LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Katten en het H5N1-virus.

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Katten en het H5N1-virus.

Ongelezen bericht door HvdB »

Het ziet er naar uit dat we binnenkort verlost zijn van het fenomeen schijtende katten in mijn tuin :lol:
Katten opgehokt bij vogelgriep

Uitgegeven: 1 maart 2006 18:47
Laatst gewijzigd: 1 maart 2006 19:52
RIJSWIJK - Katten in heel Europa moeten binnen blijven in gebieden waar de vogelgriep is ontdekt. Het Europees comité van veterinair experts heeft woensdag besloten tot deze maatregel nadat de Duitse autoriteiten een dode kat met het H5N1-virus hadden gevonden. Om honden te beschermen tegen besmetting moeten zij in vogelgriepgebieden aangelijnd uitgelaten worden.

Naast de ophokplicht voor de honden en katten heeft het comité, het Scofcah genaamd, vastgelegd hoe vinders van zieke of dode honden en katten in deze gebieden met deze dieren moeten omgaan. Dode honden en katten die vermoedelijk in contact zijn geweest met besmette vogels, moeten in ieder geval onderzocht worden op de aanwezigheid van het vogelgriepvirus.

De Duitse regering besloot eerder op de dag al in de vijf regio's waar het agressieve H5N1-virus is gevonden, tot de plicht katten binnen te houden. Volgens woordvoerster N. van der Zee van het ministerie van Landbouw hadden de oosterburen daags eerder nog geïnformeerd naar het advies van de Rotterdamse viroloog A. Osterhaus hierover.

Nederland

Nederland staat achter de besluiten van de Europese experts voor de katten en honden. Zolang het virus hier niet is aangetroffen, mogen de ruim 3,3 miljoen katten en circa 1,76 miljoen honden in Nederland vrij naar buiten en loslopen.

Dat katten vatbaar zijn voor het H5N1-virus was al langer bekend. In Azië zijn huiskatten, tijgers en luipaarden besmet geraakt met het virus. Ook andere zoogdieren als varkens en paarden zijn gevoelig voor de kippenziekte.

De maatregelen die Europa neemt om verspreiding en gevolgen van het ook voor mensen gevaarlijke vogelgriepvirus te beteugelen, stapelen zich op. Dit heeft nog niet kunnen voorkomen dat steeds weer besmette vogels opduiken. Woensdag bevestigde Zwitserland zijn eerste H5N1-besmetting bij een dode eend, die vorige week in Genève gevonden werd.

Pluimveehouders

In Nederland houden steeds meer pluimveehouders zich aan de afschermplicht, die vorige week maandag inging. Bij de hercontrole van de ontduikers van de maatregel heeft de Algemene Inspectiedienst (AID) tot nu toe veertig (van de 250) notoire overtreders betrapt. De inspecteurs hebben deze hobbydierhouders een dwangsom van 100 euro opgelegd. Zijn de kippen over drie dagen niet volgens de regels beschermd, dan treedt de straf in werking, verklaarde zegsman R. Vincken van de AID.

Overheid en bedrijven treffen met de oprukkende vogelgriep steeds verdergaande voorbereidingen. Het uitzendbedrijf AB Nederland, dat in geval van een uitbraak in Nederland personeel voor het ruimen van besmet pluimvee levert, heeft inmiddels 150 medewerkers uit voorzorg ingeënt tegen de gewone griep.

Vaccin

Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) maakte bekend dat het Nederlands Vaccin Instituut een contract heeft getekend met Solvay Pharmaceuticals B.V. voor de levering van een vogelgriepvaccin voor alle Nederlanders. Dat vaccin is nu nog niet beschikbaar. Naar verwachting heeft Solvay een half jaar nodig om het vaccin te ontwikkelen zodra bekend is hoe het virus eruitziet.

vaderjacob
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 aug 2005 16:49

Re: Katten en het H5N1-virus.

Ongelezen bericht door vaderjacob »

Ik ben wel benieuwd wanneer HvdB deze maatregel invoert 8)

Z. Sambrink
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2006 21:17

Re: Katten en het H5N1-virus.

Ongelezen bericht door Z. Sambrink »

[quote]Het ziet er naar uit dat we binnenkort verlost zijn van het fenomeen schijtende katten in mijn tuin quote]

Nu lijkt dit me toch een irrelevante opmerking van iemand die een probleem heeft dat op een goed katvriendelijke manier op te lossen is.

Het is afschuwlijk wat er allemaal aan de hand is, het erge is dat wij (de mens) er een grote bijdrage in hebben met het houden van dieren op veel te kleine ruimte. Hierdoor krijg je vroeg of laat ziektes zoals de vogelgriep, varkenspest, gekke koeienziekte etc. Het is dan ook belangrijk dat we dat met zijn allen beseffen. Nu is het al overgedragen naar vogels die trekken en komen ook de mensen in gevaar en de kat.

Op de site van de poezenweide houden ze het nieuws mbt katten dagelijks goed bij. http://www.poezenweide.nl/

Op mijn site staat het nieuws van de pvh werkgroep katten mbt de vogelgriep. http://www.kattenjungle.nl

Laten we me zijn allen hopen dat de schade bij mens en dier beperkt blijft.

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Katten en het H5N1-virus.

Ongelezen bericht door HvdB »

Sambrink, ik heb deze poezen sites eens even goed doorgelezen. Het gaat pas goed verkeerd wanneer mensen, voor hun katten, berichten gaan plaatsen of tegen hun poezen beginnen te praten.

Dit zijn voortekenen van mentale aftakeling.

Z. Sambrink
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2006 21:17

Re: Katten en het H5N1-virus.

Ongelezen bericht door Z. Sambrink »

Wat voor punt wil je hier nu maken?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Katten en het H5N1-virus.

Ongelezen bericht door NAK »

Nu lijkt dit me toch een irrelevante opmerking van iemand die een probleem heeft dat op een goed katvriendelijke manier op te lossen is.
Make my day............. Ik laat me verrassen :P

HvdB
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 aug 2004 17:58

Re: Katten en het H5N1-virus.

Ongelezen bericht door HvdB »

Steeds meer katten krijgen het vogelgriep virus!
In Duitsland zitten de asiels overvol en ze zijn genoodzaakt om ze preventief te ruimen.

Naar mijn idee zou in sommige gevallen zou de lokale chinees uitkomst kunnen bieden.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Katten en het H5N1-virus.

Ongelezen bericht door Marianna »

Steeds meer katten krijgen het vogelgriep virus!
In Duitsland zitten de asiels overvol en ze zijn genoodzaakt om ze preventief te ruimen.

Naar mijn idee zou in sommige gevallen zou de lokale chinees uitkomst kunnen bieden.

Waar heb je die info vandaan?

Gesloten