LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door Marianna »

Kat misbruikt.

De laatste tijd verschijnt de kat op de voorpagina van de dagbladen en wordt daarbij aan het gevaarlijke virus gelinkt, dat de vogelpest veroorzaakt. Keer op keer waren er stukjes over dat ook katten het zo voor mensen gevaarlijke virus H5N1 zouden kunnen overbrengen.
Bij experimenteel onderzoek werden katten besmet door hen met virus besmette kuikens te laten eten. Ook werden ze direct met het virus geínjecteerd. De op deze wijze geínfecteerde katten bleken het virus via hun ademhaling en hun ontlasting uit te kunnen scheiden.
Deze studie wijst uit dat het virus door zoogdieren overdraagbaar zou zijn.
De kans echter dat wij het virus via onze kat zouden kunnen oplopen is niet of nauwelijks aanwezig .Zeker niet zolang hier de vogelgriep niet is uitgebroken.
In het geval dat in Nederland de wilde vogels besmet raken met het griepvirus zou het mogelijk kunnen zijn dat ook katten besmet raken.
Uit experimenteel onderzoek blijkt immers, dat katten geïnfecteerd kunnen worden met H5N1 virus en dodelijk ziek kunnen worden. De voornaamste verschijnselen zijn verhoogde lichaamstemperatuur, algehele malaise, versnelde en bemoeilijkte ademhaling, conjunctivitis, en eventueel diarree.
De wilde vogels, die hier door de vogelgriep getroffen kunnen worden zijn: zwanen, eenden en ganzen; niet direkt de vogelsoort waarmee de huiskat thuiskomt. Onder de tuinvogels, zoals merels, mussen, spreeuwen enz.die wel een mogelijke bron van besmetting voor onze katten zouden kunnen zijn, is de griep nog niet voorgekomen. Mochten deze vogels ook besmet raken dan is de kans gering, maar niet uitgesloten, dat onze katten ook besmet kunnen raken.
Overdracht van H5N1 virus (of een andere influenzavirus) van kat naar mens is niet vastgesteld, maar is theoretisch mogelijk. Omdat de verwachting is dat de kans op besmetting van katten door vogels klein zal zijn, zal ook het risico dat een mens door een kat geïnfecteerd wordt klein zijn.
De conclusie is dan ook dat het risico dat mensen het H5N1 virus van hun kat krijgen niet is uit te sluiten, maar wel zeer gering is.Het is daarom dat men bij het uitbreken van de vogelgriep in Nederland ter plekke maatregelen zal nemen als het binnen houden van katten: dus “een ophokplicht” voor katten in getroffen gebieden.
Het blijft echter een vreemde zaak dat in de krantenkoppen groot en duidelijk de kat wordt genoemd als een mogelijk besmettingsgevaar, terwijl vele andere diersoorten eveneens een bron van besmetting zouden kunnen worden, w.o. marterachtigen, vossen, allerlei pelsdieren, zeehonden en ook de hond.
Loslopende honden zijn een reëler gevaar dan loslopende katten. Heeft u wel eens een kat in de resten van een kadaver zien rollebollen? Of ervan zien eten? Honden heb ik dat wel zien doen. Thuis hadden wij vroeger een hond en wachtte mij een zeer boze moeder als de hond tijdens het uitlaten weer eens door rotte vis of koeienstront had liggen rollen. De manier om een infectie op te lopen! Ik heb mijn hele leven katten gehad, maar nog nooit een kat dit zien doen.
Ik weet niet hoe ze in dat laboratorium die katten met virus besmette kuikens hebben laten eten, maar katten zijn zeer kieskeurig en vallen niet zomaar aan. Mijn Sigyn lust het spul al niet meer als het een dag in de ijskast heeft gelegen. Ooit heb ik eens een goedkoop blik voer gekocht dat na opening mijn katten uiterst vreemd gedrag deed vertonen: de katten liepen met de rugharen overeind sluipend rond het blik en raakten het niet aan. Waren er bang voor! Ze schenen iets te weten over de inhoud, dat alvast niet op het etiket vermeld stond. Ik denk dat ik het niet wil weten ook! Ik heb het nooit meer gekocht.Ik geloof dan ook niet dat katten vrijwillig door ziekte overleden vogels zullen aanvreten. Daar is een laboratorium voor nodig!
In Noorwegen had ik wilde katten rond het huis lopen. Ook die katten heb ik nooit dode vogels zien eten, die er heus af en toe in de tuin lagen. Ze namen ook geen kattenvoer uit blik, hoe hongerig ze ook waren. Wel broodkorsten, al waren die oud en hard! Ik heb hen langzaam aan het voer uit blik moeten wennen. (Geen goede reclame voor kattenvoer!!!!) Ik heb de wilde moederpoes buiten regelmatig met buit thuis zien komen om dat levend aan haar kittens te geven. Katten zijn geen aaseters.
Dit hele verhaal toont aan dat katten niet echt een gevaar zijn bij mogelijke verspreiding van dat H5N1 virus. Waarom dan toch die kat op de voorpagina van de kranten?
Hoeveel katten waren er ook al weer in Nederland? Ruim 3 miljoen of zo? En die lopen overal los rond. Honden zijn er veel minder en lopen ook niet los. Met zoveel loslopende katten kan je de bevolking aardig bang maken. Mensen met angst doen rare dingen. In Duitsland is er na het bekend maken van het vinden van een mogelijk besmet kattenlijk al grote paniek uitgebroken. Vreemd daar aan was dat in Beieren(?) plotseling een run was op de asiels door mensen die kun kat kwamen dumpen. Hadden de kranten daar nog grotere koppen gehad?Maar uit angst zouden deze mensen ook net zo hard naar de dokter kunnen rennen voor een anti-virusprik. Kassa voor de fabrikanten als miljoenen mensen aan het rennen slaan.
Wat kan nu toch de reden zijn dat de kranten dit zo brengen? In het noorse blad Alternativt Nettverk stond in nov/dec 1997 een artikel over de handel en wandel en samenwerking van overheid en vaccine- fabrikanten. O.a. over een fabrikant die een grote lading vaccin tegen mazelen had liggen en dat “out of date” dreigde te geraken. Au, dat kan wel eens een hoop geld gaan kosten als de fabrikant dat allemaal weg zou moeten gooien! Samenwerking tussen overheid en fabrikant voorkwam deze ramp. Op TV en in de kranten verschenen koppen met: mazelen uitgebroken en er zijn al kinderen aan bezweken! Ouders raakten in paniek; de volgende dagen was er een run op de huisartsen om de kinderen te laten enten…..en spoedig was de fabriek uitverkocht en zaten ze de winsten uit te rekenen.
Is er al een vaccin tegen dat vogelvirus? Ja, daar is al lang het een en ander in de kranten over verschenen. En op TV. Er is Tamiflu, dat bescherming zou bieden. De fabriek kan helaas niet op zo’n korte termijn zoveel vaccin produceren, maar er wordt aan gewerkt. Boze berichten ook van verontruste mensen, die bang zijn niet aan het vaccin te kunnen komen. En de kranten blijven het aantal slachtoffers vermelden dat er na uitbraak van de griep zou kunnen vallen: miljoenen slachtoffers!
Gelukkig heeft niet alleen Noorwegen een tijdschrift die licht in duistere zaken brengt, maar ook Nederland: ODE. In nr 85 van dit jaar staat daar in een artikel over het gevaar van de vogelgriep. Ze noemen het “angstgriep”. Er staat dat volgens de W.H.O. zeven en een half miljoen doden wordt voorspeld. Om zo’n pandemie te voorkomen slaan de regeringen wereldwijd de handen in elkaar en slaan massaal antivirale medicijnen in: Tamiflu van de fabrikant Roche.
Hoe erg is dat nieuwe H5N1 virus nu werkelijk? Nieuw? Het virus werd 50 jaar geleden al ontdekt en het is nooit een serieuze bedreiging geweest. Weliswaar heeft het virus in een aantal oostelijke landen een aantal slachtoffers geëist, doch dat betrof mensen, die direkt in aanraking met de besmette vogels waren geweest. Totaal heeft dit virus wereldwijd de laatste 8 jaar 65 slachtoffers gemaakt. Zie dit in het juiste perspectief: Ieder jaar sterven er zo’n half miljoen mensen aan seizoensgebonden griep!!!
Er zijn in de vorige eeuw een aantal griepuitbraken geweest en in 2003 was er het SARS-virus, dat wereldwijd 1000 mensenlevens kostte. Is het werkelijk zinvol om bij het dreigend H5N1-virus grootschalig Tamiflu in te slaan? Immers alleen een vaccin, dat precies antwoord biedt op dat betreffende virus is effectief. Virussen muteren snel, waardoor ze ons afweersysteem blijven verrassen. De hoop dat een bestaand middel in staat zal zijn een virus te bestrijden, dat nog niet eens is gemuteerd tot een menselijke variant, is dan ook futiel. Ieder najaar halen de mensen hun griepinjectie, maar dat is nooit bestand tegen de meest recente griep! Daarom vallen er ook zoveel slachtoffers.
Om de mens te beschermen zijn een aantal antivirale middelen ontwikkeld en een daarvan wordt als Tamiflu verkocht. Geen van de middelen biedt waterdichte bescherming, noch zijn ze veilig: “In Japan zijn al acht mensen overleden nadat ze Tamiflu hadden gebruikt en er zijn 64 gevallen van psychologische instabiliteit gemeld”. Enerzijds werd in de V.S. 20 miljoen dosis Tamiflu besteld; anderzijds verklaarden de volksgezondheidsautoriteiten in Atlanta dat er op dit moment nog geen vaccin bestaat dat mensen tegen de virusdreiging kan beschermen.(zie: www.cdc.gov/flu/avian/gen-info/facts.htm Ook in Amerika lijkt de massahysterie aardig toe te slaan.
De huidige berichtgeving over het virus veroorzaakt een hoop stress onder de bevolking. En wat doet stress met mens en dier? Dat breekt ons afweersysteem af. Door in paniek aan allerlei onheil te denken trek je dat juist naar je toe! Geen wonder dat het blad ODE met de vondst:”Angstgriep” als naam voor de dreigende griep kwam. En angst is een slechte raadgever. Het zou zelfs een griep-epedemie kunnen veroorzaken!.(volgens Britse psychiater Colin McEvedy in Ode)
Dat maakt o.a. dat uit angst voor deze griep duizenden, misschien wel miljoenen katten het leven moeten laten. Zonder dat deze arme dieren ooit echt een reëel gevaar waren voor de volksgezondheid! Daar willen we als kattenliefhebbers toch niet aan meewerken?
Ieder mens kan zichzelf beschermen door zoveel mogelijk in balans te zijn. Goede voeding, goede nachtrust en zorgen voor een harmonische omgeving doen wonderen. Wie sterk en goed in zijn vel zit loopt weinig of geen risico ziek te worden. Juist door je te laten opjutten door deze opruiende berichtgeving loop je de kans door de stress als eerste slachtoffer te vallen. En wie wil dat nu zijn!!!
Helaas is het kwaad al geschied. Niet alleen in Duitsland worden nu al katten naar de asiels gebracht, maar ook hier hoor ik rond mij mensen praten over wat ze met hun kat zullen doen als hier de ophokplicht komt. Dat voorspelt niet veel goeds.
Ik vraag lezers van dit artikel om het te kopiëren en in wachtkamers en andere plekken waar mensen komen neer te leggen. Zodat mensen goed worden geïnformeerd over wat werkelijk een gevaar vormt: en dat is niet de kat!
Kom op voor uw geliefd huisdier!
Documentatie over deze onderwerpen: het tijdschrift ODE, www.ode.nl en Alternativt Nettverk;
Het boek Wat artsen je niet vertellen”” door Lynn McTaggart is een aanrader. O.a. verkrijgbaar via Ode.
Zie ook de website van www.petlook.nl, die de juiste gegevens heeft over katten en vogelgriep. Op deze site kunt u zich abonneren, zodat u automatisch het laatste nieuws via uw E-mail binnenkrijgt.
Zeer interessant is een de naam George Vithoulkas in google in te typen. Hij kreeg de nobelprijs voor alternatieve geneeskunde en vertelt over wat er werkelijk mis is waardoor we ziek en gek worden.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Hij kreeg de nobelprijs voor alternatieve geneeskunde
Ik vertrouw toch meer op de reguliere geneeskunde en kreeg de man ook een alternatieve prijs :lol: :lol: :lol:

milou
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2005 01:35

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door milou »

Gelukkig is de gemiddelde nederlander vrij nuchter. Ik werk bij de dierenbescherming en dus ook nauw samen met asiel en dierenambulance en wij merken(gelukkig) nog helemaal niets van enige paniek wat de kat aangaat onder de mensen. Trouwens ook wat de vogels aangaat valt dat erg mee. Mocht in nederland het virus uitbreken dan zal in het gebied waar het virus aangetroffen wordt de kat binnen moeten blijven . Het lijkt mij dat mensen die hun kat liefhebben dit zonder enig probleem zullen doen, zoals dat nu ook met het pluimvee wordt gedaan ook door hobbyhouders. Op dit moment is in ons land het risico het H5N1 virus van de kat te krijgen niet of nauwelijks aanwezig als het H5N1 virus in ons land is aangetroffen dan is de kans dat de kat dit virus krijgt zéér gering maar niet uit te sluiten en ook de kans dat de mens het van de kat krijgt zéér gering maar niet uit te sluiten. En dan zijn het nog de zwerfkatten die het meeste risico lopen op deze zéér geringe kans.
Geen enkele reden voor paniek gewoon ons nuchtere hollandse verstand gebruiken en de adviezen opvolgen die gegeven worden.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door puma73 »

Een groot compleet onzin verhaal. Er worden jaarlijks kinderen ZEER ernstig ziek na in aanraking te zijn geweest met uitwerpselen van katten. Omdat de katten zulke "nette" beesten zijn die hun uitwerpselen begraven. Soms in zandbakken waar kinderen spelen, die daardoor ziek worden.

Dus als het H5N1 virus in de uitwerpselen van katten is gevonden, is daarmee ook de besmetting van mensen mogelijk.

Aangezien katten jagers zijn en dan net als hun grote broers en zussen de zwakke en zieke dieren pakken (natuurlijke selectie) kunnen katten dus door het vangen en eten van b,v een zieke eend of een ziek kuiken wel degelijk besmet worden.

coinoperator
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jan 2006 19:26

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door coinoperator »

Zeer zinnig verhaal wat op feiten gebaseerd is.
Met de hierbovenstaande onzin van een kattenhater over kinderen die doodziek worden van spelen in zandbakken veeg ik mijn **** af want dat slaat echt helemaal nergens op.

Katten vangen alleen gezonde dieren en eventuele pechvogels zoals uit het nest gevallen kuikens.
Om ZIEKE dieren loopt een kat met een grote boog heen.
Inderdaad een stukje natuurlijke selectie. :twisted:
Laatst gewijzigd door coinoperator op 06 mar 2006 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door showgirl »

het lijkt de politiek wel..
zeer gering, zeer gering, zeer gering... :roll:

niks zeer gering, waarom zou nederland bespaard blijven van vogelgriep. en waarom zou een kat in duitsland het wel krijgen, maar bij een hollandse kat is het gering.
als hier een vogel dood neervalt en onze kat gaat er even lekker mee aan de haal dan is de kans groot dat ze besmet wordt.
en er zal best een aanzienelijke kans zijn dat mensen het dan ook krijgen.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door showgirl »

dus coinoperator,
jij denkt dat als een besmette wilde kat of trouwe huispoes in de zandbak gaat zitten poepen dat er geen gevaar is voor de mensen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door puma73 »

Nee coinoperater, jij bent blind voor de feiten en nee ik ben geen kattenhater, maar jullie schijnen altijd een soort kristallen bol te hebben waaruit blijkt dat een reactie die niet aansluit bij de visie van een kattenliefhebster, dan dus van een kattenhater moet komern.

De topicstarter is bang dat haar zo geliefde huisdier opgehokt of mogelijk "geruimd" moet worden bij de uirbraak van de vogelgriep in Nederland.

Ik denkdat als het zover komt dat er inderdaad mogelijke maatregelen zullen worden genomen, misschien wel die maatregelen zoals ik boven genoemd heb.

Laat je verder nog maar eens voorlichten over kattenuitwerpselen en wat voor effect dat op de mens, met name kinderen die er ongewild mee in aanraking komen.

milou
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2005 01:35

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door milou »

Puma ik neem aan dat jij toxoplasmose bedoelt. Dit kan je ook krijgen van onvoldoene verhit voedsel overgens. In het algemeen wordt een mens hier niet ziek van. Alleen zwangere vrouwen en mensen met een zeer verzwakt immuumsysteem worden al sinds jaar en dag geadviseerd het verschonen van de kattenbak aan anderen over te laten of handschoenen te dragen en natuurlijk de handen altijd wassen na in aanraking te zijn geweest met kattenuitwerpselen. Op dit !!!moment is er nog geen reden tot ernstige zorg wat het H5N1 virus aangaat en zodra er ook maar iets veranderd dan zal daar ook meteen naar gehandeld worden. Zodra in Nederland het virus wordt aangetroffen moeten katten binnen blijven en de honden aan de lijn want men heeft het wel alleen over de kat in principe geldt het voor meer dieren . En ook al is het risico zéér gering de maatregelen die getroffen worden in geval het virus in nederland aangetroffen wordt en het is zeer denkbaar dat dat gaat gebeuren natuurlijk zijn wel degenlijk strikt en streng. Er wordt dus beslist niet nonchalant mee omgesprongen.

coinoperator
Berichten: 73
Lid geworden op: 18 jan 2006 19:26

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door coinoperator »

Dus een nuchter en op feiten gebaseerd verhaal wordt aan de kant geveegd door een stel paniekzaaiers als jullie?

Lekker soort volk hoor, echt van die fijne mensen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door puma73 »

Woord en wederwoord, paniekzaaien nee, gewoon reel blijven. Er wordt als sinds jaar en dag gewaarschuwd voor kattenuitwerpselen.

Diegene die de topic startte probeert de zaken te ontkrachten, terwijl in alle landen waar mensen besmet zijn geraakt, deze een intensief contact hadden met de besmette dieren.

De "kattenziekte", toxoplasmose is ook niet overdraagbaar van mens op mens, maar de katten kunnen het wel overdragen aan de mens.

Ik an me gedachtengang en de bezorgdheid van de topicstarter best voorstellen, maar denk ook eens aan de anderen die hun geliefde hobbydier moesten laten "inslapen" toen een paar jaar geleden de vogelpestin Nederland heerste.

Voor wat betreft het jachtinstinct van de kat, een roofdier jaagt en zal altijd de zwakste of zieke dieren aanvallen. Een kat is ook nog steeds een roofdier met dat instinct en zal dus altijd zwakke of zieke dieren pakken.

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door Marianna »

Hallo Hallo,

De katten van de topicstarter komen NOOIT vrij buiten! Dat had Puma73 in andere topics kunnen lezen.

Inderdaad komt toxoplasmose voor en is dit ook op te lopen door onvoldoende verhit voedsel en kruisbesmetting (gebuikt onvoldoende gereinigd keukengereedschap). Wormbesmetting is zeker een risico, maar dat is de kat/hond niet te verwijten, maar de eigenaren van dieren die niet op tijd en voldoende ontwormen.

Milou, ik denk niet dat er serieus wordt omgegaan met de voorlichting en de aanstaande uitbraak van vogelgriep. Het is wel heel idioot te denken dat Nederland zal worden overgeslagen en de griep bij de Duitse grens zal stoppen. Het is alleen afwachten wanneer het eerste besmette kadaver wordt gevonden en of dat bekend zal worden gemaakt.

Katten vangen levende prooi en zullen daar een tijd mee bezig zijn voor die prooi sterft, dit is niet uit wreedheid van de kat, maar om de spijsvertering op de maaltijd voor te bereiden. De brokken en blikvoerkat zal de prooi meestal niet een eten omdat er niet de verslavende stoffen in zitten die fabrieksvoer wel bevat. Kadaver laat de kat gewoonlijk liggen omdat de kat van nature geen aaseter is.

Soraya
Berichten: 501
Lid geworden op: 08 feb 2006 15:04

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door Soraya »

Helaas (of gelukkig, het is maar hoe je het bekijkt) zullen mijn katten dus geen vogels vangen, omdat ze er gewoonweg niet bij kunnen komen vanuit hun ren. Maar als het hier uitbreekt, dan hou ik ze helemaal binnen.

Toxoplasmose is niet zo leuk om te hebben, maar bij lange na niet zo schadelijk als de vogelgriep en veel beter te behandelen. Daarbij hebben mensen die al jaren katten hebben, al voldoende antistoffen hiervoor, en is de kans klein dat ze dit krijgen.
Toxoplasmose is ook overdraagbaar door het eten van besmet voedsel dat onvoldoende verhit is en eigenlijk alleen mensen met een verminderde weerstand kunnen (maar hoeft niet) er serieuze problemen mee krijgen.

Vogelgriep begint onschuldig, als een echte griep. En dan afhankelijk van het type, kan het zich uitbreiden naar een variant die de rode bloedcellen afbreekt, met alle gevolgen vandien. Hier zijn al meer mensen aan overleden dan aan toxoplasmose (wat ik tot nu toe heb kunnen vinden op internet).

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door showgirl »

in Oostenrijk is het virus bij nog levende katten aangetroffen.
onze kat komt nooit buiten het hek. maar euh.. ik denk dat ik hem toch maar eens binnen ga houden.

gewoon, voor de zekerheid.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door showgirl »

zet je bril op opa, ik schrijf dat hij NOOIT buiten het hek komt.
:roll: (zucht....)

Kitty32
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mar 2006 18:38

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door Kitty32 »

Heej Puma, wist je wel dat je van groente en vlees sneller toxoplasmose krijgt dan van een kat?

Graag gedaan!

S. ;-)

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Ons poezebeest vangt geregeld prooien en eet ze nog op ook. Ondanks haar dieet van brokjes en water.

Dat zal nog wat worden wanneer de vogelgriep Nederland en dan speciaal mijn woonomgeving treft. Dan zal ik onze echte buitenkat binnen moeten houden.
Ik zit te denken om dan maar een ren voor haar te maken.
Zou het voldoende zijn wanneer je deze met plastic afdekt? Net als wat nu bij de kippen gebeurt?

Marieta
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 jun 2005 15:13

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door Marieta »

Een kat met het virus en al gelijk panier. Ik ben bang dat we het weer erg druk gaan krijgen in de asielen. Ik ben er ast op voorbered.
Naja voor zover je er op voorbereid kunt zijn. Maar de media maakt de mensen zo gek met al die verhalen. Mensen onnodig paniek aanjagen. Er zullen vast wel katten zijn die het oplopen. Ik blijf rustig, als ik nu al in paniek moet raken over hoe druk we het dalijk gaan krijgen en alle dieren dan red ik het niet.
Ik hoop gewoon dat niet teveel mensen ineens van hun dier a moeten omdat ze bang zijn om zel besmet te raken.

Oh en als je het over toxoplasmode hebt, daar maken veel mensen zich onnodig druk om.
Toxoplasmose heeft het grootste gedeelte van de katten in het eerste half jaar. Het virus opzich duurt maar 2 weken en dan zijn ze er immuun voor. Ook is het pas besmettelijk als de ontlasting ouder is dan 2 dagen. Er is een vrij kleine kans op besmetting van toxoplasmose.

S. ;-)

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door S. ;-) »

Kalm blijven hoor. :wink:

Ik doe mijn kat niet weg.
Zit enkel maar vooruit te denken en vragen te stellen voor het geval dat.
Het poezebeest zal het best goed krijgen in haar ren. Onze tuin is gelukkig tamelijk groot, dus ik bedenk wel wat om het Roos(de kat) zo aangenaam mogelijk te maken.

Nu de rest van de katteneigenaren nog.
Hopelijk blijft je asiel leeg.:)

Groetjes, S.

showgirl
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 feb 2006 15:42

Re: KAT ISBRUIKT voor Vogelgriepvirus!

Ongelezen bericht door showgirl »

ik vind het wel een goed idee S.
onze kater heeft maar 3 poten, hij klimt nog wel in bomen, maar gaat niet over onze 1.80 hoge schutting.
binnen houden maak ik hem waarschijnlijk niet gelukkig mee.
mocht het zover komen dan is een afgedekte ren misschien wel een goed idee.

het is geen paniek zaaien, ik denk dat het de hollandse nuchterheid is om er nu al over na te denken.
juist om er nu al bij stil te staan voorkom je dat straks, mocht er wat uitbreken iedereen spontaan in paniek raakt.

Gesloten