 jan 2006 07:43

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door -okkie- »

Wel, ben 't helemaal eens met gast500. Ik hoor van zoveel overlast van zwervende katten en ook noodkreten van de asiels dat het mij verstandig lijkt niet meer bij te fokken!

Maar ja, hoe zou je dit in de wet moeten vastleggen en controleren? Onbegonnen zaak, vrees ik.

Het moet komen van de normen en waarden van de fokkers en daar schort het nog weleens aan, zijn vaak alleen bezig om geld te verdienen of geobsedeerd door de beestjes. Kopers misschien anders laten denken en ze eerst in het asiel te laten kijken voordat met een kitten bij een fokker koopt?

Janneke B
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2005 13:57

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door Janneke B »

Waarom voeren ze geen identificatieplicht in voor poesjes en hondjes. Kindjes vanaf 14 jaar moeten zich ook kunnen legitimeren 8)

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door pardon »

laat ze maar fokken , al zit heel haar kiet vol met katten. zolang een ander er geen overlast van heeft vind ik het okee .

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door gast500 »

laat ze maar fokken , al zit heel haar kiet vol met katten. zolang een ander er geen overlast van heeft vind ik het okee .
Maar dat is juist vaak het probleem: ze kunnen ze niet zelf houden en het zijn vaak ook commerciele fokkers. Waarom zou je doorfokken als er veel 'weesjes' zijn? Geef die eerst een goed leven en haal ze uit het asiel.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door pardon »

okee ,daar heb je gelijk in gast500 .

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Maar geld dat dan niet voor alle dieren?ik bedoel honden zijn er ook al veel(ook in de asielen)en konijnen?deze worden vaak gedumpt langs de weg of in een bos(zo van die redden zich wel!!)En vogels?hier achter vliegen erg veel van die agoponissen,die ws door iemand gedumpt zijn.
Toch denk ik dat je daar moeilijk iets aan kan doen.Nederland is wat dat betreft een vrij land,waar je mag doen wat je wilt(tot een zekere hoogte)

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door gast500 »

Ja, klopt. Zeker voor honden en in prinicpe voor alle dieren alhoewel ik denk dat het in mindere mate voor vogels en knaagdieren geldt.

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door pardon »

een nestje fokken vind ik niet erg als je ze maar kan plaatsen . de rassoorten hoefen ook weer niet uit te sterven . en ik heb het idee dat de mensen liever en rashond hebben dan een bastaard .

pardon
Berichten: 224
Lid geworden op: 08 jun 2005 18:36

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door pardon »

heb zelf een ras en een bastaard

gast500
Berichten: 216
Lid geworden op: 31 jul 2004 16:51

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door gast500 »

Het is ook zeker niet de bedoeling dat rassen uitsterven en daarmee moet dan ook gefokt worden om het ras te beschermen. Maar helaas gebeurt dat meestal alleen uit commercieel oogpunt.

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door just the cook »

Met rasdieren doen mensen normaal gesproken hun best om erfelijke ziektes in dat ras eruit te fokken.
Mensen die ''zomaar'' een nestje nemen zonder hier naar te kijken, hond, kat of wat voor dier dan ook, zijn zeer dom en naief bezig.
Vergeet niet dat ook bij katten heel wat voorkomt.

Maar waar het over gaat.
STOP, er zitten al zoveel poezedieren in het asiel te wachten op een baasje!
Met hondjes heb je veelal een ouder dier, met poezen stikt het er straks weer van de jonge kittens :( .
Voor het uitkiezen!
Mensen maak liever een asieldier gelukkig, en laat ze niet verpieteren achter de tralies.

Meara
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2006 18:04

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door Meara »

Er is toch een behoorlijk verschil tussen een raskat en een huiskat ik heb beiden, en op al mijn katten (7) ben ik even gek maar toch zou ik nooit meer kiezen voor een huiskat.
Ik ben gevallen voor de siamees en Oosters korthaar en niet alleen zijn ze mooi nee hun karakter is ook geweldig.
Je kan wel denken dat mensen asiel dieren zouden nemen als er niet meer gefokt wordt, maar veel mensen zullen net als voor 1 ras gevallen zijn en die zullen daar echt geen huiskat voor in de plaats nemen.
Verder zullen de meenste fokkers alles doen om gezonde katten te fokken en verkopen ze die vaak ook met contract waarin vaak ook staat dat mocht een dier niet meer bij de eigenaar kunnen wonen, de fokker deze kat terug neemt of helpt bij het zoeken naar een nieuw huis.
je komt dan ook lang zo veel raskatten niet tegen in het asiel als huiskatten

Dit wil trouwens niet zeggen dat ik huiskatten minder vindt dan een raskat, of dat huiskatten niet mooi zijn ze zijn alleen geen siamezen..

just the cook
Berichten: 247
Lid geworden op: 14 nov 2005 20:23

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door just the cook »

Het gaat over iemand die via marktplaats een kater zoekt voor haar huis,tuin en keukenpoes. Niks ras, Niks testen. :x

Meara
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2006 18:04

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door Meara »

Daar ben ik zeker ook op tegen, dat is puur vermeerderen :(

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door Marieta »

Maar geld dat dan niet voor alle dieren?ik bedoel honden zijn er ook al veel(ook in de asielen)en konijnen?deze worden vaak gedumpt langs de weg of in een bos(zo van die redden zich wel!!)En vogels?hier achter vliegen erg veel van die agoponissen,die ws door iemand gedumpt zijn.
Toch denk ik dat je daar moeilijk iets aan kan doen.Nederland is wat dat betreft een vrij land,waar je mag doen wat je wilt(tot een zekere hoogte)
Oke honden fokken gebeurd ook teveel. Maar er iss een verschil met honden en katten.
Katten lopen rond en kunnen overal naartoe. Honden zitten thuis bij de de baas op schoot, in de mand enz. Katten zijn echte buitendieren en worden vaak niet gecastereerd en gesteriliseerd. En kun je dus ook niet in de gaten houden. Omdat veel mensen hun dier niet laten helpen komen er steeds meer kittens bij. Mensen kunnen ze niet kwijt en laten ze dan lekker lopen of geven ze aan andere mensen en die lopen ook weer buiten rond en worden ook niet geholpen enzenz. Honden zitten aan de lijn en lopen niet de hele dag lekker buiten. En kun je dus beter onder controle houden.

Ik vind persoonlijk dat er aan katten meer aan gedaan moet worden.

1 poes raakt zwanger. Krijgt 4 kittens. 4 kittens worden niet geholpen en planten zich weer voort en ook die krijgen weer een stuk of 3.4 kittens enz enz. Tel uit je winst.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Volgens mij just the cook,gaat het hier niet om de/die persoon die via marktplaats een kater zoekt voor een dekking,maar gaat dit over in het algemeen.je moet natuurlijk niet weer twee topics door elkaar gaan halen!daarom juist heeft gast500 deze nieuwe topic geopend.We weten nu wel dat je het niet eens bent met deze pesoon,dat heb jij en andere genoeg duidelijk gemaakt bij de andere topic.Daar moet je niet over blijven doorzemelen.Je moet eerst maar eens de vraag van de topic goed lezen voordat je weer iemand gaat beschuldigen.Ik vind dat zo makkelijk en wederom zou daar deze topic weer door verziekt worden omdat mensen oa zoals jij weer terug valt en weer dezelfde discussie wil aangaan hier als bij de topic marktplaats.

bitchy
Berichten: 695
Lid geworden op: 18 jan 2005 13:16

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door bitchy »

cook noemt geen naam,
die verwijst enkel naar het feit dat het niet om rasdieren gaat maar om een doodgewone huis,tuin & keuken kat. (lees ook het bericht boven hem/haar waar gepraat word over testen en fokkers).

als ik kijk naar wat er in het asiel zit & wat er nog gedumpt & vermoord word zijn er echt Te veel poezebeesten.
als er dan toch een nest gefokt moet worden laat het dan goede & gezonde & geteste nesten zijn, en aub niet van die nesten waar van alles in voor kan komen.

juffrouw minousche
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 jan 2006 21:57

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door juffrouw minousche »

Maar het is voor een ieder toch wel duidelijk wie cook bedoelt!Ik bedoel alleen maar te zeggen dat deze topic niet weer is bedoeld om deze persoon aftezeiken en dat is ondertussen wel genoeg gedaan.Ik hoop dan ook dat de mensen dat nu laten rusten en zich gewoon met de vraag bij deze topic houden van gast500.Anders lopen er weer twee door elkaar en dat is vervelend.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Nestjes kittens fokken

Ongelezen bericht door S. »

Er zijn erg veel katten, eigenlijk teveel. Hoewel ik er zelf ook één heb. Onze poes zou feitelijk een raskat moeten zijn, zo had de fokker het tenminste voor ogen, was het niet zo dat moederpoes is ontsnapt en zelf heeft gekozen voor een knappe straatkater. Met als gevolg een nestje bastaarden, waar wij er één van hebben.

Onze poes is gesteriliseerd zodat er niet nog meer nageslacht komt.
Denk dat er begonnen moet worden het steriliseren/castreren van katten te promoten, wil men succes hebben met het terugbrengen van het aantal.
Of wie weet is een kattenbelasting een goede optie, wil ik best aan bijdragen. Denk dat je daardoor ook minder situaties zult krijgen van mensen met 25 katten ofzo.

Gesloten